Sto miliard za dvacet let. Ministerstvo chce zabezpečovačem ETCS vybavit všechny tratě
Montáž ETCS do lokomotivy 163 společnosti ČD Cargo. Foto: ČMŽO - elektronika
Do zabezpečení železničních tratí (včetně lokálek) půjde pět miliard ročně, vybavení vlaků vyjde za rok na dvě miliardy.
Dobrý den, asi se zeptám blbě, ale železnice nejsou můj obor. Dnes došlo k poruše zabezpečovacího zařízení mezi Přerovem a Prosenicemi. Vlaky nabírají zpoždění několik desítek minut. Pokud by tam bylo zavedeno ETCS, jaký by to mělo dopad? Omlouvám se, pokud pletu jablka s hruškami.
Pohádky ovčí babičky
Nikdo vám nemůže dát, co vám my můžeme slíbit.
Samiku Na dráze nemáme semafory, ale návěstidla, aby si s ním někdo pohrál je dost obtížné a aby to navíc neviděl třeba na monitoru či kolejové descě výpravčí je ještě složitější. Na trati kde se srazily vlaky to jest D3 nejsou žádné tudíž tam je to nemožné. ETCS je předražené to se ví, protože dodávat pro dráhu je náročné, navíc firmy musí mít atesty, certifikáty apod a u nás vše ovládá AŽD, které vlastní kde co a ty firmy, které ji nějakým zpusoben nepatří tak jim dodává díly. Takže věř tomu že na ETCS se u nás napakuje AŽD patrně… Číst vice »
Nechtěl bych spekulovat, ale všimly jste si, že ty srážky v poslední době byly nějak náhle a dost medializované a údajní vinici mrtví. Co když si někdo pohrál se semaforem? Nebo dál povolení odjezdu? Někdo kdo zbohatne na instalaci ETCS? 🙂 Spíš námět pro špatný konspirační film. Ale přece kvůli penězům umírají lidé pořád.
Takže situace pomalu spěje směrem k radiobloku, jak všude dnes píší (používajíce veřejně populárního názvu „Light“). To je dobře, panevropský sytém nemá vyjasněné zatím ani národní funkcionality, nemluvě o licencích. Tak jako lze zastavit atom. reaktor firmy Westinghouse vládou Spojených států kdekoli na světě (zjednodušeně řečeno), tak lze znemožnit pohyb vozidla zabezp. ETCS. Něco mi říká, že to není moc dobře, licenconoši tohoto systému mají veliký vydírací potenciál. Nerado se o tom píše, viďte pane Pohle.
Tak nejak ve vyctu chybi i naklady na VRT, a jestlize ma prvni usek byt 2030 ev. 2035, melo by se pocitat i s naklady na ETCS i na ne, 20 let totiz terminove kryje i s VRT…
ETCS (a pouze ETCS) snad na VRT bude od začátku. Viz Německo.
Předpokládejme, že u novejch tras to bude součástí projektu.
ETCS ve verzi L3 bude od začátku na VRT, s ničím jiným se na těhlech tratích nepočítá. Takže by to mělo být v ceně VRT.
Ježíš to jsou keci smatlané s alibismem dohromady. To snad musí být v ČR nějaké tajné ložisko s ropou ne , že má stát v plánu takhle rozhazovat. Pane Havlíčku, zde jste v české republice, ne v Saúdské Arábii !!!! Nicméně pěkně roztáčíme se státním rozpočtem. Budoucí generace nás za tohle budou milovat. Ale zpět k ETCS. Kdyby šel jen zlomek peněz na něco podobného do kamionové silniční džungle , tak to zachrání více životů za rok , než tahle zhovadilost na kolejích za 20 let, když se podíváte kolik toho kamióny rozmlátí a zabijou. Hlavně polská enkláva !. Myslím… Číst vice »
Myslím si že budoucí generace železnice zajímat nebude
To si myslely v USA když přišel automobilový bum . A ejhle dnes mají plány a staví nové VRT. A objem přepravy zboží po železnici neustále také roste! Nevěřte v Sci-fi hyperloop. Komerčně měl být spuštěný před 2 léty i E.Musk od něj ustoupil. V Číně zprovoznily první komerční transrapid (maglev) v roce 2004 (30km). Jen pro srovnání tato předražená technologie za 16 let nepostoupila ani o jeden km kdežto klasická VRT jen v Číně přes 15 000 km!
