Středočeský kraj s Prahou spustily miliardové soutěže na autobusové dopravce, zvykové právo končí
Jediným kritériem v soutěži bude cena, dopravci musí splnit standardy PID.
Poprvé v historii začíná Středočeský kraj, v některých oblastech společně s Prahou, vybírat autobusové dopravce v otevřené soutěži. Kraj a Prahy dnes vypsaly celkem osm soutěží na provoz autobusových dopravců.
Jde o první balík tendrů na desetileté smlouvy, které mají platit od prosince 2024. Termín podání nabídek je na konci září, vítěz by tak měl mít dostatek času se na nové smlouvy připravit. Odhadovaná hodnota osmi soutěží je 6,8 miliardy korun, největší zakázkou bude provoz na Rakovnicku s odhadovanou cenou 1,67 miliardy korun. Smlouvy budou brutto, kdy riziko tržeb jde za krajem. Se započítáním tržeb je hodnota zakázek přes 11 miliard korun, jde o 220 milionů linkových kilometrů.
Kraj plánuje postupně vypsat soutěže ve čtyřech vlnách, ve kterých se bude soutěžit vždy osm až deset oblastí. Celý kraj je rozdělen na 44 oblastí. Středočeši se inspirovali podobným modelem v Jihomoravském kraji podle počtu jednotlivých oblastí. Rozdělení na menší části má podle náměstka hejtmanky pro veřejnou dopravu Petra Boreckého umožnit, aby se do zakázek mohli hlásit i menší dopravci. „Soutěže chceme koncipovat tak, aby byl tendr co nejotevřenější a mohly se zúčastnit i menší firmy, na druhou stranu však aby byla zachována základní rozumná velikost z pohledu ekonomiky systému,“ řekl už na počátku roku Borecký. Rozdělením na menší oblasti je i kraj méně vydíratelný v případě, že se jeden dominantní dopravce rozhodně vyhrožovat ukončením smluv.
Největší objednatel v zemi
Středočeský kraj je v autobusové dopravě největším objednatelem v zemi, celková hodnota zakázek je odhadována na zhruba 20 miliard korun. Kraj dosud ročně dává na autobusy 1,45 miliardy korun. Dopravci se ke smlouvám dostali napřímo bez soutěže v roce 2009, v roce 2019 byly smlouvy kvůli neschopnosti vedení kraje (ANO 2011, ČSSD) namísto nových soutěží pod záminkou nákupu nových autobusů prodlouženy o dalších pět let. V autobusové dopravě tak vládne v podstatě zvykové právo.
Soutěžit se bude jen podle ceny. Požadovaná kvalita a úroveň služeb je zajištěna v zadávacích podmínkách jednotným standardem kvality PID. „Našim cestujícím chceme nabízet neustále kvalitní služby a této myšlence podřizujeme i vozový park. Ten by měl být výrazně omlazen. Ve výbavě autobusů požadujeme například klimatizaci a další výbavové prvky, které maximálně zpříjemní cestu, včetně nízkopodlažnosti, aby byla doprava pohodlná pro osoby na vozíku anebo pro maminky s kočárky,“ konstatoval Borecký. Novinkou budou sčítací rámy ve dveřích. Ty mají umožnit optimální plánování dopravy. „Dále chceme, aby se na linkách objevovaly i nízko- a bezemisní autobusy. Mělo by jít o optimální kombinaci tak, abychom jezdili s rozumnými finančními náklady, ale zároveň dodrželi unijní legislativu týkající se snižování emisí,“ dodal Borecký.
V rámci požadavků na jednotlivé dopravce je například také výbava zařízením pro sledování aktuální polohy vozidel, díky kterému bude mít dispečink všechny vozy pod kontrolou a cestující budou mít aktuální přehled i o případných zpožděních. „Díky on-line komunikaci budeme moci také cestujícím přímo ve vozech zobrazovat informace o návazných spojích a také řidiči budou mít k dispozici informace o vyčkávání na vlakové i autobusové přípoje,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.
Přehled jednotlivých oblastí a odhadovaná cena
Hořovicko 520 milionů korun
Líbeznicko 1,094 miliardy korun
Mníšecko 797 milionů korun
Hostivicko 459 milionů korun
Velvarsko 412 milionů korun
Mnichovohradišťsko 922 milionů korun
Rakovnicko 1,667 miliardy korun
Kladensko 946 milionů korun