posily_do_teamu

Středočeský kraj chystá zdražení veřejné dopravy, vysvětluje to i novějšími vozidly

RegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhyRegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhy

Kraj poprvé zvýhodní cestující, kteří platí elektronicky, zavede rodinné jízdenky.

Odebírat
Upozornit na
guest
133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Amity Blight

A když tam jede šukafon kde smrdí hajzláty?

Cestující co cestuje DUK a PID

Jako cestujícího mě to štve, na druhou stranu bylo na čase. Proč jízdenky v tarifu DUK jsou většinou stejně drahé, nebo o něco levnější než ČD ( kolikrát se vyplatí In-karta). PID je oproti tomu směšně levný, neúměrný vůči platům v krajích.

Karl vB.

Na podzim letošního roku budou volby, proto Praha zdržuje.
Pokud roční lístek MHD pro Prahu (s naprosto jiným užitným efektem) je levnější, než např. v CB (4 tis.Kč), tak může mít někdo příslušný na MHMP strach, že by se zdražení na podzimním volebním výsledku pravděpodobně mohlo projevit.
Obvyklá uroveň jízdného v metropolích, s výjimkou Vídně, je po přepočtu na kupní sílu místního obyvatelstva, proti Praze obvykle dvojnásobná.

Marek

Ale když si koupím v automatu na kartu lístek tak bude stát 36,na peníze 42, chápu to dobře.

percula

Nenašel jsem cenu pro vzdálenější pásma, pokud ji zvednou úměrně tem uvedeným, asi se vrátím do auta, vyjde uz o dost levněji než bus. A ušetřím třeba i čas.

Jirka

Dojížděl jsem do práce MHD v rámci Středočeského kraje několik let. Vzdálenost nejkratší cestou 8 km, cesta busem přes 3 pásma, takže měsíční jízdné vyšlo pěkně draze. Na této trase jsem jedenkrát přestupoval a to bylo zdrojem dennodenního stresu. Přípoj měl garantovaný čekací čas 5 minut v případě zpoždění prvního busu, ale toto zpoždění bylo buď větší nebo řidič připoje na tento bus nečekal, dokonce pravidelně odjížděl o několik minut dříve a já tak musel dělat 40 – 50 minut na další bus. Takže trasa, která je autem 10 minut, na kole 20 minut, může být busem až 30-80 minut.… Číst vice »

Petr

To je jasné, když jedu do zaměstnání aqutem, tak to mám za polovic a ještě nemusím 500 metrů pěšky. Ale co by člověk pro VHD neudělal.

Náhodný Kolemjdoucí

Raději bych viděl častější menší zdražení, ale z 30 na 36 není tak hrozné.
Praha by konečně měla zdražit lítačku, třeba na 4000 ročně pro začátek – necelých deset procent a kulatá částka.

Marek

To bude pěkný guláš v Praze bude stát na třicet minut 30, Kč a na hodinu 40, Kč a ve středočeském kraji na půl hodiny 42,nebo 36.

Náhodný Kolemjdoucí

Pražská pásma jsou dost oddělená, ale samozřejmě by bylo lepší, kdyby se zdražovalo koordinovaně.

Dodroj

Můj osobní názor je že sice jsou nová vozidla , ale kvalita cestování je přibližně stejná . Pro porovnání , nevidím rozdíl v pohodlí pro sezení , dokonce jsem pro to že staré Béčka mají lepší komfort sezení a není to tak tvrdé jak ty dnešní . Záchody se asi dají považovat za lepší , rozhodně čistější a příjemnější . A ve většině starých vagónů jsou namontované zásuvky na 230 v a USB , takže tady pokrok není, odpadkové koše taky byly vždy standardem a jako normální cestující nepotřebuju víc .

Michal82

Sedačky v B byly často prosezené. Záda bolela po pár minutách.

Jakub

Kdyby radši zvýšili kontroly jízdních dokladů. Zrovna na vlacích si lidé ušetří nejvíce viz Říčany, Úvaly apod. dennodenně bych se nebál říct, že i stovky cestujících to “zkusí“ zda je průvodčí chytne nebo ne. Pokud průvodčí nechytí pravidelného cestujícího 53x do roka, tak se mu tuhle taktiku vyplatí provozovat. (K číslu 53 jsem se dostal Roční kupon 1. pásmo 3740 : 70 (50,- přirážka + 20,- jízdenka), nicméně číslo může být vyšší, kdy třeba v Kolovratech není pokladna ČD a tudíž zde cestující by přirážku ani nedostal.) Kdyby se tedy IDSK zaměřilo na vyšší kontroly na těchto úsecích, kde jsou… Číst vice »

mic

Náhodou můžu říct, že oproti Ešusům na S4 chodí průvodčí v Panteru citelně častěji…

M19

Za prvé. Jak jste přišel na to, že tam jsou markantní ztráty? Za druhé ten výpočet je poněkud zcestný. Záleží kolik zaplatíte na pokutách vůči ceně za zaplacené jízdné. Tedy pokud během roku chytne 4x tak je jedno, kolik jízd jste uskutečnil, neb zaplatíte na pokutě více, než je částka za roční kupon, který uvádíte. Jestli jedete 100x či 20x je zcela jedno. Pokud si v neobsazené stanici nelze koupit lístek, nejpozději při přestupu to stejně člověk udělat musí, tedy i případný únik tržeb bude nižší. Těch lidí, co jezdí jen z nádraží na nádraží vlakem zase není tolik.

