Středočeši řeší zrušení provozu na dalších lokálkách. Jediný „bezpečný“ dopravní prostředek, říká opozice
Stanice Dobříš. Foto: Městský úřad Dobříš

O osudu provozu na dalších tratích se má rozhodnout během podzimu.
O osudu provozu na dalších tratích se má rozhodnout během podzimu.
To je cesta! Po X desítkách let kdy se konečně do lokálek nasypají peníze v řádech milionů na modernizaci, tak na nich zrušíme provoz (viz Dobříš)! To je správné hospodaření! A místo hledání řešení jak tu železnici dozefektivnit, třeba zavést přes města tranzitní provoz, tak si pak dovolíme rozvázat přípoje, zdražit jízdné, některé spoje úplně zrušit, abychom mohli rozhlašovat, že těmi vlaky stejně nikdo nejezdí a pokud tu VHD nějak zachováme, tak šup autobusy, ty silnice mají přece nekonečnou kapacitu, včetně IAD a kamionů, a jsou naprosto bezúdržbové! A co všechno předělat rovnou na cyklostezky? Všichni můžeme, chceme a je… Číst vice »
Správně. Všechno zrušte a nezapomeňte zvýšit jízdné!
Objem výkonů v roce 2025 objednaný Středočeským krajem v celé síti je vyšší než v roce 2019. To je to všechno zrušte?
Ne, rušení tratí je to všechno zrušte.
Že neobjednání dopravy v závazku neznamená zrušení trati patrně netušíte…
Jezdím vlakem na Dobříš dobrých 50 let. v poslední době tam jsou samé výluky, což se asi projevilo na počtu pravidelných cestujících. ale pokud se to teď opravilo tak je nesmysl to rušit. Navíc kdo někdy jezdí busem 449 tak trpí, když se tento bus proplétá silničkami od Klínce až do Čisovic. teď třeba je zavřená silnice mezi Bojovem a Čisovicemi, vlak je zde skvělá volba. Režim, kdy část vlaků končí v Čisovicích je podle mně dobrý. Ale nejlepší by bylo prodloužit trať někam do centra Dobříše. To je ten hlavní problém proč do Dobříše skoro nikdo vlakem nejezdí, protože… Číst vice »
Já tím vlakem z Čisovic pravidelně jezdím, ve špičkách je celkem plný. A jsem za něj moc rád, když jsem párkrát musel jet autobusem s přestupem v Mníšku, tak to byla katastrofa – párkrát mě přípojný autobus ujel a jízdenka propadla – zde odpověď z Ropidu: Dobrý den, tímto reagujeme na Váš podnět níže, předaný naší organizaci k přímému vyřízení též středočeským krajským úřadem, přičemž se omlouváme za zdržení odpovědi, v popsaném případě však k pochybení řidiče na lince 317 nedošlo, povinnost vyčkávat v tomto případě není stanovena. Ačkoli se v zastávkovém jízdním řádu linky 449 nachází poznámka, která může… Číst vice »
Poptávka se vyvíjí, linkové vedení se mění i se změnou zastavěnosti.
Ale někdy to vypadá jako účelovka, vyrobit nepřípoje, netakt, nepoužitelnost a pak v průzkumech zjistit nízkou obsazenost.
Jasně že S88 s intervalem jak noty na buben se nedá jezdit. Měla se buď říznout z plného provozu nebo nechat být.
Ono je to fuk, stejně zdraží jízdné natolik, že lidi přesednou do aut, a z kolejí v Čechách zůstanou jen hlavní vysokorychlostní koridory spojující okolní státy. Počkejte co se bude dít od nového roku, a uvidíte ten šrumec v polovině příštího roku, kolik budou chtít zrušit tratí…
A co se bude dít od nového roku?
Připomínáte mi mnohé bulvární titulky, aneb jak říct něco tak, že vlastně neřeknete nic.
Pořád se povídá o těch samých ztracených vartách. Jaké další se podle tebe budou rušit?
A kde budou všichni parkovat?
Je to jako za Šulce vedle v Ústeckém kraji, vše se osekalo, zpřetrhaly se návaznosti a teď budou dělat průzkumy na těch omezených výkonech. Jeho slovy „přeci nebudou chudině dotovat výlety“. Opravdu Borci.
Na t-124 se to osekalo poté, co ty Sp vlaky (přesto financované ministerstvem) přestalo od 12/2011 objednávat MD.
Ano, tam byla výjimka, neznám jiný případ dotací Do ministerstvem.
Spěšných vlaků
Mám za to, že od dodávky Interpanterů i vložené Sp Brno – Hodonín/Staré Město u UH.
To je zas výkřik, zrusit provoz směr ústecký kraj (ještě k tomu, když na trati 124 dokonce došlo k posílení nedávno) mu opravdu nevyjde. Kralovice jezdí jen víkendy a je to nově obnovené. Mšeno už taky jen víkendy. Na tom fakt nic zásadního neušetří.
Ačkoliv trať do Dobříše je moje srdcová záležitost, tu „petici“ o znovuzavedení tras osobních vlaků do Dobříše v pracovní dny považuji za nesmysl. Nevím, jestli se p. Hálek & spol. po třech letech probrali, nebo hodlají na podzim kandidovat, a tak na sebe potřebují něčím mermomocí upozornit.
Aniž bych chtěl nějak glorifikovat p. Boreckého, současný model je podle mého názoru vyhovující, kdy o víkendech jezdí vlaky v celém úseku celkem slušně obsazené, ale v pracovní dny je nesmysl mezi Čisovicemi a Dobříší jezdit se soupravou obsazenou 1-3 cestujícími.
Jinak je dobré přirovnání, které jsem kdysi slyšel : „Zrušte malé potoky a říčky a velké řeky vám vyschnou.“
To není dobré přirovnání.
Někdy je lepší řešení pro většinu obyvatel v relaci, když potok zajišťuje autobus.
A teprve tam se přestoupí na řeku ( rozuměj hlavní trať)
Na vyschnutí Prahy si koupím první řadu.
Cestující nejezdí jen z centra do Dobříše a zpět. Ale i do nácestných zastávek. Logicky při jízdě z Prahy do Dobříše postupně více vystupují, než nastupují. Takže do konečné stanice jich přijede nejméně. A zpět je to opačně. Z Dobříše vyjede nějaký počet cestujících a postupně přistupují. Takže když se to bere podle počtu cestujících na konečné v Dobříši, tak jich bude vždy málo.
Vzhledem k tomu, že Dobříš je největší sídlo na trase, je tahle úvaha trochu volovina.
a co kdybychom místo rušení tratí narovnaly pár oblouků, aby se jelo bez propadů, udělali pár vyhyben a zkoordinovali přestupy, aby to bylo použitelné?
zrovna cokoliv za Rakovníkem může být super spěšný vlak do Prahy/Plzně, jen by to chtělo konečně dodělat trať Kladno-Praha, kdy bude rychlík na masaryčce do hodiny a najednou to bude mnohem konkurenceschopnější spojení
Zkuste promyslet a přednést konkrétní návrhy zrychlení pro posuzované tratě – místo, zkrácení cestovní doby, odhad nákladů na realizaci.
Asi tak. A provést analýzu náklady/přínosy.
To by ale byl potřeba zájem Spržele, aby vlaky jezdily.
A nedá se na tom bohatnout tak jako na nádražích budovách, vykazování „údržby“ nesjízdných tratí.
To jsou argumenty jako od Máni z konzumu.
Jsem myslel, že jseš ajťák, Daníku.
Zrovna u Dobříše považuji víkendový provoz jako vhodný kompromis.
Z hlediska žebříčku smysluplnosti těch sezónních bych na chvost zařadil zejména Posázavský/Brdský motoráček KŽC, plně nahraditelnými ostatními spoji.
Ale hle – smlouva s KŽC jako by byla nedotknutelná.
A co třeba začít šetřit tím, že se zruší post jednoho ze dvou radních pro dopravu? V jiných krajích to taky zvládne jeden člověk a pokud ne, tak na svoji přeplacenou funkci z našich daní nestačí a má být vyměněn.
Naopak, rozdělit silnice a veřejnou dopravu je velmi účelné.
Jeden pohled: na jednu stranu ztrátové traťe, živit z ostatních tratí je nesmysl, to i pochopím, jenže ono je v tom ještě víc, kdokoliv v SŽ chce dotáhnout západ, vysokorychlostní tratě, spojující velká města a okolní státy. Rušení tratí je tu už od dob války. Druhý pohled: Největší železniční síť, kterou nám záviděli v celé Evropě, která se ruší postupně už od 2s.v., Nechápu ale jednu věc, dráha by měla být také strategická součást země, a pokud se tratě ruší, mělo by to být s rozmyslem, zda ta dráha nebo tahle dráha nemůže v budoucnu sloužit třeba vojákům, nebo jako… Číst vice »
Možná byste mohli všichni experti pochopit, že ty tratě se netrhají, jen na nich nebude krajský objednatel objednávat železniční osobní dopravu.
