Středočeský kraj jedná s Českými drahami o pořízení RegioPanterů

Nové elektrické jednotky 650.2 RegioPanter pro provoz spěšných vlaků Plzeň - Karlovy Vary. Foto: České dráhyNové elektrické jednotky 650.2 RegioPanter pro provoz spěšných vlaků Plzeň - Karlovy Vary. Foto: České dráhy

České dráhy nabídly kraji i desítky starších motorových jednotek.

Na tratích z Prahy do Ústí nad Labem a z Prahy do Čáslavi by se mohly během dvou let objevit nové třívozové jednotky RegioPanter. O jejich nasazení jednají České dráhy se Středočeským krajem.

Vyplývá to z materiálu Plán rozvoje a zajištění financování veřejné dopravy ve Středočeském kraji v budoucím období, který se dostal zatím do dopravního výboru kraje. Kromě nákupu 22 elektrických jednotek řeší kraj i nasazení dvouvozových jednotek DMU 120. Ty mají jezdit už od prosince příštího roku z Prahy do Berouna přes Rudnou a z Berouna do Rakovníka.

Podle materiálu by RegioPantery měly být nasazeny na linku S4 Praha – Ústí n. L a R41 Praha – Kolín (- Čáslav) od prosince 2024. Materiál současně upozorňuje, že pořízení nových vozidel přinese vyšší cenu za kilometr a současně otevírá možnost prodloužení smlouvy s Českými drahami až do roku 2033 na určité výkony. Šlo by o dvousystémové jednotky vybavené ETCS.

Materiál současně zmiňuje i nabídku Českých drah na pořízení několika desítek až přibližně jedné stovky kusů starších motorových jednotek o kapacitě cca 70–140 míst. „Po své modernizaci by mohly výrazným způsobem přispět ke zvýšení kultury a úrovně cestování veřejnou dopravou na mnoha regionálních tratích v rámci kraje. Zároveň by Středočeský kraj do značné míry vyřešil problematiku zavádění zabezpečovacího systému ETCS na železniční tratě, kdy provoz stávajících desítky let starých vozidel nebude po implementaci tohoto systému možný a přestavba těchto vozidel resp. vybavení tímto systémem by bylo krajně neekonomické,“ uvádí se v materiálu.

Kraj by současně získal i čas na rozvoj jiných druhů pohonů, například vlaků na baterie či vodík. „Aplikace těchto moderních technologií bohužel v dnešní době naráží na nepřipravenost na straně železniční infrastruktury (nízký podíl elektrifikovaných tratí, chybějící dobíjecí stanice či plnící stanice v případě nasazení vodíkových vozidel),“ uvádí materiál.

Tagy České dráhy EMU 240 RegioPanter Středočeský kraj
300 komentářů