Stíhačka Mig-23 jako pomník končí, po dálnici D3 se přesune do Prahy
Vjezd do areálu jihočeského letiště zdobil do prosince 2023 MiG-23. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letoun s rozpětím křídel zhruba osm metrů poputuje z Budějovic do hlavního města vcelku.
Ja asi chcipnu smichy. Prej chceme pusobit jako letiste a bojovy letoun je spatne. Ale to ze z kazdy strany vjezdu je kasino a zaroven tam sidli sbernej dvur to nevadi.
Nevšiml jsem si, aby např. na autobusovém nádraží musel být vystaven nějaký starý autobus.
A neznám řeznictví, které by mělo před vchodem vystaveného nějakého vycpaného pašíka či telátko.
k popisu poslední fotky: myslím, že jako první velké velké letadlo v civilní éře letiště dosedl v Plané vládní Airbus A-319 v roce 2006 v rámci zasedání evropských ministrů zahraničí na Hlubockém zámku
Ano může se udělat památník u Praźského Hradu jako malé poděkování sovětskej armádě za osvobození a i pan prezident si rád zavspomíná…
Obávám se, že 2. světová válka už příliš nezajímá součastníky. Vždyť spousta lidí ani neví, co důležitého pro naši vlast se stalo v roce 1999 = to by si zasloužilo památník
A tak si ničíme všechny tradice. Jeďte se podívat třeba do Velké Británie. Jak jsou na RAF hrdí. Skoro na kazdem letušti stoji u vstupu udrzovaný letoun RAF jako symbol
. Ten Mig=23ML a ještě k tomu v tygřim kabátu k tradicím našeho letectva patří. Ale nyní je móda „dubových vlajek“ . A kdo šlape po tradicích ten upadne do sedí a nihilismu. Vyhazuji se miliardy na nesmysly a zde nebylo pár tisíc na údržbu symbolu……
Ale prd. Na historii se nekašle.
Vemte si, že naši lidé (z Brna) bez dotací udělali připomínku historie = Odysea našich domů po válce, tj. cesta kolem světa z Ruska v 1920.
Čili každý (když zaplatí 1000 Kč), tak si může užít cca 50 hodin počítačového hraní o této části československé historie v „Last Train Home“
https://www.youtube.com/watch?v=NvaqMUyYCws
Jestli třeba také není rozdíl v tom, že RAF obvykle používalo stroje domácí výroby…
Jakože třeba L-29 Delfín je součástí naší historie, ale MiG-23 už není, byť jsme měli obojí ve výzbroji?
Jakože ČSLA polykala ohromné množství peněz, která používala i na za účelem sestřelování balonů s československými civilisty, a to jenom proto, že tito nevinní civilisté se rozhodli uplatnit svá základní lidská práva = všechen majetek nechat v ČSSR a vysvěhovat se jinam
Ano, taková nelidská lůza a odporný ksindl nám tady vládl za ČSSR.
😀 😀 😀
myslíte tradice pevné hráze socialismu a míru?
Ještě dodat, co to tam mají za letadla, ať se srovnává srovnatelné.
K naším tradicím patří mít jako památník na dobu minulou stíhací letoun vyrobený státem, který nás obsadil, okupoval a jenž ovládal naší armádu a předpokládal její zničení u Dijonu? To bych dal vedle ještě rovnou letoun Avia S-92. Kdyby tam bylo alespoň něco z produkce Aero nebo podobně.
Nebo třeba v budoucnu ať klidně vystaví JAS-39 na letišti v Čáslavi, ale zrovna tohle? A to říkám jako někdo, kdo kolem toho velkou část života jezdil.
Vidět na letišti stíhačku, no to by bylo fakt hrozné…
Když jsi na letišti se svou milenkou a v odletové hale se potkáš se svou stíhačkou může nastat problém …
Jinak pěkné letadlo nebo stíhač.
Rovnou bych to sešrotoval
Až Smartwings vyřadí nějaký Airbus,tam si ho tam mohou postavit místo stíhačky,aby bylo vidět,že je to civilní letišˇátko 😀
Smartwings zadny Airbus nemaji
Ještěže jsem si žádnou letenku nekoupil. Přijedu na letiště, tam letadlo, otočím se a jedu pryč.
