Stejné vlaky, stejný čas, cena 80 nebo 297 Kč. Na vlastní kůži českou vlakovou tarifní džunglí
Po zdražení jednotného tarifu začínají dosahovat rozdíly v jízdném až absurdních rozměrů.
V Česku se může lehce stát, že za sezení ve stejném vlaku, na stejném místě a při nákupu ve stejný čas zaplatíte i více než třikrát tolik, než jiný cestující. Na vině nejsou žádní překupníci, ale systémový chaos v tarifech na české železnici.
O problému se ví dlouho, s posledním zdražením Systému jednotného tarifu (SJT) se ale rozdíl ještě více prohloubil. Na vlastní kůži se proto autor rozhodl rozdíly otestovat při reportážní cestě k novému jízdnímu řádu včera v neděli ze Štramberku do Liberce oklikou přes Jižní Moravu.
Na první pohled to má vzhledem ke komplikované trase jednoduché řešení: síťovou jízdenku OneTicket na jeden den. Cena 997 Kč. To není zrovna málo. A tak zvolím poněkud dobrodružnější cestu, na jejímž konci je nejen finanční úspora, ale také potvrzení tarifního chaosu v Česku.
Pokud jedete přes více krajů, základem je otevření si jízdního řádu a ověření, na které dálkové vlaky platí i krajské doklady (v podstatě všechny rychlíky, ne v expresech) a kde jsou hranice jednotlivých integrovaných systémů. Pak už platí jednoduché pravidlo: ve většině případů bude krajská jízdenka levnější.
Pro první úsek ze Štramberku směrem na jih se vyplatí koupit jízdenku do stanice Hranice na Moravě. Sice leží již v Olomouckém kraji, ale platí tu ještě jízdenku Moravskoslezského kraje. Ten ve smlouvě přinutil prodávat České dráhy doklady svého tarifu ODIS i přes aplikaci Můj vlak, takže nemusím pořizovat další krajskou aplikaci pro nákup jízdenky. Cena 91 Kč. Na OneTicket 124 korun, ještě relativně malý rozdíl. Jeho nákupu bych se ale málem nevyhnul. Ve Studénce jsem totiž sedl na rychlík RegioJetu a jel s ním až do Přerova. Jen na dvě různé jízdenky. Ale v Hranicích již platí tarif IDSOK Olomouckého kraje. Kupuji jízdenku rovnou až do Hulína, který je již ve Zlínském kraji. Cena 55 Kč. S OneTicket bych byl v Hulíně ze Štramberka za 212 Kč, takto jsem na 144 korunách.
Poznávání výhod tarifů pokračuje při jízdence z Hulína do Starého Města u Uherského Hradiště. Aplikace Můj vlak mi nabízí jízdenku Českých drah na rychlík Moravan za 78 Kč. Jenže i tento rychlík je integrován do obslužnosti Zlínského kraje. Nabídka levnější jízdenky se krčí až po rozkliknutí ceny 78 Kč jako třetí v nabídce. Tarif Zlínského kraje za 61 Kč.
Ve Starém Městě už platí jihomoravský tarif. Velká část mé dnešní cesty je přes Jihomoravský kraj. Jeho aplikace Poseidon mi pro poněkud komplikovanou cestu přes Veselí nad Moravou, Hodonín, po lokálce přes Kobylí do Brna a dál až do Křižanova nabízí cenu 182 Kč. Když vidím první mimořádnosti na síti, pro jistotu a větší flexibilitu volím celosíťovou jízdenku na 24 hodin za 230 Kč. Kupuji si tak luxus v případě změny plánů jet část cesty třeba autobusem. Na to s OneTicket mohu zapomenout.
V Křižanově je na čase otestovat další integrovaný systém dalšího kraje. Na Vysočinu aplikace ještě nedorazila, Můj vlak mi nabízí jen celodenní jízdenku nebo jízdenku za 164 Kč. Podle tarifního kalkulátoru ale vychází jedna jízdenka na tarif Veřejné dopravy Vysočiny v této relaci na 100 Kč. Pokladna je zavřená, tak zkusím jízdenku ve vlaku. Koupeno bez problémů, další peníze ušetřeny.
Ta největší bizarnost ale přichází ve Světlé nad Sázavou. Kupují jízdenku pro spojení tří krajů v aplikaci PID Lítačka. Tady poznávám dva extrémy na obou stranách. 80 Kč za 141 kilometrů je směšně nízká cena, stejně jako 297 Kč za OneTicket značně předražená. Stejnými vlaky, koupené ve stejný čas. Z Turnova už stačí koupit jízdenky Arrivy za 53 korun a jsem doma.
Konečný účet za tuhle legraci je 670 Kč, tedy o zhruba třetinu méně než za OneTicket. Všechny cesty proběhly spoji, na které stát a kraje přispívají, jsou provozované z veřejných zdrojů. Nabízí se spousty otázek. Třeba proč jsou takové rozdíly v cenách, proč musíme mít tolik různých tarifních systémů a zda by nestačila pro cestování vlaky a autobusy jedna aplikace jako třeba v Dánsku či Švýcarsku.
Ostatně, ministr dopravy Martin Kupka po nedávném setkání se švýcarským velvyslancem oznámil, že se bude inspirovat švýcarským způsobem „moderního ticketingu“. Po třech letech, kdy v této oblasti neudělal vůbec nic, je obrat o inspiraci jistotou, že se dlouho nic měnit nebude. Pokud tak nechcete přeplácet za jízdenky a cítit se podvedeni, udržujte mozek hledáním nejvýhodnějších nabídek a studiem tarifů. Důležitější je totiž řešit zvýšení rychlosti na dálnicích nebo nová přístaviště pro loďky na Labi.
Inspirujeme se švýcarským modelem digitalizace dopravy a moderního ticketingu. 🤖
Přivítal jsem na ministerstvu švýcarského velvyslance, pana Urse Buchera. Probrali jsme spolupráci mezi ČR a Švýcarskem, která zahrnuje například přímé železniční spojení Praha–Curych, tedy… pic.twitter.com/nyG8mZUatr
— Martin Kupka (@makupka) December 3, 2024