Jakub

Za prvé. Bavím se o vlacích a konkrétně Říčany – a za dvě minuty – Praha Kolovraty (a opačně). V Říčanech najdete spoustu lidí, co čekají než vyjde průvodčí z vlaku mávnout, pak až se cestující rozprchnou dále od něj, protože za dvě minuty nezkontroluje ten nával z Říčan a oni si ušetří 20 Kč, protože když cestujícího chytne průvodčí za P-Kolovraty, tak i když průvodčí ví, že jede z Říčan, tak cestující řekne, že jede právě z Kolovrat, bohužel s tím průvodčí nic neudělá, protože “cestující má pravdu“. (Všichni, co dojíždějí mají předplatné na Prahu.) A zase naopak cestující… Číst vice »

Chosé

Otázka ovšem je, že pokud by se nasadilo takových kontrolních orgánů na úsek Kolovraty – Říčany, Klanovice – Úvaly apod., aby zkontrolovali každého cestujícího, jestli vybrané jízdné + přirážky nebudou tak akorát na plat těch zaměstnanců. Pro kasu IDSK tedy nula od nuly. Ale rozumím flustraci cestujících jedoucích ze vzdálenějších vnějších pásem, kteří musí vždy platit poctivě a víc než “prvopásmový”

Kubrt

Co je to flustrace?

M19

Spoustu, údajně….Něco věrohodného by nebylo? Bavíte se o vašich hypotézách. To za prvé. Za druhé dle vaší další argumentace jsou vaše výpočty rovněž zcestné. Nepočítáte rozdíl mezi cenou kuponu pro Prahu a 1 pásmo k tomu, ale cenu za jedno pásmo, Jak víte, že ti cestující všichni jedou na černo a nemají předplatní i pro pásmo do Říčan? Protože máte ten dojem? Pokuty platí i pro cestu vlakem. Aby cestující dostal jen přirážku musí se přihlásit sám u průvodčího. Za třetí, těch pár lidí, které tu vydáváte za davy (ani by mě nepřekvapilo, kdybyste tak činil sám) zase takový zásadní… Číst vice »

Deivoos

Zdražení se tedy bude týkat jen krátkodobých jízdenek, dlouhodobých kuponů nikoliv?

Kont

Zrovna na bolelavsku nové vlaky nemáme, máme regionovu, Hydru nebo arrivu. Busy nějak jezdí, ale reálně někteří dopravci obchází PID a nabízejí na spojení do jiných krajů místenku, takže na cestující v PID nemusí zbýt volné místo. Kvalita se fakt nezvedla všude

Někdo

To jsem nějak neviděl aby to někdo obchazel
Máš jízdenku je volné místo tak sedíš není tak není

PeterM

Na některé dálkové spoje zařazené do PID (Krkonoše, Šumava) se dá koupit místenka (mimo prodejní kanály PID). Není to obcházení, je to dle pravidel pro provozování těchto linek a je to správně, protože bez místenky se často v pátky – neděle ani jet nedá.

Pomeranč

Jako průvodčí prosím – nešly by ty ceny pro platbu v hotovosti zaokrouhlit na násobky desítky, nebo alespoň pětky? Vracet na 42 bude fakt k zlosti.

Zelinář

Tak jim nabídnete placení kartou, že ušetří 6 Kč. Na to spousta lidí uslyší. Vy sice budete složitě chytat signál, aby platba proběhla, ale zaměstnavatel vám nemůže nic vytknout.

MRC

S novýma POPkama je to neporovnatelně lepší, až na vyjímky je to stejně rychlé, co hotovost…

Pomeranč

Platbu kartou nabízím téměř pokaždé, stejně většina cestujících platí hotově. Jestli to zvrátí rozdíl šesti korun ukáže asi až čas.

Patrik vlak

No jakmile jízdné bude kartou levnější, tak lidé budou trvat na platbě kartou. Realita z jiných IDS.