Jasně, a přesně proto si dneska můžete projít bývalé tratě bez kolejí a pražců a nebo si je projet ma kole 😂😂😂
Ale trhají…..viz Loket – Horní Slavkov
Tam zastavila provoz před 30 lety unitární matka dráha, to se s dnešní organizací dráhy jako celku nedá srovnávat.
To je Středočeský kraj?
Možná by stačilo udělat garantovamé přestupy ve Stochově z 619 do Řevničova nebo 625 do Rakovníka na 415 do Žatce. Kvůli 5 – 10 lidem, co chtějí jet z Kladna do Žatce nemusí jezdit vlak, když jezdí autobus a jen je ho potřeba časově přizpůsobit.
Ale to je přesně ono, ve většině častí republiky spoje prostě nenavazují. Ať je to vlak-autobus nebo autobus-autobus. Stížnosti na přestupy jsou pořád
Bohužel kolikrát to není lepší ani u vazeb vlak-vlak.
nemůže v budoucnu sloužit třeba vojákům
a proč jim nemůže sloužit už dneska a místo toho se opět koná tohle?
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-americky-konvoj-projede-ceskem-do-kolony-nevjizdejte-varuje-ridice-armada-40522736
A ten konvoj by jel z Rakovnika do Kralovic nebo do Loun?
no jistě – pro zmatení nepřítele!
Zkuste někde sehnat nejméně cca 200- 250 vagónu na přepravu techniky a k tomu cca 15 vozový osobák. K tomu příslušné lokomotivy a to vše najednou. A pak zkuste vymyslet, jak to vše pojede a kudy. A nezapomeňte na nakládku a vykládku. Se obávám, že tam po silnici budou mezitím tam i zpět. 😉😁😉
Středočeský radní nemá VRT a se strategií státu nic společného. Odmítá objednávat základní dopravní obslužnost. On sám dělá systém neudržitelný.
Mě by jen u dobříšské trati zajímalo (nevím, ptám se), kolik tam jezdí lidí lokálně a směrem k Vltavě nebo místně mezi obcemi. Protože se argunetuje, že do Prahy to je na prd a pomalé, což jistě je, ale zase ten tangenciální rychlý segment (tedy cokoliv mimo dálnici) tu v autobusech zrovna není.
Tangenciální rychlý segment kam přesně? Z Bojova do Měchenic?
Např. mezi břehy Vltavy, kde zrovna u Vraného chybí silniční alternativa.
Všem politikům zakázat služební auta a proplácet jim jen cesty veřejnou dopravou… Jen ať si užijí kvalitní dopravní obslužnost se vším všudy.
Zejména pánům Helebrant a Havlíček, ať hezky zvyšují obsazenost motoráků z Dobříše 🙂
Já myslím, že by stačilo začít na vedení SprŽelu… to by najednou bylo přeložek a reálného zlepšování tratí…
Nevozí se na poslanecké legitimace náhodou zadarmo (takže to mají ještě jednodušší než my obyčejní kaštani, co musíme k cesťákům dávat jízdenky a vyplňovat stohy papírů). Očividně o to nestojí ani zadarmo.
Znám i pár lidí od dráhy, co si ani neplatí režíku, protože jezdí autem.
Pos*anci už zadarmo nejezdí, to skončilo (bohudík) už někdy před možná 20 roky, ale prebendy v Kč na cestovné jim zůstaly a určitě už od té doby byly i významně „valorizovány“.
Konečně někdo začal myslet. Vlak nemůže jezdit všude, je to drahé a neekonomické.
Ten Borecký je velká škodná – hrobař lokálek.
Ale prd. Akorát uvažuje ekonomicky. Kdybyste byl za takové plýtvání penězi zodpovědný vy, uděláte totéž.
Nesmysl: Borecký totiž vypustil tu první fázi, kterou měl udělat především, totiž prověřit možnosti provedení takových změn infrastruktury, aby provoz nebyl tolik prodělečný – ale o tom už se i tady napsalo mnoho, jenže se současnou garniturou nikdo nehne: Borecký zná jen financování provozu (a „mladej“ Andy Hoffman mu v tom sekunduje a dodává vhodné podklady) a SŽ si jen hraje na svém písečku a místo aby na těch tratích udělala něco pro to, aby cestující neodrazovaly, tak i při „rekonstrukcích“ a „modernizacích“ jen v lepším případě konzervuje dosavadní bídný stav při vynaložení až neuvěřitelně velkých financí.
Infrastruktura nepatří kraji, takže cokoliv by kraj chtěl udělat, závisí na dohodě se SŽ…
A to snad je v nějakém rozporu s tím, co jsem napsal? Jde o to, že když se nikdo nesnaží SŽ průběžně dívat „pod ruce“, tak se těžko může domoci nějaké dohody užitečné i pro něj, ačkoli by to pro SŽ bylo za úplně nebo téměř stejné peníze.
Správa železnic může postavit jen a pouze to, na co od státu dostane peníze. Ty přiděluje parlament zákonem o rozpočtu. Investiční akce pak Správě železnic schvaluje komise Ministerstva dopravy. Vaše fantaskní pseudoúvahy tuto skutečnost dost ignorují, nezdá se vám?
Nojo, ale změn infrastruktury se nedožijeme, ikdyž to prověříme. To bude všude 2028, ale za dva roky všude 2030.
Ale se změnami infrastruktury to bude ještě dražšší… ty změny musí také někdo zaplatit.
Mnohé změny dělá SŽ stejně, ale jen proto, aby si vylepšila vlastní situaci a nemusela se pak několik roků o to „opravené“ starat – rozdíl v nákladech by tedy byl minimální, a ano, kraj by se mohl klidně se SŽ dohodnout, že jí na ten případný rozdíl v zájmu „svých“ cestujících přispěje. Ale to by nejdřív musel někdo (Borecký a podl.) chtít, protože SŽ to sama pro sebe nepotřebuje.
Konkrétně kde?
Buďte korektní: na které lokálce byste provedl jaké úpravy infrastruktury aby to dávalo smysl?
Na dobříšské trati spoje od Prahy alespoň neukončovat v Čísovicích, ale převážně trasou tělesa následující bývalé vlečky je dovézt vlaky do kusé/hlavové stanice Mníšek pod Brdy – město východně od tamního zámku?
Ptám se pro kamaráda… je i cyklostezka krajinotvorný prvek? 😉
I Silnice třetí třídy do krajiny patří, často i silniční ( dálniční) most tvoří krajinu 😄
Cyklostezka je prvek kravinotvorný😂😂
Nejdřív to osekají a pak dělají průzkumy.
Tak snad je jasné, že když jezdí 4 páry spojů za den, tak je to pro většinu lidí těžko použitelné.
Nevím, co jiného od těch průzkumů čekají než zjištění nízkého počtu cestujících.
Co to jste napsal v posledním odstavečku, potvrdit, že lze zavřít, to je jejich cílovka.. Železnice nikomu nevoní…
Na smysluplných tratích ve středních Čechách ten zlý hrobař železnice Borecký provoz posiluje, takže „železnice nikomu nevoní“ zjevně není pravda.
A kde třeba, prosím? Pokud jde o provoz železnice v PID, tak co nenapadne náměstka Haase z ROPIDu, to v celém PIDu jako zlepšení v podstatě vůbec nikde nevidím – a pokud ano, rozhodně to není zásluhou Boreckého: ten se zasluhuje tak maximálně o autobusy, a pokud jde o dráhu, tak jeho jediné plus je snaha o nová vozidla, která ovšem zase náklady na provoz logicky zvyšují. Ale tuto snahu mu musím(e) odpustit, protože žebřiňáky už jsou ve 21. století také přežitek, takže jen čistou kritiku za ni by nezasloužil.
R41, R42, R49 – nevím, kdo to vymyslel, ale kdyby to „Borecký“ neplatil, tak by to nebylo.
Opravdu myslíte, že (například) pásmový provoz na Kolín je myšlenkově od pana Haase?
Pan Borecký má za současného stavu věcí pravdu, provozovat nekonkurenceschopnou lokálku je blbost. Co už ale nikoho ze zastupitelstva nenapadne, je tlačit na dobou správu aby ty lokálky převedla do podoby pro 21. století. Minimálně v případě té Dobříše by si to cestující jistě našlo.