Co kdyby ten tiskový mluvka řekl rovnou pravdu? Helejte, je to špinavý, olezlý a museli bychom to za prachy renovovat, takže to dáme pryč. Navíc je to ruský a to v týhle době tady prostě nechceme!
Protože blábolit něco o bojovým letounu u vjezdu na letiště, kde i totální Lojza pozná, že to kdysi bylo vojenský letiště, je naprostý žvást pro tupé ovce.
To letadlo vzniklo v době existence SSSR, tudíž nerozumím proč mluvíte o „ruském“.
To jako mluvíte o dnešku? Pokud ano, tak závod č. 39 je v oblasti Irkutsk a závod č. v Ulan-Ude. Obé na Sibiři = nebylo by správnější tedy používat označení „čínské“?
Neboť (dočasné) ruské panování na Sibiři je aktuálně dotčeno dynamikou vztahu čínské a ruské koloniální říše.
Je to marný, je to marný, je to marný 😀 😀 😀
Osobně si myslím, že krom Sibiře, když koloniální rusové zřídili okupovaný protektorát Východní Turkestán během sovětské invaze do východní Číny, tak číňané udělají něco podobného ale v opačném gardu, tj. západní Turkestán v oblasti Kazachstánu.
Pěkně to naváže na čínský plán Belt and Road trasovaný jižně od Kazachstánu.
To, že číňané chtějí „vrátit úder“…Stačí si porovnat na co dávají důraz čínská a ruská verze wikipedie o panu kolonizátorovi Převalském (po kterém je pojmenován ten divoký kůň)
Co si vy osobně myslíte, je mně srdečně jedno 🙂
Diskutujeme, tedy vyměňujeme si argumenty podložené fakty.
Nechcete-li diskutovat, tak je záhadou proč přispíváte do diskuzí? Troll?
„Demokracie je diskuze“ Tomáš G. Masaryk
To je taky pravda, že je to olezlé, ale není to tam k ničemu. Nakonec připomínat si českou roli užitečných idiotů v podobě první útočné lidie Varšavské smlouvy není úplně nezbytné.
Ta zoufalost ČSLA (podstatně nižší úroveň než protivník) mnohem lépe demonstruje Mi-4B s raketnicemi pro neřízené střely
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mi-4-JH01.jpg
Instalace této neefektivní výbroje na rozměrný, pomalý, těžký vrtulník dává asi takový smysl jako s Pragou V3S rozvážet poštovní balíky. Prostě nesmysl – nebylo jasné k čemu takový bazmek použít, pokud 100% procent takových bazmeků nemělo být ztraceno při první akci.
Když si to člověk srovná s výkonnou protitankovou výzbrojí na levný civilní výkonný vrtulník Bo-105 PAH (stovky kusů ve výzbroji západoněmců), tak útok našich z ČSLA do Bavorska by byly jatka čechoslováků.
https://www.youtube.com/watch?v=Q4VzDMm6S4Q
Invazní ČSLA měla být spotřebována někde v prostoru Rýna a uvolněné místo měly zaplnit další sovětské divize.
Souhlas.
Nicméně myslím, že ČSLA a Lidové milice a Pohraniční stráž by vykrvácely už v Bavorsku. A asi ještě horší jatka by byly, pokud by do mlýnku na maso byli vrženi i středoškoláci, ale bez SSM a pionýrů jako protekčních
Možná, opakuji možná, by dosáhli hranic s Bádenskem-Wuertenberskem
Operační plán ČSLA nepočítal s nasazením LM v útočné fázi na území NSR. LM měly své úkoly výhradně na území vlastního státu.
Každý plán dozná změn při střetu s realitou.
Když si vezmu „spolehlivost“ Lidových milic v listopadu 1989
=
měli dojet do Prahy opět rozhánět demonstranty jak v 1969 (desítky postřílených a zraněných civilních čechoslováků). Ale v 11/1989 Lidoví milicionáři např. z Adamova nedojedli, neboť na cestě do Prahy zabloudili (je v místní kronice)… jak někdo dokáže zabloudit na dálnici D1, tomu nerozumím.