Miroslav

No nevím, v IDOLu je ten rozdíl mezi platbou v hotovosti a kartou výrazný, a stejně většina lidí platí v hotovosti. Asi jsou tak zvyklí…

Jinak souhlas s názorem, že tržby lze zvednout i jinak. Většina zastávek je neobsazených a průvodčí na vytížených spojích nestíhají prodávat jízdenky. Navíc u ČD ještě vypravují vlak z každé zastávky. Takže úniky tržeb jsou značné. Stačilo by nainstalovat automaty do vozidel a nákup u průvodčího dát s citelnou přirážkou.

none

ODIS. Platba hotove 36, platba kartou 26. Ale pul minuty trva, nez z tiskarny vyjede asi pulmetrovy listek.

Chada

Moje zkušenost je , že na lince L4 vlaky Trilex průvodčí platbu platební kartou vždy odmítají. V Arrivě na stejné trati není problém.

Andrej Ševic

Už mi jako Středočechovi začíná dost vadit typická formule v článcích o zdražování, která říká, že Prahy se zdražování netýká.
Celá Praha má oproti řadě lokalit SČK naprosto luxusní celotýdenní spojení za dlouhodobě stejnou (a až nespravedlivě nízkou) cenu.

Mirlav

Praha je jeden z nejbohatších regionů v Evropě ale Středočeských kraj je bohužel relativně chudý.
Hromada Pražáků se odstěhovala na venkov a na tom venkově se potom diví, že tam nejsou stejné služby jako ve velkoměstě…

Jaroslav

A hlavně si ti Pražáci nepřevedli trvalé bydliště , takže jejich daně jdou stále do Prahy a ne do rozpočtu obcí kam se přestěhovali!

Dachs

No ale pokud to zvedne i Praha, nejvíce zapláčou právě dojíždějící Středočeši, kteří by zdražení pocítili fakt citelně. Tu nespravedlivost si můžeme vykládat různě. Třeba je to příspěvek k udržení jedinečného poměru 55:45 (nebo kolik to teď je) lidí v MHD proti těm využívajících formy individuální dopravy, čili povětšinou auta. Jako luxusní motivaci, protože se ví, jak je to křehké a jak se ten poměr snadno může obrátit. Dlouhodobá neudržitelnost takové bohulibé nabídky je věc druhá. A kosmetická zvýšení přinesou jen plivnutí do moře investic či provozních a systémových potřeb. Jestli bohatá Praha chce jít touto cestou a brutálně dotovat,… Číst vice »

Mirlav

Praha je skvělá i dopravou i v noci 24-5, řekl bych že má možná nejkvalitnější noční dopravu na světě co se týká sítě a intervalů. Bohužel řada lidí má proti kvalitní noční hromadné dopravě velké předsudky.
1. bezpečnost – z hlediska bezpečnosti není rozdíl o proti denní lince ve 23 hodin a noční v 1 hodinu v noci.
2. Odlišné noční linkové vedení, což je bohužel pro velkou část populace pořád problém.

smasska

Brno ji má možná naopak kvalitnější. Cokoliv není přímo, je násobně delší než ve dne a občas i než pěšky do tangenciálních směrů.

Dan

S Brnem se dá souhlasit, tam je to mnohdy v noci rychlejší jak ve dne. Ale brněnský model by se do Prahy asi aplikoval blbě.

smasska

Souhlasím, nicméně nelze přehlédnout, že pražský model zavedený v osmdesátkách už se těžce přežil. Ale přijde mi, že diskuze na toto téma tak nějak absentuje.

M19

V Praze se dostanete kamkoli v noci jen s jedním přestupem? Kvalitnější než Praha ji má třeba Brno. Pokrytí města je prakticky 100 %, stačí maximálně jeden přestup abyste se dostal kam potřebujete, k tomu po půlnoci navazující noční spoje jak vlakové, tak autobusové i do tak vzdálených míst mimo Brno jako třeba Znojmo či Hodonín.

Antonín1

Jistě – Brno má vždy vše nejlepší, ale na rozdíl od Prahy je Brno výrazně menší město 230 km2 oproti 496 km2; v Brně nejezdí v noci tramvaje – pardon Šaliny, v Praze jezdí pravidelně 9 linek s intervalem 30 minut, projíždějící až na pár jednotek km všechny tratě po městě, mají centrální přestupní zastávku, kde se vždy všechny linky v jeden čas sjedou s možností přestoupit, v mnoha místech jezdí i víc jak jedna linka i v krajnějších částech města (třeba Strašnice, Hostivař, Řepy….) jezdí dvě i více linek, tedy interval jen 15 minut, a to klidně ve 3… Číst vice »

M19

V Brně jezdí 10 linek noční dopravy, které pokrývají celé město v půl hodinovém intervalu, jen od jedné ráno do čtyř je to hodina, ovšem to je sedlo. Do okolí se dostane úplně stejně, do měst jako Vyškov, Blansko jezdí noční vlak či bus také. Ale i do toho Znojma či Hodonína. V Praze jsem noční dopravu použil vždy velmi nerad, protože to jezdí strašně nesmyslně a samý přestup. 😉 Ano, proti Praze je ta brněnská mnohem lepší. Vyhlídkové jízdy jsou právě v Praze, ne v Brně. Ovšem sám přiznáváte, že nevíte a tak si zjevně vymýšlíte. 😉

