posily_do_teamu

Středočeský kraj chystá zdražení veřejné dopravy, vysvětluje to i novějšími vozidly

RegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhyRegioPanter 640.2 pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: České dráhy

Kraj poprvé zvýhodní cestující, kteří platí elektronicky, zavede rodinné jízdenky.

Středočeský kraj připravil nový návrh tarifu Pražské integrované dopravy na svém území. Počítá se zvýšením cen o 20-30 %. Poprvé také stejně jako v některých jiných krajích zvýhodní platbu kartou či přes aplikaci oproti placení hotovostí.

První návrh na zdražení doputoval v pátek na dopravní výbor středočeského zastupitelstva. Naposledy kraj zdražil v dubnu 2023. Podle krajského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého je zdražení především reakcí na růst nákladů na veřejnou dopravu způsobený nasazením novějších vlaků (zejména RegioPanter a RegioFox) a autobusů. Novinkou má být zavedení výhodnějších rodinných a časových jízdenek na hodinu či dvě.

Původní plán byl zdražit od 1. července, ale zatím se nám nedaří získat shodu s Prahou. Je tedy možné, že zvýšení cen odložíme o několik měsíců,“ řekl Borecký. Pokud se nedohodnou, může dojít k rozlomení tarifu. Jde o pásma 1 a 2, tedy ta nejblíže Praze. Zdražení se netýká vnitřních pásem PID (P, 0 a B) v Praze, o něm rozhoduje vedení Prahy.

Z návrhu vyplývá, že například jízdenka za 30 Kč má nově stát 42 Kč při platbě hotovostí, 36 Kč při platbě kartou nebo nákupem přes aplikaci. Celosíťová na 24 hodin má zdražit z 240 na 288, resp. 315 Kč. Nově chce kraj zavést i nový časový jízdní doklad na všechna „krajská“ pásma: na hodinu bude stát 70 Kč, na dvě hodiny 110 Kč.

Kraj letos přepokládá navýšení nákladů na dopravní obslužnost o více než 800 milionů, jde především o vyšší platby za provoz nových jednotek RegioPanter a RegioFox.

Středočeský kraj ročně za dopravní obslužnost platí necelých pět miliard korun. Loni v porovnání s rokem 2023 díky poklesu cen pohonných hmot a vyšším tržbám mírně ušetřil, tuto rezervu chce použít i na pokrytí letošních nákladů. Dosud tvoří tržby necelou třetinu nákladů, kraj se chce dostat na zhruba 50 %.

Tagy PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
96 komentářů