Stopka pro MAXy. Kvůli evropskému zákazu nedoletěly boeingy Smartwings do Prahy
Vlna zákazů provozu letadel Boeing 737 MAX 8 dorazila plně do Evropy. Pár hodin poté, co jejich provoz zakázaly některé
Vlna zákazů provozu letadel Boeing 737 MAX 8 dorazila plně do Evropy. Pár hodin poté, co jejich provoz zakázaly některé letecké úřady v jednotlivých zemích přišla s plošným zákazem i Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
Zákaz platí od 20 hodin středoevropského času, poté nesmí vzlétnout žádné letadlo tohoto typu nebo přistát na letiště v rámci EU, stejně tak být ve vzdušném prostoru. Omezení se výrazně dotkne i tuzemské letecké společnosti Smartwings, která je se sedmi letadly tohoto typu třetím největším provozovatelem v Evropě. Zákaz platí do odvolání.
Zákaz výrazně zkomplikoval provoz Smartwings. Firma má sedm těchto letadel, jedno ale nelétá od 26. února. Zatímco čtyři postupně přistály v Izraeli a na Islandu a Kanárských ostrovech, cestující na palubě letadel z Kapverdských ostrovů do Prahy a z Dubaje do Prahy zažily nepříjemné překvapení. Po více než hodinovém kroužením před vstupem do evropského vzdušného prostoru přistála linka z Kapverd v Tunisu, z Dubaje v Ankaře. „Pro cestující vypravíme náhradní spoj,“ řekla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.
Provoz dalších boeingů 737 ve flotile není ohrožen. „Smartwings nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem letounu společností Boeing a příslušnými úřady, a jejich pokyny a doporučeními se řídí. Smartwings se omlouvá všem zákazníkům za nepříjemnosti, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ dodala Dufková
Evropský zákaz následuje poté, co nejprve v pondělí stejné opatření vydal čínský úřad civilního letectví, poté další země. Provoz letadel tohoto typu je zatím bez omezení jen v USA a Kanadě. Kanadský dopravce Sunwing už oznámil, že letadla také odstaví.
— Sunwing Vacations (@SunwingVacay) March 13, 2019
„Nemáme zatím potřebné údaje z černých skříněk, proto jsme jako bezpečností opatření zakázali jakýkoliv komerční provoz tohoto letadla z Velké Británie nebo v britském vzdušném prostoru,“ uvedl například britský úřad CAA ve své zprávě. Některá letadla mířící do Velké Británie ani nedoletěla a vrátila se zpět do výchozí destinace.
Zákaz provozu přichází po nedělní nehodě Boeingu 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, druhé za poslední půl rok, která se stala téměř novému letadlu. I když americký úřad civilního letectví FAA Boeing podržel, jiné úřady jsou opatrnější a provoz zastavily. USA a Kanada jsou už prakticky jedinými zeměmi, kde MAXy stále létají.
Active #737MAX aircraft now vs. last week. Our map of all live MAX flights and updated list of groundings at https://t.co/CaLwcGTAur pic.twitter.com/1S7ycRZMq6
— Flightradar24 (@flightradar24) March 13, 2019
Smartwings mají aktuálně ve flotile 7 MAXů. Jde o letadla registrací OK-SWA, OK-SWB, OK-SWC, OK-SWD, OK-SWE, OK-SWF, OK-SWM. Jeden z nich přeletěl přes německý vzdušný prostor jen krátce poté, co jejich provoz německé úřady zakázaly. Poslední z nich, OK-SWM, letěl naposledy podle údajů na Flightradar24.com naposledy 26. února.
K zákazu se v úterý večer odhodlal také indický úřad civilního letectví.
Český Úřad pro civilní letectví včera uvedl, že nemá informace o nutnosti omezení provozu nebo uzemnění těchto letadel. „V rámci standardního systému aplikovaného v civilním letectví v globálním i evropském prostředí mohou být vydávány tzv. Příkazy k zachování letové způsobilosti (Airworthiness Directive), které jsou vydávány úřadem, který vydal typové osvědčení, nebo případně v rámci evropského systému Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), nikoliv tedy národním leteckým úřadem členského státu EU. Provozovatel je pak povinen tyto příkazy a v nich stanovené podmínky plnit a dodržet,“ řekl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.
Americký úřad civilního letectví začíná být se svým stanoviskem už poměrně osamocený. „Různé zprávy dávají do souvislosti nedělní nehodu s pádem letadla Lion Air loni v říjnu. Nicméně musíme konstatovat, že vyšetřování teprve začalo a nemáme k dispozici žádná data, z kterých bychom mohli vyvodit jisté závěry nebo učinit jakékoliv opatření,“ uvedla FAA ve své zprávě.
Obě nehody se staly krátce po startu, v obou případech bylo letadlo téměř nové a bylo staré jen několik měsíců. FAA ve své zprávě označila letadla za vhodná pro letecký provoz. Boeing uvedl ve své zprávě, že pracuje na vylepšení řídícího systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Ten nahrazuje automaticky piloty, pokud dochází k vysokým úhlům náběhu nebo nebezpečnému poklesu rychlosti.
Jako první uzemnil MAXy čínský úřad civilního letectví, během úterý k tomu přistoupil i singapurský, jihokorejský a australský úřad. Boeing v pondělním prohlášení uvedl, že již několik měsíců vyvíjí vylepšení softwaru letové kontroly, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“. Změny by podle firmy měly být připraveny do provozu v nejbližších týdnech.
Boiengy 737 MAX 8 a 9 aktuálně podle FAA provozuje 59 různých dopravců, celkem jich létá 387. Akcie Boeingu po včerejším mírném zotavení v závěru obchodního dne začaly opět prudce ztrácet.