Pavel

Na Brnu jsem pravě kdysi obdivoval noční travaje (šaliny), jemž jezdili uplně ve stejném linkovém vedení jako ve dne, jen s delšími intervali. Pak to bylo nahrazeno autobusy, jezdicimi cik cak jak had.
Ja tedy radéji vícekrát prestupím, než absolvovat vyhlídkové jizdy.
No a nočni doorava již od 22 hodin, to je pro mne nepredstavitelné?
Brno je moravská metropole ve 22 hodin tam rozhodně není noc, kdy všichni spí.
Ale večerni dopravní špička.
V Praze ve 22 hodin vozy metra leckde v centru nepobiraji.
A v Brně už to mistní dopravni podnik považuje za noc. 😀

M19

Víte jako cestujícímu mě nějaké plky o tramvajích a já nevím čem, nechávají naprosto chladným. Mě zajímá, jak se rozumně někam dostat. A že někde jezdí tramvaje, abych pak musel zbytečně přestupovat, je spíše zhoršení. A jestli noční doprava začíná jezdít ve 22 nebo o půlnoci je úplně jedno. Důležité je, jestli se jako cestující dostanu tam kam potřebuji. Ty vaše argumenty jsou pro běžného cestujícího naprosto bezpředmětné. 😉

Šalina na Špilas

Asi Vám Brno leží příliš v žaludku, jelikož noční doprava je od 23. hodiny a světě div se, před půlnoci to skutečně stačí.
Praha je mnohem větší a zralá na víkendový celonoční provoz metra, a tudíž bych ji srovnával spíše s Vídní.

Pavel

V Praze naopak bohužel v noční dopravě stále platí postkovydové omezení a to asi už na vždy.
Kdy o vikendu pred kovidem byl interval nočních linek 20 minut a poskedni metro jezdilo z konečných stanic až po půlnoci.
I presto považuji noční dopravu v Praze jako jednu z nejvakitnějších.

M19

A? V Brně si koupím lístek přímo ve vozidle MHD kartou, dokonce mi to spočítá za celý den nejvýhodnější lístek. Je spoustu důvodů proč je MHD v Brně kvalitnější než v Praze. A zřejmě bych našel i další místa na světě. 😉

Karl vB.

Jedním z možných důvodů vašeho názoru na kvalitu MHD v Brně může být to, že roční lístek pro Brno (100+101) stojí asi o 1.000 Kč víc, než v Praze, takže by mohlo být k dispozici i více finančních prostředků.
https://www.dpmb.cz/predplatni-jizdenka-salinkarta

Andrej Ševic

Náklady na bydlení nezpochybňuji a bydlení v Praze nikomu nezávidím 🙂
V článku se píše, že jízdenka na 30 min v hotovosti bude nově stát 42,- Kč. V Praze můžete za 40,- Kč v hotovosti jezdit hodinu a půl. Takovýto rozdíl pro dva různé zákazníky téhož IDS mi už přijde za hranicí vkusu, cenám nájmům v Praze navzdory.

František

Dopravní stavby (vnitřní okruh) stojí trochu víc než dotovat MHD a zasloužit se, aby ta auta nevyjela. By se mi spíše líbilo myto pro lidi co že středočeského dojíždí autem.

babilon

Předpokládám, že pražské jízdenky zdraží úplně stejně, jinak z toho bude totální guláš.

PeterM

Takze chcete aby vám, středočechovi, ještě zdražila pásmo P? 🙂 Nebo jen závidíme pražákům, kteří platí např. za bydlení násobně víc než vy mimo Prahu?

Andrej Ševic

Jde mi o to, aby byla alespoň částečně stejné tarifní podmínky pro všechny zákazníky téhož IDS. V článku se píše, že lístek na půl hodiny bude v hotovosti stát 42,-Kč. V Praze se za 40,-Kč v hotovosti bude dát jezdit i nadále trojnásobnou dobu. Pražák za těch 40,-Kč dojede na druhý konec města, Středočech mnohdy ,, téměř nikam“ Je mi jasné, že tarifní podmínky v takto odlišných částech systému nemohou být nikdy úplně spravedlivé. Jenže další ,,výběrové“ zdražování tu nespravedlnost jen přiživuje a ať se na mě nikdo nezlobí, ale někteří zákazníci PID začínají být oproti jiným dost diskriminováni jen… Číst vice »

Pavel

PID už bohužel dávno jeden IDS, ale dva lépe či hůře spolupracujicí a nechtěně propojené IDS(Ropid, IDSK).
Každý si jede to svoje a neshody jsou celkem veliké.