Souhlasím, že rychlé železniční spojení z Dobříše do Prahy by bylo atraktivní.
Mám ale pocit, že úprava současné lokálky pro rychlou dopravu by znamenala v podstatě novostavu.
Je to přesně tak.
Současná trasa je ideální na opravdu krásnou cyklostezku. Tipnul bych si, že by se rychle stala velmi vyhledávanou. Krajina je tam opravdu pěkná.
A vy bude te chtít jezdit na kole od Vltavy do kopce? Jinak tam nahoru bude totiž muset jezdit cyklobus, a byl bych docela zvědav na jeho jízdní řád, když má být ta cyklostezka využívaná tolik, jak naznačujete.
Když ten „kopec“ zvládne vlak tak to zvládne opravdu každý cyklista 🙂
Úkolem trati není, aby si cestující „hledala“, ale aby obsloužila kvalitně ty cestující, kteří tam jsou a nebo v tom směru potřebují cestovat.
A úkolem vlastníka a provozovatele dráhy (infrastruktury) je nabízet provozovatelům drážní dopravy takové podmínky, aby tu dopravu mohli provozovat ve prospěch těch cestujících a ne mít tu infrastrukturu jen „na ozdobu“.
To jo, ale provozovatel dráhy má nějaký rozpočet, takže nejde ufinancovat všechno, co by se nám líbilo.
Jenže oni dělají vše pro to, aby to bylo co nejdražší s co nejmenším efektem. Tady je potřeba elektrizovat a upravit tisíce km tratí a SŽ se k tomu staví vyloženě laxně. Odstranění byrokracie se nedaří ani u prostých drátizací ani u menších posunů kolejiště.
To jistě má, ale právě proto by se měl i ten kraj starat i o to, zda prostředky z toho rozpočtu SŽ vynakládá i ve prospěch cestujících a ne jen ve prospěch svůj vlastní.
Jak, za kolik a kde je vzít, tak zní klíčové otázky…
No kde na to vzít? V rozpočtu. Pokud Kraj potažmo stát občanům nezajistí kvalitní veřejnou dopravu tak se občané zařídí jinak. Což zase přinese negativní dopady v podobě například nutnosti budování kapacitnějších silnic v rámci Prahy, vyšší poptávku po parkování a v neposlední řadě to má negativní dopad na životní prostředí, a v těhle externalitách to stejně zaplatíme.
V naší zemi je mnoho regionálních tratí, které jsou kvůli jízdním dobám a vzálenostem zastávek od sídel pro běžné cestování v podstatě nepoužitelné a fungují jen z jakési setrvačnosti.
Borecký je jeden z mála, který si tento problém uvědomuje a i přes nevoli části veřejnosti ho řeší.
Já osobně jsem velký fanda železnice a z rušení dopravy na lokálkách je mi smutno, ale je třeba se podívat pravdě do očí.
Pak se nabízí otázka, proč ty vlaky do Kralovic DLB byly za toho samého Boreckého zavedeny (poté, co tam předtím za toho samého Boreckého byly zrušeny vlaky ČD).
Občas může být velmi silný tlak od místních politiků.
Protože dohoda s Plzeňským krajem a možná i Ústeckým a obcemi… ale jezdí tam úplně zbytečně… a ještě se kvůli nim pokazil jízdní řád autobusů…
Borecký ale neřeší to, že by správce těch tratí měl udělat víc pro to, aby ten problém zbytečně nevznikal.
Aneb Zikmund se postaví na hlavu, za svoje právo vejletění na režijku ve vzduchovozičích… a my mu to platili.
Do Kralovic a z Lužné směr Žatec jezdí DLB = režijka ČD tam stejně neplatí.
(Praha)- Kladno- Žatec potřeba nová rychlá trať na místo klikatící. Mšeno, Dobříš, Kralovice turistický provoz. A myslím, že větší problém k řešení je nedostatečná kapacita tratí a přebujelé příměsto pojídající kapacitu pro dálkovku a náklady než permanentní řešení nějakých lokálek. Otázkou je, kolik bychom museli do mšenky a na Dobříš nasypat peněz, aby vznikly konkurenceschopné trati. Jedná má charakter meziměsta Mělník MB a druhá příměsta. Proto bych je úplně nezatracoval. Kralovice to je jen na turismus a co ta Mar. Týn.?
Prosimvás kde se vzal ten výraz „přebujelé příměsto“? Jakože hrůza, ty lidi, které drahé ceny vyhnaly z centrálních částí Prahy, teda musejí dojíždět a ještě si dovolili nejezdit autem? To mi zní jak takový ten přístup, že jediným nepřítelem železnice jsou cestující…
Snad bych to chápal, kdyby šlo o vlaky jezdící prázdné, ale takových moc kolem Prahy není, pokud vůbec nějaké.
To je snad zjevné, co jsem myslel. Když je objednávka spojů čím dál větší a kapacita tratí stejná. Pak jsme na hraně kapacity a jakákoliv odchylka či nedej bože mimořádnost způsobí rozvrat grafikonu a odříkání spojů. Svého času tím byly proslulé berouny. Nakonec prodloužení jízdních dob, odříkání spojů, nespolehlivost může být silně kontraproduktivní. Menší počet spojů kapacitnějšími vlaky a vysoká spolehlivost můžou být lepším řešením.
Výborně, ale SŽ nyní nemá a ani neplánuje prodloužit peróny pro vedení vlaků 3x 471 (např. podél Berounky)
Lze vyřešit pořízením souprav dlouhých 190 metrů a případně konstruovaných na plně průchozí horní patro atd.
Zatímco peróny zvládnete prodloužit za pár korun, nová vozidla stojí stamiliony.
Dodací doba vozidel je v řádu let, myslíte, že by stavba nemohla být mnohem rychlejší? Přeci jen kdyby se chtělo…
V Praze hl. n. ty „půlené“ (2x 200 nebo po odečtení „rezervních vzdáleností“ možná 2×190 m) peróny jen tak prodloužit nelze.
A vadilo by to projíždějícím linkám?
S ohledem na pár dnů starý zdejší článek o vyčerpané kapacitě hl. n. si dovedu tipnout, že to je rozdíl, jestli vlak od Benešova/Berouna zabere na hl. n. půlku staniční koleje nebo „celou“ (resp. i kdyby 60 %, tak je to bráno jako celá).
Jistě: hned zítra pro ně poběžíme, a nejlépe třeba do Pesy …
Zítra ne.
Ale ten problém také nevznikl včera.
Ani dnes.
Dalo se začít řešit už před pár lety.
P. S. ta nástupiště se taky neprodlouží „do zítra“.
Většinou se při optimalizaci zkracují nebo ruší včetně kolejí,jsou považovány za postradatelné, výsledek je nemožnost přeložit křižování při zpoždění.
A není to tím pádem spíš problém SprŽelu, když nezvyšuje kapacitu, přestože objednávka (soudě dle naplněnosti vlaků) zjevně odpovídá rostoucí poptávce? V pražské metropolitní oblasti setrvale roste počet obyvatel, je blbost myslet si, že nebude třeba budovat novou infrastrukturu. A vinit z toho objednavatele potažmo cestující mi přijde dost mimo.
Ano bezesporu je. To je ta největší žába na prameni.
Do Kralovic jezdí vlak jen o víkendu… to už je turistická linka… ale je prázdný…
Pak tedy sbohem a šáteček…
Zrušili návaznost na vlaky do Plzně. Další oběť salámové metody?
Za 1km zrušené, špatně trasované trati postavit 1km nové, dobře trasované trati.
OK, ale to není téma pro kraj. Ten tratě nevlastní, neruší, nestaví, neprovozuje, nic.
Jasně, protože SZ dokáže novou trať postavit během par let…
Postavit během pár let ano. Ale vypapírovat to předtím trvá pár desítek let.
Ten finanční poměr je IMHO násobně nepříznivější.
„Předseda kontrolního výboru za ANO Tomáš Helebrant například označil lokálky za krajinotvorný prvek.“ Inu to je pěkné, že se nám sice z politické diskuze vytratila racionalita, ale objevila se naopak poetika.
No, v debatě o Liberci jsme se taky dozvěděli že jedině tramvaj, neboť tramvaj je městotvorná, že.
Jsou i tací, kteří tvrděj, že trolejbusové troleje jsou městotvorný prvek 🙂
Heretici!
