Štolu k brněnskému tunelu Vinohrady vykutá za 725 milionů sdružení pěti firem
Odhadované náklady na nový tunel jsou 9,3 miliardy korun.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) završilo výběrem zhotovitele tendr na průzkumnou štolu k 1,5 kilometru dlouhému tunelu Vinohrady, který bude součástí velkého městského okruhu v Brně. Vítězství si připsalo sdružení firem GEOtest, OHLA ŽS, Firesta-Fišer, Metrostav TBR a Inset. Na síti X to oznámil šéf ŘSD Radek Mátl.
Vybrané sdružení šlo do soutěže s nejnižší cenou (725,3 mil. Kč), i tak ale překročilo cenu odhadovanou při vypisování tendru (684,5 mil. Kč). Celkem ŘSD obdrželo tři nabídky.
Budování štoly bude znamenat první stavební práce na tunelu Vinohrady pod Židenickým kopcem. Štola bude sloužit pro geotechnický průzkum a monitoring. Výsledky průzkumu poslouží ke zhotovení dokumentace pro společné (územní a stavební) řízení.
Průzkum má mimo jiné ukázat, zda tunel nepovede částečně bývalou skládkou, která by se mohla nalézat mezi čerpací stanicí a Bílou horou. „Podrobný průzkum a návrh sanace je v zadávacím řízení a jeho provedení stanoví podmínky již tak technicky obtížného zakládání stavby,“ uvádí ŘSD v informačním letáku.
Stavba propojí aktuálně rozestavěný úsek z Rokytovy s mimoúrovňovou křižovatkou Líšeňská a s Ostravskou radiálou. Umožní průjezd Brnem až k D1, společně s dalšími úseky spojí jižní a severní okraj města.
Odhadované náklady na nový tunel jsou 9,3 miliardy korun. Stavba vedle tunelu zahrne i předmostí navazující na estakádu Rokytova VMO a novou mimoúrovňovou křižovatku Líšeňská. Ta napojí dvě velká sídliště v Brně: Líšeň a Vinohrady. ŘSD připomíná, že počtem obyvatel jde o dvě okresní města. Tunel bude částečně hloubený, z většiny ražený.
Podle aktuálních informací ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2028. Kompletně je celá stavba popsána v informačním letáku.