Ty kamiony kříží i železnici! Mimoúrovňové křížení nelze všude postavit a je to předražená technologie. Oproti křížku na přejezdu. Nemluvě o plně autonomních kamionech které nejsou k dostání a hlavně budou předražené. Tudíž i zboží neprodejné v konkurenčním boji. Mě se líbí Švýcarský model. Kamion jen projíždí přes tranzitní zemi tak hned u hranic šup s ním na vagony. A i když někdo veze něco od Košic do Prahy tak u velkých měst jsou terminály. Neničí se dálnice, nespotřebuje se tolik nafty, neumírá tolik lidi na silnicích a hlavně mělo to tu fungovat už od 90. let!
Dnešní vláda za nic nemůže mělo se ETCS zavádět od roku 2002 dnes už by se nic takového nedělo! Stěžujte si u ODS a ČSSD! Samy ČD a SŽ připouští že se cena za instalaci ETCS každým rokem zvyšuje! Přitom škodovka už přes
Škodovka už 20 let instaluje do vlaků AVV.
Tak zeknene ze v roce 2030 budou delat projekty na hypreloop a 2040 ho zacnou stavet,neboli 150 miliard v necem,co nevydela
Tak hold funguje ceska vlada…
Takže definitivní konec muzejního provozu v parní trakci a řízená likvidace malých dopravců.
ETCS není samospasitelné a je to jinak obecně časovaná bomba. Tratě vybavené ETCS by měly mít i alternativní zabezpečení. Své o tom vědí tam, kde již ETCS mají. Stejnou zhovadilost udělala SŽ v řízení z jednoho centrálního pracoviště (CDP). Není nic horšího, než fialová tma a bez alternativy jste v hajzlíku jak Baťa s dřevákama.
Konečně někdo normálně promluvil!
Mínusáři zřejmě nevědí, co je fialová tma, nebo také fialová smrt. To nejezdí vůbec nic a není to nic neobvyklého. Stačí např. bouřka.
Je dobre, ze pan super minister rekl, ze na kazde trati bude ETCS. Uz vidim, jak to stavi na Kozine. Tam to bude mit hlavne tu vyhodu, ze az to dostavi, tak budou mocis urcitosti rici, ze na te trati uz zadna vlakova nehoda nebude. Co na tom, ze tam obcas budou chybet koleje, hlavne, ze tam bude ETCS. Pak se budou moci poplacat po zadech, jak zabranili nehodam.
Bazinga.
Neni to super ministr,je to jen kokot,co dela ze neco vi!
A co navrhujete vy? Každý chytrák tu má plno keců ale nic kloudného sem tu nečetl! Tak jak zabráníte nehodám vy? Budete běhat před každým vlakem s praporkem? 😀 Mimochodem to není jeho výmysl, ale poradila mu to skupina odporníku na železnici!
Takze definitivně, ECTS do každého Sukafonu a Papouška. Bravo, vy cvoci…
To spíš konečně někomu dojde, že ty Šukafony nemá smysl donekonečna modernizovat a vyhodí je do šrotu. Místo toho přijdou moderní regionální vozidla vybavená ETCS již z výroby.
V České republice neexistuje zabezpečovač v pravém slova smyslu. I nejmodernější elektronický autoblok je pouze nástrojem k řízení dopravy, nikoliv zabezpečovacím systémem.
Máte naprostou pravdu, ti červení nevědí, o čem se točí.
Náhrada za šukafony není, takže jejich modernizace je potřeba. Nic levnějšího na provoz již neexistuje a nikdo to již nevyrobí.
Ale do roku 2040, a do tédoby by tyhle zbytečné miniaturní vlaky mohli skoučit i u nás.
A budou jezdit již jen ty kapitalistické plečky které při ucpání WC nebudou schopné provozu……. To to dopracujeme
nikoliv Diky zavadeno ETCS konecne prestarle masiny pudou do penze a na trati budou pouze stroje schpne bezpecneho provozu.
Nebojte, budou volby, pak bude třeba vše jinak.
