Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Staveniště D3 u Budějovic předáno. Kámen se poklepe raději až v březnu

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stavba dálnice D3 u Českých Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín, která tvoří zároveň jižní část obchvatu krajské metropole, začala. Ředitelství silnic a dálnic dnes předalo staveniště zhotovitelským firmám Salini Impregilo a Doprastav. Na předávacím protokolu jsou všechny potřebné podpisy, potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Zdánlivá formalita nabyla na důležitosti ve světle nedávných událostí kolem D11 u Hradce Králové. Tam zástupci rezortu dopravy a zúčastněných firem začátkem října slavnostně poklepali základní kámen, firmy ale nepodepsaly protokol o převzetí staveniště a nereagovaly ani na výzvy ŘSD k zahájení stavby. K dohodě došlo až na přelomu ledna a února, kdy si firmy vymohly finanční přídavek; mezitím stavba čtyři měsíce stála.

U D3 se Ředitelství silnic a dálnic poučilo. Nejdříve zajistilo potřebné dokumenty a nechá stavbu rozjet. K rituálnímu tanci s kladívky kolem základního kamene přistoupí až koncem března. Nemělo by tak dojít k zesměšnění politiků (na D11 klepal i premiér Andrej Babiš) a zahájení stavby, jakou „svět neviděl“.

Zmíněný třináctikilometrový úsek D3 patří k vůbec největším dopravním stavbám tohoto desetiletí. Italsko-slovenské sdružení zakázku získalo s cenou 5,8 miliardy bez DPH (7 miliard s DPH). Obchvat má výrazně ulehčit motoristům při cestě na jih, zároveň uleví městu od tranzitu. Ovšem pouze ve spojení se severní částí obchvatu Úsilné – Hodějovice. Tato zakázka nyní leží u antimonopolního úřadu, ŘSD nicméně chce oba úseky zprovoznit ve stejný okamžik.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alexandr
Host
Alexandr

Stavba obchvatu Českých Budějovic je správný krok. Dál než na Těchonín bych ale dálnici nestavěl, neodpovídá ji hustota provozu. Vylepšit silnici 1. třídy (obchvaty, stoupací pruhy) by vyšlo levněji. Teď ještě něco udělat na sever od Budějovic. Buď dokončit D3 v plné délce nebo se vykašlat na úsek v Posázaví a protáhnout D4 z Písku až do Budějovic (s napojením na D3).

Alexandr
Host
Alexandr

Oprava: Těchonín => Třebonín. Nějak se mi do komentáře připletla železnice. 🙂

Vlada
Host
Vlada

cele casto zmodernizovan. Konecne se zacalo stavet na silnici

PetrN
Host
PetrN

já bych to neviděl tak černě, v ČR se staví nebo jsou v nejbližší době plánované i zbytečnější dálnice, např. karlovarská D6. Tam v celé západní polovině nepřesáhne intenzita RPDI 10000voz/24h, zatímco kolem Velešína je 11k, Kaplice nádraží – Kaplice pak 12k.
V ČR jsou ale výrazně zatíženější úseky, kde je dálnice uplně v nedohlednu, třeba I/43 Brno-Letovice a dál na Svitavy
Stavbou dálnice D4 z Příbrami přes Písek až do ČB by se defakto ukázalo, že investice do D3 Mezno-Budějovice byla zbytečná. D3 se musí bezpodmínečně ve Středočeském kraji dobudovat

Alexandr
Host
Alexandr

„Stavbou dálnice D4 z Příbrami přes Písek až do ČB by se defakto ukázalo, že investice do D3 Mezno-Budějovice byla zbytečná“ Na druhou stranu by bylo výrazně levnější stavět dálnici po Českobudějovické pánvi než stavět estakády v Posázaví. A Tábor + přilehlá města by vygenerovala slušnou frekvenci aut na D3, takže by ta stavba nebyla úplně zbytečná. Když už se teda staví D4, kde budou intenzity taky nic moc (okolo 11 tis. aut), tak proč ji nezatížit ještě víc. Současný stav je takový, že dálnice se staví téměř všude tam, kde je intenzita okolo 10.000 aut za den, zatímco na… Číst vice »

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Plně souhlasím, po D6 je D3 jižně od Velešína zatím zbytná a Vámi navrhované vylepšení silnice I/3 na řadu let postačuje. V dálniční síti je potřeba řešit mnohem důležitější stavby tam, kde je intenzita provozu na současných komunikacích přes 20 000 vozidel za 24 hodin.

PetrN
Host
PetrN

Na druhou stranu jde o přeshraniční dálniční psojení, které zatím s Rakouskem chybí a vzhledem k tomu že jsou uzavřené mezivlání dohody a propojení dálnice a na Rakouské straně jsou už poměrně blízko hranice, tak je víc než žádoucí tu dálnici udělat (jak D3, tak i D52).. Je ale holým faktem, že přeshraniční úsek je z hlediska intenzity vždy nejslabší, nehledě na to jestli jde o dálnici do Něměcka, Polska, Slovenska nebo do Rakouska.. I takový významný přeshraniční úsek D1/A1 u Bohumína má jen 11000 vozidel a nikdo rozhodně nerozporuje že je víc než potřebný… Na D6 ale žádná dálnice… Číst vice »

PetrN
Host
PetrN

jo a samozřejmě ještě pražský okruh D0, to je absolutní priorita, hlavně JV část (D1-D11) a SZ část (D7-D8)

Démon
Host
Démon

Ještě že se nestaví dálnice podle pocitů a hustoty provozu za 24 hodin. Dálnice se dimenzují hlavně na špičkovou dopravu !!!

Jizan
Host
Jizan

Vy očividně neznáte poměry na I/3 od Budějovic na hranici, nebo tomu prostě nerozumíte. Silnice kapacitně nedostačuje, nepřehledné horizonty a křižovatky. Když na hranici chytíte autobus, nebo kamion, tak až do Budějc nemáte prakticky žádnou šanci ho předjet. Kilometrové kolony ve stavební sezoně. Intenzita dopravy stále stoupá a nějaké Vaše návrhy na vylepšení jsou krátkozraké…takové komunistické myšlení. Dálnice tam potřeba je a to bez diskuze.

noerf
Host
noerf

Ještě úsek Úsilne – Hodějovice a D3 ve středních Čechách. Bohužel tam to bude někdy do roku 2030.

VRT
Host
VRT

Středočeský úsek, tam budeme v roce 2030 rádi, když se alespoň na kopne. A to jsem optimista.

klkl
Host
klkl

Už by někdo měl najít odvahu a středočeský úsek tak jak je navržen shodit ze stolu a přetrasovat D3 jinak. Čím dříve se to udělá, tím menší bude zpoždění dokončení celé dálnice D3. D8, by v tomto směru (vynucování dostavby chybějícího úseku v nevhodné trase) měla přinést poučení.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll