Středočeský kraj chystá zdražení veřejné dopravy, vysvětluje to i novějšími vozidly

RegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhyRegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhy

Kraj poprvé zvýhodní cestující, kteří platí elektronicky, zavede rodinné jízdenky.

267 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ruda

modernější vlaky 🙂 dnes 8:21 z Hl.n. na Benešov Honeckery… Ve kterém století pan radní žije? Nemluvě o tom, že Elefanty jezdí poloviční a místo zkracování jízdní doby po modernizacích se na trati Lysá n/L – Praha hlavní v letošním jízdním řádu jízdní doba opět prodloužila…

Petr

Taky si říkám jaké nové vlaky, je to jen běžná obnova dosluhujících souprav, nic nadstandardního to neni. Honeckery ani nekomentuju, ale i ty elefanty jsou za poločasem života (ty první dva z roku 98 (občas je vidět 471.001, právě z Benešova) jsou ještě dál).

Neznamy Jarek

Zavedl bych měsíční poplatek za veřejnoprávní hromadou dopravu. Třeba 365kc. Každý. A není podstatný zda využívá nebo ne.

Alimak

Za co mám platit více? Za modernější vlaky? Na trati Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald jezdí ČD vlaky z 80. let minulého století, které vyštrachali ve sběrném dvoře nebo muzeu. A o zpoždění je zbytečné mluvit.

Zdenda

já jezdím Arrivou a chěl bych, aby se na rychlíky vrátily alespoň vaše zmiňované vlaky. Arriva je horší než letadlo, málo místa a přecpaný.

RafaK

Pokud se nedohodnou, může dojít k rozlomení tarifu. Jde o pásma 1 a 2, tedy ta nejblíže Praze. – tzn., že by ze dvou pásem byly například čtyři pásma nebo jak je to myšleno?

radek

Stč kraj dlouho kritizuje pražský tarif soustředných kruhů. chtějí časovou platnost jízdenek.

Petr

To věřím. 😀

Leinad

Je fakt, že tarif PID byl původně navržen pro dojíždění z vesnic těsně u Prahy a MHD. Ne na cesty přes půlku kraje.
Nicméně minutová platnost by zase někomu neseděla (rychlík vs courák) a navíc by měl fungovat nějaký roční paušál.

Leinad

Proč to řešit? Já sem pro to, aby v pidu byla nějaká automatická valorizace.

Petr

Valorizace jsou u nás problémové. 😀

Makrela

Miluji tyto články a diskuse, vždy se něco dozvím. Jezdím linku S4, nové vlaky vnímám jako nelidské, s kočárkem sedíte někde u záchodu, ten je snad ve vlaku jediný. Vše sice nové, ale půlka sedadel jede pozadu. Všude na vás čumí kamery. Nejvíc mě vytáčí otvírání dveří, mám pocit, že je dvakrát tak pomalé, než u Pantera. Vyjede tam schůdek, ktery je povětšinou k ničemu. Takže za mne, není proč zdražovat, nazjíma mě wifi, ale dojezdová vzdálenost, resp.čas a cena. Děti jezdí do školy, kraj je nechá po skole půl hodiny čekat, nebo vymyslí spoj s 25min.přestupem do 5km vedle… Číst vice »

diem72

V mnohém asi pravda, ale co ta „půlka sedaček pozadu“? máte nápad jak to levně zajistit jinak?
Čekání na spj 25 minut sice není žádná diskotéka ale tragédie taky ne …nevím proč mi část klientely VHD přijde nenajedená

Leinad

Dvakrát pomalejší než u Pantera – Panter je nový pravidlo na S4 😀 myslíte náhradní soupravu Syslograf, co depo dalo.
Jo větší cena za pomalejší jízdu je blbej paradox.

Denis L.

Takže jestli tomu rozumím, tak teď už v autobuse nebude platit kartou polovina lidí, ale všichni a zpoždění budou ještě mnohem větší? Zvýhodnit by se měly především předem obstarané doklady, které se dají rychle zkontrolovat (automat, pokladna ČD nebo DPP, aplikace Lítačka) a ne mít slevu za to, že zdržuju jak nejvíc to jde.

Leinad

Když všechno projde dobře, je platba kartou rychlejší než mince. (Tedy pokud cena jízdenky není na jednu minci, kterou mám u sebe, ale právě na přepočítání řidičem, případně vracení).

Milan

To právě není pravda. Platba kartou v buse je časově nejdelší způsob odbavení. Autorizace, spojení s bankou, často zamítnutí platby, aby se opětovně muselo celé zopakovat. V jednom cestujícím to tak nevypadá, ale když jich je víc, tak zpoždění naskakuje a v nereálných jízdních dobách namalovaných podle internetu už nelze dohnat.

Leinad

Často zamítnutí platby. – Joj

milanfireberoun

To právě není pravda. Odbavení platební kartou (neřkuli chytré hodinky a mobil) je časově nejdelší ikdyž vše funguje. Lítačka i Cash je rychlejší. Když je více cestujících s bezhotovostní platbou, tak zpoždění naskakuje a v nereálných jízdních dobách namalovaných podle internetu už nelze dohnat. Tolik zkušenost řidiče busu PID.

jaroslav.dohnalik

Novější vozy? Zdravím z linek S3 a S23…..

RafaK

Podle posledních informací mají Regiofoxy zde být koncem 2025 (alespoň to tak Borecký chce)

Renata

Nevím, jak a kde, ale já jezdím každý den vlakem z Prahy do Řevnic. A u nás tedy žádné nové soupravy nejezdí. Staré Elefanty a ještě starší soupravy, kde nefungují dveře, záchody, sedačky jsou tak blízko u sebe, že si dva lidé proti sobě nesednou. Vlaky jsou neustále zpožděné a ještě při mimořádné události (která je několikrát v týdnu), nedokážou dopravu vůbec zorganizovat. Proč mám platit víc?

Petr Šimral

Protože jinde jezdí cestující v nových vlacích i autobusech 🙂

Frantík

Komerce toto řeší prostě stylem první/druhá/třetí třída, čili se platí čím jedete, a ne kde má kdo moderní vozy.

M1M2

Ptáte se správně. Charakterní hospodář by se každé ráno v hlubokém předklonu omlouval za dnešní stav na 171, zvláště, když je placen z našich daní. Zvykněte si, že obzor těch co řeší dopravu počíná Jablunkovem a končí vinohradským tunelem, dál vidět moc není, výjimkou je na dráze tak ejpovický tunel. A 171? Tam pokrok vždy přišel jako poslední. Tak třeba zabezpečovací zařízení pamatuje císaře pána. Nebo dnešní tristní stav, jehož korunou je výtoňský most je dalším živoucím příkladem. Současný rozsah výluk pak jen dokládá snahu spíchnout nějak katastrofální stav, aby se dalo jezdit alespoň jak za krále klacka. Deset let… Číst vice »

Vojtech

49EUR měsíčně za vše v ČR (německé ICE a TGV nemáme) včetně všech MHD bude kdy ?

Vesper

Nikdy. VHD je dostatečně vytížená i bez toho.

Daniel Jablonecký

Až to bude pro nějakou politickou stranu důležité a zároveň pro to najde zdroj financovaní.

nowas

Až to někdo zaplatí.

Vojtech

Zdražit ? Před volbami? To aby AB měl 90% hlasů a sliboval, že zlevní ?

Vojtech

Jsou to sice nekrajské volby, ale občané jezdci MHD to tak nemusí brát

Petr

U nás se vždycky blíží nějaké volby

VRTjecesta

Ještě takové drobné srovnání. V roce 1995 stál litr Naturalu něco přes 19 Kč. V roce 2008 potom 31 Kč.
Tím můžeme asi celou debatu uzavřít. Veřejná doprava musí být buď levná, nebo žádná. Protože prostě šrajtofle rozhoduje.

Petr

Veřejná doprava při současnejch mzdovejch nákladejch a požadavcích (nejen) na vozidla levná bejt nemůže. Maximálně může bejt šíleně dotovaná.
Nicméně je tady i druhá cesta – přestat se na veřejnou dopravu dívat jako na socku. Mohla by bejt rychlá, pohodlná a spolehlivá.

Petr

Proto je potřeba se těch mzdových nákladů v co největší míře zbavit. Ona už dávno sockou není, tedy sociální dopravou, dnes je sockou jízda automobilem.

Augusto Pinochet

…v roce 1995 byl úrůměrný plat cca 8 200 Kč…v roce 2008 cca 23 000 Kč…

Frantisek X

Ano, při tomto doplnění je to ještě zjevnější – užití aut reálně zlevňuje. K tomu stále nějaké nové silnice…

g_swrk

Ja bych chtel jen pany radni upozornit, ze to vyrazne zdrazeni, muze znamenat i vyrazny presun lidi do aut, zvlast kdyz se bude jezdit ve dvou ci vice lidech…

Fixni naklady na auto se plati tak jako tak, cesta autem nyni nepatrne drazsi nez mhd, ale casova uspora 20min.jeden smer. Jen opravy/udrba to kazi, po navyseni ceny mhd?

Bob

Taky asi přesednu do auta, silnice jsou zdarma, dálniční známka za 7 Kč/den, parkování mi zaměstnavatel poskytuje zdarma, příp. P+R je za hubičku…

Vojtech

A parkujete v Praze zadara….

Petr

Jak kdo a jak kde. Spousta pracovišť to má jako benefit. On totiž v Praze není jen Václavák. 😀

Radek

Jen bych chtěl upozornit, že kdo používá PID, tak nemusí jezdit vůbec do Prahy..

Daniel Jablonecký

Nestrašte přesunem a nezjednodušujte si kalkulaci nesmyslným „fixní náklady se platí tak jako tak“. Kdo chce jezdit do Prahy autem, ať klidně jezdí. Každého volba, každého věc, ale nákladově méně to vyjde opravdu jen v menšině specifických případů.

percula

Nemyslím že máte pravdu s fixnimi náklady, když to vezmu , dálniční známku potřebuju i jinam, pojištění to samé, olej se mění taky ročně bez ohledu na nájezd, snad jen destičky, tam se to projeví. Mám 16 let starou skodovku, ta žádnou velkou údržbu nevyzaduje a po dálnici jede za 5,5/100km.

Leinad

Pojištění – ceníky některých pojišťoven jsou i podle nájezdu.
A kromě destiček taky pokles bazarové ceny podle kilometrů, případně občas výměna za mladší.

Petr

To mám teď já a jsem v půlce a pohodlně se vejdu i když jsem VHD musel zcela eliminovat.Jen to kroucení volantem, člověka nebaví.

veli.k

Určité zdražení bych chápal, ale jako maximum bych vnímal třeba 10 %. Protože PID poměrně výrazně zdražoval nedávno, navíc nejen zdražoval, ale také omezoval časovou platnost jízdenek (= také pro část cestujících zdražení, nutnost nákupu více pásem, než člověk reálně projede). Naopak, síťové doklady bych nechal kde jsou, aby to cestující motivovalo k jejich nákupu proti jízdenkám jednotlivým. Preference elektronické platby (ale ne její vyžadování jako v IDS JMK) je rovněž za mě krok správným směrem.

tarten

Snad ještě 15% by se dalo skousnout, víc ale ne. Aspoň bez mýta ne.

Noname

Lepší zdražení než podivné rozbití tarifu, které nastalo při zkrácení časové platnosti jízdenek

Frantisek X

Tak hlavně, aby to bylo přehledné. Z těch „nástřelů“ to vypadá spíše na další zmatek do již tak nabouraného systému. Složitost použití bych viděl jako odrazující faktor spíše, než cenu jako takovou. Pak se ještě hádat s personálem, že mi to tady takhle (ne)má platit…

Juraj

S tou kartou bych to chápal, pokud bychom fakt měli pípni a jeď, a tedy by to reálně šetřilo čas. V současném stavu je ten reálný benefit ale nulový.

No a s aplikací je to ještě lepší, protože než člověk úspěšně načte pražský kupon a poté jízdenku na vnější pásma, tak se venku změní roční období. Jako bonus existují tři různé strojky a u každého se ten telefon přikládá jinak.

Honza V.

Pokud bude zaveden ten nástup všemi dveřmi, tak by nákup přes aplikaci nebo ze samoobslužného terminálu řidiči ulehčit měl. Ovšem nelze chtít po normálních lidech, aby se vyznali v tom megasložitém tarifu.

Zelinář

V článku se ale nepíše o zavedení samoobslužného odbavení ve StČ kraji, jaké už existuje v MHD Praha. Jestli to dobře chápu, bude se platit u řidiče nebo průvodčího jako dosud, akorát to kartou bude levnější.

Petr

No tak než řidič vylosuje tuu správnou cenu, to bude horor. 🙁

Bob

Tarif není třeba znát, stačí si najít spojení v Lítačce a ona mi nabídne správný tarif platný od správného času.

Petr

A pokud Vám přípoj ujede, tak jste bohužel víte kde. :-(((

Leinad

Při zpoždění se dá dojet. Revizor akorát řekne, jak si mám v apce zobrazit propadlý qr kod.

Petr

Zpoždění a ujetý přípoj je něco diametrálně jiného. Jak dokážete revizorovi v autobuse, že měl zpoždění vlak, kterým jste přijel, nebo naopak?

Michal M

Fakt jsou jen tři?

veli.k

V principu u plateb kartou souhlas, ale benefit je pro objednatele ten, že se eliminuje krácení tržeb ze strany řidičů autobusů. U aplikace pak jízdenka zakoupená předem znamená, že cestující ve vlaku zaplatí, i když průvodčí z neobsazené zastávky nestihne přijít (na většině eskových linek velmi častý jev).

Bob

Jojo, taky si jízdenku kupuji předem online jen do autobusu, vlakem často jedu zadarmo, protože průvodčí nepřijde. 🙂

Ruzian1

To se máte čím chlubit.

percula

Když PID ani CD o to jízdné nestojí, tak proč ne. Jel jsem tuhle vlakem z Dobrise do Hraštice , jelo nás pět a průvodci ani tady nepřišel. Problém s příchodem Reginou určitě neměl.

Leinad

V podstatě vidím jen hlasité přiznání k tomu, co dělá hodně lidí.
Někdo má možná morálně lepší výmluvy („nechci chytrotelefon.“ „Nenapadlo mě říct si autobusákovi, že chci až do Prahy, vezl mě přece jenom na nádraží.“ „Pokladna byla zavřená a štíplístek nepřišel“)

Leinad

Já si to při každé cestě rozmýšlím. Jede přesně nebo je zpoždění, je vlak slušný nebo počmáraný, nasral mě PID nedávno?
Tak kolem 50% cest vlakem mám zaplaceno i když bych nemusel, občas mám o pásmo víc.

M1M2

Tak samozřejmě je jasné, že nejde vytvářet mínus a služba musí být řádně financovaná. Na stranu druhou, dat je více než dost a mělo by se rozlišovat kvalitou. Jako myslí fakt někdo vážně zdražovat současné panoptikální představení na trati 171, kde je ve finále bordel, který se nepovedl ani bolševikům? Jeden týden na Smíchov, druhý na Kačerov, další hurá až na Hlavní, ale ouha, potom pro změnu autobusem. A tak pořád dokola. V pátek potřebuji Beroun – Hradec Králové, jedna cesta pár km 4 hodiny a dva přestupy….. Nebo chce pan radní zdražit takovou bus linku 384? To je 41… Číst vice »

Petr

Jak říkají v Berouně na radnici „Oni si lidi zvyknou“ 😀 Je to takový český dopravní Bermudský trojuhelník. Pokud přidáme navrhovanou plošnou modrou zónu a uzavření mostu, nejspíš se sem budou sjíždět dopraváci z celého světa na zkušenou.

M1M2

Krásně napsané. Tak samo, oni už si zvykají, leč v neprospěch veřejné dopravy, což by být nemělo. Vcelku smutný začíná už být pohled už i i na poloprázdné autobusy, jedoucí přes Beroun, s páru výjimkami. Ve Zdicích a dále už vyloženě převyšuje vzduch nad cestujícími. Nedávno jsem cca v 7:45 u Rudné předjížděl 384 a bus neměl obsazena ani všechna místa k sezení. Já jsem se VHD dost najezdil, ale na toto fakt nemám.

honzak653

Zdražení je vždycky problémem pro většinu cestujícíh

Bob

Ono to je 75 min hlavně proto, že v každé stanici stojí několik minut, než odbaví cestující. Opačným směrem z Prahy do Hořovic to trvá jen 69 minut.

M1M2

To je zcela irelevantní, podstatný je výsledek. 41 km a 69 min. to je fakt fofr. Pokud není objednatel schopen rychlou regionální dopravu zajistit vlakem, holt ji zajistí busem. Ono to tak i bylo. Do doby, než se tvorby JŘ chopil IDSK a ROPID a pod rouškou integrace všechny rychlejší spoje zrušil a nahradil je oním obskurním výplodem, jež označil 384. Do doby, než se podaří R16 stabilizovat jízdní řád a nebude platit, že do Prahy to dorazí tam, kam se zrovna ten den dá dojet (rozuměj tu Smíchov, tu Kačerov, tu busem na Smíchov, občas zázrakem na hlavní) se… Číst vice »

Slávek

A co jezdit na Lítačku?

M1M2

Jako to že na Litacku to bude rychlejší.? A začne to jezdit na ta nádraží kam má? To si neumím predstavit

Frantisek X

Jezdí se na infrastruktuře, která je, a s níž objednatel nic moc neudělá. On i ten rychlý bus zaseklý v koloně aut (protože ať si kdo chce jezdí jak chce) nakonec nebude dost rychlý. A až vám budou spravovat dálnici, teprve ne.

M1M2

Co je to až? D5 je v kontinuální opravě dlouhá léta, a výjimkou zimy.

Amity Blight

A když tam jede šukafon kde smrdí hajzláty?

Cestující co cestuje DUK a PID

Jako cestujícího mě to štve, na druhou stranu bylo na čase. Proč jízdenky v tarifu DUK jsou většinou stejně drahé, nebo o něco levnější než ČD ( kolikrát se vyplatí In-karta). PID je oproti tomu směšně levný, neúměrný vůči platům v krajích.

Karl vB.

Na podzim letošního roku budou volby, proto Praha zdržuje.
Pokud roční lístek MHD pro Prahu (s naprosto jiným užitným efektem) je levnější, než např. v CB (4 tis.Kč), tak může mít někdo příslušný na MHMP strach, že by se zdražení na podzimním volebním výsledku pravděpodobně mohlo projevit.
Obvyklá uroveň jízdného v metropolích, s výjimkou Vídně, je po přepočtu na kupní sílu místního obyvatelstva, proti Praze obvykle dvojnásobná.

babilon

Nedělejte z Ústečanů chudáky.
Průměrná mzda SČK = 45632, ÚK = 42203.

Honza1

A pak tu máme relace jako Česká Kamenice – Praha, kde jsem s In-kartou výrazné výš, než kombinace DÚK a PID.

Marek

Ale když si koupím v automatu na kartu lístek tak bude stát 36,na peníze 42, chápu to dobře.

percula

Nenašel jsem cenu pro vzdálenější pásma, pokud ji zvednou úměrně tem uvedeným, asi se vrátím do auta, vyjde uz o dost levněji než bus. A ušetřím třeba i čas.

Jirka

Dojížděl jsem do práce MHD v rámci Středočeského kraje několik let. Vzdálenost nejkratší cestou 8 km, cesta busem přes 3 pásma, takže měsíční jízdné vyšlo pěkně draze. Na této trase jsem jedenkrát přestupoval a to bylo zdrojem dennodenního stresu. Přípoj měl garantovaný čekací čas 5 minut v případě zpoždění prvního busu, ale toto zpoždění bylo buď větší nebo řidič připoje na tento bus nečekal, dokonce pravidelně odjížděl o několik minut dříve a já tak musel dělat 40 – 50 minut na další bus. Takže trasa, která je autem 10 minut, na kole 20 minut, může být busem až 30-80 minut.… Číst vice »

Petr

To je jasné, když jedu do zaměstnání aqutem, tak to mám za polovic a ještě nemusím 500 metrů pěšky. Ale co by člověk pro VHD neudělal.

Bob

Navíc parkování se dá většinou najít zdarma, případně ho zdarma poskytují zaměstnavatelé.

M1M2

Vás by bavilo denně absolvovat to, co Jirka popisuje? To není jeho problém, to je problém organizace veřejné dopravy, tedy ROPID + IDSK, které kvalitou služeb jdou v čase zpět. Nebo od pěti k nule. Hlavně tedy IDSK, která celý kraj bere za jedno město a když cokoliv jede musí to zastavit u každého sudého patníku, byť je to bus na 40 km do Prahy. Cestovní rychlost toho , co organizuje IDSK je na úrovni koňky.

Petr

Já to činním ze studijních důvodů. Takže jezdím sám padesátimístnou limuzínou s řidičem. Kařdý má právo na nějaký zlozvyk. Ale protože mne to nebaví, tak do Berouna jezdím také autem. Pět kilometrů se táhnout pěšky, nebo po chvilce jízdy busem zas přestupovat, děkuji nechci.

Náhodný Kolemjdoucí

Raději bych viděl častější menší zdražení, ale z 30 na 36 není tak hrozné.
Praha by konečně měla zdražit lítačku, třeba na 4000 ročně pro začátek – necelých deset procent a kulatá částka.

Marek

To bude pěkný guláš v Praze bude stát na třicet minut 30, Kč a na hodinu 40, Kč a ve středočeském kraji na půl hodiny 42,nebo 36.

Náhodný Kolemjdoucí

Pražská pásma jsou dost oddělená, ale samozřejmě by bylo lepší, kdyby se zdražovalo koordinovaně.

Juraj

Ono to tak ale vlastně bylo vždycky.
Jízdenka za 40 v Praze platí 90 minut, ale mimo Prahu jen 60 minut. Obě jsou technicky pro čtyři pásma, i když v Praze je s těmi pásmy guláš.

Frantisek X

Možná by to teď mohli využít a udělat z Prahy opět jen tři pásma, a třeba by se to stupňování (při zdražení vnějších pásem) aspoň srovnalo, když už bude bordel v ostatním (karta/nekarta, sám/rodina, stihnu čas/nestihnu čas).

Jaroslav

nemáte pravdu
zpočátku žádná pásma B a 0 nebyla
to právě, když se zjistilo, že by doprava do Prahy byla levnější než v Praze, tak udělali z P dvojpásmo a přidali B a 0
čili ideál by bylo zdražit tramvajenku ( ten zpochvený název od Krndy nepoužiji ) na 6-7tkč a zrušit ta „vnější pásma“
pročež se dnes z Čelákovic jede za 6 pásem, ačkoli to bývala 3…

Dodroj

Můj osobní názor je že sice jsou nová vozidla , ale kvalita cestování je přibližně stejná . Pro porovnání , nevidím rozdíl v pohodlí pro sezení , dokonce jsem pro to že staré Béčka mají lepší komfort sezení a není to tak tvrdé jak ty dnešní . Záchody se asi dají považovat za lepší , rozhodně čistější a příjemnější . A ve většině starých vagónů jsou namontované zásuvky na 230 v a USB , takže tady pokrok není, odpadkové koše taky byly vždy standardem a jako normální cestující nepotřebuju víc .

Michal82

Sedačky v B byly často prosezené. Záda bolela po pár minutách.

Frantisek X

Jenže je inflace (a musíme vykazovat nekonečný růst), takže i za stejnou nebo horší věc dnes platíte nominálně více. Výjimkou není ani provozovatel dopravy. Kéž by v tom aspoň nebyl takový chaos…

Petr

Je otázkou, jakou silou tak velký objednatel tu spirálu inflace pomáhá roztočit.

Jakub

Kdyby radši zvýšili kontroly jízdních dokladů. Zrovna na vlacích si lidé ušetří nejvíce viz Říčany, Úvaly apod. dennodenně bych se nebál říct, že i stovky cestujících to “zkusí“ zda je průvodčí chytne nebo ne. Pokud průvodčí nechytí pravidelného cestujícího 53x do roka, tak se mu tuhle taktiku vyplatí provozovat. (K číslu 53 jsem se dostal Roční kupon 1. pásmo 3740 : 70 (50,- přirážka + 20,- jízdenka), nicméně číslo může být vyšší, kdy třeba v Kolovratech není pokladna ČD a tudíž zde cestující by přirážku ani nedostal.) Kdyby se tedy IDSK zaměřilo na vyšší kontroly na těchto úsecích, kde jsou… Číst vice »

mic

Náhodou můžu říct, že oproti Ešusům na S4 chodí průvodčí v Panteru citelně častěji…

veli.k

Tak to ano, protože je to jednopodlažní vlak, a je jeden průvodčí na každou třívozovou jednotku (původně jeden na třívozový ale dvoupodlažní Elefant).

M19

Za prvé. Jak jste přišel na to, že tam jsou markantní ztráty? Za druhé ten výpočet je poněkud zcestný. Záleží kolik zaplatíte na pokutách vůči ceně za zaplacené jízdné. Tedy pokud během roku chytne 4x tak je jedno, kolik jízd jste uskutečnil, neb zaplatíte na pokutě více, než je částka za roční kupon, který uvádíte. Jestli jedete 100x či 20x je zcela jedno. Pokud si v neobsazené stanici nelze koupit lístek, nejpozději při přestupu to stejně člověk udělat musí, tedy i případný únik tržeb bude nižší. Těch lidí, co jezdí jen z nádraží na nádraží vlakem zase není tolik.

Jakub

Za prvé. Bavím se o vlacích a konkrétně Říčany – a za dvě minuty – Praha Kolovraty (a opačně). V Říčanech najdete spoustu lidí, co čekají než vyjde průvodčí z vlaku mávnout, pak až se cestující rozprchnou dále od něj, protože za dvě minuty nezkontroluje ten nával z Říčan a oni si ušetří 20 Kč, protože když cestujícího chytne průvodčí za P-Kolovraty, tak i když průvodčí ví, že jede z Říčan, tak cestující řekne, že jede právě z Kolovrat, bohužel s tím průvodčí nic neudělá, protože “cestující má pravdu“. (Všichni, co dojíždějí mají předplatné na Prahu.) A zase naopak cestující… Číst vice »

Chosé

Otázka ovšem je, že pokud by se nasadilo takových kontrolních orgánů na úsek Kolovraty – Říčany, Klanovice – Úvaly apod., aby zkontrolovali každého cestujícího, jestli vybrané jízdné + přirážky nebudou tak akorát na plat těch zaměstnanců. Pro kasu IDSK tedy nula od nuly. Ale rozumím flustraci cestujících jedoucích ze vzdálenějších vnějších pásem, kteří musí vždy platit poctivě a víc než “prvopásmový”

Kubrt

Co je to flustrace?

hroch.obojzivelny

Klíč k řešení pojmu „flustrace“ je třeba hledat v díle Jaroslava Haška:

„Hajzlík jste! Plivete na zem jako ve vlaku! Já si pořád říkal, proč jsou všude cedule, že plivati na zem se zakazuje, a ono je to kvůli vám. Vás asi všude moc dobře znají!“

tarten

Když na vás někdo flusne a vy nevíte kdo, abyste mu to oplatil.

M19

Spoustu, údajně….Něco věrohodného by nebylo? Bavíte se o vašich hypotézách. To za prvé. Za druhé dle vaší další argumentace jsou vaše výpočty rovněž zcestné. Nepočítáte rozdíl mezi cenou kuponu pro Prahu a 1 pásmo k tomu, ale cenu za jedno pásmo, Jak víte, že ti cestující všichni jedou na černo a nemají předplatní i pro pásmo do Říčan? Protože máte ten dojem? Pokuty platí i pro cestu vlakem. Aby cestující dostal jen přirážku musí se přihlásit sám u průvodčího. Za třetí, těch pár lidí, které tu vydáváte za davy (ani by mě nepřekvapilo, kdybyste tak činil sám) zase takový zásadní… Číst vice »

Juraj

Ne, Jakub má pravdu, tohle je opravdu každodenní záležitost. Tím, že cestující neriskuje pokutu, existuje nulová motivace platit za extra pásmo.

PeterM

Projděte se např. po Říčanech a udělejte si průzkum :-), že to nevidíte vy, neznamená, že to nevidí jiní :-).

veli.k

Tohle veřejně přiznávají i vedoucí představitelé Ropidu/IDSK.

veli.k

Vidí to každý pravidelný cestující na linkách S1, S2, S4, S7, S9. Průvodčí zkrátka nikdy nestihne odbavit všechny, a jelikož je kvantum neobsazených zastávek (pokladen ubývá, ale nenahrazuje je automat jako např. v Německu, Rakousku, ale nahrazuje je jen prodej u průvodčího), tak opravdu dost cestujících prostě zcela legálně spoléhá na to, že průvodčí nepřijde. A pokud chce pan Borecký najít nějaké peníze, tak by měl změnit toto. Do každé té zastávky automat (anebo do vozidel ke dveřím), a prostě nákup jízdenky u průvodčího ano, ale jen s přirážkou. Nejsem příznivcem systému á la IDS JMK, kde v podstatě jiná… Číst vice »

smasska

Na druhou stranu, pořád je to netto smlouva a dráhy „okrádají samy sebe“. Byť se asi dá předpokládat, že ve finančním modelu mají zakalkulovanou rizikovou přirážku.

Frantisek X

Existují i automaty kombinované, kde lze mj. platit i penězi. Blbé je jen, když náhodou nemají nazpět; ale v takových případech dával i průvodčí jízdenku zdarma (byť to lze zneužít, pročež ‚to budou dělat všichni‘ :)).

veli.k

Já nerozumím tomu, proč i na moderních vlacích typu RegioPanter, které mají všemožná čidla, kamerové systémy apod., musí průvodčí chodit mávat, a tím ztrácí už tak ten malý čas, který má ke kontrole jízdenek typicky v úsecích jako Kolovraty – Říčany nebo Sedlec – Roztoky. Výprava vlaku je logická a potřebná u klasických souprav nebo v dálkové dopravě, ale u moderních jednotek opravdu ne. Tady tleskám Jihomoravskému kraji, byť se mi jinak jejich systém nelíbí, že tohle dogma zrušil, a průvodčí se může věnovat výhradně odbavování cestujících.

Deivoos

Zdražení se tedy bude týkat jen krátkodobých jízdenek, dlouhodobých kuponů nikoliv?

Kont

Zrovna na bolelavsku nové vlaky nemáme, máme regionovu, Hydru nebo arrivu. Busy nějak jezdí, ale reálně někteří dopravci obchází PID a nabízejí na spojení do jiných krajů místenku, takže na cestující v PID nemusí zbýt volné místo. Kvalita se fakt nezvedla všude

Někdo

To jsem nějak neviděl aby to někdo obchazel
Máš jízdenku je volné místo tak sedíš není tak není

PeterM

Na některé dálkové spoje zařazené do PID (Krkonoše, Šumava) se dá koupit místenka (mimo prodejní kanály PID). Není to obcházení, je to dle pravidel pro provozování těchto linek a je to správně, protože bez místenky se často v pátky – neděle ani jet nedá.

Bob

A to je teprve pr***, když si v aplikaci koupím jízdenku PID na čas konkrétního spoje, do kterého se nedostanu, protože je obsazen na místenky.

Frantisek X

Problém ROPID, že zahrnuje i spoje, které by z podstaty věci vůbec řešit nemusel (ale jo, pokud to někoho přiměje nebrat na cestu do kopců auto, budiž – byť to stání ho zase nejspíše odradí), zatímco na řešení nedostatků systému v Praze a okolí, zdá se, již do značné míry rezignoval.

nowas

Jízdenka se nekupuje na čas odjezdu, ne? Je třeba ji aktivovat.

Pomeranč

Jako průvodčí prosím – nešly by ty ceny pro platbu v hotovosti zaokrouhlit na násobky desítky, nebo alespoň pětky? Vracet na 42 bude fakt k zlosti.

Zelinář

Tak jim nabídnete placení kartou, že ušetří 6 Kč. Na to spousta lidí uslyší. Vy sice budete složitě chytat signál, aby platba proběhla, ale zaměstnavatel vám nemůže nic vytknout.

MRC

S novýma POPkama je to neporovnatelně lepší, až na vyjímky je to stejně rychlé, co hotovost…

Pomeranč

Platbu kartou nabízím téměř pokaždé, stejně většina cestujících platí hotově. Jestli to zvrátí rozdíl šesti korun ukáže asi až čas.

Patrik vlak

No jakmile jízdné bude kartou levnější, tak lidé budou trvat na platbě kartou. Realita z jiných IDS.

Miroslav

No nevím, v IDOLu je ten rozdíl mezi platbou v hotovosti a kartou výrazný, a stejně většina lidí platí v hotovosti. Asi jsou tak zvyklí…

Jinak souhlas s názorem, že tržby lze zvednout i jinak. Většina zastávek je neobsazených a průvodčí na vytížených spojích nestíhají prodávat jízdenky. Navíc u ČD ještě vypravují vlak z každé zastávky. Takže úniky tržeb jsou značné. Stačilo by nainstalovat automaty do vozidel a nákup u průvodčího dát s citelnou přirážkou.

none

ODIS. Platba hotove 36, platba kartou 26. Ale pul minuty trva, nez z tiskarny vyjede asi pulmetrovy listek.

Chada

Moje zkušenost je , že na lince L4 vlaky Trilex průvodčí platbu platební kartou vždy odmítají. V Arrivě na stejné trati není problém.

Zapa

A nemá Trilex ještě staré popky? Ona ta platba kartou přes přídavné terminály byl opruz i u ČD. Teď co máme popky nové, tak bych pomalu nic jiného nechtěl, ale je mi jasné, že pořád je to na výběru cestujícího.

Chada

V Trilexu z Liberce do Hrádku lze zaplatit normálně kartou. Tak nevím kde je problém.

Andrej Ševic

Už mi jako Středočechovi začíná dost vadit typická formule v článcích o zdražování, která říká, že Prahy se zdražování netýká.
Celá Praha má oproti řadě lokalit SČK naprosto luxusní celotýdenní spojení za dlouhodobě stejnou (a až nespravedlivě nízkou) cenu.

Mirlav

Praha je jeden z nejbohatších regionů v Evropě ale Středočeských kraj je bohužel relativně chudý.
Hromada Pražáků se odstěhovala na venkov a na tom venkově se potom diví, že tam nejsou stejné služby jako ve velkoměstě…

Jaroslav

A hlavně si ti Pražáci nepřevedli trvalé bydliště , takže jejich daně jdou stále do Prahy a ne do rozpočtu obcí kam se přestěhovali!