A tím náskokem ODS, Pirátů a ČSSD bych moc nevěřil na změnu politbira 😀
A co navrhujete vy? Každý chytrák tu má plno keců ale nic kloudného sem tu nečetl! Tak jak zabráníte nehodám vy? Budete běhat před každým vlakem s praporkem? 😀 Mimochodem to není jeho výmysl, ale poradila mu to skupina odporníku na železnici!
A teď kontrolní otázka:
– kdy jdu do důchodu?
Správně!
ad Luděk S: Jste až příliš mlád. Jen si tu popravu užijte dosyta.
On někdo ještě bere ty Lahváčkovy bláboly vážně. Vždyť jsou to jen tytéž nesmysly, co vypouští z úst soudruh ředitel ANOfertu.
Zcela reálně – ty peníze na to opravdu nikdy nebudou.
100 miliard není zas nereálně tolik zvláště za 20 let, zvláště když letos bez problémů prošla roční víc jak 300 miliardová sekera.
To jste tu sekeru zatal mělko,bude o 200 větší. Problémem u těch 100 miliard spočívá v tom,že každý rok jsou nějaké volby a tudíž raketovým tempem potřeba navyšovat sociální dávky/nemám na mysli penze/ a dotace všemožným pijavicím,takže se obávám,že zůstane jen u těch PZZ,ty budou vidět…
Já už jen čekám, kdy ten náš multiministr slíbí ještě elektrifikaci a zdvojkolejnění obou pacifiků.
No však ty lokomotivy mohou jezdit i z té druhé strany koleje, ne? Když pojedou nějakou tou rychlostí budoucna, tak ani moc cestujících v obloucích nevypadne. A rovných kolejí na těch lokálkách zase tolik není.
ostatně, můžou jezdit i proti sobě jak je vidno
Multiministr je slušný materiál…
Ale kdo by šel dělat pro Bureše….že…
A vo tom to fse je…
To jako budou mít všechny prdelní dráhy GSM-R CZ?
Tam, kde bude provoz ETCS L2 ano.
Na lokálkách samozřejmě nebude ETCS L2, ale ETCS LC.
tak tak. na nerzrušených lokálkách se uvažuje s LCčkem. Tak kde má být L2 tak holt musí být GSM-R slušný urovně. Pokud výpadej signálu delší než 10s, pak se hned tak nejede….
Nebudou, do té doby už bude něco jiného
Za tech 20 let spis ocekavam vedeni vlaku bez strojvedouciho.
Já očekávám za 20 let hustou síť cyklostezek. Samozřejmě v trasách bývalých lokálek.
Ježíš jen to ne. Cyklisti dostanou víc prostoru, namnožej se a co pak? Už zeď s cyklisty není na cestách k vydržení…
Přesně. Za zkoušku by stál opačný přístup – z rovných cyklostezek udělat lokálky…
Já bych cyklopruhy vrátil zpět autům. Cyklostezky svému osudu, nechť si nějaké využití najdou. Cyklopruhy to je poukázka na průsery.
Správně, indukce, oblíbený argument anti-autařů. Čím víc bude cyklostezek tím víc po nich bude jezdit cyklistů. Takže bude nutné zavést mýto.
A proto se ruší železnice, abyste si místo vlaků mohl na silnicích libovat v kolonách aut. 🙂
Blbe je, že ta cyklostezka stojí obvykle stejně jako generálka daně tratí. Pokud teda nevede rovnou po poli…
Zapomenul jste v té číslovce jednu nulu. Za 200 let to může být reálné.
Myslis ze ridit vlak pod L2 je slozitejsi nez automaticky ridit auto?
Ne. Jen na to prostě v nejbližším století nebudou peníze. Ani omylem. Období blahobytu na hodně dlouho naštěstí skončilo.
peníze se natisknou
to EU umí. jenom tomu ríká „kvantitativní uvolňování“ ….
Akorát si za ně už pak nejen ETCS, ale ani spoustu dalšího nekoupíš.
dokud tomu bude světová ekonomika věřit….
To umíme už teď. Viz Velké Meziříčí.
No tak to bude muset už konečně Nebeský s Krausem začít něco dělat.
Koukám ty 40. léta budou dost narvaná na dokončení akcí v železniční dopravě . Nejdřív bude ukončení realizace ETCS a pak hned bude slavnostní otevření tunelu Smíchov-Beroun. 😀
Zapomněl jste na VRT😉
A protokolarnim vlakem bude Pendolino nebo souprava vozů ARmpz, Ampz a Bmpz tazena esem? Nebo se pojede slonem?