Tak pan Borecký dokazuje jaký je odborník. Po devastaci digitálního stavebního řízení, po nesmyslné upředňostňování cyklistů v Praze a po legalizaci výnosů z drogových obchodů opět jeden z megaodborníků, který rozumí dopravě asi tak jako kolchozník teorii relativity. Vsadil bych se, že ty jejich čísla budou vylhané a zmanipulované nevhodným jízdním řádem.
Kde se v Praze odehrává to upřednostnění cyklistů? Myslíte na těch neoddělených cyklopruhech, které jsou pro cyklisty nebezpečné a na západě, kde to myslí s podporou cyklodopravy opravdově, je používají jen jako dočasné řešení, kdy nic jiného nejde?
Ne jenom na západě, ale i na východě viz Vídeň 🙂
Já věřím, že ta jejich čísla budou pravdivá. Když vezmu v potaz jízdní doby, vzdálenost zastávek od sídel, i velikost samotných sídel, tak by mi naopak bylo divné, kdyby ty počty cestujících vycházely nějak skvěle.
Ono dost záleží na tom, jaká čísla se vyberou byť i z těch pravdivých: do Dobříše asi vlakem teď už mnoho lidí opravdu nejezdí, když tam z valné části po dálnici a až do centra jezdí každou chvíli mnohem rychlejší autobus, ale do vsí po cestě už to autobusem zdaleka tak rychlé jako do Dobříše není a navíc je většinou třeba i přestupovat, a právě tam už úroveň dopravy vlakem může hrát mnohem větší roli – ale musel by pro to něco víc udělat právě i Borecký.
Ta čísla nikdy nikdo nezveřejnil. Není s čím porovnat. Je to jen hra a zavádějící info. Ať nasadí sčítací rámy, AI kamery apod. do těch motoráků.
To jsem zvědavý, jak Borecký pochodí s rušením u Ústeckého kraje. Už tam jednou neuspěl. A koalice v obou krajích zůstaly až na pár kosmetických změn takřka stejné, takže lze očekávat stejný scénář.
V Žatci je starostou Radim Laibl (ANO), který je současně krajským radním pro zdravotnictví. Už v minulosti deklaroval, že se zrušením vlaků na trati 124 nesouhlasí. Stejný názor k trati 110 má starosta Loun Milan Rychtařík (ANO), který je současně koaliční krajský zastupitel. Oba tito politici zřejmě opět prosadí nesouhlasné stanovisko Ústeckého kraje i na úrovni krajského zastupitelstva.
No, prostě řekně že STČ kraj to dál platit nebude? V Ústí si můžou klidně nesouhlasit….
Mezi kraji je uzavřena smlouva, která vymezuje formální postup. Má-li dojít k vypovězení smlouvy, musí být u toho dodrženy nějaké lhůty.
Politická situace je taková, že ve Středočeském kraji vládne STAN, v Ústeckém kraji naopak ANO. Obě tyto strany se nesnáší na celostátní úrovni. Vztahy mezi politickým vedením obou krajů jsou na bodu mrazu. Kauza mezikrajských vlaků se opět stane prostředkem politického boje mezi STAN a ANO.
A ta smlouva je na věčné časy a nikdy jinak?
Ten kousek mezi Lužnou a místem mezi Milostínem a Deštnicí…
Že to Středočeskému kraji za to stojí. 🙁
mmch. v situaci, kdy počet spojů tam nyní je takový, jaký tam naposledy byl před 14 lety.
Opravdu politicky genius. At to necha po volbach…
Naopak. On dělá, co říká, a říká, co dělá.
Kraje mají po volbách. A zrovna konkrétně pan Borecký už před krajskýma volbama říkal nepopulární věci (dražší jízdné, „lokálky“) a přesto uspěl (ač mu tu jistý Pozorovatel věštil Waterloo). Většina lidí, když už ke krajským volbám přijde, se (bohužel) rozhoduje podle celostátních témat a tváří. A nebo (teď si asi fandím) voliči STAN chápou, že kasa není bezedná. Od každého trochu.
Každopádně vliv tématu středočeských železnic na parlamentní volby bude nulový.
Vliv úplně nulový být nemusí, minimálně kvůli problémům v příměstské dopravě – pokud si to ovšem partaje včas uvědomí. Ale Boreckého aktivity se ve těchto volbách asi skutečně nijak neprojeví.
Borecky si zahrává s mimořádně citlivým tématem…. Tomu nerozumím. Tak co chceme tedy ? Bezpečnost, za cenu nějaké té koruny a minuty navíc? Nebo časovou úsporu za každou cenu ? Obojí nejde. Tak na jednu stranu se tady každý kdo o něčem rozhoduje zaklíná bezpečností, viz ETCS bez rozvahy a nesmyslně za miliardy, ale pak nám někde něco o „pár korun “ vychází dražší, tak bez mrknutí oka pošleme cestující hromadně do dodávek? Což je vlastně to nejnebezpečnějši ( po motorce ) co vůbec může být? Tisíckrát vetsi riziko, že se pri nehodě vrátím v lepším případě s kusem svodidla… Číst vice »
„nějaké té koruny“ rozdíl vlak-bus pro objednatele je stokoruna
„a minuty navíc“ rozdíl pro cestující může být klidně 1 hodina denně
No, keby ste si mali vybrať a v prípade výberu drahšieho riešenia zaplatiť rozdiel nákladov, možno by ste si vyberali inak.
Houby citlivé téma, jen smyšlená pohádka. Co nabídnete těm obcím, kde vlak nejezdí? OT64?
Nebo jezdí, ale nezastavuje, protože zastavení kraj zrušil? V jedné vsi jede směr Praha vlak i bus,ale o 6 km dál to bez krkolomnych přístupů nejde.zedy na dojíždění za prací nemožné. Chápu, že do každé vsi nelze přivést koleje,ale proč bus nemůže jet o 6km delší trasou,to nechápu. Platí oba vesničané stejné daně.
„řízená Uzbekistáncem, který mi nerozumí a každou druhou stopku na křižovatce projede bez zastavení“
T.j. problém je v řidiči. Nápíšte stižnost o porušení pravidel.
Technická poznámka – „Uzbekistáncem“ je cca totéž jako „Českorepubličanem“.
Kdyby už, tak Uzbekem.
Hlavne ze se na Msence daly vsude PZZ.. Ted tam budou hnit a pritom kousek vedle jsou na trati 074 jedny z nejprusvihovejsich prejezdu snad v cele CR…
Není chybou kraje, že SŽ rekonstruuje tratě podle nějakých zvláštních interních pravidel, aniž by své záměry s objednateli dopravy konzultovala.
V tomto konkrétním případě by při konzultaci (která, dost možná i proběhla) zjistili co? Zjistili by, že objednatel nemá žádný výhled konkrétního řešení. Tím se nezastávám SŽ. Jen upozorňuji, že SŽ je stejně impotentní a politikou řízená, jako krajské zastupitelstvo.
Kraj sám by měl mít zájem vědět, co se v jeho „hájemství“ děje – jenře pokud u nás rozhoduje i ve vedeních kraje především politika a až někde na konci odbornost, tak se nemůžeme divit, že i SŽ si dělá jen to, co sama chce a nedělá to, k čemu ji nikdo nenutí.
Vzorovým příkladem může sloužit třeba trať Kralupy nad Vltavou – Slaný, kam SŽ napumpovala v nedávné minulosti skoro půl miliardy, ale na TR ani kapacitu trati to nemělo sebemenší dopad – jen to teď zase chvíli vydrží bez průběžné údržby.
Pokud se nepletu, jedním z důvodů nepoužitelnosti Mšenky bylo, že se o pár minut nestíhaly přípoje. Pokud pzz dovoluje větší rychlosti, došlo k přepočtu jestli by letos gvd nevyšel?
Co mi nabídne vlak oproti autu? Vlakem z hlaváku na Dobříš za hodinu a půl. Autem za 47 minut.
ve spicce budete rad, kdyz z toho hlavaku budete za 47 minut na strakonicky.
A všichni z toho vlaku pracují přímo na hlaváku? Asi ne, takže si k tomu přičtěte ještě přestup a cestu MHD po Praze – to už ty počty vůbec nevycházejí. Ve chvíli kdy lokálka jede dvakrát tak dlouho, než auto(bus), tak je naprosto zbytečná.
A všichni jezdící autem mají na pracovišti k dispozici garantované parkování zdarma, že? 😉
V sobotu som potreboval do Dobříše. Ponúkala sa MHD+vlak za asi 2:20, MHD+bus za asi 1:15, alebo auto za 35 minút. Vzhľadom na odjazd ráno znamenala hodina a pol spánku naviac oproti vlaku (a polhodina oproti busu) ďalšiu nezanedbateľnú výhodu pre auto.
Dyť jste to četl ne. Záchod!
