Štokr i Singrovka. České dráhy spustily velký prodej historických vozidel
České dráhy se rozhodly prodat několik desítek historických kolejových vozidel, na jejichž opravu nemají peníze. Po dlouhé době se tak
České dráhy se rozhodly prodat několik desítek historických kolejových vozidel, na jejichž opravu nemají peníze. Po dlouhé době se tak České dráhy nabízejí historická vozidla k prodeji přes výběrové řízení.
Kompletní seznam pro první etapu prodejů zveřejnily na stránkách ČD Muzea. Seznam neobsahuje požadovanou cenu. V seznamu dvaceti historických vozidel figuruje například parní lokomotiva řady 556.0 přezdívaná Štokr nebo motorový vůz řady 820 Singrovka. K prodeji je například i lokomotiva řady 710 z pomníku v Kladně či některé osobní vozy. Celkem jde o osm hnacích vozidel a 13 vozů včetně tendrů.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského dopravce spustil revizi parku historických vozidel s cílem nabídnout jiným organizacím, spolkům nebo fyzickým osobám některá historická vozidla, která má v majetku ve více kusech nebo pro které není využití. „Jedná se vesměs o vozidla nekompletní, vozidla neprovozní, s propadlými revizemi, kterým nemůžeme v rámci našeho rozpočtu v reálném čase zajistit náležitou péči a opravu,“ řekl Šťáhlavský.
Nejedná se o hromadný rozprodej: ČD mají ve sbírkách přes 500 vozidel, což je největší sbírka v zemi. Firma ale plánuje další etapy podobných nabídek.
Problematika udržování a péče o historická vozidla jsou čím dál častějším tématem při debatách o znevýhodnění Českých drah v soutěžích na provoz vlaků. Jiní dopravci tuto starost nemají. „Náklady na údržbu a provoz národního technického dědictví v naší správě ekonomicky zatěžují naší společnost, což má negativní vliv na naši konkurenceschopnost na otevřeném trhu osobní železniční dopravy, kde musíme čelit konkurenci privátních dopravců, kteří se o národní technické dědictví nestarají,“ řekl Šťáhlavský.
Dráhy se proto snaží jednat s ministerstvem kultury a dopravy o způsobu financování záchrany a provozu železničních historických vozidel. ČD pokračují dál v opravách, letos na přelomu roku by mohlo dojít k dokončení rekonstrukce lokomotivy 414.096 z roku 1906, letos začala oprava lokomotiv 434.2186 a 365.024.
Kolejová vozidla ČD na prodej
Inventární číslo | IC SAP | Popis |
556.0304 | bez čísla | Parní lokomotiva (+ tendr 935.2347) |
710.019 | IC 5000306995 | Motorová lokomotiva umístěná na pomníku v žst. Kladno |
725.247 | IC 5000305057 | Motorová lokomotiva |
735.175 | IC 5000298317 | Motorová lokomotiva |
801.413 | IC 5000294859 | Motorový vůz |
820.089 | IC 5000276950 | Motorový vůz |
830.154 | IC 5000279733 | Motorový vůz |
830.159 | IC 5000274182 | Motorový vůz |
50542929331-7 | IC 5000280204 | Přípojný vůz 4-nápravový řady Balm (Bix) |
50542929349-9 | IC 5000269382 | Přípojný vůz 4-nápravový řady Balm (Bix) |
50542929201-2 | IC 5000298744 | Přípojný vůz 4-nápravový řady Bn |
50542929202-0 | IC 5000298745 | Přípojný vůz 4-nápravový řady Bn |
40543200083-5 | IC 5000296055 | Nákladní vůz 23107 č. 716 |
80541700005-8 | IC 5000273397 | Požární cisterna řady Rah – LD Brno |
40541200025-0 | IC 5000286383 | Cisterna ex CB |
615601 | IC 5000306010 | Chladící vůz řady Iacqs |
33549 | IC 5000273365 | Požární vůz řady Da |
45416 | IC 5000296379 | Nákladní vůz nízkostěnný |
925.014 | IC 5000303849 | Tendr |
935.129 | IC 5000280160 | Tendr |
935.187 | IC 5000306804 | Tendr |