Střídavým Slonem. (671)
Chci vidět, jak mají všichni v bobinách, brejlovcích, banglích a regínách ETCS, když nemají dodnes někteří ani návěstní opakovač, nesrovnatelně levnější!
Tak hlavně tou dobou budou už bobiny, brejlovci, bangle a regíny předělaný na baterky.
Omyl – na za cca 7-8 se bude soutěžit další desetileté období už na komplet nové vlaky – protože ty současné na lokální tratě už nikdo nepustí – budou jak morálně tak technicky a bezpečnostně zastaralé – takže bobiny, brejlovci, bangle a nožná i Regíny budou k vidění maximálně tak v Lužné u Rakovníka nebo v Chomutově v Muzeu železniční dopravy. Ono se totiž vážne nevyplatí do těhle strojů kupovat nový zabezpečovač – s ohledem na předpokládanou životnost cca40 let se vyplatí kupovat nová vozidla mající danýbzabezpečovač už z výroby..
Příspěvek dopravcům na pořízení mobilní části do vozidel bohužel tuto logiku (a žádoucí stav) překroutí a dál budou na (nejen) koridorech zaclánět a zdržovat přestárlé, pomalé a slabé lokomotivy… 🙁
Omyl, zůstanou pouze ty staré motorové stroje, které se budou i nadále používat na práci na výlukách a občas si přetáhnou z místa A do místa B svůj pracovní vlak. Takže očekávám, že i řady 720, 721, 740, 742, 749, 753, 754 budou mít mobilku ETCS. Ovšem je už málo firem, které tyhle řady používají v každodenní nákladní dopravě a za deset let bude jich ještě méně, či spíš skoro žádné. Zkuste hádat proč… Zbytek starých strojů zmizí a bude nahrazen novými stroji, nebo zrekonstruován v CZ LOKO.
prostě neodpovídající vozidlo nebude v pravidelným provozu mít co dělat
Tak by to samozřejmě mělo být. Jenomže jsem už něco četl o změkčení, nějaké české cestě, jako že nač slepě přejímat něco z ciziny, když si můžeme jít svou cestou. Takže dle mého názoru vznikne nějaký kočkopes. Už to, že bychom předběhli vyspělejší státy je podezřelé.
No to je u nás v ČR taková tradice!
No a co v nepravidelném? Pracovní vlaky, historické jízdy?
ptracovni vlaky ETCS bez vyjimky. historicke stroje na miimoradnych jizdech budou reseny mimoradnym zpusobem ve spolupraci s rizenim provozu (lze to, vypracuje se metodika)
Takže mě napadlo typicky české řešení, celá trať se prohlási za historickou s provozem výhradně historických vozidel. No a takto se to udělá u 80 procent železniční sítě a je vyřešeno.
Papouškovi pojede na přípřeži Vectron. Ani ho nebudou muset zatápět.
Takové Bobiny nebudou mít za 30 let na čem jezdit, a ostatní vozidla nemaj taky nekonečnou životnost.
Bobiny za 30 let 😀 jste pobavil 😀 Možná si je CZ Loko vezme do parády 😀
Proč si myslíte, že by za 30 let nějaká Bobina nemohla být provozuschopná?
Já jen, že za 30 let má být konverze napětí, takže se bude moci provozovat na okruhu a v Polsku. CZ Loko si je vezme klidně do parády, když o ně bude zájem, ale trafo do nich asi nepřidělá.
Tak ona mobil ECTS celkem snadno vyřeší problém propustnosti koridoru. Prostě se bude jezdit jinudy. Jen nevím, co se stanicemi. Bo MuN se objet nedá…
Praha – Hradec -Letohrad – Šumperk – Olomouc -Brno – HavlBrod – Kolín 😀
K tomu prohlášení je třeba přistupovat s rozumem a číst ho tak jak je napsané: Každý ví, že co bude v roce 2040, dnes nelze zodpovědně předjímat. Přitom je třeba mít nějaký plán, třeba i s takto velmi vzdáleným horizontem. A průběžně ho přehodnocovat. V roce 2040 může být klidně na světě docela jiný zabezpečovač. Nebo poušť. Možností je řada.
třeba budem jezdit na oslovi do mešity
Nemám rád osly. To radej pudu pěšky.
