Štola pro nový tunel v Brně vyjde dráž, do soutěže přišly tři nabídky
Štola bude sloužit pro geotechnický průzkum a monitoring.
Sdružení firem GEOtest, OHLA ŽS, FIRESTA-Fišer, Metrostav TBR, INSET podalo nejvýhodnější nabídku v soutěži na průzkumnou štolu tunelu Vinohrady, který bude součástí Velkého městského okruhu v Brně. Po otevření nabídek od celkem tří uchazečů má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jistotu, že stavba vyjde dráž, než očekávalo.
O nabídkách informoval na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Odhadovaná cena na štolu byla 684,5 milionu korun, nejnižší nabídka je za 725,3 milionu korun. „Vyhodnocení nejvýhodnější nabídky proběhne vícekriteriálně,“ dodal Mátl.
Budování štoly bude znamenat první stavební práce na tunelu Vinohrady. Štola bude sloužit pro geotechnický průzkum a monitoring. Průzkum má i mimo jiné ukázat, zda tunel nepovede částečně bývalou skládkou, o které se mluví, že byla mezi čerpací stanicí a Bílou horou. „Podrobný průzkum a návrh sanace je v zadávacím řízení a jeho provedení stanoví podmínky již tak technicky obtížného zakládání stavby,“ uvádí ŘSD v informačním letáku.
Stavba propojí aktuálně rozestavěný úsek z Rokytovy s mimoúrovňovou křižovatkou Líšeňská a s Ostravskou radiálou. Umožní průjezd Brnem až k D1, společně s dalšími úseky spojí jižní a severní okraj města.
Odhadované náklady na nový tunel jsou 9,3 miliardy korun, bude 1,5 kilometru dlouhý. Stavba zahrnuje jak tunel, tak předmostí navazující na estakádu Rokytova VMO a novou mimoúrovňovou křižovatku Líšeňská. Ta napojí dvě velká sídliště v Brně: Líšeň a Vinohrady. ŘSD připomíná, že počtem obyvatel jde o dvě okresní města. Tunel bude částečně hloubený, z většiny ražený.
Podle aktuálních informací ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2028. Kompletně je tunel popsán v informačním letáku.