Stopka pro MD-11. Dopravci po nehodě v Kentucky odstavují nákladní třímotorová letadla
Nákladní letadlo McDonnell Douglas MD-11(F) společnosti UPS. Foto: Drewski2112 / Flickr.com

Dopravci krok označují za preventivní opatření.
Tak dnes FAA vydala Emergency airworthiness directive zakazující další lety do provedení mimořádné inspekce či korektivní akce. Předmět inspekce tam specifikován není.
https://drs.faa.gov/browse/excelExternalWindow/DRSDOCID188588539020251108211920.0001
Je dost možné, že se rýsuje nějako podezření na systémové selhání (někde v údržbě či tak něco), protože pokud není podezření, nevydávají se doporučení raději fleet uzemnit, i když jen lehké zatím nenařízené.
Zajímalo by mě, jestli to má předběžná opatrnost něco společného s tím, že (dle briefingu NTSB) byl utržený motor nalezen i s pylonem, tedy k utržení nedošlo v místech k tomu konstruovaných (střižitelné šrouby / čepy) závěsu na pylonu ale v upevnění pylonu do křídla, kde rozhodně selhat nemá za žádných okolností.
To bude ještě zajímavé vyšetřování.
Kdyby to bylo systémové selhání v postupech při údržbě, tak bych čekal, že motory začnou upadávat dřív než 25 let od ukončení výroby.
Teoreticky by mohlo jít o konstrukční vadu, která se projeví až po delší době. Jako u letu Trans-Air Service 671, kde upadly motory z Boeingu 707 v důsledku únavy materiálu. Ale zase by člověk čekal, že na základě takových nehod se to už dnes víc kontroluje.
To není nutné, v průběhu životnosti se zapracovávají různé úpravy dle AD, může se změnit nějaký postup údržby, také se může změnit technologie udržování nějaké součástky v kondici. Nebo je při velké opravě po na nacyklování použit díl vyrobený jiným výrobcem a ten se ukáže mít jiné parametry (i když by neměl). Stát se může lecos. A může to být samozřejmě i celkovým počtem cyklů jak píšete.
Každopádně teď není důležitý přesný důvod, ten asi stejně není znám, důležité je, že je podezření na systémový problém a proto se preventivně závěs zkontroluje.
Resp. dodávám, že zatím není jasné (definované) co se zkontroluje, protože zatím není známo co přesně selhalo. Kdo ví jak dlouho budou MD-11 na zemi.
Tyhle muzejni sroty uz nemaji ve vzduchu co delat.
A místo nich můžou co? Za drahé peníze objednat nové A350F a dostat je za 7-8 let??
Starší typy vždycky končily jako náklaďáky, protože byly k dispozici „za hubičku“… náklad se nekouká podezřívavě na letadlo do kterého ho nakládají…
Ale samozřejmě je třeba je udržovat bezpečné, což absolutn lze… viz třeba B52…
Á další šotoexpert posuzující leteckou dopravu čistě podle stáří stroje.
Vsadím se, že Brejlovce byste z kolejí neodstraňoval… hádám správně – šotoautista?
Je zajimave sledovat, proc si nekdo mysli, ze na zaklade nazoru na vek mam neco spolecneho s zeleznici.