Středočeské výkony v elektrické trakci by měly zůstat do roku 2029 u ČD, kraj chce soutěžit jen část dieselů
Motorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Pro dalších 10 let chystá kraj dočasnou obnovu motorových vlaků, skončit mají podle radního Boreckého motorové řady 810 i 814.
Takže 854 z roku 1970 na 070 navždy? 😀
Smlouva na 5 let? Bez dlouhodobé výhodné smlouvy bych mu do ničeho neinvestoval.
Jeden šrot nahradíme jiným… bezva
Jj, trabant a ojetý méďa jsou to samé 🙂
Soutěže vypsané 6 let v předstihu? V Česku? Nevěřím vlastním očím, skvělá práce.
810 navždy!
Já pevně doufám, že se dočkáme autonomní vodíkové verze!
V AŽD už na tom jistě intenzivně pracují. Bude to stát 4 miliardy a nasazení se plánuje na tratích s potenciálem.
Takže vlastně kamkoliv.
Kadaňský Rohozec!!!
Ja doufam, ze bude i verze, kde nahradi dvojkoli hnanou napravou s balonovymi pneu, aby se mohl postavit autobusum tvari v tvar!
A plováky, aby železnice definitivě převzala i funkci výletních lodí na brněnské přehradě.
Po zkušenostech s provozováním lanovky…
Je levnější autobus nebo vlak 810? Nechci trollit, fakt mě to zajímá. Případně. Je lepší jezdit do odlehlé oblasti, kde je vybudována stará trať busem nebo udržovat lokálku? Nedávno jsem jel do Železné Rudy a vrtalo mi to hlavou.
Provoz nového autobusu včetně odpisů je v ceně třetiny až poloviny (spíše směrem k té polovině) kilometrické ceny údajně již „odepsané 810“.
Pro objednavatele je levnější bus. Druhá část otázky: záleží „pro koho lepší“ a na místních podmínkách – univerzální odpověď neexistuje.
nejhorší zažitek je busem po „trojkach“ a podobně, to jestli by mělo byt nahradou, tak to už je lepší jet autem, nebo jít pěšky, než přijít a cítit se jako by vás někdo hodil do bubnu pračky.
Jojo…třeba z Tetína do Korna…
Sice neexistuje univerzální odpověď, ale existují „změřitelné“ vlastnosti zmíněných dopravních prostředků. Poznámka: je nesmysl srovnat autobus (jaký?) s konkrétním, stále více a více historickým dvounápravovým kolejovým vozidlem. Regionální trasy v našich podmínkách vedou kopcovitým, členitým terénem, silnice jsou více „krucené“ (doprava a doleva, nahoru i dolů), než koleje, tedy vlak jede relativně znatelně přímo. Potom, na kolejích jede ve svém úseku vlak sám, nikdo před ním náhle nezabrzdí, nedochází tak, jako u busu k neustálému zrychlování a brzdění. Vlak bývá na sedadlo prostornější. Vlaky bývají vybaveny WC a to se často hodí. Konstrukce vlaku se díky rámu vyznačuje mnohem větší… Číst vice »
Děkuji, pánové.
Pokud odstraníme veškerý kontext, pak je nový autobus výrazně levnější. Pokud je navíc bezbariérový, oproti 810 přináší i lepší užitnou hodnotu. A teď ten kontext: – Pokud příslušná lokálka zajišťuje návoz k přípojům na hlavní trati, je autobus schopný poskytnout ekvivalentní službu, tzn. stejně spolehlivý a komfortní přestup? – Jak moc je bus na dané trase postižený zácpami, omezeními atp.? – Pokud by se 810 nahradila za RegioSpider či Desiro, přitáhne to do vlaku víc cestujících, kteří teď nejezdí? – Jak moc bude bus náchylný na škrty v JŘ, které na železnici přeci jen nejsou tak časté a je snaha… Číst vice »
1) on snad bus staví přimo v kolehišti jako vlak? kde z jednoho vlaku vyběhnete do druhýho? mnohdy než doběhnete z autobusáku nebo přislušne zastavky, tak je vlak v prdeli, když je nedejbože zpoždění, tak průvodčí zvedne telefon a zavola do druheho vlaku aby počkal, z busu na vlak tohle neexistuje. 2) zkuste si to tím busem, po těch „trojkách“ atd a zácpy ani omezení nebudete potřebovat, pojedete pozdě a bude to jízda jak v pračce, pokud Vám půlka lidí nepobleje bus. 3) když dali pryč šukafony a regíny, tak jsem si cestování vlakem oblíbil mnohem víc, když české dráhy… Číst vice »
1) ono snad něco brání tomu, postavit nástupiště, ke kterýmu z jedný strany přijede bus a u druhý bude mít kolej? Teda kromě toho, že na takový nástupiště by se neužil dostatek zábradlí?