Jan Neruda

„Pražák za těch 40,-Kč dojede na druhý konec města“

Nikoliv. Pražák s Lítačkou P+0+B jezdí celý den za 10 Kč.

M19

A vadí vám, že se zdražení netýká třeba Ústeckého kraje? Praha není Středočeský kraj a o tom středočeský kraj nijak nerozhoduje. Co jste si do vedení zvolili to máte a pokud závidíte jiným, je to zpráva spíše o vás.

Andrej Ševic

My jsme si STAN do vedení kraje na další volební období nezvolili…
Možná závidím anebo mi možná jen vadí, že dvěma různým zákazníkům téhož IDS není měřeno stejným metrem a že ten rozdíl začíná nabývat až ostudného rozdílu.

M19

A kdo? To byly obyvatelé jiného kraje co je vám tam zvolili? Pro obyvatele Prahy bude ve Středočeském kraji jízdenka na 30 minut za cenu jako by byly v Praze? Kde je ten rozdílný přístup? Rozdíl je v tom, že vedení Středočeského kraje rozhodlo o své části jinak než vedení Prahy. To opravdu není chyba Prahy, jak jste se svým vyjádřením snažil podprahově naznačit. Ten rozdíl je daný tím, že Středočeský kraj nějak sám rozhodl. To s Prahou nemá nic společného. Jen s vedením toho kraje a jeho voliči. 😉

Andrej Ševic

S 33,35 % zvítězilo ANO, STAN byl s 26,91% druhý. My si doopravdy zvolili někoho jiného, než kdo teď kraj vede.
Já o tom, že by něco byla chyba Prahy, nic ani podprahově nenaznačoval. Skutečně to je její věc. Já ani nutně nevyzývám ke zdražení P, O, B. Já se jen pozastavil nad stále absurdnější disproporcí cen jízdného v různých částech jednoho a téhož IDS.

M19

Přečtěte si ten váš původní příspěvek ještě jednou. Brečíte tam, že v Praze to budou mít levněji. Vy se zjevně vymezujete vůči Praze nikoli kromě krokům Středočeského kraje. Obyvatelé zjevně zvolili tak, že šlo poskládat jen koalici, která Středočeský kraj vede. takže zvolili. Před tím jste tvrdil něco o rozdílném přístupu k různým zákazníkům, teď zas něco jiného…

Petr

Přesně tak, už by bylo na čase říct dost.

Dan

Asi úplně nevidím jako problém, že se zvyšují ceny jízdného. To je normální, zdražuje všechno, hlavně lidská síla. Větší problém je, že nezdražuje IAD, spotřební daň z pohonných hmot nebyla přes 10 let valorizována, za parkování ve městech se platí spíše symbolicky, přitom výdaje státu a samospráv s IAD jsou čím dál tím vyšší a samozřejmě nehledě na další negativní jevy s tím spojené, jako je třeba omezování pěší dopravy a zhoršené ovzduší ve městech.

PeterM

Cena vozidla, pojištění, dálniční známka, servisní zásahy … to vše se nezdražuje? Mne překvapuje, že všichni se dívají jen na cenu pohonných hmot.

Dan

Ale cenu pohonných hmot opravdu řidiči uvažují při porovnávání s veřejnou dopravou, ne ostatní náklady, které by vynaložili tak jako tak. V práci když se někoho zeptám proč nejede do Prahy vlakem, tak mi odpoví, že autem to má ve 2 levnější a to se bavíme o relaci, kde se dá do Prahy dostat vlakem každou hodinu po celý den a za hodinu a půl na 150km cestě.

O.K.

Tak vlakem to, za tarif CD napr., je ve dvou už prostě je na km o neco drazsi nez autem vcetne amortizace. Nastesti krajske tarify to docela zachranuji.

Petr

Ve dvou už není co řešit, to i vřelý vztah k veřejné dopravě špatně odolává ekonomickým a časovým argumentům. 🙁

DavidV

Ono k tomu zdražení pohonných hmot stejně od 2027 tak jako tak dojde kvůli emisním povolnkám

Jarda

Ach jo 🙁 A ja zrovna objevil kouzlo PID a i to, ze me to vyjde levneji nez jezdit autem, tak jsem dokonce i auto na zimu ani neprezouval a mam ho „ustajene“…. Tak uvidime jestli se mi to vyplati i nadale….

Martin V.

Já vlastně ani nevím jak to správně dělat v buse.
Mám roční kupon na prahu a dojizdim 4 pásma za 40 a to platím hotově.
Když koupím za 40 v aplikace tak si mám pipnout roční kupon a pak znova pipnout tu 40 jízdenku?

Mirlav

Ano přesně tak by jste to měl udělat, do ale dnes velká část řidičů není proškolena na tarif a podobné moc věci nechápe.