Možná se jim jen nechtělo splnit rozkaz, který byl morálně špatný. Tohle bych jim nevyčítal.
Nicméně faktem je, že tito LM nesplnili rozkaz.
A sovětská reakce bývala = poslat do první linie a zezadu je hlídali prověřené socialistické kádry např. od Pohraniční stráže/StB, aby postříleli ty z první linie, kteří by po neúspěšném útoku se chtěli vrátit na výchozí čáru.
Hezky je to vidět ve filmu „Trestný prapor“
https://www.csfd.cz/film/200703-trestny-prapor/prehled/
Vážně seš takovej ****** že si myslíš, že Mi-4 měla být na hrotu útoku, a ještě k tomu si to myslíš na základě fotky z muzea?? Fakt už běž někam do *** věnovat se těm vagonkům, mašinkám a krachu ČD a nemel tady kraviny. A ještě srovnávat vrtulníky které mezi sebou dělí pomalu 20 let a jsou to dvě naprosto odlišný kategorie. Bo-105 je sice mnohem lehčí a obratnější, ale s těma raketama HOT by udělala takovou parádu asi jako kdybys ty byl ministr dopravy. Úplně na ****.
Nepochopil jste.
Jde o hloupost, že československý jednomotorový Mi-4B rozměrný/těžký vrtulník by měl útočit pomocí neřízených raket, tj. musí doletět velmi blízko cíle. Nesmysl. Kolosální nesmysl, který by vedl ke 100% ztrátám při první akci.
Němci tak hloupí nebyli, neboť „levný“ protitankový vrtulník udělali z dvoumotorového Bo-105. Nikoliv z jednomotorového UH-1D, který byl výrazně těžší/rozměrnější než Bo-105. Přitom víme, že UH-1D již byl zaveden do výzbroje německé armády.
Je takovej ***** a evidentně ještě větší 😀
Napsal jsem nějakou nepravdu? Jakou, prosím pěkně?
Nebo je to Vaše „předsudečná nenávist“?
Určitě, každýmu, kdo to letadlo viděl, mu hned v hlavě vyskočila vzpomínka na socík a Varšavskou smlouvu 😀
Co si to dovolujete soudruhu! Ty stroje prodělaly několik sovětských ofenzív!
Asi těžko by mohli za prachy renovovat něco, co není jejich.
Pak se mluvka mohl vyjádřit v tom smyslu, že letadlo potřebuje opravu, na kterou letiště nemá vybavení a ani není v jeho majetku, tudíž potřebnou opravu realizovat nemůže… Což přesně popsal už Balíkář.
Kdo chce vidět, jak moc se VHÚ stará o tyto letouny, ať se přijde kouknout za hangár do Kbelského muzea, z Leňanského letiště je to přes plot vidět, ta tragédie jak tam stojí na dešti a slunci, prej renovace…
Hm, a co se takhle jít kouknout i do muzea na exponáty, které už se renovaci podrobily? Moc daleko co, přes ten plot.
Navíc za to chtějí jistě vstupné v ceně 2-3 piv…
Do muzea ve Kbelích byl vstup vždy zdarma. Ale možná došlo ke změně,nebyl jsem tam už nějakou dobu se podívat.
Nedošlo, je stále zdarma.
Tak v tom případě se za ten plot mohl tuplem podívat…
Takový ten plácek úplně vlevo od vchodu, kde stojí za plotem nějaký MiG-23 pod plachtou, posledních několik let už není veřejnosti přístupný. To bude asi nově ten „depozitář“.
Kbely, Zizkov i Lesany jsou stale zdarma.
Na jednu stranu jsem asi rád, že mu někdo dá konečně péči, na stranu druhou za to odůvodnění ve stylu „jsme letiště, tak proč by tu byl bojový letoun“ by dotyčný zasloužil dostat korunu. Ale ono to tak nějak zapadá do celkového kontextu téhle štramáce.