Jaroslav

protože s bydlištěm u Popovic nemáte modré zóny v Holešovicích za dotovanou cenu 🙂
tak se nedivte

Dachs

No ale pokud to zvedne i Praha, nejvíce zapláčou právě dojíždějící Středočeši, kteří by zdražení pocítili fakt citelně. Tu nespravedlivost si můžeme vykládat různě. Třeba je to příspěvek k udržení jedinečného poměru 55:45 (nebo kolik to teď je) lidí v MHD proti těm využívajících formy individuální dopravy, čili povětšinou auta. Jako luxusní motivaci, protože se ví, jak je to křehké a jak se ten poměr snadno může obrátit. Dlouhodobá neudržitelnost takové bohulibé nabídky je věc druhá. A kosmetická zvýšení přinesou jen plivnutí do moře investic či provozních a systémových potřeb. Jestli bohatá Praha chce jít touto cestou a brutálně dotovat,… Číst vice »

Mirlav

Praha je skvělá i dopravou i v noci 24-5, řekl bych že má možná nejkvalitnější noční dopravu na světě co se týká sítě a intervalů. Bohužel řada lidí má proti kvalitní noční hromadné dopravě velké předsudky.
1. bezpečnost – z hlediska bezpečnosti není rozdíl o proti denní lince ve 23 hodin a noční v 1 hodinu v noci.
2. Odlišné noční linkové vedení, což je bohužel pro velkou část populace pořád problém.

smasska

Brno ji má možná naopak kvalitnější. Cokoliv není přímo, je násobně delší než ve dne a občas i než pěšky do tangenciálních směrů.

Dan

S Brnem se dá souhlasit, tam je to mnohdy v noci rychlejší jak ve dne. Ale brněnský model by se do Prahy asi aplikoval blbě.

smasska

Souhlasím, nicméně nelze přehlédnout, že pražský model zavedený v osmdesátkách už se těžce přežil. Ale přijde mi, že diskuze na toto téma tak nějak absentuje.

M19

V Praze se dostanete kamkoli v noci jen s jedním přestupem? Kvalitnější než Praha ji má třeba Brno. Pokrytí města je prakticky 100 %, stačí maximálně jeden přestup abyste se dostal kam potřebujete, k tomu po půlnoci navazující noční spoje jak vlakové, tak autobusové i do tak vzdálených míst mimo Brno jako třeba Znojmo či Hodonín.

Antonín1

Jistě – Brno má vždy vše nejlepší, ale na rozdíl od Prahy je Brno výrazně menší město 230 km2 oproti 496 km2; v Brně nejezdí v noci tramvaje – pardon Šaliny, v Praze jezdí pravidelně 9 linek s intervalem 30 minut, projíždějící až na pár jednotek km všechny tratě po městě, mají centrální přestupní zastávku, kde se vždy všechny linky v jeden čas sjedou s možností přestoupit, v mnoha místech jezdí i víc jak jedna linka i v krajnějších částech města (třeba Strašnice, Hostivař, Řepy….) jezdí dvě i více linek, tedy interval jen 15 minut, a to klidně ve 3… Číst vice »

M19

V Brně jezdí 10 linek noční dopravy, které pokrývají celé město v půl hodinovém intervalu, jen od jedné ráno do čtyř je to hodina, ovšem to je sedlo. Do okolí se dostane úplně stejně, do měst jako Vyškov, Blansko jezdí noční vlak či bus také. Ale i do toho Znojma či Hodonína. V Praze jsem noční dopravu použil vždy velmi nerad, protože to jezdí strašně nesmyslně a samý přestup. 😉 Ano, proti Praze je ta brněnská mnohem lepší. Vyhlídkové jízdy jsou právě v Praze, ne v Brně. Ovšem sám přiznáváte, že nevíte a tak si zjevně vymýšlíte. 😉

Pavel

Na Brnu jsem pravě kdysi obdivoval noční travaje (šaliny), jemž jezdili uplně ve stejném linkovém vedení jako ve dne, jen s delšími intervali. Pak to bylo nahrazeno autobusy, jezdicimi cik cak jak had.
Ja tedy radéji vícekrát prestupím, než absolvovat vyhlídkové jizdy.
No a nočni doorava již od 22 hodin, to je pro mne nepredstavitelné?
Brno je moravská metropole ve 22 hodin tam rozhodně není noc, kdy všichni spí.
Ale večerni dopravní špička.
V Praze ve 22 hodin vozy metra leckde v centru nepobiraji.
A v Brně už to mistní dopravni podnik považuje za noc. 😀

M19

Víte jako cestujícímu mě nějaké plky o tramvajích a já nevím čem, nechávají naprosto chladným. Mě zajímá, jak se rozumně někam dostat. A že někde jezdí tramvaje, abych pak musel zbytečně přestupovat, je spíše zhoršení. A jestli noční doprava začíná jezdít ve 22 nebo o půlnoci je úplně jedno. Důležité je, jestli se jako cestující dostanu tam kam potřebuji. Ty vaše argumenty jsou pro běžného cestujícího naprosto bezpředmětné. 😉

Šalina na Špilas

Asi Vám Brno leží příliš v žaludku, jelikož noční doprava je od 23. hodiny a světě div se, před půlnoci to skutečně stačí.
Praha je mnohem větší a zralá na víkendový celonoční provoz metra, a tudíž bych ji srovnával spíše s Vídní.

Pavel

V Praze naopak bohužel v noční dopravě stále platí postkovydové omezení a to asi už na vždy.
Kdy o vikendu pred kovidem byl interval nočních linek 20 minut a poskedni metro jezdilo z konečných stanic až po půlnoci.
I presto považuji noční dopravu v Praze jako jednu z nejvakitnějších.

M19

A? V Brně si koupím lístek přímo ve vozidle MHD kartou, dokonce mi to spočítá za celý den nejvýhodnější lístek. Je spoustu důvodů proč je MHD v Brně kvalitnější než v Praze. A zřejmě bych našel i další místa na světě. 😉

Karl vB.

Jedním z možných důvodů vašeho názoru na kvalitu MHD v Brně může být to, že roční lístek pro Brno (100+101) stojí asi o 1.000 Kč víc, než v Praze, takže by mohlo být k dispozici i více finančních prostředků.
https://www.dpmb.cz/predplatni-jizdenka-salinkarta

M19

Ale prd. Pro obyvatele Brna je ve skutečnosti levnější, neboť dostanou dotaci od města. Stačí zaplatit za odpad. To už jste nedohedal? https://priprav.brno.cz/aktuality/dotacni-program-salinkarta-pokracuje-i-v-roce-2024/

Karl vB.

Nedohledal. Prostě proto, že mně nenapadlo mně spojovat poplatek za popelnice s MHD. Připomíná to situaci ze ZDŠ (70. léta 20. stol.), kdy poněkud neúspěšní spolužáci byli těmi nejlepšími sběrači léčivých bylin a starého papíru (případně ještě maminka po večerech dělala na ZDŠ uklízečku) a díky tomu prolezli do dalšího ročníku.
https://www.dpmb.cz/predplatni-jizdenka-salinkarta

Ondra K.

Spojení slevy na MHD s poplatkem za odpad je prostě způsob jak legálně nastavit nižší cenu ročního předplatného jízdného na MHD pro lidi, kteří mají trvalý pobyt na území města. Jiný smysl v tom není.

Frantík

Jako Hradišťák čekám, než někdo dá k soudu, že jenom důchodci z UH a Kunovic mají roční kupón zadarmo pro jízdu MHD…

Andrej Ševic

Náklady na bydlení nezpochybňuji a bydlení v Praze nikomu nezávidím 🙂
V článku se píše, že jízdenka na 30 min v hotovosti bude nově stát 42,- Kč. V Praze můžete za 40,- Kč v hotovosti jezdit hodinu a půl. Takovýto rozdíl pro dva různé zákazníky téhož IDS mi už přijde za hranicí vkusu, cenám nájmům v Praze navzdory.

František

Dopravní stavby (vnitřní okruh) stojí trochu víc než dotovat MHD a zasloužit se, aby ta auta nevyjela. By se mi spíše líbilo myto pro lidi co že středočeského dojíždí autem.

babilon

Předpokládám, že pražské jízdenky zdraží úplně stejně, jinak z toho bude totální guláš.

Petr

Bude i tak.

M1M2

55/45 je jen zástěrka, aby se nezdražovalo. Cenu dopravy v Praze lze nejlépe vystihnout slovy feldkuráta Katze „To se nám to hoduje, když nám to druzí platí“. Praha si to může dovolit, ze sdílených daní má na obyvatele dvojnásobek toho, co normální město či obec. A ten rozdíl nenasměřuje do investic, ale prožere v dopravním podniku a cenou lítačky 10 ká/24 hodin přispěje pražské rodině na letní Chorvatsko. Kdo si dovolí do Prahy jet má dojet sockou (pardon za ten výraz, ale člověk odkojený tratí 171 nemůže VHD nazvat slušněji), ale pražák o víkendu může se svým SUV zatěžovat republiku… Číst vice »

PeterM

Takze chcete aby vám, středočechovi, ještě zdražila pásmo P? 🙂 Nebo jen závidíme pražákům, kteří platí např. za bydlení násobně víc než vy mimo Prahu?