No…technicky by to šlo…ale to už dřív bude nástupiště pro přímý přestup na tramvaje, případně v Praze na metro…
Ano, brání. Jedná se o prohru v boji s úhlavním nepřítelem – silnicí. Ideálem je cestující, který nepoužil silnici k cestě na vlak a na nádraží vzniká a zaniká.
Což lze s přimhouřením všeho možného praktikovat možná v Řevnicích a v Karlštejně-Poučníku.
V Řevnicích je nádraží přístupné z návsi uličkou (a tu silnici jen přejít) a v Poučníku je silnice poněkud…polní…
Jardo, vy nás tu pekne lakujete. Najezdil jsem se jako cestující v autobusech po trojkach docela dost, protože v okolí Orlické přehrady to po kolejích jde dost těžko a žádné zvracejici cestující jsem tam nikdy neviděl. Spousta tech silnic je uz i v lepším stavu než v 90. letech. I ja ale preferuji jízdu vlakem nad jízdou autobusem, ale musí to dávat smysl. Dejme tomu, ze z Prahy nekam do Jincu to nějaký smysl má. Nadrazi je tam sice hodně mimo, ale autobusem tam za nějaký vyrazne lepší cas nedojedu a pochybuji, ze by jezdil nějaký z Florence, aby to… Číst vice »
No…to je právě taky to…na dráze kolony nejsou (za běžné situace), kdežto na dálnicích jsou klidně 2 km kolony…
A ještě by pak vyskočila jinak absurdní maličkost…a to řešení pro případ razantního omezování emisí v centrech měst.
nedavno jsem jel výlukou a jestli by nejezdili vlaky, tak to mě teda poser, to co ten motorářek jel 15minut, tak bus jel 30 a ještě to byla jízda brzda/plyn, Ono to ani na těch „trojkách“ na vesnicích a semtam ty „Dvojky“ moc rychle nejde jezdit, silnice sou úzký, klikatý…. Zatimco ve vlaku klidně i spíte, nebo si postavíte kafe na stolek, tak v buse budete rád že se udržíte na místě, no už aby ta vyluka skončila a jezdil vlak.
To je právě to chybné dogma, že jeden autobus musí obsloužit stejné obce jako vlak. Zvláště u napájecích tratí, kde všichni jedou na přestup (a opačně), to lze řešit více vozy a zajistit tak obsluhu většího území. A že není zajištěn přestup, není obvyklé chybou autobusu, ale jízdního řádu či mimořádnosti. V poslední době se mi několikrát stalo, že Os do Přerova v Nezamyslicích nečekal na zpožděný Os od Prostějova. Takže ani u železnice to není vždy pravidlem.
Rozumný pokrytí oblasti autobusovýma linkama je něco úplně jinýho než NAD, která musí respektovat zastávky umístěné tak, jak to diktuje trať…
To nemusí být nutně na lokálních tratích, jet při výuce do Čelakovic autobusem byl očistec. (Brzda, plyn, pravá, levá,prodloužení jízdní doby na skoro dvojnásobek)
Běžná linka ale není NAD.
Raději se stareje o to, aby se z Brna do Zlína dalo jet přímo, to nejsou vesnice o pár stovkách obyvatel a těch 810 nebude stačit ani pět za sebou.
174?
A třeba tady u nás z Berouna do Litně to ještě ujde, ale NAD na 310…to je chuťovka ty serpentiny, co se na nich jezdí to „Ecce Homo“…
Proč srovnávat obecný autobus a konkrétní typ vlaku?
Drážní vozidlo má menší spotřebu energie na tunokm.
Je důvod, aby se pro cestující tarifně lišilo čím jedou, nebo je lepší nějaké přestupní jízdné? Já jsem pro nějaký IDS/SJT, „nejdražší jízdenka vždycky platí“, a k tomu případné slevy na mimošpičkové spoje.