Nědo

Jak to bude s jízdenkami zakoupenými se původní cenu ?

babilon

Předpokládám, že jako obvykle půjdou vrátit na určených místech.

none

Ja byl vratit listek v Praze a chlapek mi rekl, ze si ho mam schovat na pamatku… Tak jsem mu ho tam nechal jako osobni darek… 60 korun v …

marcel.stancl

Smazáno pro lhaní.

Daniel Jablonecký

Zdroj?

Al de Baran

Žijeme ve společnosti, která se snaží dostat lidi do veřejné dopravy – má k tomu hned dva dobré důvody: životní prostředí a odlehčení zoufale přetížených silnic. Z těchhle dvou důvodů si alespoň jeden vybere snad každý – ok, proč tedy vůbec vybíráme jízdné? Snažíme se ty lidi nějak odradit, aby jich nejezdilo tolik? To znamená abychom neměli tak čisté životní prostředí a abychom ty silnice zase tolik neodlehčili? To nedává smysl, že? Za mne tedy jediné logické řešení je dát lidem veřejnou linkovou dopravu zdarma. Kde se na to vezmou peníze? No jednak se dost ušetří zrušením celého toho tarifního… Číst vice »

Jan Z.

To by se musel změnit celý systém, ale protože jsme lidi, tak by to stejně nefungovalo, bohužel utopie.

Grossák

Vaší teorii bohužel schází konkrétní čísla. Zejména výpočet, že výpadek jízdného bude kompenzován úsporou ze zrušení tarifního systému a dalšími naznačenými příjmy.

Také je třeba doložit, že nulové jizdné skutečně odlehčí silnicím. Protože se to zatím nikde nestalo. A naopak ani zdražení veřejné dopravy nevyhání lidi do aut.

Možná jsem zvláštní, ale mě připadá logické, že za službu se platí. Na což bych navázal tím, že lidi přitáhne do veřejné dopravy zejména kvalita. Ta něco stojí. A je správné, že sami uživatelé se na těchto nákladech podílejí.

Al de Baran

„mě připadá logické, že za službu se platí.“
V tom jsme zcela zajedno – třeba mi vadí, když si někdo na booking.com najde hotel a pak si dohodne ubytování po telefonu, aby ušetřil za provizi – ale tohle je jiný případ: za životní prostředí my uživatelé taky naplatíme; za silnice (ano, s výjimkou paušálu za dálnice) taky neplatíme. Holt se tady dotýkáme segmentu, ve kterém pravidlo „za služby se platí“ z dobrých důvodů neplatí.

Grossák

To jsou však nerovné podmínky mezi silniční a železniční dopravou, nikoli mezi veřejnou a individuální dopravou. Narovnáním není veřejná doprava zdarma, ale železniční dopravní cesta zdarma, nebo kompletně zpoplatněné silnici.

Reálně je tato nerovnost řešena u veřejné dopravy osob v závazku odpovídající
kompenzací dopravci.

Al de Baran

„odpovídající kompenzací dopravci.“
To právě začíná končit: právě vstupujeme do nové éry, kdy dopravce je pouze subdodavatelem organizátora veřejné dopravy. Dopravce jízdné a tržby přestávají zajímat, jezdí za pevně vysoutěženou cenu, nikoliv kompenzaci. Tržby z jízdného jsou příjmem organizátora, výdaje na prodej jízdenek a kontrolu tarifní kázně jsou výdaji organizátora, nikoliv dopravce.
Tenhle model se právě začíná rozšiřovat.

Al de Baran

Rozumím mínusům tam, kde jsem projevil nějaký názor, třeba že veřejná doprava má být zadarmo – chápu lidi, kteří si to nemyslí a chápu, že od nich pochopitelně dostanu mínus; ale za co mínus na informaci o tom, jak se mění role dopravce ve veřejné dopravě? To není názor, to je prostě realita…

Pavel Štorch

V Tallinu a jinde to zkoušeli, je tady o tom někde článek @redakce? Zkušenosti shrnuje toto: Meanwhile, some experts say there is not enough evidence that free transit can persuade people to leave their cars at home.(zdroj:https://www.huffpost.com/entry/free-public-transit-kansas-city-estonia_n_5e4f9b49c5b6b82aa651191e)

Al de Baran

Pochopitelně. Musíte uvažovat jinak: když nabídnete lidem kvalitní veřejnou dopravu zdarma, tak potom máte silnou pozici, když na tlak na rozšíření silnic do Prahy odpovídáte „jeďte vlakem!“

Ondra K.

Ovšem, „kvalitní“ a „zdarma“ nejde dohromady, až bych řekl, že se to vzájemně vylučuje.

Bude-li veřejná doprava zdarma, dopadne podobně jako školství nebo zdravotnictví, tedy stane se z ní sociální služba pro lidi, kteří nemají dost peněz na to, aby si platili kvalitnější soukromou alternativu.