Hlavně tolik lidí úplně nepotřebuje na ten hlavák
Tak 47 min jak kdy. Druha vec je, ze trat po vetveni za Vranem by snad mohla jitvzrochu vylepsit a nasazeni lepsich vozidel by asi taky pomohlo. Kdyby to byll jen 1:10, tak uz to muze byt nekdy pouzitelne
Tak on ten vlak ma hlavne prestup na metro na Kacerove a snad hude mit nekdy v Krci…..Bydlim bohuzel pobliz strakonicke a tak dobre vim ze po ranu jsou ty dojezdy tezce nejiste…
Hlavně jsou třeba 2 koleje na Zbraslav, na to jsou už most a podjezd připravené.A dráty asi do Vraného.Pak to začne mít smysl.
Taková perlička. Jsem z Prahy – Modřan a pravidelně tu potkávám privátní autobusy. Už tak 10 let. Prý sváží zaměstnance do Bobcatu v Dobříši. Tak je mi to trošku líto, v tom vlaku ráno směr Dobříš asi moc lidí nebude …
Ráno je každá desetiminutovka spánku dobrá a ten bus jede proti špičce až před bránu, takže OK, lítost nelítost. Pro firmy jsou tyhle svozové busy jakous takous zárukou, že na tu směnu ty lidi nastoupěj.
Minimálně v Praze se ROPID snažil co nejvíce integrovat.
Místo busu zdarma od metra do obchoďáku je prodloužená pravidelná linka …Zličín mb – OC Zličín a je tam tarif pid, obchoďák furt platí kilometry. Podobně jízda linky 101 do Zentivy.
Nicméně nevím jestli by se dalo domluvit vlak ve stejném čase Praha – Dobříš tak, aby to bylo pro Bobcat zajímavé.
Z Prahy jezdit pracovat do Dobříše?
Pro mě zajímavé mj. z hlediska cen bydlení (logicky by mi vycházelo lépe, aby lidé pracující v Dobříši bydleli právě v ní nebo jejím okolí a ne v – na bydlení dražší – Praze).
Ovšem, pokud ten byt nemají „odedávna“ (zděděný atd.).
Takže konec možnosti přepravit z rodinného výletu jízdní kola…
Využíváte to alespoň každý druhý víkend od června do září? 🙂
Kdyby to takto často měl využívat vyšší počet lidí, tak se do těch vlaků ta kola ani nevejdou.
Na výletě… Dojet na těch kolech pár km až na vlak nejsíš nebude takový problém, jako stejnou vzdálenost chodit každý pracovní den 2x, protože někdo zrušil autobus.
Nejak mi uniká, proč by vám měl někdo z veřejného rozpočtu na dopravní obslužnost dotovat víkendovou zábavu…
A proc dotuje kdejaky pitomy turnaj v kdecem, sportovni kluby, pamatky a spoustu dalsich veci?
Správně! Zavřít bazén a tělocvičnu a v knihovně půjčovat jenom skripta a odbornou literaturu! To by tak hrálo! Vlakem tak maximálně do Michellinky tahat pneumatiky, holoto jedna!
„Narval bych ty hajzly intelektualsky tahat do Miselinky gumy“
Držiak na bicykle (tam, kde stačí pár), prípadne celý cyklopríves (kde je väčší dopyt) pre autobus už vynašli a inde (napríklad Pustevny) s ním zvládajú aj jazdiť.
…a že těch trpících a nemocných důchodců ve vlaku je?
řekl bych, že o něco víc, než těhotných babiček, co stěhují klavír z pěší zóny
…a já čekal nejenom těhotnou, ale i invalidní babičku, jedoucí s koncertním křídlem z Veřovic do Hranic v Cechách…jak ta by na Boreckého hrozila nohou od křídla…
Vadí vám, že nízkopodlažní autobus je 8x-10x levnější na sedačku než lolalka? Ono někam se vyšplhat do vlaku mají problém i malé děti, lidi s kočárkem…a nebo lidi s nadváhou.
..všiml jsi si toho otazníku na konci mé poznámky?
Ono i lokálky mohou byt pro cestující atraktivní: vyšší traťová rychlost, návaznost přestupů, modernější soupravy, rozumný časový grafikon. Teď je otázka, co pro to p. Borecký, popř ve spolupráci se SŽ, udělal.
tak ono víme jak ten grafikon, často je to tak, jak má kapacitu železnice, ne jak lidi potřebují jet 😉
Když ale nikdo dlouhé roky netlačí na SŽ, aby s infrastrukturou udělala cokoli ve prospěch jejích uživatelů, a kraje dokonce ani většinou nezajímá, co se SŽ na té infrastruktuře dělá (za naše peníze), tak to pochopitelně dopadá tak, jak to dopadá.
Když si Chrdle vymyslel, že by se na „Švestkové dráze“ mohla hodit byť i jen krátká výhybna Odolice, tak ji dokázal do roka postavit – proč Borecký nechce od SŽ třeba aspoň posunutí některých zastávek, které ani není tak náročné jako výstavba nové výhybny?
Pane Zikmunde, zkuste psát o tom, o čem něco víte. Tady opakovaně ukazujete, že jste úplně mimo.
Přitom pro pravidelnou osobní dopravu ta výhybna víceméně potřeba není – i kdyby tam měl být 1h takt, tak by křižování vycházelo těsně před Most.
A i pro případné přeložení křižování při zpoždění slouží (záložně za pravidelné Třebívlice) Libčeves.
Integrace a modernější vozidla postupují. To druhé za Boreckého velmi významně. Vzpomeňme na předchozí vedení, kde elefant a regionova byly budoucností krajské dopravy.
Jenže návaznosti spojů a parametry kolejí ± zůstávají. Tam, kde to funguje, zájem je. Jestli ovšem raději vrazí další miliardy do silnic (protože jsou také hodně využívané, ale…), než do lepších kolejí tam, odkud i teď už jezdí auta v kolonách (a busy s nimi), a pro zbytek vytvoří jakousi poptávkovou dopravu, je to sice také možnost, nicméně řeší jen následek. Ovšem jaká vláda… Jistě, minulé vedení prosazovalo zachování statu quo, což v zásadě neřešilo vůbec nic. Otázkou je, kdy to je a kdy není lepší.
Návaznosti: to je potřeba řešit individuálně – těžko bude všechno všude navazovat. Ze svého okolí mám dojem, že základ funguje.
Kraj může vrážet peníze do krajských silnic, ale na dráze může tak jedině lobovat. Což nevím, jak moc současné vedení kraje dělá.
To si musí objednavatelé zařídit u SŽ. Třeba prodloužení nástupišť a kapacitnější TZZ.
Za Boreckého např. vznikly návaznosti v Kralupech od Kladna na Ústí.
Já se nemůžu zbavit dojmu, že u většiny těch lokálek ke zrušení by stačilo paradoxně zavést provoz v taktu a přestupové vazby… vždyť velice na kahánku měl Pražský Semmering, jezdily tam v nesmyslné časy dva vlaky denně, nechaly se zarůst výhybny na Žvahově a ve Stodůlkách… A dneska – výhybny opraveny, hodinový takt a plné vlaky… To samé z Prahy na Nučice…tam jezdí i zdvojené soupravy… Ono zrušit něco umí každý bůvol… Ovšem je to věc nevratná… V Polsku a Německu kdysi zrušené tratě pracně obnovují a u nás je prapotomci inkvizitora Bobliga chtějí rušit… Kumšt je udělat z tratě… Číst vice »
Praha – Dobříš se naplní hodinový takt? a co Rakovník- Kralovice?
Tak konkrétně Praha – Dobříš aai v současnosti vyhovuje, jak to je, možná bych jen zavedl z druhé strany vlaky z Dobříše do Malé Hraštice, ovšem o sezónních víkendech je vlak nenahraditelný… Už jen kvůli spoustě cyklistů, kteří by nejradši všude měli cyklostezky a pak by pyskovali, že k nim musí dojet na kole 😂😂. To samé Mšenka. Proč tam je rozpůlený provoz ve Mšeně…? Vždyť je to turistický ráj… A Kralovice jsou zazděné tím chybějícím úsekem do Mladotic… Dvanáct kilometrů a zničí to trať, kde mohly jezdit třeba přímé spěšňáky Plzeň – Rakovník… Klidně až do Prahy (podobně jako… Číst vice »
Do Dobříše ten hodinový interval ve špičkách prakticky byl před tím omezením ale moc se to nenaplnilo. Problém byl i ve stavu tratě se spoustou pomalých přes přejezdy, tak nevycházelo křižování, vlaky dlouho čekaly, jeden dojel nouzově do Mokrovrat a tam točil zpět. Vyřešilo se to, ale pozdě, nepomohly tomu ani dlouhé výluky na Kačerově a ve Vršovicích. A dodnes je tam o víkendech takový divný provoz, občas je hodinový interval, ale z Dobříše tradičně jede vlak v poledne (trochu brzy) a další za 3 hodiny (takže v Praze před pátou, trochu pozdě když bych chtěl jet po obědě…
Plné vlaky na Semmeringu? Odvážné tvrzení.
