Středočeši řeší zrušení provozu na dalších lokálkách. Jediný „bezpečný“ dopravní prostředek, říká opozice

Stanice Dobříš. Foto: Městský úřad DobříšStanice Dobříš. Foto: Městský úřad Dobříš

O osudu provozu na dalších tratích se má rozhodnout během podzimu.

Středočeský kraj analyzuje vytíženost vlaků na dalších regionálních tratích. Pokud se ukáže, že nejezdí dostatečně vytížené, provoz by na nich zastavil.

Jde konkrétně o tratě Praha-Dobříš, Rakovník-Kralovice, Lužná u Rakovníka-Žatec, Slaný-Louny a Mělník-Mšeno-Mladá Boleslav. Na tratích už nyní probíhají přepravní průzkumy, které mají ukázat obsazenost jednotlivých spojů.

Výsledky budeme analyzovat a na podzim chceme rozhodnout, jak dál. Jednou z možností je vlaky zrušit a nahradit je autobusy či poptávkovou dopravou PID Haló,“ uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

O analýze Borecký informoval už minulý týden na setkání s novináři, intenzivně se téma řešilo na posledním jednání zastupitelstva při projednávání petice požadující posílení vlakové dopravy mezi Prahou a Dobříší, kterou zastupitelé vzali na vědomí.

Kraj už v roce 2022 snížil na trati počet vlaků, které nejsou schopny konkurovat jízdní dobou autobusům. Autoři to považují za zhoršení obslužnosti.

Do debaty o smyslu financování lokálek vstoupila intenzivně hlavně opozice. Předseda kontrolního výboru za ANO Tomáš Helebrant například označil lokálky za krajinotvorný prvek. Podotkl také, že po omezení na trati Praha-Dobříš logicky jezdí méně lidí, protože jízdní řád jim už nevyhovuje. „Nerušíme muzea a knihovny, které také ziskové nejsou,“ namítl. „Pro spoustu seniorů je vlak v uvozovkách jediný bezpečný dopravní prostředek, protože v něm je toaleta,“ dodal Helebrant.

Borecký odmítl kritiku, že kraj omezuje dopravu. Doložil to čísly, podle kterých rozsah dopravních výkonů v poslední době roste. U autobusů z 72 milionů kilometrů v roce 2019 na letošních 85 milionů kilometrů, u vlaků z 15,5 na 16,5 milionů kilometrů. „Je logické, že ruším to, co se nevyužívá. To je chování řádného hospodáře,“ dodal.

Středočeský kraj v minulosti rozhodl o omezení či zastavení dopravy na 12 lokálních tratích, což se dotklo i tratě z Dobříše. Vedení kraje to zdůvodnilo rostoucími výdaji na veřejnou dopravu.

Tagy omezení provozu na regionálních tratích regionální vlaky Středočeský kraj Středočeský kraj
292 komentářů