Pokud se srovnájí ceny dopravců za vozokm, vyjdou vlaky dráž, třeba protože musí platit za cestu (dpp za vlastní metro, kdekdo Sprželi), autobusy mimo dálnice neplatí mýto. A vesměs se mylně bere, že silnice prostě je (i když autobus jako nejtěžší vozidlo na trojce ji dost opotřebovává, často najíždí na krajnice,…).
Jojo…zavede se mýto i u autobusů…a hned bude kolikrát levnější taxík…
No ovšem že to druhé…
I 810 má záchod…a neznám nikoho, komu by se dělalo nevolno ve vlaku…
Jen by u mnoha lokálek bylo potřeba při příležitosti přeložky posunout zastávku blíže k obci (ne každá dědina to má jako třeba Černošice).
Ten záchod je na 4 km z Mochova do Čelákovi a podobně naprosto rozhodující faktor.
Proč valstně lidi jezdí šalinou/tramvají/metrem, když tam není záchod a jízdí doba je navíc delší?
Já jsem nedávno jel z Litoměřic do Slanýho autobusem (cca 80 minut) a myslel jsem, že se pochčiju. 😁
To byl jen takový…úlet. Jediný další (o kterém vím) je Velká Kraš – Vidnava. Jinak jsou všechny lokálky delší.
Taková trať č. 212 je lokálkou dlouhou 91 km…
Když tratě, kde je vhodné uplatnit 810 a 814, chce prostě zaříznout, tak je to logické.
S nezbytnými vyvratitelnými domněnkami o nějaké efektivitě…
Vzhledem k potenciální výši investic v elektrické trakci je to pochopitelné, ale i tak by bylo dobré na soutěžích začít pracovat a třeba do roku 2024 je vypsat, aby byly 2025 vyhodnocené a dopravce měl 4 roky na nákup/výrobu/modernizaci.
To se dalo čekat. Těžko by nějaký soukromník našel v cizině ojetinu 3 kV.
Vysokopodlažní polské „kible“ by možná ještě našel. 🙂
To už raději žabotlam.
A přitom našel. Peršinky z Itálie.
Věděl by někdo, jaké ty vozy, kolik a od jakého dopravce mohou být na západě k dispozici? Aspoň příklad… nechci samozřejmě výpis všech zemí a co se tam nachází 😀
Tak to je hodně těžká otázka ale v zásadě záleží na západních soutěžích.
Co jsem si tak stihl všimnout:
10 ks VT 672 z DB gebrauchtzug (koupil HANS)
10 ks LINT 27 (v blízké budoucnosti se uvolní, to padlo v nějaké diskuzi zde)
Něco by mohlo padnout z té Švýcarské soutěže co vyhrál Stadler flirt, ten nahradí nějaká GTW, která jsou předělat na cokoliv výměnou hnacího článku.
Samozřejmě vše bez záruky.
Tipuji, že belgické Class 41
Radši levněji v 810 než za drahé jízdné v jiném vraku ze západu, který tam byl vyřazen… Nové nebo nic.
To je sebevědomý postoj. Tož pravděpodobně nic, ani 810, pokud chcete cestovat levně
810 je s pohledu objednatele zadarmo draha vzhledem k tomu, kolik lidi odrazuje vubec od uvah o pouzivani vlaku k pravidelnejsimu dojixdeni.
Mě tedy víc odrazuje dlouhá jízdní doba, nevhodné časy odjezdu a řídký jízdní řád.
Ve Středočeském kraji? Kde? To mě zajímá.
Na Sedlcansku, Příbramsku, jsou ty rozsahy spojení na venkově úplná pohádka, zvláště o víkendu.
A hulvátští autobusáci…
Když tím člověk jede do 20 minut taková katastrofa to není .záleží i na trati.
Dvounápravový krám se srandovními roztečemi, úzkými dveřmi se schody, hlučný a s nekomfortní jízdou opravdu nikoho neprilaka
Nedojde-li k obměně, cestující budou přirozeně postupně ubývat sami.
Pokud si budou ujíždět přípoje a přestupy zabijeme pochodovými cvičeními (protože děsný problém postavit někde pár set metrů nové koleje, například), zůstane to nepoužitelné, jen to bude stát více peněz.
Kde chybi par set metrů nové koleje?
A to na zanedbaných tratích vyřeší hypermoderní vozidla? Nekomfortní a navíc pomalá jízda vesměs zůstane, akorát to bude dražší. Nejprve je potřeba inovovat tratě. Silnice také od konce předminulého století prošly potřebnými úpravami.