Andrej Ševic

Jde mi o to, aby byla alespoň částečně stejné tarifní podmínky pro všechny zákazníky téhož IDS. V článku se píše, že lístek na půl hodiny bude v hotovosti stát 42,-Kč. V Praze se za 40,-Kč v hotovosti bude dát jezdit i nadále trojnásobnou dobu. Pražák za těch 40,-Kč dojede na druhý konec města, Středočech mnohdy ,, téměř nikam“ Je mi jasné, že tarifní podmínky v takto odlišných částech systému nemohou být nikdy úplně spravedlivé. Jenže další ,,výběrové“ zdražování tu nespravedlnost jen přiživuje a ať se na mě nikdo nezlobí, ale někteří zákazníci PID začínají být oproti jiným dost diskriminováni jen… Číst vice »

Pavel

PID už bohužel dávno jeden IDS, ale dva lépe či hůře spolupracujicí a nechtěně propojené IDS(Ropid, IDSK).
Každý si jede to svoje a neshody jsou celkem veliké.

Jan Neruda

„Pražák za těch 40,-Kč dojede na druhý konec města“

Nikoliv. Pražák s Lítačkou P+0+B jezdí celý den za 10 Kč.

M19

A vadí vám, že se zdražení netýká třeba Ústeckého kraje? Praha není Středočeský kraj a o tom středočeský kraj nijak nerozhoduje. Co jste si do vedení zvolili to máte a pokud závidíte jiným, je to zpráva spíše o vás.

Andrej Ševic

My jsme si STAN do vedení kraje na další volební období nezvolili…
Možná závidím anebo mi možná jen vadí, že dvěma různým zákazníkům téhož IDS není měřeno stejným metrem a že ten rozdíl začíná nabývat až ostudného rozdílu.

M19

A kdo? To byly obyvatelé jiného kraje co je vám tam zvolili? Pro obyvatele Prahy bude ve Středočeském kraji jízdenka na 30 minut za cenu jako by byly v Praze? Kde je ten rozdílný přístup? Rozdíl je v tom, že vedení Středočeského kraje rozhodlo o své části jinak než vedení Prahy. To opravdu není chyba Prahy, jak jste se svým vyjádřením snažil podprahově naznačit. Ten rozdíl je daný tím, že Středočeský kraj nějak sám rozhodl. To s Prahou nemá nic společného. Jen s vedením toho kraje a jeho voliči. 😉

Andrej Ševic

S 33,35 % zvítězilo ANO, STAN byl s 26,91% druhý. My si doopravdy zvolili někoho jiného, než kdo teď kraj vede.
Já o tom, že by něco byla chyba Prahy, nic ani podprahově nenaznačoval. Skutečně to je její věc. Já ani nutně nevyzývám ke zdražení P, O, B. Já se jen pozastavil nad stále absurdnější disproporcí cen jízdného v různých částech jednoho a téhož IDS.

M19

Přečtěte si ten váš původní příspěvek ještě jednou. Brečíte tam, že v Praze to budou mít levněji. Vy se zjevně vymezujete vůči Praze nikoli kromě krokům Středočeského kraje. Obyvatelé zjevně zvolili tak, že šlo poskládat jen koalici, která Středočeský kraj vede. takže zvolili. Před tím jste tvrdil něco o rozdílném přístupu k různým zákazníkům, teď zas něco jiného…

Petr

Přesně tak, už by bylo na čase říct dost.

Bob

Vždyť ta doprava v Praze je drahá jak prase, roční kupón stojí 3650 Kč, oproti tomu roční parkovné stojí jen od 600 do 1200 Kč, pro seniory dokonce jen 180 – 360 Kč za rok.

Honza1

Nestíhám sledovat každodenní technický pokrok, ale která že značka aut vyrábí vozidla jezdící na parkovné? 😉

Jaroslav

myslím, že s to jmenuje Tesla
tam se dokonce v Praha ani neplatí parkovné

Frantisek X

Což je dáno hustotou osídlení (žel se stále zvyšující) a potřebou dopravit (čím dále tím) větší množství lidí. Jednotlivci je celkem jedno, že má přepychové možnosti, když stejně využívá nejvíce ty, které sám potřebuje. Jinak ale souhlas, že časové jízdné na území Prahy je i tak neúměrně levné (dotované); naproti tomu jednotlivé už je drahé dost, a zvláště na krátké vzdálenosti se moc nevyplatí. Že systém již déle neřeší kvalitu dochvilnosti, přípojů atd., je jiná věc.

Dan

Asi úplně nevidím jako problém, že se zvyšují ceny jízdného. To je normální, zdražuje všechno, hlavně lidská síla. Větší problém je, že nezdražuje IAD, spotřební daň z pohonných hmot nebyla přes 10 let valorizována, za parkování ve městech se platí spíše symbolicky, přitom výdaje státu a samospráv s IAD jsou čím dál tím vyšší a samozřejmě nehledě na další negativní jevy s tím spojené, jako je třeba omezování pěší dopravy a zhoršené ovzduší ve městech.

PeterM

Cena vozidla, pojištění, dálniční známka, servisní zásahy … to vše se nezdražuje? Mne překvapuje, že všichni se dívají jen na cenu pohonných hmot.

Dan

Ale cenu pohonných hmot opravdu řidiči uvažují při porovnávání s veřejnou dopravou, ne ostatní náklady, které by vynaložili tak jako tak. V práci když se někoho zeptám proč nejede do Prahy vlakem, tak mi odpoví, že autem to má ve 2 levnější a to se bavíme o relaci, kde se dá do Prahy dostat vlakem každou hodinu po celý den a za hodinu a půl na 150km cestě.

O.K.

Tak vlakem to, za tarif CD napr., je ve dvou už prostě je na km o neco drazsi nez autem vcetne amortizace. Nastesti krajske tarify to docela zachranuji.

Petr

Ve dvou už není co řešit, to i vřelý vztah k veřejné dopravě špatně odolává ekonomickým a časovým argumentům. 🙁

DavidV

Ono k tomu zdražení pohonných hmot stejně od 2027 tak jako tak dojde kvůli emisním povolnkám

Bob

Prý 10 let. 🙂 Spotřební daň z benzínu je dnes stejná jako před 15 lety, z naftu je dokonce stejná jako před 21 lety.

Jarda

Ach jo 🙁 A ja zrovna objevil kouzlo PID a i to, ze me to vyjde levneji nez jezdit autem, tak jsem dokonce i auto na zimu ani neprezouval a mam ho „ustajene“…. Tak uvidime jestli se mi to vyplati i nadale….

Martin V.

Já vlastně ani nevím jak to správně dělat v buse.
Mám roční kupon na prahu a dojizdim 4 pásma za 40 a to platím hotově.
Když koupím za 40 v aplikace tak si mám pipnout roční kupon a pak znova pipnout tu 40 jízdenku?

Mirlav

Ano přesně tak by jste to měl udělat, do ale dnes velká část řidičů není proškolena na tarif a podobné moc věci nechápe.

Nědo

Jak to bude s jízdenkami zakoupenými se původní cenu ?

babilon

Předpokládám, že jako obvykle půjdou vrátit na určených místech.

none

Ja byl vratit listek v Praze a chlapek mi rekl, ze si ho mam schovat na pamatku… Tak jsem mu ho tam nechal jako osobni darek… 60 korun v …

Nědo

A kolik mi za to daj ?Ale i tak děkuju

marcel.stancl

Smazáno pro lhaní.

Daniel Jablonecký

Zdroj?

Al de Baran

Žijeme ve společnosti, která se snaží dostat lidi do veřejné dopravy – má k tomu hned dva dobré důvody: životní prostředí a odlehčení zoufale přetížených silnic. Z těchhle dvou důvodů si alespoň jeden vybere snad každý – ok, proč tedy vůbec vybíráme jízdné? Snažíme se ty lidi nějak odradit, aby jich nejezdilo tolik? To znamená abychom neměli tak čisté životní prostředí a abychom ty silnice zase tolik neodlehčili? To nedává smysl, že? Za mne tedy jediné logické řešení je dát lidem veřejnou linkovou dopravu zdarma. Kde se na to vezmou peníze? No jednak se dost ušetří zrušením celého toho tarifního… Číst vice »

Grossák

Vaší teorii bohužel schází konkrétní čísla. Zejména výpočet, že výpadek jízdného bude kompenzován úsporou ze zrušení tarifního systému a dalšími naznačenými příjmy.

Také je třeba doložit, že nulové jizdné skutečně odlehčí silnicím. Protože se to zatím nikde nestalo. A naopak ani zdražení veřejné dopravy nevyhání lidi do aut.

Možná jsem zvláštní, ale mě připadá logické, že za službu se platí. Na což bych navázal tím, že lidi přitáhne do veřejné dopravy zejména kvalita. Ta něco stojí. A je správné, že sami uživatelé se na těchto nákladech podílejí.

Al de Baran

„mě připadá logické, že za službu se platí.“
V tom jsme zcela zajedno – třeba mi vadí, když si někdo na booking.com najde hotel a pak si dohodne ubytování po telefonu, aby ušetřil za provizi – ale tohle je jiný případ: za životní prostředí my uživatelé taky naplatíme; za silnice (ano, s výjimkou paušálu za dálnice) taky neplatíme. Holt se tady dotýkáme segmentu, ve kterém pravidlo „za služby se platí“ z dobrých důvodů neplatí.