Osly žerou Cinani, osli nebudou.
A proto zalezeme za pec a nebudeme dělat nic.
Já u ETCS kvituji, že se na tom Evropa shodla, tak nevím, co chcete dalšího vytvářet. Co se týče ceny, tak je možná velká, uvidíme.
Tak na kolik vyjde ETCS šukafon? 🙂
Na víc, než je zůstatková cena toho šrotu.
10-15 melounů. Podle toho, kam to vyšroubuje tržní chování firem.
Ale celou tu krabici bude mít na privesnem vozíku jak k MUVce. A budou si ji sukafony půjčovat a ve stanici ji bude sukafon objíždět při změně smeru jízdy.
Ta bedna není extra velká.
Mohli by začít s tím, aby vůbec ty trati byly provozuschopné, je skutečně zbytečné dávat ETCS do tratí zarostlých s ukradenými kolejemi a mosty …
Příklad ?
Horní Slavkov? Mladotice?
ty budou dávno zrušeny
Tratě, kteríý si na sebe (na infrastrukturu) nevydělají budou nabídnuty k prodeji/zrušeny. Proč udržovat něco, co se téměř nepoužívá?
Trať sama o sobě si na sebe vydělá dost těžko. Samozřejmě je třeba zahrnout další faktory, např. přepravní výkon.
pokud se po trati jezí, pak i vydělává. Pokud se jezdí málo, pak jen žere peníze.
No trať si na sebe poplatky od dopravců nevydělá (možná na průběžné opravy, ale rozhodně ne na původní stavbu, modernizace a podobně.
Ona si na sebe vydělá silnice?
ano z velkého procenta ano. Spotřební daň paliva, silniční daň, mýto.
A měří se to jak? Když vidím opravu silnice II. Nebo III.třídy mezi Horni Ritkou a Zarostlou Lhotou za 200 mega…to se někdy zaplatí???
je v rukou investora, zda se mu to vyplati.
No touhle logikou hledět na jiné sektory … to by panečku ubylo silnic, mostů, tunelů, přístavů, letišť (zvláště pak těch vojenských), cyklostezek, chodníků …
Hlavně těch chodníků a silnic do nejmenším vesnic…
Ale ETCS na nich bude, pan ministr to slíbil.
Naštěstí do té doby proběhne ještě několik volebních období a dnes ne, ale zítra tu mohou být vlády, které ten rozhazovačný přístup dnešních dnů do ekonomických nesmyslů trochu přehodnotí.
Kéž by.
Hurraaaa, slavte. Otevíráme doma šampus 😉
Příjemnou vopici.
Píše se a čte se „opici“. Vopice jsou jen v Praze 🤮
To jsme dostali slib od Číny, že to u nás budou vyrábět pro Evropu, nebo co?
Že jsme se rozhodli být daleko rychlejší než mnoho podstatně bohatších států EU, z nichž někteří mají i vlastní výrobce.
Ne, jenom u nás na dráze začali hrát demoliční derby a sloni začali chodit na poštu. Samozřejmě vládnoucí mikromanažer taky potřebuje něco čím může mávat na tiskovkách.
tak vzhledem k tomu, že se díky velmi benevolentnímu znění D1 velmi rozmohlo lítání na červenou (tak jako dycky, ne?) a občas se tam na rozdíl od dyky, vyskytl NEx, tak toto je mj. následek. Když se z něčeho, co je myšleno jako řešení „mimořádných situací“ stane pravidlo, pak průsery holt na sebe nenechaj dlouho čekat. ETCS je jedno z možných řešení. Zpřísnění D1 další možné řešení. Prostě na červenou se stojí. (vyjímka se vykomunikuje s dispečerem) Rychlostníky a jejich předvěsti se respektují. Pokud dlouho nějakou štreku nejedu podrobně kouknu do TTP jestli není nějaká „zajímavost“ vzniklá v době, kdy… Číst vice »
Problém je že to ježdění na výstrahu, ne-li na stůj se tu mohlo rozmoci jen přetěžováním infrastruktury, to je možná ten hlavní problém proč se zvyklo na to jezdit. O kolik vlaků se zvýší kapacity když se nečeká na zelenou, ale jede se na žlutou nebo červenou? Další věc je že si organizačně musí spíš zajistit SŽ aby nemohlo dojít k domíchání rychlsotníků. Není možné aby mezi rychlostníke 30 a místem kde těch 30 je třeba byl ještě jiný. Kolik se ušetřilo tím že se nechal? 10 minut na šroubování? Prvně je třeba nacpat peníze do infrastruktury a tu dostat… Číst vice »
a to je chyba infrastruktury? opravdu musi jezdit tolik vlaku?? neplete si nahodou nekdo vlak se salinou? opravdu vsechny vlaky jsou dobre kapacitne dimenzovany?
