Středočeský kraj odstartoval s poptávkovou dopravou, poprvé v závazku
Plný rozvoj poptávkové dopravy zatím neumožňuje legislativa.
Středočeský kraj v pátek večer spustil v Českém Brodě projekt poptávkové dopravy PID Haló. Po městě a okolí vyjely první dva mikrobusy, které zajistí přepravu cestujících bez pevných jízdních řádů.
Jde o pilotní projekt. Má jít o doplněk či alternativu ke klasickým linkám, zejména pak v době, kdy není poptávka po veřejné dopravě tak silná. Kraj si Českobrodsko vybral díky dobrému železničnímu napojení na Prahu a chybějící autobusové dopravě ve večerních hodinách. Cestující mají možnost si je objednat přes aplikaci PID Lítačka či po telefonu.
„První večer jsme obdrželi zhruba deset objednávek na všechny spoje. Ale musíme počítat s tím, že jsou mezi cestujícími lidé, kteří si službu chtějí jenom ten první den vyzkoušet. Skutečný zájem nám ukáže až začátek měsíce září, když se děti vrátí do škol a lidé do práce z prázdnin. Téměř všechny objednávky jsme obdrželi přes aplikaci PID Lítačky, dvě byly telefonické,“ uvedl Lukáš Kubálek, projektový manažer PID Haló.
Poptávková doprava PID Haló je koncept dopravy, který nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje zcela dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky. Testovací provoz rozšiřuje či doplňuje nabídku stávajících linkových autobusů ve večerních hodinách (pondělí až pátek od 20:30 do 0:30 hod.), kdy je nabídka běžných spojů omezena.
Cesta k úsporám řidičů autobusů
„V rámci systému PID můžeme díky poptávkové dopravě vyřešit hned celou řadu problémů, zejména obsluhu vybraných oblastí večer nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Benefitem tohoto konceptu dopravy je rovněž fakt, že může být efektivně realizována menšími vozidly, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B, namísto D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek. Inteligentní plánování přináší také možnost efektivnějšího vynaložení financí určených na veřejnou hromadnou dopravu,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.
Plně flexibilní provoz zatím neumožňuje tuzemská legislativa, ministerstvo dopravy ale již zpracovalo novelu zákona. Poptávková doprava tak bude muset i během pilotního provozu respektovat platná pravidla dle tuzemských zákonů a vyhlášek, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů.
„Jedná se o první provoz Poptávkové dopravy v závazku veřejné služby dle stávající legislativy v ČR. Předpokládám, že v budoucnu, tedy v roce 2025, po novelizaci příslušných zákonů, bychom mohli tento inovační projekt nejen rozšířit co do míry flexibility, ale i plošně do dalších měst a obcí, kde výrazně klesá poptávka po přepravě v okrajových částech dne a je zde tudíž provoz velkými autobusy neefektivní,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Virtuální zastávky a svítilna zelené barvy. Ministerstvo připravilo pravidla pro poptávkovou dopravu
S přispěním Ondřeje Kubaly