Jak si můžete v článku přečíst tak Správa železnic není schopná kraji garantovat vůbec nic takže nezbývá nic jiného než to dělat po částech a kraj začal logicky vozidly. Předpokládám že nechcete, aby cestující čekali na nová vozidla dalších 10 let, než se Správa železnic rozhoupe a něco z nich konečně vypadne.
Jo leda tak, že by začal modernizovat vozidla, a tím Sebevraždě ukázal zájem a tím i důvod k opravám…
To samé jste psal i když končila pára? Na silnicích druhých a třetích trid jsem si většinou nevšiml větších uprav, než mírného rozšíření v oblastech mimo obce. Uplne ale nevím, jak by zeleznicicím pomohlo roztazeni jejich sterkoveho pole mimo obce o metr. Nekde by to možná zvedlo zanedbatelně rychlost, to nic neřeší. Silnice prvních tříd se modernizaci ale to i železnice. A výměna asfaltu ma obdobu i na zeleznicich, po svršku z predminuleho století se skoro nikde nesvezete. Pokud by vám snad vadily obchvaty, tak nám vysvětlete, jak železnici pomůže jeji oddálení od obce a prodloužení délky. Zvlaste když není… Číst vice »
„Zrychlení zeleznice se postupně dela i u regionálních trati, neni jich zase tak málo, které už si tím prošly.“
Nejsem ze středočeského kraje a tak nemohu posoudit, ale obecně jsem si nevšiml nějakého zrychlování. Revitalizaci za miliardy a výtěžek tři minuty nepovažuji za zrychlení. Zrychlují a zkapacitňují se silnice a to docela podstatně.
jo , bus, na silnici 3. tř , pěkně jste to popsal
Vydržet se to samozřejmě dá, ale na tyhle krátký popojížďky (ať už je to celá cesta, nebo jen potřeba dostat se k hlavní trati a pokračovat vlakem) je dnešní bus pro většinu lidí o poznání pohodlnější (nízkopodlažnost, klima, v průměru daleko šikovněji umístěný zastávky, atd.). Nemluvě o tom, že údržba těch lokálek pro pár lidí (aby tam 810 stačila) tak, aby tam jízda 810 byla o něco méně nekomfortní, jde sice z jiný kapsy, ale je to nakonec jiná kapsa ve stejnejch kalhotách. A zajíždění šukafony z lokálek až do centra, který může být pro cestující citelná výhoda oproti busu,… Číst vice »
Když jedu do Studénky ráno na rychlík ..v modernizované 811 je to pohoda.
Ale všechny ty lokalky k hlavním třetím nevedou tak blbe, aby byl výhodněji bus. I v Německu nějaké takove obnovily. Nejspíš na ne stačí prsty na rukou, ale nula to není. 810, případně jeji mastupce muze také dobre fungovat jako vlozeny spoj pro krátký usek jinak delší linky nebo na večerní vlak, tam kde je pres den běžná poptávka, ale po 19h jde strasne dolu, nicméně vlak je jednoznačně pro ty cestující výhodnější než bus. Francouzský model, kde lidi co nestihnou poslední vlak v 19, trestají tím, že sice něco jede, ale je to 2x pomalejší autobus, je dle mě… Číst vice »
Takovou minilokálku, kde nemá nic většího než 810 smysl, ale zase je o dost šikovněji vedená, než bus po silnici, by mi právě přišlo smysluplný oddělit ji od zbytku sítě a nasadit na ní něco, co bude týhle velikosti, ale nebude to muset plnit spoustu drahejch požadavků kvůli provozu na hlavních tratích. Na lokálku, která by s modernějšími vozidly měla šanci nalákat víc cestujících, se zas bude hodit něco aspoň dvouvozovýho, co se vyrábí ve větších sériích. I kdyby to mělo mít v jednom tom článku jenom sklopný sedačky a držáky na kola místo klasickejch sedaček. Pro ty případy, kdy… Číst vice »
V Německu se zatím neobnovilo skoro nic.
A to co se plánuje, je většinou silný příměsto, kde by u nás osobku nikdo nesejmul.
Plány šotoušu v Německu jsou jiná věc….