Ty bohatší státy mají aspoň nějak zabezpečené tratě, u nás nic pořádného.
Ještě si zde dovolím zpochybnit ETCS jako takové. I po jeho zavedení nebude možné, aby ve Francii sedl Bulharský strojvedoucí na Chorvatskou lokomotivu a vydal se na cestu do Polska bez dalších formalit tak, jako může jakýkoli řidič silničního vozidla. Stále bude existovat milion národních specifik v každé zemi, služebním jazykem počínaje a jinou klikatostí troleje konče. Tak k čemu to ETCS teda v praxi je dobré?
Aby se nestávaly srážky vlaků jako u Velvět.
Na to by stačily existující, levnější systémy, a není třeba předražená chiméra v podobě jednotného evropského systému, u kterého ta jednotnost bude v praxi stejně k prdu.
Stejně to bude na… je par. 10? Do budoucna by to mohlo výrazně zjednodušit provoz vozidel. Dalším krokem by pak mohlo být vytvoření oblastí s jednotnou návěstní soustavou, napadá mne třeba to rozdělit na „kulatá“, „německá“ a „francouzská“ návěstidla.
K čemu návěstní soustava když bude vlak řízený ETCS? Návěstidla jsou zbytečná a strojvedoucí si řídí podle displeje.
nemusí být Balízy jsou normalizovaný, GSM-R v podstatě taky, takže „železo“ bude kompatibl.
Srážky se budou stávat v jakémkoliv případě.
1. Je to relativně nová technologie, protože…
2. Nějaký chytrý človíček výkoumá, jak ten drahý a zbytečně komplikovaný nesmysl přechytračit…
Fírovia sa na hraniciach vymenia za 5 minút. Mašinám to trvá v prípade nákladného vlaku vrátane skúšky brzdy kľudne hodinu.
Což zvládnou už teď ii bez zázračného ETCS:
Že by proto aby se nemusela měnit lokomotiva ale případně jen strojvedoucí?!
Aby fíroví na červenou nerozjeli (pomalu na plný kule), pak nevzali zelenou (která patřila těm pošťákům) za svou a nakonec nevlítli na Poštu zadem přes zavřený dveře.
Aby fírové nepřehlídli předvěst a nevysypali vápno na pole.
Aby fírově nepřehlídli návěst a pak nemuseli s regínou skákat z náspu mimo trať.
Aby fírově nezapoměli, kde mají počkat na křižování.
Bulhary Frantíky ani Polaky bych do toho vůbec netahal.
V ČBrodě fíra žádnou zelenou nepřebral.
U Mariánek fíra žádnou předvěst nepřehlédl.
S podobnými informacemi můžete jít tak na Novinky, ale ne sem, kde tomu většina lidí rozumí.
a kajze to bylo u tech marianek? a opravdu tomu esusu na LS nebyla zelena? poucte mne, prosimm
Klikatost troleje s tím souvisí jak? 4 sběrače se na mašinu vejdou (podívejte se třeba na vectrona MS) a to stačí. Navíc sběrač s proměnnou šířkou ližinou už taky existuje.
Je to sranda. Čeští kamioňáci jezdí po celé Evropě s českými pravidly silničního provozu bez jakékoliv atestace (Polští také a pak neví, že mají prorazit závoru jako se to stalo ve studence s pendolínem apd. ). Čeští piloti létají po celé planetě, ale musí projít pořádným školením a pravidelným přeškolování. Jen čeští železničáři se zabrzdily ve vývoji. Ano mělo by to fungovat tak že všichni dispečeři a strojvedoucí by měly plynně hovořit mezi sebou v angličtině (nereálné u gerontoidních modrých gum!) Všichni by měly znát ekvivalent českých svislých značení v Evropě. A hlavně by se měla komunikace a všechny zvláštnosti… Číst vice »
Už vidím, jak frantíci mluví anglicky. XD
Sice považuji za nesmysl instalovat ETCS na vedlejší tratě; na druhou stranu – nelze předjímat, jak se bude vyvíjet cena tohoto systému za 5, 10, ba 20 let.
