obnoveny

Stopka pro MD-11. Dopravci po nehodě v Kentucky odstavují nákladní třímotorová letadla

Nákladní letadlo McDonnell Douglas MD-11(F) společnosti UPS. Foto: Drewski2112 / Flickr.comNákladní letadlo McDonnell Douglas MD-11(F) společnosti UPS. Foto: Drewski2112 / Flickr.com

Dopravci krok označují za preventivní opatření.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Tak dnes FAA vydala Emergency airworthiness directive zakazující další lety do provedení mimořádné inspekce či korektivní akce. Předmět inspekce tam specifikován není.

https://drs.faa.gov/browse/excelExternalWindow/DRSDOCID188588539020251108211920.0001

Y.K.

Je dost možné, že se rýsuje nějako podezření na systémové selhání (někde v údržbě či tak něco), protože pokud není podezření, nevydávají se doporučení raději fleet uzemnit, i když jen lehké zatím nenařízené.

Zajímalo by mě, jestli to má předběžná opatrnost něco společného s tím, že (dle briefingu NTSB) byl utržený motor nalezen i s pylonem, tedy k utržení nedošlo v místech k tomu konstruovaných (střižitelné šrouby / čepy) závěsu na pylonu ale v upevnění pylonu do křídla, kde rozhodně selhat nemá za žádných okolností.

To bude ještě zajímavé vyšetřování.

Lukáš F.

Kdyby to bylo systémové selhání v postupech při údržbě, tak bych čekal, že motory začnou upadávat dřív než 25 let od ukončení výroby.

Teoreticky by mohlo jít o konstrukční vadu, která se projeví až po delší době. Jako u letu Trans-Air Service 671, kde upadly motory z Boeingu 707 v důsledku únavy materiálu. Ale zase by člověk čekal, že na základě takových nehod se to už dnes víc kontroluje.

Y.K.

To není nutné, v průběhu životnosti se zapracovávají různé úpravy dle AD, může se změnit nějaký postup údržby, také se může změnit technologie udržování nějaké součástky v kondici. Nebo je při velké opravě po na nacyklování použit díl vyrobený jiným výrobcem a ten se ukáže mít jiné parametry (i když by neměl). Stát se může lecos. A může to být samozřejmě i celkovým počtem cyklů jak píšete.

Každopádně teď není důležitý přesný důvod, ten asi stejně není znám, důležité je, že je podezření na systémový problém a proto se preventivně závěs zkontroluje.

Y.K.

Resp. dodávám, že zatím není jasné (definované) co se zkontroluje, protože zatím není známo co přesně selhalo. Kdo ví jak dlouho budou MD-11 na zemi.

Dani

Tyhle muzejni sroty uz nemaji ve vzduchu co delat.

SYN

A místo nich můžou co? Za drahé peníze objednat nové A350F a dostat je za 7-8 let??
Starší typy vždycky končily jako náklaďáky, protože byly k dispozici „za hubičku“… náklad se nekouká podezřívavě na letadlo do kterého ho nakládají…
Ale samozřejmě je třeba je udržovat bezpečné, což absolutn lze… viz třeba B52…

Joe

Á další šotoexpert posuzující leteckou dopravu čistě podle stáří stroje.

Otakar

Vsadím se, že Brejlovce byste z kolejí neodstraňoval… hádám správně – šotoautista?

Dani

Je zajimave sledovat, proc si nekdo mysli, ze na zaklade nazoru na vek mam neco spolecneho s zeleznici.