No jasně, jezdí tam šukafon, ale po vybudování nových zastávek kolem Hostivic(e) a prodloužení do Rudné je to ve špičkách fajn… Teď je to bohužel velmi zkresleno tím, že vlaky mají na Smíchově dvojitou úvrať a končí tam… Když to jezdilo na Hlavák, bylo to podstatně zajímavější… A opět jsme u toho zpropadeného mostu na Výtoni…
Ano, cestujících jezdí Semmeringem opravdu hodně. Hlavně ve špičkách pracovních dnů. A to i přes skutečnost dvojíté úvratě na Smíchově a delší jízdní doby.
No plný … japonský metro to fakt není. Ale už to aspoň opticky nevozí vzduch. Z některých lokalit je to do nových kancelářských komplexů v Jinonicích výhodnější než tramvaj, zvlášť po posunutí zastávky.
Jenže obě trati, které jste uvedl jsou v Praze a v bezprostřední blízkosti Prahy. Kde jsou mraky potenciálních cestujících. Lokálka, vedoucí liduprázdnými oblastmi je o něčem jiném.
P+R už existují. A že odtamtud jezdí do Prahy tolik aut, která tu není pomalu kam dávat, respektive pořád se jim stavějí další silnice?
Když holt doba jízdy vlaku je jaká je…
Koncept P+R nezachrání osobáky Lužná – Žatec. Konkrétně u té buštěhradky by bylo dobré počkat na dohotovení úseku Praha(Veleslavín) – Kladno a pak sledovat, co to udělá s atraktivitou KLadno-Rakovník/Žatec.
Ta Luzna Zatec je velika chyba
Zatím je to otevřené.
v SRN a PR obnovují jen některé tratě. A to takové, kterým by u nás zastavení provozu nehrozilo nikdy.
Ono tě zmíněným tratím, té na Nučice určitě, pomohl především výrazný nárůst počtu obyvatel v podstatě ve všech obcích po cestě. Stačí si porovnat aktuální fotomapy, s těmi 15 až 20 let starými. Plno zastávek bylo dřív v polích, zatímco teď jsou všechny přímo v zástavbě. Ten trend tu pokračuje a minimálně u stanice Nučice zastávka, Nučice a Jinočany se nadále buduje nové domy a byty.
Něco mi říká, že u těch tratí ke zrušení, nic podobného nehrozí.
Dokážete pochopiť rozdiel medzi lokálkou vedúcou širším centrom Prahy a potom hneď novými satelitnými mestečkami a lokálkou, ktorá vymetá niekoľko chatových osád a keď sa konečne dostane k väčším sídlam (Mníšek), má zastávku „v poli za mestom“?
Znáte Pražský Semmering…? To je cokoliv, jenom ne městská trať… Klikatí se jak had „vesnicemi ve městě“, z nichž jste skoro všude do čtvrt hodiny u Anděla… Pokud jste to četl pozorněji, mohl jste si všimnout, že konkrétně u Dobříšky jsem víceméně akceptoval daný stav s tím, že je to trať sezónní a turistická… No a furt se nějak nemůžu zbavit dojmu, že turisté jezdí mj. právě do těch chatových osad… Navíc pokud jste tam někdy jel, víte, že z Měchenic do Čisovic vede trať krásným údolím se silničkou až od Bojova… Tudíž do Čisovic trať smysl rozhodně má… Dál… Číst vice »
Tam kde nepůjde po modernizaci ( pokud to místní NIMBY dovolí) postavit rychlostník 90 a více tak zrušit vytrhat a nahradit autobusy.
Které pojedou 50. 🙂 Není všude potřeba rychlovlak, i když beru, že 50 by mělo být minimum; 80 zlatý střed a 100 v delších přímých. Svého času jsem si maloval rozmezí 60 menší oblouky – 90 standard – 120 dlouhé přímé úseky. A zrušení pomalých přes přejezdy s tím, že v nepřehledných místech by byly závory.
Nějaký usek na 90 pro v150 by se asi dál udělat na všech našich lokálkách.
A pak vám ovšem začnou o to víc vadit přejezdy, protože se kvůli nim na tu vyšší rychlost často ani nestihnete rozjet.
Proto Chrdle na Švestkové osadil přejezdy PZZ. Řešení existuje.
Tak není to nic co by se nečekalo. Jakmile se jednou omezí provoz, i ten poslední zbytek co tím jezdil přesedne na bus nebo do auta a vlak zeje prázdnotou ještě víc. Omezováním se vyšší kapacita čekat přeci nedá. Takže asi každý čekal že tyhle lokálky dříve, či později prostě skončí úplně.
Jaká trať půjde na řadu dál s krokem: omezíme provoz (zrušíme až za dva roky)? Tipoval bych 070 od Všetat do Boleslavi?
Ze Všetat do Boleslavi? Jde vidět, že moc netušíte o jakém typu tratí se zde mluví. 070 je v tuhle chvíli nejrychlejší spojení severních Čech s Prahou a jezdí tam rychlíky, které ani nikudy jinudy jezdit nemůžou. Vzhledem k tomu, že je na ten rychlík teď vypsaná další soutěž tuším na 15 let provozu, tak se rušení asi nechystá.
Aj pardon mě nenapadlo že někdo to pochopí tak že tam přestanou jezdit rychlíky. Oni jaksi zatím nemají kudy jinudy jezdit, když neexistuje Všejanská a Bezděčínksá spojka. Rychlíky navíc tímto úsekem jenom projíždí a nikde nezastavují (SP po cestě berou ještě pár zastávek).
Já mluvím o osobácích. Ono totiž od návrhu nového JŘ už téměř nejezdí přímé Os z Phy do MB, ale jen do Všetat. Dále na MB jezdí už jako samostatná linka. Další krok bude omezování této větve na Os vrstvě (ještě jsem nepočítal zda k tomu už nyní nedochází, neměl jsem čas ten návrh studovat úplně podrobně).
Není pravda, že z Prahy do MB by nebylo kudy jezdit: naprosto v pohodě a i časově vyjde nastejno o 10 km delší cesta Praha – Poříčany – Veleliby – MB, ale problém je jen s kapacitou těchto tratí. V dávnější minulosti tudy ovšem příležitostně různé mimořádné rychlíky v pohodě jezdily.
Ta trať Lužná – Žatec strašně zdegradovala. Kde jsou ty časy, když to byl dvoukolejný koridor z Prahy do západních Čech.
Bože můj, „dvoukolejný koridor z Prahy na západ Čech“ to nebyl jindy – naopak vždycky to byla klikatice s přidanou druhou kolejí v nejvíce periferních úsecích, aby parní lokomotivy supící do stoupání neblokovaly trať moc dlouho.
To byl koridor v době, kdy se do Prahy jezdilo silničkama přes vesničky a městečka. Dnešní D6, D7 nemůže ta trať konkurovat .
Jediné řešení je výstavba rychlé tratě Roudnice- Most, která nahradí naprosto tragické (dnes již uváděné jako lokálky) tratě 110 Kralupy- Most a 120 Praha- Chomutov po kterých jezdily rychlíky z Prahy do západních Čech.
Myslíte tu odbočku z VRT, která spolehlivě mine vše cestou, nově snad s výjimkou Loun? Ta většinu toho území neřeší. I po té klikatici byl rychlík v Chomutově o 14 minut dříve než rychlík vyjíždějící ve stejný čas přes Ústí. Takže spíše tuto trať trochu optimalizovat, a jako rychlé spojení plánovat spíše něco ve směru Praha – Kladno – Slaný – Louny plus spojka do Žatce. Ono je pěkné nechat cestu zchátrat a pak říkat, že je k ničemu. Už teď chátrá mnoho silnic, ale tak hlavně, že máme D6 i D7…
To je tak trasa pro Cyklohráček(Praha-Kladno-Slaný-Louny-Žatec).Tím by jely jen děti na výlet v sobotu. A rychlík z Chomutova přes Ústí jede do Prahy po trase skoro dvakrát delší, než přímo do Prahy po silnici jede Autobus. Ten tam dojede zaké za polovinu doby, než vlak.