Být papežtější než papež. Nejoblíbenější disciplína na úřadech. MD není výjimkou. Ode zdi ke zdi. Bez dlouhodobého plánu, ale hromada silných výkřiků.
Mimo TEN-T nasázet PZB a hotovo. Asi sotva někdo požene Regionovu z ČR k Jadranu.
Tu Regínu si u Jadranu představit nedovedu, ale 810 ano. Když tam dojel borec na Pionýru,……..
A jaká by byla cena PZB vs. ETCS? Nebylo by to pak zbytečné prodražování toho vozidla? Jak jsou na tom vlastně Němci s výhledem kolem PZB? Aby to nebylo tak že Němci to přestanou nově instalovat a budou to rušit, třeba do konce desetiletí a tady se to bude zavádět. Navíc by se musely upravit patřičné normy a předpisy tak aby výrobek PZB vyrobený pro Německo mohl bez problému nasadit zde. Další věc je že i to co je mimo TEN-T může být celkem hojně využívanou tratí ať už pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Třeba Břeclav – Znojmo není… Číst vice »
tak traťová část má náklady vcelku „stabilní“ hukot je to s tou druhou půlkou…tím, co musí být na mašině.
Kdyby nebyli tak zabednění a na 3 lokální tratě na zkoušku dali radioblok. Resp spíš do vozidel..
Tady se možná někteří těší na soutěže. A vozidla univerzální. Ale jaký má smysl ušetřit v soutěži 3 koruny, když na infrastruktuře a dotacích do ETCS dám miliardy
A 2025. se současnou situací na trhu a těmi nesmysly z ministerstva, jak to musí mít každá regionoha jezdící do uzlové stanice… Která to vůbec nevyužije defakto..
Tak když ho někdo na zkoušku DÁ tak proč ne. Já se ovšem obávám že ho bude chtít hlavně zaplatit.
No ale ne 300 milionů za jednu regionální trať
Úlet a kojotina. Nikdo nemohl vědět, že bude etcs tak neskutečně drahé.
Na idnes to napočítali na 70 mld. Za ty prachy vyměňme po 50 letech na 70 regionálních 30 km tratích koleje a zmodernizujme… A zabezpečme to satelitem a daty.
No, Starlink bude za nějaké dva roky provozní, pokrytí ČR komplet a také nízká odezva. Stačí hodit anténu na střechu a jedeme. Zaměřování probíhá elektronicky, takže to pohybu nevadí.
no já teda doufám, že starlink velmi brzo zanikne. Je jich tam zatím jen pár a už dost hrubě vadí ve výhledu. Dost mne točí že nějaký nenažraný americký milionář zasere oblohu všem astronomům… Hlavně že on bude kasírovat, že…
Problém se jmenuje tunel. Ejpovice a NemaŠe budou jen jednotky kilometrů, ale Praha-Beroun a Ústí-Drážďany už desítky kilometrů bez použitelného satelitního signálu.
A v tunelu potřebujete signál GPS k čemu?
I když je vlak v tunelu, tak jsou potřeba údaje o poloze a přenos dat. Bez nich by nebylo možné bezpečně vpustit do tunelu více než jednu soupravu. Například v případě tunelu Praha-Beroun (délka 24 km) by průjezd tunelem trval kolem 10 minut, a tedy i doba mezi následujícími vlaky by byla minimálně 10 minut, pochopitelně více u pomalejších vlaků.
Reagoval jsem na použití Starlinku, které není v tomto případě pro komunikaci možné. Použití GPS pro určení polohy je taktéž nedostatečné.
Jak to dělá třeba GPS AVV, že funguje i v tunelu? Třeba Vyšehradském?
Jestli to nebude tím, že kromě GPS je tam i klasická odometrie a komunikace (třeba GSM-R) jde taky v tunelech zařídit.