Vidět letadlo při vstupu na letiště je skutečně silný zážitek , jak řekl krajský mluvčí. Ještě že naproti památníku postavili sběrny dvůr. To zřejmě bude vypovídat o historii letiště více. Nevím co chce kraj a vedení letiště prezentovat ,ale bez armády by měli pouze ten sběrny dvůr, nad kterým jistě zaplesá srdce každého návštěvníka. Tj. budeme mít místo historie odpadky. Ani nevím, komu poděkovat! Řediteli? Hejtmanovi?…….
Pro prezentaci leteckého historie jsou v jižních Čechách již např. tyto expozice, tj. není třeba další, ledaže byste další expozici platil ze své kapsy:
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/letecke-muzeum-vilema-gotha-v-dacicich
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/letecke-muzeum-hrdlorezy
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/letecke-muzeum-v-destne
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/letecke-muzeum-liborezy
Já myslel, že ji posílají na Ukrajinu.
A jak se VHÚ, součást AČR, stará o svůj majetek? Kdyby toho Miga třeba občas někdo umyl, případně jednou za pár let nakonzervoval, tak to dnes nemusela být taková orezlá a špinavá troska, která svým vzhledem opravdu letišti dělala spíš ostudu.
Ten stroj mělo pronajaté krajské letiště, tedy střílíte do špatných řad.
Záleží, jak je sepsaná nájemní smlouva.
VHÚ není součástí AČR.
Přesné organizační začlenění neznám, ale patří to pod ministerstvo obrany a velí tomu uniforma(aktuálně generál).
Ano, spadá pod Ministerstvo obrany, ale není součástí Armády ČR. (Stejně jako Vojenská policie, Vojenské zpravodajství, Dukla a asi i něco dalšího.)
Kdyby tak ten kňoura z Kraje věděl, kolik letišť na světě má u příjezdu vystavenou nějakou tu stíhačku nebo aspoň bitevník a jsou na ně patřičně hrdí.
A kolik a která to jsou?
Přes stovky. Britanie, Rusko to má na každem letišti.
Např. Carlisle Lake District Airport
https://en.wikipedia.org/wiki/Gate_guardian
symbolic display of „guarding“ the main entrance to a site, especially a military base.
Nějak tam nikde nečtu „especially a civilian airport“…
A co je na tom divného. Když mám odkaz na xx letišt, tak zéjmena muže být i jen 51 procent, zbytek civil? V tom odkazu jsou spíše USA. západní evropa….
Mohli ho převézt do Ostravy, tam ne?/bude v budoucnu i základna.
https://www.facebook.com/groups/122160938171362/
co jen letist. Mrkni na prijezd k Makru Olomouc
Hejtma Kuba ať si třeba škubne lopatkou. Ve Kbelích je sice pohled na některé exponáty dost tristní ale posledních pár let se některé exponáty dočkaly ve spolupráci s LOM s kompletní renovací a postupně se vytváří zastřešené expozice. Tygr a Čert by byli ideální adepti na podobnou renovaci a zachování do budoucna.
Proč by tyto exempláře byly ideálními adepty na utracení desítek milionů Kč dle Vašeho přání? Co se z toho člověk dozví, když oba kusy MiGů-23 budou natřené, vyměněné skla, interier, gumy a obsazené podvěsy?
Ve srovnání s tím L-29 s exněmeckými podvěšenými kulomety používané v 70. a 80. letech jsou mnohem informačně přínosnější, neboť ukazují tehdejší realitu http://cestykesvobode.sdruzenipamet.cz/index.php/cs/pribehy/9-balonem-ke-svobode
A nově tam umístí vyřazenou A320, aby bylo zřejmé o jak významné letiště se jedná… 🙂
lepší by byl B 747, příp. B 52 …
Budejicke letiste si svym vyznamem zaslouzi aspon A380.
„My bychom chtěli, aby Letiště České Budějovice působilo právě jako letiště. Teď si představte, že sem přijedete a první, co uvidíte, je (…) letoun.“
Co jiného by tam mluvčí úřadu chtěl vidět, ponorku?