I Roudnice (resp. Nová Ves u Kralup, že) – Most je pro Žatec slušná zajížďka.
Nemluvě o minutí letiště.
Trať Lužná-Žatec mi bude chybět. Občas tudy jedu s kolem.
Zrušení provozu na trati 124 bude velký politický problém, jelikož se jedná o mezikrajskou trať, a Ústecký kraj se pravděpodobně opět postaví proti zrušení provozu, jako tomu bylo už před 2 lety. Žatecký starosta je členem Rady Ústeckého kraje, takže bude velmi tlačit v rámci koalice na odmítnutí záměrů Středočeského kraje.
Objednatelem až po Lužnou stejně je Ústecký kraj, tzn. Středočeský kraj může max. odstřihnout svůj díl financování, ale nemůže u DLB zrušit objednávku.
Já tudy jezdil v létě z Prahy do Kraslic a zpět, původně ještě chomutovským rychlíkem. Sice to byl už tehdy přestup navíc, ale jednak zajímavější, a hlavně kilometricky o dost kratší a tedy výrazně levnější cesta. Teď už je to jen pro skalní nadšence; zbytek raději přestoupí v Karlových Varech do autobusu… Nejede-li tedy vůbec už celou cestu rovnou autem.
Stč kraj má problém ufinancovat dvojky a trojky silnice. Proč místo lokálek neomezí silnice? Miliardy na silnice vždycky jsou, ale pár desítek milionů na lokálky ne. Ostatně, kdyby nasadili moderní kolejové autobusy, jízdní řád by nebyl jak noty na buben, jezdilo by se osmdesátkou místo třiceti, tak by ve vlacích bylo cestujících dost. Řeší klasicky následek místo příčiny.
– moderní kolejové autobusy (takže 841 … provozně dražší jak 810 a 814)
– jízdní řád by nebyl jak noty na buben (takže jezdit každou hodinu místo dvou? Platit radši dvakrát tolik?)
– jezdilo by se osmdesátkou místo třiceti (A co na to správce infrastruktury? Oprava není investice, takže logicky přece nelze zvýšit rychlost)
Ne, řeší skutečnou příčinu – že se tu 35 let lejou peníze do rekonstrukce a provozu tratí, které jsou úplně zbytečné.
Soudě podle obsahu předchozích příspěvků „Tomáše Veselého“ jde o další alter ego Haláska, jen trochu pozměnil formu. A jeho příchod do diskuzí zhruba koresponduje s posledním banem jeho předchozího nicku.
Jasně, takže místo uzpůsobení tratí tak, aby k něčemu byly, bude nadále látat a doplňovat přetížené silnice. Zřejmě není moderní zabývat se věcmi dostatečně do hloubky. Namísto toho se raději oponentům vysmíváme – a důsledky problému, včetně těch mnohem širších, překvapivě zůstávají. 🙂
Výhoda železnice je v tom, že umí nabídnou velkou kapacitu přepravy, vysokou rychlost a slušný komfort. Nevím, proč se u tolika lidí zažila představa, že železnice má vymetat co nejvíc vesniček, čímž přijde o vysokou rychlost, ztratí se potřeba vysoké kapacity a zůstane jenom ten komfort (pokud nejezdí Regionova). A pro větší sídla u D4 si neumím představit žádnou železnici, která by dokázala konkurovat stávající autobusové dopravě.
Pokud ten vlak bude rychlý a kapacitní, tak se na něj vyplatí dojet po silnici. Jen musí být kde zaparkovat a především zastávka autobusu nesmí být moc daleko. Ostatně P+R funguje i u Metra, autobus na Zličín taky.
Takže chcete liať peniaze do tratí, ktoré ľudia nechcú využívať namiesto do ciest, ktoré využíva o mnoho rádov (áno, bavíme sa o sto- i tisícnásobkoch) viac ľudí?
Ano, SŽ tu opravdu udržuje a rekonstruuje řadu lokálek, to je na nich vidět.
A mohl bych ty napřímené, zrekonstruované, dvoukolejné a elektrifikované lokálky vidět?
zejmena proto, ze ty trojky obsluhuji vesnice, kam zeleznice nevede.
Přesto zůstávají zchátralé, přetěžované dopravou, která by na ně ani nemusela. Hlavně udržovat a zlepšovat právě ty silnice, které svou paralelu v kolejích mají, jen by potřebovala také zlepšit – ale my ji raději přestavíme na cyklostezku, aby nám na té silnici nepřekáželi cyklisté. Také přístup, no…
Nechte toho. Tohle už není ani vtipné.
Vy jste fakt nemocný. Podívejte se na mapu (nemusí to být ani kolem této tratě, ale kdekoliv) a řekněte mi, jak chcete železnicí zajistit dopravní obslužnost všech měst a vesnic, které na té mapě uvidíte tak, aby nebyly potřeba silnice.
Proč by měla být železniční doprava na každou samotu? Ať je železnicní doprava mezi sídly nad 5000 obyv a zbytek auty? Nebo vy při jídle nepoužíváte kávovou lžičku, vidličku a nůž, ani vařečku? Protože pouzívání polévkové lžíce na všechno, i na míchání omáčky, je přece nejuniverzálnější a tedy nejekonomičtější?
Já nejsem ten, kdo navrhuje zastavit investice do silnic a udržet železnici do každé vesnice.
Ten citovaný pan Helebrant je krajský zastupitel a poslanec Parlamentu z Dobříše. Úplně ho vidím, jak v 5 ráno nasedá do reginy, na Mníšku přistoupí jeho guru Havlíček a jedou do worku na Malou Stranu. Já vím, laciné 😉
kážu víno, piju vodu 😀
S dovolením: Lidem káže platit za vodu a lije služební slivovici.
Tak ono o víkendu ve 4 ráno to musí být kasovni trhák, ale pokyn vyl víkendy zachovat.
Tak ve 4 ráno to jede z Dobříše spíš kvůli nocování čety, protože to musí být v místě se zázemím.
Ne, laciný je ten jejich populismus s lokálkama jako krajotvorným prvkem. Když byli v kraji u vesla, udělali pro větší konkurenceschopnost železniční dopravy naprosté h***o.
Což je sice pravda, ale následovníci v tom zrovna u těch lokálek vesele pokračují (a fakt neřeším estetiku tratě v krajině; i když, pokud to vezmu do důsledků, přesun zátěže na silnice záporný vliv na krajinu mít může). A jinde na tom sice trochu pracují, ale výsledek bude spíše více dopravy celkově, než přesun z aut.
Borecký zatím vše jen ničí a zdražuje. Chce to nové vlaky rozumně řešené a levné na koupi i provoz na naftu místo fantasmagorií na baterie za třikrát víc peněz
„nové vlaky … levné na koupi i provoz na naftu“
Jaké třeba?
Takové se existují a na trase do Dobříše a Mníšku je už vidět lze, jmenují se MAN Lion’s City 🙂
Měli by jít cestou snížení nákladů a hledat levnější vlaky s levnějším provozem místo nesmyslných aku. Strašně je vidět nové vlaky po kterých sníme jak jsou strašně, hlučné, nepohodlné, málo sedaček..
Takže zpět k 810, nebo alespoň udržování řady 814 dalších dvacet let minimálně. Vše ostatní bude jen a jen dražší.
Levnější vlak už existuje, jmenuje se bus.
potichu, nebo vás ukamenují pro odklon od Jediné správné církve.
Bus není vlak. A řeší se parametry (spotřeba, efektivita) toho kterého vlaku, i tady alternativy existují, a stále na kolejích, kupodivu. 🙂 Záleží, co vše od toho kterého prostředku chceme.
Dopadne to jak trať do lokte. Nechají zchátrat, zavedou výluku a pak vřískaj, že tam desetiletí neprojel vlak. Hnus. A ještě rozšíří fámy, že kvůli lokálkám ještě nemáme VRT.
Mšeno už měli zavřít dávno a udělat cyklostezku, mohli ušetřit mld.
Tak msenku dom…la koncepce let 90. Tj roztrhat návaznosti. Tohle částečně postihlo i 070, kdy se zrušil vlak z odpolední šichty a lidí bylo vyhnáni do autobusů a aut. Zpátky už se to nevrátilo.
Trať Mělník – Mšeno má z dnešního pohledu jednu vrozenou závažnou vadu – nevede údolím kolem Kokořína, jenže statkáři a majitelé mělnického cukrovaru to před více než sto dvaceti lety viděli jinak…
A nedá se s tím nic dělat. Stroj času nemáme a exhumace + potretání post mortem je kničemu.
