Středočeský kraj chce od roku 2029 nové dvoupodlažní velkokapacitní elektrické jednotky
Kraj počítá s novými jednotkami pro nejméně 400 sedících cestujících i pro spojení do Kladna.
Středočeský kraj nevyužije opce na prodloužení smlouvy s Českými drahami po roce 2029 na dalších pět let. Pro provoz na páteřních trasách z Prahy chce společně s hlavním městem hledat dopravce s novými elektrickými jednotkami v otevřené soutěži.
„Řádově by mělo jít o zhruba 70 elektrických jednotek kategorie EMU400, pro provoz do Kralup nad Vltavou pak počítáme s počtem 13 menších souprav kategorie EMU240 v rámci stávající smlouvy,“ řekl středočeský radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN). Podle něj kraj nepočítá v tuto chvíli s nasazením netrakčních jednotek, tedy takzvaných push-pullů.
Kraj nechce jít cestou Jihomoravského kraje, který si nakoupil jednotky a pak soutěžil dopravce. Nákup bude starostí vítězného dopravce. Vlaky chystá nakoupit pro linky z Prahy do Benešova, Berouna a Kolína a nově by je chtěl také využít na trase do Kladna, která by do té doby měla být podle slibů Správy železnic již plně elektrifikována. O této trati však chce kraj spolu s Prahou jednat se Správou železnic, protože oba samosprávné celky chtějí mít jistotu, že ji ve slibovaném termínu do roku 2026–2027 Správa železnic skutečně zprovozní.
Starší CityElefanty mají zmizet
Nové jednotky EMU400 by měly být kapacitnější než než stávající dvoupodlažní jednotky CityElefant. Mají mít nejméně 400 míst k sezení. V Česku by šlo o zatím nejkapacitnější jednotky, které by kdy jezdily v běžném provozu. V tuzemsku se objevily pouze na testování na zkušebním okruhu, nedávno například Stadler Kiss.
Elefanty aktuálně prochází menší modernizací, ta ale nepokrývá zásadní změny, které v jejich vybavení budou muset v příštích letech nastat: konverzi na střídavou napájecí soustavu, která se na české železnici chystá, a vybavení zabezpečovačem ETCS. Kraj tedy plánuje nechat zmodernizovat pouze novější Elefanty a ty starší vyřadit, protože výhodnější bude nakoupit nové jednotky.
Středočeský kraj se chce na soutěži domluvit s Prahou, protože linky pokrývají i její území. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra je na rozhodnutí ještě čas, Praha opci nemá. Středočeský kraj hodlá do roku 2029 vysoutěžit nové smlouvy pro provoz na všech tratích.