A taky jak to rychle odsejpá, jestli je něco vidět z těch nyní už negrilujících oken…se zásuvkami…
Koženkovou 810 jsem už neviděl, ani nepamatuju…
Nemyslím, že v kombinaci s vysokým nástupištěm a opravenou trati, odrazuje 810 po modernizaci od jízdy vlakem. Navenek sice není sexy, ale jízda je uplne v klidu a pokud je jízdní doba rozumná a nejezdi se na stojaka, tak lidi vyzenete spise zdražováním, než tím, že jim servírujete starší notorak. Tim nerikam 810 navždy, ale pokud nic jiného není.
upozornuju, ze autorem textu je rezijkar, ktery riskuje ze za sluzby bude muset zaplatit.
No…holt se budou muset připravit na dobu, že režijky sice budou zdarma, ale jen přímo pro zaměstnance ČD, a to jen po dobu pracovního poměru.
… uražene sedající do auta, aby nemusel platit za jízdenku. V Mochově, Hevlíně, Ratíškovicích… v životě nebyl a nebetyčně ho štve, že už se tam teď nedostane a autem tam kvůli tomu nepojede.
A přitom DB koupily vyřazené vraky z východu (doslova z Öste Reich). Měly se sešrotovat!
Tož těch 200 milionů ročně navíc znamená že Středočeský kraj bude utrácet ještě víc než je průmer na občana na dopravní obslužnost. Skoro dvojnásobek toho co utrácí Moravskoslezský kraj. Průměr za 13 krajů bez Prahy je nižší o čtvrtinu
Taky je zajímavá ta preference dražších vlaků před levnějším busy 60% utrat na dopravní obslužnost jde na vlaky. Pro srovnání v Olomouckém kraji je to 45%, neboť je zadlužený a musí šetřit. Průměr za 13 krajů bez Prahy udává dotace vlak vs. bus v poměru 55 vs. 45%
Větší preference vlaků ve Středočeském kraji je pochopitelná. Autobusy by nebyly schopné nahradit příměstskou dopravu v pražské aglomeraci ani kapacitně a vzhledem k zatížení silniční sítě ani v požadovaných jízdních dobách.
Souhlasím.
Nicméně to je pouze část reality. Viz průměrné vytížení některých linek:
Cyklohráček 27%
Šotovlaky KZC
S15… 15%
S25… 12%
S46… 7%
údaje za podzim 2019
Nemyslím si, že je vhodné porovnávat každodenní příměstské vlaky do Prahy s KŽC s historickými vozidly, které jezdí jenom o sezóně a to samé cyklohráček. Hlavně s daty z roku 2019 kdy bylo po/byl Covid a obsazenost všech vlaků klesla.
V roce 2019 v ČR žádný covid nebyl.
Cyklohráček je v celé trase objednáván a placen Prahou. Linka S25 od prosince nevyjede. Co je linka S46?
Aha, linkou S46 asi myšlen motorák Straškov – Zlonice, který ale už více než rok nejezdí.
No však ty dvě spodní linky už nejsou/nebudou, a hlavně tyto vyjmenované vlaky tvoří tak mizivé procento přepravních výkonů (a plateb za ně) v rámci kraje, že vůbec nemá smysl se na ně dívat z celkového pohledu.
Reagoval jsem na předřečníka, který preferenci středočeských výdajů do regionální vlaky vysvětloval přepravními proudy do Prahy. A já doplnil některé další faktory – když vlak nabízí to co bus ne (otázkou je jestli šoto je dopravní obslužnost) – relativně hustou síť linek z A do B ve Středočeském kraji, ať už jsou vytíženy či nikoliv. Obdobná čísla měl Středočeský kraj (za vlády ANO, radní pan Petrtýl) předpokládám už před uzavřením smlouvy s ČD, čili nechápu proč tyto konkrétní linky nevypnul už dřív. Dalšími obdobnými příklady, kdy peníze jdou do vlaků patrně „ze zvyku“ jsou linky S52… průměrné vytížení 14% nebo… Číst vice »
Linka S52 neexistuje.
Je možné že už ne. Předloni jo.
Viz str. 128 v https://www.kr-stredocesky.cz/web/doprava/dopravni-plan
Nejenže možné, ale také reálné, číslování bylo sjednoceno na U12 už před rokem. Kromě toho čísla z roku 2019 jsou sice předpandemická, nicméně také před opravou tratě a změnou dopravce, takže jejich vypovídací hodnota už bude malá.