Bronzovou sochu hejtmana?
ve zlatě!, prosím ve zlatě!
vzor je v Brně, náměstí svobody
Jde o letectví, tak jedině titan nebo aspoň hliník.
V letectví se spíš používá Dural, slitina hliníku s mědí.
Já při příjezdu na letiště bych rád viděl parkoviště resp. lavičky
ja jsem je sam navadel, kdyz prisly do republiky. Z velitelstvi Trebotovice, Dobra Voda. Uz jen vzpominka
Ne že by to bylo jediné civilní letiště před jehož terminálem je vystaven historický stíhač.
Ale že se vůbec k tomuhle absurdnímu pomníčku provinčních vládců vyjadřuju…
Tuhle zjevně nepřekonatelnou potřebu vyjadřovat se k letišti v Budějcích tu má spousta lidí.
Zvláštní je, že jsem nikdy takovej hatefull neslyšel pokud šlo o Pardubice, Vary, Brno nebo Ostravu. Snad kromě těch Varů mají všichni velké mezinárodní letiště „za rohem“ a tak by se naprosto nabízelo, aby si to svoje zrušili aby nebylo letiště v každý pr*, jak se tu často píše.
Nemyslím si. Hejtují se úplně stejně všechna letiště, do nichž kraje nalévají peníze na provoz a ještě vypisují výběrka na provozovatele linek, které bude kraj dotovat.
Nemohu souhlasit, najděte si mé texty o komicích z Pardubic, East Bohemian Airport a Švejk International jsou zdrojem nekonečné inspirace. V případě Ostravy jsem lehce ubral, to uznávám, ale tam je stále větší role carga a údržby, takže to pro smích není. Do Brna se nelijí alespoň další prachy, KV, to je sám o sobě smutný případ.
musíte číst pořádně , pak ty hatefůly uslyšíte
„hatefull neslyšel pokud šlo o Pardubice, Vary, Brno nebo Ostravu.“
To je fakt, jen se to tu psalo a písmenka moc slyšet nejde.
: – )
Vhodné by bylo umístit k trati v Lužci a Lovosice-Louny.
Jako připomínku hospodaření po vzoru „potěmkinskovských vesnic“.
Neboť konkrétní verze MiGů-23 sloužící v ČSSR byl v našich podmínkách naprostý omyl z provozního/logistického i ekonomického hlediska v době realizace v ČSSR.
Správně se mělo jít cestou eventuelního dokupu MiGů-21bis a počkat si na definitivní verzi, kterou se staly MiGy-27 (FloggerD a FloggerJ), stejně jako postupovali v SSSR, kde masivně investovali až do těchto definitivních verzí
https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-i-mikojan-a-m-i-gurjevic/mig-23s-flogger-a-/
Tvl když o tom víš h*vno tak se nevyjadřuj!!! a vrať se k vagonkům. MiG-27 nebyla žádná definitivní verze, to byla specializovaná verze určená k útokům na pozemní cíle. 23MF a tento 23ML bylo v té době to nejvýkonější co si mohla naše PVO dovolit. Náhrada pak měla přijít v podobě MiG-29 jehož nákup ve větších počtech se už nestihl.
1. Plnohodnou protivzdušnou obranu zajišťoval výlučně letectvo SSSR, který si chtěl udržet monopol a proto neprodával ani Su-15/Su-15TM do zemí Varšavské smlouvy ani v 70. letech, přestože např. motory byly shodné s motory v MiG-21 https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/p-o-suchoj/su-15-flagon-a-d-/ 2. Druhý háček – protivzdušnou obranu ČSSR nebylo třeba posilovat nad rámec MiGů-21bis. Neboť naše ozbrojené síly byly určeny, aby byly „spotřebovány“ behěm „sebevražedné“ ofenzívy na Dijon https://armada.vojenstvi.cz/povalecna/studie-a-materialy/plan-pouziti-ceskoslovenske-lidove-armady-v-dobe-valky.htm Adaptace na agresivní ofenzívu ostatně byl primárním důvodem proč ČSSR nakoupilo, v podstatě zbytečně, naprosto předimenzované početně i výkonově lokomotivy Sergej A kruciální otázkou pro ČSLA bylo zajistit dostatek letišť do té doby než útočící českoslovenští… Číst vice »
pri me sluzbe nikdy nebyly Mig 21bis ale Jen Mig15 bis na pomalu letici cile, ale byly Mig 21 SM, PSM, F, PF, P,. Dale jsem navadel SU7B A pak jsme presli na Mig 23
Přesně tak. Byl problém, že nebyl pořízen levnější Mig-21bis s částečnou dědičností logistiky, zázemí, odborníků i servisu v československých podmínkách.
