Stávková pohotovost v Hyundai. Odbory se s vedením nedohodly na kolektivní smlouvě

Vyjednávání nepomohlo ani zapojení zprostředkovatele. Začíná sběr podpisů na podporu stávky.
Odbory nošovické automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech vstupují do stávkové pohotovosti. Uvedly to na Facebooku s tím, že zároveň zahajují sběr podpisů na podporu případné stávky.
S vedením závodu se odborům nepodařilo dohodnout na nové kolektivní smlouvě, a to ani po zapojení zprostředkovatele. O tom, jestli na jeho návrh smlouvy kývnout, proběhlo mezi zaměstnanci automobilky interní hlasování.
V opětovném očekávání miliardových čistých zisků stále není vůle k racionálnímu kompromisu. Bohužel neexistuje mnoho jiných východisek, jak se v kolektivním vyjednávání, které trvá již od 31. října, posunout zase o krok dále,“ uvedli odboráři.
Zprostředkovatel podle odborů doporučoval například nárůst základních mezd v průměru nejméně o 4,8 % k 01. 04. 2025 a 4,8 % k 01. 01. 2026. To je dle odborářů v součtu za rok méně, než je letošní nárůst minimální mzdy v ČR. Návrhu zprostředkovatele jsme se podrobněji věnovali zde.
„Vedení se doposavad řídí mottem úspora nákladů, a tak nějak si vyhodnotilo, že nejlépe se šetří na lidech, a to i přesto, že náklady na mzdy jsou (v poměru k ostatním nákladům) doslova zanedbatelné – nedosahují ani 2%! A když k tomu nově přihlédneme i ke mzdovému vývoji za první kvartál tohoto roku, kdy mzdy zaměstnancům (oproti srovnatelnému období v minulém roce) dokonce klesly, musí odborová organizace využít veškeré možnosti dané legislativou, jak co nejzodpovědněji zaměstnance zastupovat,“ napsali odboráři.
I nadále jsou však odbory podle svých otevřeni konstruktivní debatě, která povede k racionálnímu kompromisu, odrážejícímu hospodářskou kondici závodu.
V letošním roce plánovali v Nošovicích vyrobit méně vozidel než loni, a to přibližně 295 tisíc. S ohledem na plánované snížení výroby automobilka zpomalila rychlost linky z 66 na 60 vozidel za hodinu.