I když otázka je, jestli by se cestující lid zrovna bez takového „cyklohráčku“ neobešel…když uvážíme co ho tvoří…
Řešte hlavně absolutní čísla v počtech cestujících.
Ne relativní čísla v procentním vytížení soupravy.
Protože tam byste dostal hodně nízké číslo i u Elefantů na příměstských tratích (vliv špičky vs. sedla, dále vliv směru vs. protisměru špičky a také vliv různého vytížení v závislosti na vzdálenosti od Prahy).
Tak to aby si na některé linky vzali hodně přesná měřidla, aby u některých autobusů nějakého cestujícího nepřehlédli jak je jich málo…
A to je řeč o absolutních číslech, o relativní vytíženosti ani nemluvě. Jako zrovna v úterý…na S76 přes 25 lidí, u 633/637 sotva 4-10…(obojí myšleno ve špičce, a to je těch vlaků ještě nominálně víc).
Ano, u kraje s velmi silnou příměstskou dopravou (a to by ještě byla silnější, pokud by to některé další tratě kapacitně dovolovaly) to je logické.
Mimochodem pokud by Středočeský kraj nebyl v těchto ukazatelích tolik nad průměrem, tak by i sám průměr byl nižší, že.
Axeli, Axeli ty odborníku klávesnicovej to co dělá vlak drazším je hlavně poplatek za dopravní cestu. Jeho výpočtem se zabývat nebudeme, ale je to poněkud složitější než X km x Y Kč. V ten moment kdy se stejný výpočet provádět i u autobusů tak na tom s vlaky budou + – stejně.
U motorového vozu řady 810 je poplatek za dopravní cestu cca 1,5 Kč od km. To určitě není to, co by tu cenu tak zvyšovalo…
To opakují něktří šotouši už desítky let, že je vlak dražší jen kvůli tomu.
A když se přičte chybějící stoleček u regio busu, je tragédie dokonána.
No…autobus se zásuvkami jsem ještě neviděl…vlak 10x týdně…
Tak to doporučuji se někdy svézt tím autobusem, z venku je opravdu neuvidíte.
V září jsem jezdil autobusem po Žamberku a USB zásuvky a klimatizaci měla 2/3 autobusů, i když pravda rozhrkaný SOR.
Protože jste v žádném busu ještě nejel
Ale jo…ale holt na linkách 633 a 637 jezdí starší…
Tedy na 100km při současných cenách nafty (bez DPH) to dělá nějakých 768Kč pro autobus (24l/100km) a 832+150=982Kč pro 810 (26l/100km). Ani zde tedy není těch 1.5Kč / km zanedbatelných.
GW TRAIN jezdí s 810 z Vrbno PP za dotaci necelou stovku/vlakkm. ČD jsou patrně dražší viz linky u21, u22 v Ústeckem kraji
Jestli on ten problém nebude v tom, že ČD táhnou koule na noze – muzeum v Lužné, odbory, management…
V ceně pro objednatele 130-150 kč/km je těch 1,5 Kč opravdu zanedbatelných. Ceny různých bus dopravců se liší o víc než o tohle.
Poplatek za koleje pro vlaky ČD v průměru činil 7 haléřů za místo a km.
Jiná věc k diskuzi je, že poplatky dopravců pokrývají pouze 6% utrat SŽDC. Zbyvajících 94% utrat jsou vesměs z dotace od nás daňových poplatniku a na tuto dotaci si vesměs pujcujeme
Ano. Proto taky se pořád lidi do SČK hrnou, zatímco z MSK utíkají. Tak to v životě chodí.
Ono je v zájmu kraje kvalitní dopravu podporovat, pokud nechce být zasekaný auty.
Ovšem nejprve by bylo lepší podpořit život přímo v jednotlivých okresech, protože navyšováním dopravních kapacit bez tohoto oživení menších sídel budou ta větší zasekána auty, vlaky i lidmi tak, že se vzájemně povraždí.
… čímž požadujete zavedení nevolnictví … pod chimérou toho, že se lidi povraždí.
V takovém Plzeňském kraji budou po úklidu v hromadné dopravě tvořit taky 60%, možná ještě víc, když se pro duplicitu zruší desítky linek…
Přímo v Plzni se autobusák rovnou zruší, protože nebude opodstatnitelná jeho existence – Plzeň je klíčový uzel, který má tratě na všechny strany.