A ještě větší „potěmkiniáda“ byl nesmyslný nákup těch konkrétních verzí MiGu-23, které v té době byly provozovány v ČSSR.
Když už nás SSSR okupoval, tak velmi nákladné technologie tedy logicky měl zajišťovat okupant, který mohl využívat „úspory z rozsahu“. Vždyť např. Su-15/Su-15TM bylo víc než tisíc a vyhlížel se příchod jeho nástupce, tj. Su-27, tj. zánovní Su-15 mohla sovětská armáda provozovat v ČSSR, a my bychom ušetřili.
No jasně, každej, kdo má do prd.le díru tady může pindat nesmysly. Úděl internetu. Hlavně pošli zase nějaký odkaz….
A konkrétně k čemu užitečnému (ve srovnání s obtížemi uvedenými výše) sloužily ty konkrétní verze MiGů-23 v ČeskoSlovensku ?
Poměr cena/užitná hodnota v našich podmínkách byl hrozný.
Skoro jak u Jaků-42, taky „potěmkiniáda“).
Mezinárodní letiště do každé dědiny! A že těm krajům nevadí cpát peníze do takových nesmyslů…otázka prestiže či líbivosti krajských politiků?
P.S.: MiGu samozřejmě přeju, aby se dočkal zrestaurování a v ideálním případě vystavení v důstojných podmínkách
já vám váš názor neberu, ale mohl by mi tady prosím někdo místo mínusů relevantně argumentovat, jaký smysl má v zemi naší velikosti mezinárodní letiště v každé s prominutím p*deli?
Upřímně nevím, letěl jsem za život jednou. Ale třeba prakticky … když chcete letět na dovolenou tak to znamená, že musíte se nějak dopravit několik set km na letiště s kuframa, často v noci, takže veřejná doprava zcela odpadá a ještě řešit co s autem.
Z tohodle pohledu chápu že tyhle chartery z krajských měst mají svoje výhody a zákazníky.
Bohužel se z nich neléta celý rok. Ale uznávám že letět z Pardubic, které mám za barákem bylo fajn. Ale stojí to za ty prachy?
Svoje výhody a zákazníky tento přístup jistě má, a pokud by to fungovalo na komerční bázi, nikdo by neřekl ani popel. Ale je velká otázka a zdroj všech těchto diskuzí, zda se má z veřejných zdrojů podporovat právě to, aby se někomu zjednodušila cesta na dovolenou.
Je mnoho projektů z veřejných či EU zdrojů na podporu „cest na dovolenou“ , které se uchytily a vydělávají.
Tudíž není moc prozíravé ihned začít hanět něco, co v budoucnu může být výdělečné.
Ostatně příklad Ostravy, která tu byla vláčena také, je známý.
jenže to by tak musel být silný kombinovaný provoz, třeba cargo, pravidelné linky, charter, … ale toto je fakt útopie …
třeba na severu skandinavie bych pochopil letiště v malém městě, ale ne v ČB….
Tak ono se o tom cargu dost uvažuje, ale to by už musela fungovat dálnice D3 kolem Českých Budějovic a do Lince, která nabrala pěkný skluz.
Co vyjde levněji dotovat několik let provoz na letišti nebo to dráze asanovat? Většina to vidi tak, že se dotuje let koupáku. Ale to že to letiště tam je a je tam i jiný provoz….a jaká je finančí bilance, už nedokaže říct nikdo.
pozor, asanace znamená demolici 🙂
A nebudou vadit rozhledny v těch dědinách? Kdo nemá rozhlednu, jakoby nebyl.