Grossák

To jsou však nerovné podmínky mezi silniční a železniční dopravou, nikoli mezi veřejnou a individuální dopravou. Narovnáním není veřejná doprava zdarma, ale železniční dopravní cesta zdarma, nebo kompletně zpoplatněné silnici.

Reálně je tato nerovnost řešena u veřejné dopravy osob v závazku odpovídající
kompenzací dopravci.

Al de Baran

„odpovídající kompenzací dopravci.“
To právě začíná končit: právě vstupujeme do nové éry, kdy dopravce je pouze subdodavatelem organizátora veřejné dopravy. Dopravce jízdné a tržby přestávají zajímat, jezdí za pevně vysoutěženou cenu, nikoliv kompenzaci. Tržby z jízdného jsou příjmem organizátora, výdaje na prodej jízdenek a kontrolu tarifní kázně jsou výdaji organizátora, nikoliv dopravce.
Tenhle model se právě začíná rozšiřovat.

Al de Baran

Rozumím mínusům tam, kde jsem projevil nějaký názor, třeba že veřejná doprava má být zadarmo – chápu lidi, kteří si to nemyslí a chápu, že od nich pochopitelně dostanu mínus; ale za co mínus na informaci o tom, jak se mění role dopravce ve veřejné dopravě? To není názor, to je prostě realita…

Pavel Štorch

V Tallinu a jinde to zkoušeli, je tady o tom někde článek @redakce? Zkušenosti shrnuje toto: Meanwhile, some experts say there is not enough evidence that free transit can persuade people to leave their cars at home.(zdroj:https://www.huffpost.com/entry/free-public-transit-kansas-city-estonia_n_5e4f9b49c5b6b82aa651191e)

Al de Baran

Pochopitelně. Musíte uvažovat jinak: když nabídnete lidem kvalitní veřejnou dopravu zdarma, tak potom máte silnou pozici, když na tlak na rozšíření silnic do Prahy odpovídáte „jeďte vlakem!“

Ondra K.

Ovšem, „kvalitní“ a „zdarma“ nejde dohromady, až bych řekl, že se to vzájemně vylučuje.

Bude-li veřejná doprava zdarma, dopadne podobně jako školství nebo zdravotnictví, tedy stane se z ní sociální služba pro lidi, kteří nemají dost peněz na to, aby si platili kvalitnější soukromou alternativu.

Bob

V Tallinu nebo v celém Lucembursku to jde.

Frantisek X

Hlavně potom může trpět nadužíváním; vytratí se také užívání a nakonec přítomnost služeb v místě, pro někoho se stane bezděčnou výplní volného času… Čím menší díl hradíme, tím více plýtváme.

Frantisek X

Cena vážně není ten problém, i když chápu, že kdo už si vydržuje auto, tomu se bezplatná alternativa hodí. Odpověď „jeďte vlakem“ je ovšem zatím stále doprovázena mizivým zlepšováním železnic a přednostním doplňováním silnic (ano, tam se dají nasadit autobusy, a ROPIDSK už jde někde tou cestou, ačkoli to pak trpí neduhy společnými s auty; muselo by do autobusů přejít více lidí z těch aut nejdříve…).

Kubrt

Jistě, protože cena jízdenky, respektive náklady na cestu, jsou jen jedním z parametrů, které hrají roli při volbě dopravního prostředku. To nám řekne jakýkoliv občan. Ovšem někteří fandové hromadné dopravy mají představu, že každý provádí měsíční kalkulace na téma cena PHM, cena jízdenky, odpisy auta, sazba pojištění, cena pneumatik a podle výsledku se řídí, čím pojedou. Ostatně to několikrát zaznívá i tady v té diskuzi.

Jaroslav

Tak to shrnutí prosím aspoň přeložte do češtiny. Neumí každý anglicky!

Pavel Štorch

Někteří odborníci však tvrdí, že neexistuje dostatek důkazů o tom, že bezplatná doprava dokáže přimět lidi, aby nechali svá auta doma.

55p

translate.google.com

Dusmor

Kdyby socialisté aspoň zhruba tušili, k čemu slouží ceny, nebyli by socialisty.
Dokud nebude jízdné plně pokrývat náklady na MHD, tj. dokud nebudou dopravci jezdit plně komerčně bez dotací, situace lepší nebude.

Al de Baran

Já a socialista, dobrej džouk! Palec nahoru! 😉

Tak, jak je Evropa nastavená, tak vůbec nehrozí, že bychom se k vašemu cíli mohli nějak blížit. Doprava je v Evropě vnímána jako lidské právo, jehož realizaci jsou státy povinny zajistit. Nenaděláte nic – tak to prostě je a je potřeba se s tím smířit.
A když už to tady tak máme, pojďme tedy využít výhody, které to může přinášet = odbourat tarifní systém, který nám stejně nic zásadního nepřináší.

Dusmor

Ano, Evropa je tak nastavená a bude si muset bídu socialismu na vlastní kůži prožít. Západní část někde poprvé, někde podruhé. No a my si dáme třetí kolo. Přežili jsme socialismus národní, přežili jsme socialismus internacionální, přežijeme i ten současný evropský. Jen si kladu otázku, kolikrát do toho marasmu ještě spadneme, než se lidé poučí, že tudy cesta nevede.

No a já osobně s tím nadělám to co je potřeba, aby blbnutí lidu mělo na mě a mou rodinu co nejmenší dopad.

Frantisek X

Tak hlavně, aby z toho „já, já, já, jenom já‘ nakonec nebyl podobný marasmus. Hlavním problémem – což se nerado přiznává – je mrhání omezenými zdroji za účelem zdání blahobytu. Pokud 90 % lidí má k dispozici 10 % zdrojů a naopak, je přirozené, že tlak na změnu sílí, aby opět nastala rovnováha. A je celkem jedno, jaký systém zrovna máme. Lidé se na jeho základě v podstatě zase tolik nemění.

Frantisek X

Význam socialismu se nám, zdá se, dost posouvá a zjednodušuje – bohužel. Naštěstí se realita zatím neodehrává jen v extrémech. 🙂 Možná tak v ideálním komunismu by to bylo zdarma, stejně v ideálním kapitalismu vše za peníze. Jenže to byste muset vyčíslit úplně vše, aby se to nezvrtlo někam, kde nebude k žití. A možná i jen to počítání – jakkoli mám rád matematiku – by nakonec nebylo k žití, neb už bychom nic jiného nedělali. 🙂 Není od věci s rozumem používat i cit.

Bob

Zdarma už je používání silnic. Kdyby mělo být zdarma ještě používání veřejné dopravy, tak se to bez zvýšení daní těžko ufinancuje.

A toho zjednodušení by se dalo docílit i tak, že by byla jednotná cena 20 Kč při nástupu do vozidla bez ohledu na vzdálenost, u dveří by jen každý pípnul kartou.

Frantisek X

Nebo trochu zdražit silnice a trochu zlevnit (udržet cenu) veřejné dopravy. Pokračování ve spirále odklonu do aut problémy s nimi spojené nevyřeší.

Jan

Neměla ta nová vozidla náhodou jezdit úsporněji?

Kubrt

Ta nová vozidla jezdí možná úsporně, ale něco stála a hlavně roste objem výkonů.

tiborgic

Tak zrovna ty Foxy moc úsporné nejsou

smasska

To záleží i na provozním konceptu. Pokud někdo koupí nová vozidla, lekne se odpisů a potom díky tomu pošle nová vozidla jezdit jen párkrát denně/týdně (zdravíme Sp na východ od Prahy, které jezdí v nových vozidlech, ale jen ve špičkách), tak potom žádný div. Ale pokud jsem úředník, tak holt číslo v položce „vlkm“ mne budí i ze spaní:)

Nědo

Proč pantery na R 41 stojí o víkendech nevyužity .

Nědo

Oprava pravda.

PeterM

Nová vozidla přináší komfort, nikoliv levnější provoz. Pokud půjdete jen po ceně, tak nejúspornější je pořád 810 nebo regionova, která se provozními náklady nemůže rovnat např. s regiofoxy. A k tomu je třeba samozřejmě připočítat odpisy.

mic

Komfort v Panteru není vyšší než byl v (novém) Ešusu.

Ferda

Za mě urcitě vyšší je…

Pavel

No v některych rekacích půjde naopak o výrazné zlevnění.
Hodina na všechna vneěši pásma za 70 Kč bude v mistech kde se jezdí rychlíky zlevnění až o 40 procent.

veli.k

Ano, ale jsme u toho, že cestující „za odměnu“ že jede pomalejším vlakem (nebo po pomalejší trati, kde doposud nepřišla modernizace) zaplatí za horší službu ještě navíc více peněz.

Frantisek X

No, další položka do složitého výpočtu „jak nejet zbytečně draze“, aneb hra na honění slev z hypotetické ceny i v rádoby uživatelsky přívětivém systému. Nedivím se těm, již už to vzdali…

55p

Ze 30 na 42 Kč není 20 – 30 %, ale 40 %.

veli.k

Právě. To už je jako dost masakr, to ať se na mě pan Borecký nezlobí. To se vymyká zdražování ve všech ostatních krajích.