Můj původní komentář byl na příspěvek: No, Starlink bude za nějaké dva roky provozní, pokrytí ČR komplet a také nízká odezva. Stačí hodit anténu na střechu a jedeme. Zaměřování probíhá elektronicky, takže to pohybu nevadí.
Jak sám říkáte ve svém příspěvku, pro tunely nestačí pouze satelity, ale je potřeba něco navíc – odometrie a GSM-R, či jiný systém pro určení polohy a přenos dat.
A neříkalo se náhodou, že z jiných důvodů (bezpečnost, pístový efekt, komínový efekt…) by stejně v tunelu víc jak jeden vlak v jednom směru nemohl být?
Není jediný důvod, proč nemůže být více vlaků v tunelu, za předpokladu že je mezi nimi dostatečný odstup. U dlouhých tunelů (Channel Tunnel, Gotthard, Metro Praha apod.) je to celkem běžné.
Já jsem to myslel spíš opravdu na ty regionální malé tratě.
A co ten satelit bude zabezpečovat? Ten zajišťuje jen přenos dat (signál) a dá se zjistit poloha. Vše se musí někde zpracovat, což dělá to ETCS…
Blbost a peníze vyhozené do kanálu. Na lokálky a nekoridory by stačilo staré dobré německé PZB za pár šupů. Jenže, víte jak…
Na které lokálky?
Typická lokálka je třeba posázavský pacifik. ETCS na takové trati je ekonomický nesmysl, ale současně ta trať anj není na zastavení provozu (na zastavení jsou typu tratě Rakovník – Kralovice, Vary – Merklín nebo Březnice – Rožmitál).
Ona by stačila i lepší organizace práce, plus vyhodit pár všehoschopných manažírků a místo nich nabrat několik psychologů, kteří by navíc ještě speciálně každé pondělí dávali zbytku manažerů školení, že lidi nejsou stroje a nemají nekonečnou paměť ani schopnost číst jednu stránku za vteřinu.
To by sotva pomohlo: Nějakej doktůrek, beztak ten titul ukradl … a psychologie je buržoazní pavěda, to vám potvrdí každý.
https://www.youtube.com/watch?v=8520VXgWmMU
Když ono na těch „nekoridorech“ je kolikrát telefonické dorozumívání. 100 let bez zlepšení, naco tam dávat něco lepšího – §1. „Krásným“ příkladem je trať Brno-Jihlava-Budějovice. Tam je snad všecko, co kdy v ČR existovalo.
Ovšem telefonické dorozumívání funguje, naposledy se vlaky kvůli chybě výpravčích čelně srazily snad u Spálova. A opět, k zastavení při projetí Stůj stačí levný PZB magnet, netřeba drahé a překombinované ETCS.
ETCS CZ je superpřekombinované například vůči ETCS A. Proto se u ÖBB Infra rozhodli, že to na ETCS CZ napojovat nebudou.
Na to jsem opravdu zvědavý.
Telefonické dorozumívání funguje pokud si strojvedoucí pamatuje, že má zavolat. A potom si musí pamatovat kam až má povolení jet. To se teď v srpnu bude měnit, protože bude volat všude. Místo toho bude ve stresu že nestíhá vyjezdit jízdní řád, protože každou chvíli volá.
Pletete si ohlašovací povinnost na tratích D3 (to je to co jste popsal) a telefonické dorozumívání na tratích D1, kde si vlaky výpravčí navzájem předávají pomocí telefonu. Trať Brno – Jihlava – ČB je celá v režimu D1.
A ten magnet obslouží co?
Pokud tam bude balíza ETCS a pokyn vlak dostane rádiem z počítače ETCS, tak nejdražší bude pokrytí kritických úseků trati signálem (TRS?, GSM-R, FRMCS, nebo jen civilní signál mobilu?)
Jenže to se mělo teoreticky začít osazovat někdy po revoluci. Dneska, když už každá lokomotiva (motorový vůz) bude vybavena lokomotivní částí ETCS, je zbytečné dobastlovat další zabezpečovačku.
Na lokálky (D1) doufám v nějakou verzi ETCS na způsob radiobloku, kdy se bude pokyn k jízdě dostávat v dopravně rádiem.
Nekoridori prostě ETCS bez debat.
Na lokálky (D1) má být D3