Infrastruktura Silnice

Středočeský kraj otevřel nový most přes Jizeru, nahradil mostní provizorium. Podobu řešili památkáři

Nový most přes Jizeru v Loukově. Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje
Nový most přes Jizeru v Loukově. Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje
Nový silniční most je citlivě zasazený do krajiny tak, aby nenarušoval památkově chráněnou zónu Loukova.

Řidiči v severním cípu Středočeského kraje mohou od dnešního dne využívat nový most přes Jizeru v Loukově u Mnichova Hradiště. Vyšel na 71 milionů korun, postavila ho společnost SMP CZ ve sdružení s OK Třebestovice.

Nový silniční most s ocelovou nosnou konstrukcí nahradil původní mostní provizorium, které oba břehy spojovalo od roku 1985. Nový most musel projít schválením Národním památkovým ústavem, nachází se totiž v ochranném pásmu památkové zóny obce. V rámci projekčních prací vznikly různé varianty mostu včetně vizualizací a nakonec byl odsouhlasen tento typ obloukové konstrukce (tzv. Langerův trám).

V souladu s požadavky památkářů musela být nejen hlavní nosná konstrukce, ale i ostatní prvky mostu, jako jsou kamenná obložení, zábradlí, barevnost a další,“ uvedla mluvčí Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Petra Kučerová. Komplikací pro stavbu byly jiné geologické podmínky pro zakládání mostu, než předpokládal projet.

Dosavadní provizorium bylo již za hranicí své životnosti. Nový silniční most je citlivě zasazený do krajiny tak, aby nenarušoval památkově chráněnou zónu Loukova. Jeho životnost bude více než sto let, bude tedy sloužit několika dalším generacím.

Práce na mostě začaly loni v dubnu, řidiči museli rok jezdit objížďkou přes Svijany. Nově je most také dostatečně široký, aby se na něj vešla auta v obou směrech, což dříve na provizoriu nebylo možné.

Kraj na Jizeře opravuje aktuálně mostu ve Vinci a v Tuřicích. „V projekční přípravě jsou mosty přes Jizeru ve Svijanech, Bakově, mezi obcemi Klášter – M. Hradiště a přes rozlivové území Jizery v Předměřicích. Nové mosty tedy postavíme ve Svijanech, Bakově a Klášteře Hradišti, sanovat pak budeme most v Tuřicích a památkově chráněný klenbový most v Předměřicích,“ řekl náměstek hejtmanky pro silniční dopravu Martin Kupka.

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin P.

@mosty v Předměřicích a Tuřicích: hlavně by se kraj měl zasadit o vytlačení nákladní dopravy tam, kam patří – na dálnici – a nenechat devastovat opravené mosty a místní komunikace.

Honza D.

Ve skutečnosti se most vyráběl v Prostějově ve firmě DT Mostárna, zřejmě tam OK Třebestovice zadaly výrobu.

Jakub

Vozovka je prkenná?

Michael

Pěkná práce.

Alibaba

Kolik že to bude mít životnost?
Já bych řekl, že sto let by to mělo být určitě, a pak se uvidí.
A taky by to chtělo vysvětlit památkářům pojem životnost u ocelového mostu (když už teda byly u vzniku mostu), že to je něco jiného jako kamenný. 🙂

Facepalm

No vidíte, a vám by měl zas někdo vysvětlit pojem interpunkce a časování.

Alibaba

Můžete začít. A při tom teda můžete říci, jaká je projektovaná životnost.

Alibaba

Děkuji za informaci.

projekt2501

BOZP nic moc

JardaP

Souhlasím. Některé firmy, nejen ve stavebnictví, v tomhle ohledu zamrzly někde v devadesátých létech.

JardaP

PS Ale ten most je parádní!

Ondros

Paráda, krásný počin.