Petr

My si tu inflaci brát nenecháme. 😀

Frantisek X

Hlavně to „osladíme“ všem, kteří by chtěli jet jen občas a ještě nám platit penězi. Vodítko nakrátko. Oč více slevíme poslušným, o to více si vybereme od odbojných.

Petr

Naštěstí jezdím kvůli špatným přípojům v PID už několik let autem. Alespoň to budu mít i ekonomicky výhodnější.

Frantisek X

Hm, zato to všichni budeme mít ekologicky horší (pokud nejedete zrovna tam, kde vás jezdí jen pár). Ale chápu, i stres je velký ničitel. Sám občas ten systém při jeho užívání proklínám, jakkoli jsem rád, že je, a přihlédnu-li k tomu, že bych měl mít stres za volantem.

Petr

To je otázka zda jízda na naftu je ekologičtější než jízda na benzín. Jediné co je ekologičtější je cesta z nádraží do cíle cesty a zpět, tedy pokud na těch pět kilometrů neobjednán taxi, protože autotobus jaksi nejede. Ano, také bych si raději vezl zadek, než řídil, ale to mi objednatel spojů PID nedopřává, neboť „Nelze pochytat všechny zajíce“. 🙁

VRTjecesta

To neprojde, je před volbami. To vedení nedovolí. STAN nemůže přijít o voliče ze Středočeského kraje.

Kubrt

Jsou i voliči, kteří chápou, že peníze se nedají tisknout donekonečna (aniž by to špatně dopadlo) a že když rostou náklady na vše, rostou i náklady na veřejnou dopravu.

Modré zábradlí

Ale je jich málo 😒

Pryž

Jj především ti co nejezdí veřejnou dopravou…
Vše neroste například cena pohonných hmot klesá dlouhodobě, v roce 2006 stal benzín v průměru 32-33 KČ dnes 36kc, průměrný plat v roce 2006 byl 20 000, dneska 45 000.

Kubrt

Ok, pohonné hmoty nezdražují, ale to je snad jediná výjimka.

Jaroslav

Nekecejte o průměrném platu! 2/3 lidí mají příjem do 23 Kč!!

Karel IV.

S tou cenou benzínu v roce 2006 si dovolím nesouhlasit – z mých záznamů mám průměrnou cenu za celý rok 28,9 Kč/l (navíc z toho byla cca 1/4 dražší 100 oktanový benzín).

PeterM

Do toho nástup všemi dveřmi a menší počet středočeských revizorů než se původně plánovalo, sem zvědav na platební morálku cestujících.

Filip

Zdražení kvůli novým vlakům a autobusům? Já bych naopak čekal, že nová vozidla jsou oproti těm starým úspornější a tedy levnější na provoz. 🤔

Kubrt

A odpisy?

Frantisek X

Záleží i na tom, na jak dlouho s nimi počítáte – pokud by mělo jít o reálnou cenu, a ne tak, že teď to vyjde velmi draho a pak zase zdarma, a podle toho budeme cukat i se zdražením systému (byť by byla optimální průběžná obnova a s ní i průběžné úpravy cen hlavně podle in- či deflace).

František

Přitom by jimohla stačit 810tka za 200+ CZK/km s dírou v podlaze, co?

Kubrt

Minimálně 8000 středočeských voličů, kteří dali preferenční hlas Jarce Jermanové, si to asi myslí 🙂

Jaroslav

Jo, ale jejich pořizovací cena + servisní ceny je násobně vyšší než starých odepsaných vozidel! A tyhle náklady se v provozních úsporách nikdy nevrátí!

jouda

Rodinné jízdenky? No konečně. Není nic otravnějšího, než když při každém přestupu na autobus nebo ve vlaku musíte předkládat 4x QR kód (za každého člena rodiny).

Pavel

Jenže zatím nikdo nepecofukoval kolik dospělych a dětí bude v PID ta rodina ?
Nebo spatně hledám?

jouda

Tak to se uvidí, ale standard v jiných IDS, kde je skupinové jízdné již řadu let zavedeno, je 2+2 nebo 2+3 lidi.

Frantisek X

To by řešil souhrnný doklad, a ne, že budu zkoumat, zda splňujeme nějaké počty anebo nám to systém „napálí“ pěkně za plno (a nadále na několik dokladů).

Radek

Je po volbách…

Miky

Mejdan pomalu konci, bude se platit.

Petr

Zdroje jsou. Viz dubl terminál.

Kubrt

O tom, že částka placená krajem za VHD je vysoká a že bude nutné zdražit, mluví pan Borecký po dobu svého působení na krajském úřadu. I v Praze to všichni vědí.

Petr

Nikoliv, on mluví o tom, že levná mobilita není udržitelná. Pokud zdražíte jeden typ, přejdou Vám klienti do jejího substitutu. No a pak Pámbůh s námi.

55p

PHM stojí stále stejně, takže zdražování VHD ji čím dál víc ubírá jednu z výhod.

Petr

Přesně o tom píšu, to je ten substitut. Navíc je zde problém, který se dále rozvijí a to rozvírající se nůžky v ceně VHD v Praze a ve Středočeském kraji.

jouda

Ve zprávách se denně řeší halířové pohyby (nahoru/dolů) za litr PHM a tady u MHD to osolíme 20, 30 nebo 40 % jen to fikne. 🙂

Frantisek X

Přestat řešit ve zprávách marginální problémy IAD, respektive informovat naopak i o maličkostech ve VHD. 🙂 Ale zase z toho nedělat zbytečnou záplavu nepodstatných informací… Takže asi hlavně to první.

PeterM

Kdyz porovnáváte cenu cesty MHD a cestu autem, počítáte také pojištění, pravidelný servis, neočekávané náklady a v neposlední řadě pořizovací cenu vozidla? 🙂

percula

To co píšete je zbytečne započítávat, když auto potřebujete pro život ( lékař, nákup , cesta za kulturou, ale i cesta do práce), když někde jede bus 5x denně ve všední dny (někde i menekrat), tam jsou 2 auta v rodině nezbytnosti. Takže budeme do nakladu počítat jen to palivo a tam auto vychází o trochu levněji už teď. Pravda je že se mi předplatní kupón nevyplatí cesta do Prahy max 2x týdne, s kuponem by ty kalkulace možná vyšli jinak. Co chybí je třeba sleva co měl kdysi Bosák , za cenu 5 jízd jsem si dostal jízdenku na… Číst vice »

Pryž

Reálně naopak ceny PHM klesají, protože platy rostou, někdy min někdy víc ale rostou neustále. Cena PHm se prakticky 15 let nezměnila a předtím při započtení inflace byly ještě vyšší.

Dachs

O levné mobilitě v případě vnějších pásem se od zdražení v 2023 mluvit už úplně nedá. Když si dojíždění do Prahy musí poplatit celá rodina, je to pro mnoho rodin velký zásek do rozpočtu. Cena kuponů pro vnější pásma (na rozdíl od P) vnímána jako nízká není, ba naopak, a spolu s nekvalitou služeb (S7 – narvané spoje, výpadky, časté mimořádné události, S1 – narvané spoje, prý také ujíždění bus přípojů, když je trošku zpoždění), S8, S3, autobusové Jesenicko-Břežansko, Neratovicko, BnL-SB, Berounsko, i na kladenské linky se prý nadává, zhoršení na Mníšecku) už dávno ovlivňuje volbu lidí. Vidím to na… Číst vice »

Nedbal

Chceme hlavně zaplatit Foxy, které mají daleko vyšší spotřebu NAFTY,neustále zapnutý motor,neskutečně vysokou poruchovost,mnohem větší emise,než jejich předchůdci.Komu vadí 810 do Sedlčan atd.?….zeptejte se fírů na tu spotřebu,budete se divit.Dosadit wifi kamkoliv je otázkou pár korun,to už snad každý ví.

Frantisek X

No, šetření energiemi by se u těch nových vozů hodilo (byť ne na úkor jízdních vlastností). Ale co, válčit o zdroje lze, adaptovat se na „bordel“ do určité meze zatím též…

Petr

Však se o to kraj snaží, aby nebyla levná mobilita v prostředcích VHD a naopak Praha se snaží aby nebyla levná mobilita v IAD. Pokud tyto dva protichůdné požadavky spojíte, vznikne velmi výbušné sociální téma. A potencionální třetí cestu, tedy zajištění snížení nucené mobility se tu prakticky nikdo nezajímá: Vezměte si například, že kraj doplácí ma jednoho cestujícího z Příbrami do Prahy denně 800Kč, tedy pokud platí to co je zveřejňované, že 80% z nákladů na cestu hradí objednatel. Pokud máte dvacet pracovních dní je to za měsíc 16 tisíc. Pokud by za plný HO přispívala firmě měsíčně pět tisíc,… Číst vice »