Na Kokořínsku je totiž pořád ještě příliš málo aut. 🙂 Tedy vlaky nezlepšovat, rušit. I z nádraží udělat parkoviště. Tak nějak? Mělník už zčásti místo vlečky postavil další silnici, mj. i pro ta auta ke Kokořínu…
Bohužel ještě nikdo neudělal přepravní průzkum na téma počet cestujících ve vlaku a počet cestujících v autobuse plus další rok zrušení vlaku a počet cestujících v buse.
Možná by to byla zajímavá statistika v tom, že součet nebude nikdy stejný a většina se nám přesunula do aut.
Tím nechci hájit každou lokalku.
Stát a kraj by měl především po zrušení vlaků dát peníze do kapacitních parkovišť na spádových nádražích směrem k hlavnímu přepravnímu proudu.
A SŽ by měla poskytnout pozemky, neb po likvidaci nákladní dopravy tato místa na parking by se rozhodně většinou našla.
To se chce bavit o konkrétní relaci.
Takže pokud se vrátím k Čisté a spol. tak tam s postupným zlepšením bus JR přibylo cestujících výrazně.
Zatímco čarování u vlaku nevedlo nikam, proto se i opustila myšlenka “ prokladu“.
Ale je to dáno vedením tratě, jinde může být situace jiná.
A jaká je relevance tohoto příspěvku k lokálkám uvedeným v článku?
Chválím pana Boreckého. Měli by se inspirovat ve všech krajích…
Borecký se učil u Šulce.
Borecký je hrobník železnice. Nejdříve přestane objednávat dopravu a zruší spoje.A potom provede průzkum jestli na trati někdo jezdí. Lidi,kteří jezdí do práce tak jsou nuceni přestoupit na autobus, který objíždí vesničky a má delší jízdí dobu a radní KÚ se chlubí jakou mají dopravní obslužnost. A co ekologie a přecpané silnice. Je to chaos, který vládne ve Středočeském kraji. To už nemluvím o rozvoji turismu a opuštěných nádražích.Smutné.
Konkrétně na Kralovice – Rakovník ty průzkumy probíhají přes 25 let.
Pěkná blbost, redukce je nutná. Jinak na téma bus/vlak. Jak mám jet úsek Dobříš – Příbram? Vlakem přes Prahu, Beroun? Nebo busem? Díky za odpověď…
Dobříš – Příbram můžete jet klidně i autobusem. Jak to souvisí s úsekem Praha – Měchenice – Mníšek – Dobříš? Jako proto, že nemáme trať z Dobříše do Příbrami, mám jet z Kačerova ke Mníšku přes Smíchov (když jsme zazdili možnost jet po vlečce – a ještě kousek dál – do Mníšku přímo)?
Není hrobník železnice. Na tratích, kde to dává smysl, provoz roste a tam, kde to skomírá, provoz končí. Výhodou vlaku je možná vysoká kapacita. Tam, kde vysoká kapacita není potřeba, se spíš ukazují nevýhody než výhody vlaku. Chce to řešit jednotlivá spojení individuálně.
Jojo, ale to už ne všichni chtějí vidět, proto politici typu Helebrant budou získávat laciné body na ničem.
Samozřejmě, proto to dopadne tak, že z Měchenic do Dobříše se bude jezdit jen o víkendu.
Na některých lokálkách se bude provoz dále rušit, protože jsou mimo přepravní proudy, cestovní rychlost je pomalá a umístění zastávek pro většinu populace nepoužitelné.
Naopak na dálkových trasách se dá očekávat růst cestujících, pokud k tomu bude dostatečně kapacitní infrastruktura.
Právě ta kapacitní infrastruktura je problém. V Česku je řada směrů, které mají pro železnici potenciál růstu, ale ta infrastruktura prostě není. Rychlost její výstavby je taková, že za jedno až dvě desetiletí jsme schopni vytvořit. zhruba přesně jednu dostatečně kapacitní trasu. V posledních dvou desetiletích to byl koridor Praha – České Budějovice. Nyní se pomalu rozbíhá výstavba úseku Brno – Přerov, takže na dalších 15 – 20 let je plán jasný. Když počkáme do konce století, tak se možná dočkáme i té slibované trati Praha – Liberec.
Železnice má potenciál v dálkové dopravě mezi většími sídly, příměstská resp.nekde, kde je velký zájem turismu. Ostatní je mimo, podle toho by se to mělo řešit. Bohužel Správní Železničáři to vidí jinak, tam to spí na vavřínech…
Jenze prave mezi temi vetsimi sidly casto chybi odpovidajici infrastruktura. Treba na takove trase Praha – Pribram by se vlak urcite uzivil. Ma to jediny hacek. Nejsou tam koleje.
proto je potřeba zredukovat síť a zaměřit se výhradně na tyto směry. Příbram stačí poladit a dodělat drát ze Zdic. Zvýšit kapacitu do Berouna a může se jezdit.
Kapacitu do Berouna zvýší (možná) tunel, pokud se priority v Evropě nezmění na další zvýšení výdajů na obranu. Proti agresivnímu zločinnému ruSSácku, kdyby někdo stále netušil, oč v současné době a nejbližších letech jde…
Tyhle vzletná slova tu už byly před jedenácti lety po anexi Krymu a přesto se řada státu dál propadala pod 1 procento HDP na obranu, teď je tu čtvrtý rok války a řada státu má pořád pod 1,5 nebo 2 a to vcetne výdajů za Ukrajinu..
Zatím se jen redukuje síť, na hlavní směry to má vliv přesně nulový. A množí se doprava auty. Západ už to zažil, my se nepoučíme.
Musel byste zrusit tak 1000 kilometru lokalek, abyste za penize usetrene za jejich udrzbu postavil rocne 1 km nove trati.
Praha-Příbam nejsou koleje … po čem jezdí R26?
Bus na Smíchov od 54 minút, vlak od 85 minút, auto od 40 minút. Budete denne dobrovoľne dochádzať o polovicu dlhšie (bus vs. vlak), tzn. na dvoch cestách stratíte dohromady hodinu času?
Nejprve to vezme do Zdic po neelektrifikované lokálce, potom jede kousek po koridoru a nakonec kvůli nedostatku kapacity v údolí Berounky po další lokálce přes hory a doly… Suma sumárum to není nic spolehlivého ani konkurenceschopného. Rozhodně to neodpovídá standardům 21. století.
Bohužel nejprve se i pro ty dálkové trasy vybuduje dálnice. A trať se potom, aby to „vyšlo“, řeší tak, že bude „až na 200“ s tím, že zastávky u menších sídel hodíme klidně někam do polí, protože jednak rychlost, jednak hluk. Takže současně s lepšími osobními expresy zazdíme dopravu kamkoli mimo větší města a omezíme pomalejší náklady (které budeme zastavovat a zase nákladně rozjíždět, aby uhnuly). A směry, kde dosud není lepší trať, prostě vynecháme úplně, protože tam vlaky nic nejezdí…
Aha, a co zlepšit a předělat infrastrukturu? Dnes opravdu lidé mají na železnici jiné požadavky, než v 19.století.
Záleží na přepravních proudech, když nahrazuje vlak minibusy či midibusy, tak ty lidi nejsou. A naopak jsou tratě, kde by úprava trasování a zvýšení rychlosti trati prospělo, ale chybí komunikace mezi SŽ a objednateli ohledně dlouhodobých plánů.
Jakože postavit novostavbu trati na Dobříš za 50 miliard?
Pro příměstskou dopravu po Mníšek stačilo trochu srovnat to, co tam je, po Zbraslav dodělat druhou kolej, případně totéž mezi Vraným a Skochovicemi, nerušit vlečku do Mníšku a naopak z ní vytáhnout větev na okraj města, kde bylo i místo na malé parkoviště. Dále je to otázka, se současným přístupem to ale můžete zavřít celé. 50 miliard jste vzal kde? A kolik pak stojí to variantní řešení s automobily?
Jestli pár let sledujete zlepšování infrastruktury v podání SŽ, nemůžete mít přehnaná očekávání…
Všecko naráz možné není, ale asi sám víte, kde kolem Prahy jezdí vlaky narvané. Odpovidající tratě modernizací buď prošly v posledních 25 letech, nebo právě procházejí (Beroun, Kladno).
No a pak tady máme slona v obýváku: Odpor Prahy proti 2 konkrétním stavbám.
Jsou místa, kde předělávat infrastrukturu nemá smysl, neboť pozbyla význam: Uhelný důl je zavřený a lidé jezdí jinam, než se vozilo uhlí. Ani jich není tolik a okresku se vejdou všichni, jak na kole, tak pěšky, tak i autobus po hodině.