Středočeský kraj odstartoval s poptávkovou dopravou, poprvé v závazku
První den provozu PID Haló v Českém Brodě. Foto: Ondřej Kubala
Plný rozvoj poptávkové dopravy zatím neumožňuje legislativa.
Plný rozvoj poptávkové dopravy zatím neumožňuje legislativa.
Nevím, nevím. Z hlediska praktického použití dost složité a nepříjemné. Přeci jen když mám jízdní řád a pevnou linku – trasu, tak nemusím nikam volat, nic hledat. Mám prostě jistotu. A už vůbec se nepočítá s tím, že na to musím mít nějaký přístroj, ten si musím koupit, provoz platit a nikdo mně nezaručí, že bude nakonec i vždy fungovat. To už je lepší jet autostopem. Aspoň s tím mám letité zkušenosti.
Vy jste to moc nepochopila, ale nevadí. Ostatní takovou službu rádi využijí.
Maršrutka čili Colectivo.
Akorát že vůbec.
My na všechno pořád potřebujeme nějakou legislativu. Pořád musíme mít tu byrokracii. Jinak název mikrobusy je nesprávný, jedná se o minibusy
S tím ať radši do některých obcí nejezdí, aby tam nedopadli jako Feri na Moravě. https://www.pribram.cz/clanek/od-pristiho-roku-bude-cestujicim-ve-stredoceskem-kraji-slouzit-mobilni-informacni-centrum-pid/30220/
Nejmenuje se to jinde náhodou taxi? Ale to by bylo bez dotací…
Ne, protože je tam řada odlišností, například:
1) Taxi se platí podle taxametru nebo nově i podle výpočtu jízdného předem, tohle podle pásem PID a času.
2) Taxi veze jen toho, kdo si ho objedná/zastaví, případně koho objednatel přibere. Tohle bere každého, kdo jede po dané trase a vejde se do vozidla.
3) Jestli, kdy a kde bude jezdit taxi, záleží na konkrétním taxikáři. Tohle jezdí v oblasti a čase podle zadání předem určeného krajem.
Tak má to teda trasu a řád nebo nemá?
O kolik je to provozně levnější než to taxi?
Má to jízdní řad a variantní trasy. Je to linka PID 888.
Mimochodem, jak to dělají např. v Říčanech, že na to nepotřebují změnu legislativy?
Obávám se, že v případě toho malého soukromého podnikání to může být značně v šedé zóně a na taxilicenci. Navíc to nemá uzavřenou smlouvu s obcemi na přímé financování, je možné, že to financují účelovými jednorázovými dotacemi.
V Říčanech, pokud je myšlena Citya, to není součástí tarifního systému VHD. Je to vlastně něco podobného jako senior taxi.
Kde to v té aplikaci najdu?
Nabízí to vyhledávač spojení.
Vyhledáte si příslušnou trasu, třeba Český Brod – Přistoupim. Linka 888 je ta poptávková doprava. Předpokládám, že aktivací jízdenky se to objedná.
Díky. U vyhledaného spojení je tlačítko „Chci jet“.
Aha, to je u klasického vyhledávání. V rozšířeném vyhledávání je jen „koupit jízdenku“, tak to asi nic neobjedná. To bych se divil, kdybych to potřeboval použít a nic by nepřijelo…
Jedním z prvních lidí, které jsem slyšel mluvit o poptávkové dopravě v závazku byl p. Unucka z MSK cca 3-4 roky zpět.
Nějakou dobu už to tedy funguje přes ODIS. https://www.kodis.cz/spoje-na-zavolani
Poptávková doprava se zkoušela již na přelomu tisíciletí. Viz například zde https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/v-zapadnich-cechach-zacne-jezdit-taxi-vlak.A041206_170016_ekonomika_ven
Nutnost koupit 40 jizdenek. To asi nebude ono, že… A co klasické taxi, to tam v montovat nechcete? 😉
Poptávková doprava není legislativně řešena. Jak chcete dokázat, že to nebyla poptávková doprava dokud se její parametry neukotví v legislativě. Zákonodárce klidně může určit i minimální počet cestujících pro realizaci jízdy. Ostatně pan Borecký, kudy chodil, tak tvrdil, že se vyplatí lidem platit taxík, než platit vlak. To je prakticky zmínka o poptávkové dopravě taky. Takže je dobře, že to konečně začne plnit. Takové Oslí se na to těší.
Spoje na zavolání už nějakou dobu fungují např. v JMK. https://poseidon2api.idsjmk.cz/api/jrady/423.pdf?date=2019-07-08
Jenomže ono je to trochu matoucí, spoje na zavolání nejsou poptávková doprava ve smyslu článku, ale prostě dial-a-ride podle jízdního řádu s variantou pojedu tam / nepojedu tam. A fungují desítky let třeba ve Švýcarsku.
Reaguji na tvrzení diskutéra. Tuto výtku byste měl směřovat směrem k němu. 😉
Á potrefené husy už začaly svou mínusovací léčbu. 😉
Takhle ve skutečnosti ta poptávková doprava na českobrodsku funguje (tj. podle variantního jízdního řádu). Když to zatím legislativa neumožňuje jinak.
Pak se dostáváme k tomu, má legislativa umět něco jiného?
Já chci jistotu – třeba čas poslední objednávky, čas mezi objednávkou a příjezdem.
Ano, má umět to, po čem je poptávka. A měla to umět dřív, než se to muselo začít takhle obcházet. Čas poslední objednávky nebo čas mezi objednávkou a příjezdem vám nikdo nebere. Ale na to, aby tohle fungovalo, není potřeba mít jízdní řád s pěti fiktivními spoji pro každý časový slot.