Kubrt

Jistě, protože cena jízdenky, respektive náklady na cestu, jsou jen jedním z parametrů, které hrají roli při volbě dopravního prostředku. To nám řekne jakýkoliv občan. Ovšem někteří fandové hromadné dopravy mají představu, že každý provádí měsíční kalkulace na téma cena PHM, cena jízdenky, odpisy auta, sazba pojištění, cena pneumatik a podle výsledku se řídí, čím pojedou. Ostatně to několikrát zaznívá i tady v té diskuzi.

Jaroslav

Tak to shrnutí prosím aspoň přeložte do češtiny. Neumí každý anglicky!

Pavel Štorch

Někteří odborníci však tvrdí, že neexistuje dostatek důkazů o tom, že bezplatná doprava dokáže přimět lidi, aby nechali svá auta doma.

55p

translate.google.com

Dusmor

Kdyby socialisté aspoň zhruba tušili, k čemu slouží ceny, nebyli by socialisty.
Dokud nebude jízdné plně pokrývat náklady na MHD, tj. dokud nebudou dopravci jezdit plně komerčně bez dotací, situace lepší nebude.

Al de Baran

Já a socialista, dobrej džouk! Palec nahoru! 😉

Tak, jak je Evropa nastavená, tak vůbec nehrozí, že bychom se k vašemu cíli mohli nějak blížit. Doprava je v Evropě vnímána jako lidské právo, jehož realizaci jsou státy povinny zajistit. Nenaděláte nic – tak to prostě je a je potřeba se s tím smířit.
A když už to tady tak máme, pojďme tedy využít výhody, které to může přinášet = odbourat tarifní systém, který nám stejně nic zásadního nepřináší.

Dusmor

Ano, Evropa je tak nastavená a bude si muset bídu socialismu na vlastní kůži prožít. Západní část někde poprvé, někde podruhé. No a my si dáme třetí kolo. Přežili jsme socialismus národní, přežili jsme socialismus internacionální, přežijeme i ten současný evropský. Jen si kladu otázku, kolikrát do toho marasmu ještě spadneme, než se lidé poučí, že tudy cesta nevede.

No a já osobně s tím nadělám to co je potřeba, aby blbnutí lidu mělo na mě a mou rodinu co nejmenší dopad.

Jan

Neměla ta nová vozidla náhodou jezdit úsporněji?

Kubrt

Ta nová vozidla jezdí možná úsporně, ale něco stála a hlavně roste objem výkonů.

tiborgic

Tak zrovna ty Foxy moc úsporné nejsou

smasska

To záleží i na provozním konceptu. Pokud někdo koupí nová vozidla, lekne se odpisů a potom díky tomu pošle nová vozidla jezdit jen párkrát denně/týdně (zdravíme Sp na východ od Prahy, které jezdí v nových vozidlech, ale jen ve špičkách), tak potom žádný div. Ale pokud jsem úředník, tak holt číslo v položce „vlkm“ mne budí i ze spaní:)

PeterM

Nová vozidla přináší komfort, nikoliv levnější provoz. Pokud půjdete jen po ceně, tak nejúspornější je pořád 810 nebo regionova, která se provozními náklady nemůže rovnat např. s regiofoxy. A k tomu je třeba samozřejmě připočítat odpisy.

mic

Komfort v Panteru není vyšší než byl v (novém) Ešusu.

Pavel

No v některych rekacích půjde naopak o výrazné zlevnění.
Hodina na všechna vneěši pásma za 70 Kč bude v mistech kde se jezdí rychlíky zlevnění až o 40 procent.

55p

Ze 30 na 42 Kč není 20 – 30 %, ale 40 %.

Petr

Naštěstí jezdím kvůli špatným přípojům v PID už několik let autem. Alespoň to budu mít i ekonomicky výhodnější.

VRTjecesta

To neprojde, je před volbami. To vedení nedovolí. STAN nemůže přijít o voliče ze Středočeského kraje.

Kubrt

Jsou i voliči, kteří chápou, že peníze se nedají tisknout donekonečna (aniž by to špatně dopadlo) a že když rostou náklady na vše, rostou i náklady na veřejnou dopravu.

Modré zábradlí

Ale je jich málo 😒

Pryž

Jj především ti co nejezdí veřejnou dopravou…
Vše neroste například cena pohonných hmot klesá dlouhodobě, v roce 2006 stal benzín v průměru 32-33 KČ dnes 36kc, průměrný plat v roce 2006 byl 20 000, dneska 45 000.

Kubrt

Ok, pohonné hmoty nezdražují, ale to je snad jediná výjimka.

Jaroslav

Nekecejte o průměrném platu! 2/3 lidí mají příjem do 23 Kč!!

Karel IV.

S tou cenou benzínu v roce 2006 si dovolím nesouhlasit – z mých záznamů mám průměrnou cenu za celý rok 28,9 Kč/l (navíc z toho byla cca 1/4 dražší 100 oktanový benzín).

