Středočeské výkony v elektrické trakci by měly zůstat do roku 2029 u ČD, kraj chce soutěžit jen část dieselů

Motorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaMotorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Pro dalších 10 let chystá kraj dočasnou obnovu motorových vlaků, skončit mají podle radního Boreckého motorové řady 810 i 814.

Středočeský kraj tento týden představil detaily obnovy vozového parku na železnici a připravovaných železničních soutěží v dalších deseti letech. Na současné výkony Českých drah má kraj s dopravcem uzavřenou smlouvu do roku 2029. Soutěže na nové dopravce po roce 2029 se už začínají ve středních Čechách připravovat.

„Chceme v příštím roce odstartovat železniční soutěže, které budou platit pro dopravce od roku 2029. Chceme, aby to byla reálná soutěž, aby dopravci měli možnost se přihlásit. Podobně jako u autobusových soutěží chceme soutěžit jednotlivé provozní oblasti, aby se mohlo soutěží zúčastnit více dopravců,“ řekl středočeský radní pro veřejnou dopravy Petr Borecký.

Zároveň chce kraj v nejbližších letech zásadně obměnit vozový park na neelektrifikovaných středočeských lokálkách. Současná smlouva s Českými drahami kraji umožnuje v jejím průběhu vysoutěžit až 20 % výkonů. Zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) deníku Zdopravy.cz potvrdili, že by se soutěže měly týkat pouze dieselových vlaků. Elektrické výkony plánuje kraj ponechat až do roku 2029 v rukách Českých drah.

Přísun zánovních vlaků

Právě neelektrifikovaným tratím bude nyní kraj věnovat největší pozornost. „Chceme ze středočeských tratí dostat osmsetdesítky a osmsetčtrnáctky a chceme je nahradit zánovními nebo ojetými vozy či jednotkami typu RegioSpider, Alstom Lint nebo Desiro od Siemensu. Prostě co je v Evropě k dispozici na trhu,“ uvedl Petr Borecký. Celá modernizace provozu na neelektrifikovaných regionálních tratích je podle něj počítána na desetiletý provoz zánovních strojů. V letech 2033 až 2035 by je mohl kraj začít nahrazovat moderními elektrickými jednotkami nebo i vodíkovými vlaky.

Kraj právě vede tržní konzultace mezi dopravci, jaká vozidla jsou nyní na vedlejší tratě schopní nabídnout. Podle jejich výsledku chce pak nastavit rozsah soutěží a poměr tratí, které vysoutěží a kde rozhodne o dopravci přímým zadáním. „Počítáme s tím, že část výkonů zadáme Českým drahám a část výkonů chceme soutěžit a otevřít trh na regionálních tratích. Chceme se přiblížit k těm 20 %, ale myslím si, že toho nebudeme schopni reálně dosáhnout. Jde o to, že dopravci nebudou mít takový počet vozů, je problém je v Evropě nakoupit,“ dodal Petr Borecký.

Dieselové stroje nyní kraj vybírá podle Boreckého proto, že Správa železnic ani stát nejsou podle jeho slov schopni dát kraji ani přes opakované žádosti závazný harmonogram elektrifikace a modernizace železniční sítě ve Středočeském kraji. „My si tím v podstatě kupujeme čas a kupujeme čas i pro Správu železnic a ministerstvo dopravy, aby vytvořili závaznou koncepci, jakým způsobem budou nabíhat infrastrukturní projekty a elektrifikace,“ doplnil za IDSK Pavel Winter.

Nárůst nákladů o 200 milionů korun ročně

Nejen ojeté dieselové vlaky z Evropy se však objeví na středočeských kolejích. Do konce letošního roku by se podle náměstka ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety měla v Česku objevit první nová motorová jednotka od polské Pesy. V první polovině příštího roku ji bude čekat schvalování na okruhu VUZ. Do konce roku 2023 by mělo deset jednotek objevit na tratích z Prahy přes Rudnou do Berouna a z Berouna do Rakovníka. Budou v nátěru Pražské integrované dopravy.

V roce 2024 pak vyjede na středočeské koleje 22 RegioPanterů třetí generace. Jde o vlaky z velkého kontraktu Českých drah na 60 třívozových dvousystémových RegioPanterů od Škody, které zamíří také například do Olomouckého, Královéhradeckého či Zlínského kraje. Právě teď je výrobce testuje. Budou určené především na spěšné vlaky z Prahy do Kolína a Čáslavi a na linku osobních vlaků z Prahy do Ústí nad Labem.

Od roku 2023 tak bude modernizace vozového parku středočeské železnice podle Boreckého znamenat nárůst nákladů přibližně o 200 milionů korun ročně.

Tagy České dráhy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
112 komentářů