PeterM

Do toho nástup všemi dveřmi a menší počet středočeských revizorů než se původně plánovalo, sem zvědav na platební morálku cestujících.

Filip

Zdražení kvůli novým vlakům a autobusům? Já bych naopak čekal, že nová vozidla jsou oproti těm starým úspornější a tedy levnější na provoz. 🤔

Kubrt

A odpisy?

František

Přitom by jimohla stačit 810tka za 200+ CZK/km s dírou v podlaze, co?

Kubrt

Minimálně 8000 středočeských voličů, kteří dali preferenční hlas Jarce Jermanové, si to asi myslí 🙂

Jaroslav

Jo, ale jejich pořizovací cena + servisní ceny je násobně vyšší než starých odepsaných vozidel! A tyhle náklady se v provozních úsporách nikdy nevrátí!

jouda

Rodinné jízdenky? No konečně. Není nic otravnějšího, než když při každém přestupu na autobus nebo ve vlaku musíte předkládat 4x QR kód (za každého člena rodiny).

Pavel

Jenže zatím nikdo nepecofukoval kolik dospělych a dětí bude v PID ta rodina ?
Nebo spatně hledám?

jouda

Tak to se uvidí, ale standard v jiných IDS, kde je skupinové jízdné již řadu let zavedeno, je 2+2 nebo 2+3 lidi.

Radek

Je po volbách…

Miky

Mejdan pomalu konci, bude se platit.

Petr

Zdroje jsou. Viz dubl terminál.

Kubrt

O tom, že částka placená krajem za VHD je vysoká a že bude nutné zdražit, mluví pan Borecký po dobu svého působení na krajském úřadu. I v Praze to všichni vědí.

Petr

Nikoliv, on mluví o tom, že levná mobilita není udržitelná. Pokud zdražíte jeden typ, přejdou Vám klienti do jejího substitutu. No a pak Pámbůh s námi.

55p

PHM stojí stále stejně, takže zdražování VHD ji čím dál víc ubírá jednu z výhod.

Petr

Přesně o tom píšu, to je ten substitut. Navíc je zde problém, který se dále rozvijí a to rozvírající se nůžky v ceně VHD v Praze a ve Středočeském kraji.

jouda

Ve zprávách se denně řeší halířové pohyby (nahoru/dolů) za litr PHM a tady u MHD to osolíme 20, 30 nebo 40 % jen to fikne. 🙂

PeterM

Kdyz porovnáváte cenu cesty MHD a cestu autem, počítáte také pojištění, pravidelný servis, neočekávané náklady a v neposlední řadě pořizovací cenu vozidla? 🙂

Pryž

Reálně naopak ceny PHM klesají, protože platy rostou, někdy min někdy víc ale rostou neustále. Cena PHm se prakticky 15 let nezměnila a předtím při započtení inflace byly ještě vyšší.

Dachs

O levné mobilitě v případě vnějších pásem se od zdražení v 2023 mluvit už úplně nedá. Když si dojíždění do Prahy musí poplatit celá rodina, je to pro mnoho rodin velký zásek do rozpočtu. Cena kuponů pro vnější pásma (na rozdíl od P) vnímána jako nízká není, ba naopak, a spolu s nekvalitou služeb (S7 – narvané spoje, výpadky, časté mimořádné události, S1 – narvané spoje, prý také ujíždění bus přípojů, když je trošku zpoždění), S8, S3, autobusové Jesenicko-Břežansko, Neratovicko, BnL-SB, Berounsko, i na kladenské linky se prý nadává, zhoršení na Mníšecku) už dávno ovlivňuje volbu lidí. Vidím to na… Číst vice »

Nedbal

Chceme hlavně zaplatit Foxy, které mají daleko vyšší spotřebu NAFTY,neustále zapnutý motor,neskutečně vysokou poruchovost,mnohem větší emise,než jejich předchůdci.Komu vadí 810 do Sedlčan atd.?….zeptejte se fírů na tu spotřebu,budete se divit.Dosadit wifi kamkoliv je otázkou pár korun,to už snad každý ví.

Petr

Však se o to kraj snaží, aby nebyla levná mobilita v prostředcích VHD a naopak Praha se snaží aby nebyla levná mobilita v IAD. Pokud tyto dva protichůdné požadavky spojíte, vznikne velmi výbušné sociální téma. A potencionální třetí cestu, tedy zajištění snížení nucené mobility se tu prakticky nikdo nezajímá: Vezměte si například, že kraj doplácí ma jednoho cestujícího z Příbrami do Prahy denně 800Kč, tedy pokud platí to co je zveřejňované, že 80% z nákladů na cestu hradí objednatel. Pokud máte dvacet pracovních dní je to za měsíc 16 tisíc. Pokud by za plný HO přispívala firmě měsíčně pět tisíc,… Číst vice »