Stavby s mohutným odporem už nevidím, řekl šéf ŘSD. Začnou výkupy pro D3, D52 i okruh Prahy
Radek Mátl shrnul připravované stavby dálnic na letošní rok.
Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla ještě před deseti lety i někteří zaměstnanci ŘSD vážně mluvili o tom, že některé plánované dálnice prostě nikdy existovat nebudou. Konkrétně například prosazení severní části Pražského okruhu nebo D1 u Přerova se kvůli mohutnému odporu místních jevilo jako neuskutečnitelné.
„Dnes žádnou takovou stavbu nevidím. U severní části Pražského okruhu, středočeské části dálnice D3 i dálnice D52 mezi Pohořelicemi a státní hranicí jsme schopni ten dlouhodobý odpor umírnit a najít kompromisní řešení,” řekl v podcastu ŘSD Mátl.
Když jsou proti místní, děláme něco špatně. Šéf ŘSD má recept, jak odblokovat odpor proti dálnicím
Státní podnik podle něj začne letos na dosud nejproblematičtějších plánovaných úsecích vykupovat pozemky. Jde právě o zmíněné úseky severní části Pražského okruhu, středočeské části D3 a dálnice D52 a D55.
„Pomohla nám i změna legislativy, stavební zákon, liniový zákon. Legislativa je dlouhodobě stabilizovaná, a i díky tomu jsme schopni zrychlit přípravu staveb,“ řekl Mátl. Dodal, že nový linový zákon umožňuje majetkoprávní přípravu i u staveb, kde ještě není územní rozhodnutí v právní moci.
Pražský okruh zvažuje PPP
ŘSD má letos na svou práci v rozpočtu 80 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka na úterním brífinku uvedl, že ambicí jeho úřadu je také co nejvíce staveb připravit pro budoucí roky.
Mezi prioritami zmínil hlavně severní část Pražského okruhu. „Na okruhu máme kladné stanovisko EIA pro úsek mezi Ruzyní a Březiněvsí, brzy ho očekáváme i na úseku do Satalic,“ popsal Kupka.
„Pozvali jsme všechny starosty a ladíme finální podobu stavby. Cílem je bavit se spolu tak, aby se ve stavebním řízení nikdo neodvolal,“ dodal Kupka.
V únoru by pak podle něj měla být hotova studie proveditelnosti stavby úseku v režimu PPP. „Jsme zvědavi, co nám poradci doporučí, jsme připraveni pro obě varianty, tedy PPP i klasickou výstavbu“ uzavřel Kupka.
Další plány
Šéf ŘSD Radek Mátl zároveň opět shrnul plány na letošní rok. ŘSD podle něj zprovozní zhruba 74 kilometrů nových dálnic 26 kilometrů silnic I. třídy. Zahájit by se měla stavba u 110 kilometrů nových dálnic a silnic I. třídy.
Už aby to bylo. Na severu Prahy má dálniční okruh nepřátel jen málo, chtějí delší tunely
„To znamená, že i přes to rekordní loňské zprovozňování zůstává ve výstavbě dalších skoro 200 kilometrů dálnic. Taková rozestavěnost v Česku nikdy nebyla,“ pochlubil se Radek Mátl.
ŘSD chce letos dokončit stavbu dálnice D1 v úseku Říkovice – Přerov dlouhém přes deset kilometrů. Podnik chce v prvním letošním čtvrtletí uzavřít se zhotovitelem dodatek ke smlouvě o urychlení prací, původně se mělo dokončovat v březnu 2026.
Dálnice 2025: V příštím roce se v Česku otevře dalších téměř 80 km dálnic. Podívejte se, kde to bude
Na jaře bude hotové i rozšíření dálnice D1 ze čtyř na šest pruhů na obchvatu Brna, část Brno centrum – Brno jih.
Letos také ŘSD zprovozní čtyři úseky dálnice D35, zejména v Pardubickém kraji. K těm nejdůležitějším patří obchvat Vysokého Mýta.
Stavba D35 kolem Litomyšle letos nezačne, Skanska podala námitky
Z nových úseků D35 dále ŘSD otevře téměř 12 kilometrů dlouhou část Janov – Opatovec a úsek D35 u Olomouce. Zároveň ŘSD dokončí první stavbu D35 mezi Hradcem Králové a Jičínem. Bude to úsek Hořice – Sadová včetně 1,2 kilometru dlouhé části z úseku Sadová – Plotiště, k mimoúrovňové křižovatce Sadová.
Letos by měla také začít stavba dalšího kusu D35 mezi Hradcem Králové a Jičínem, a to 16,3 kilometru dlouhého úseku Úlibice – Hořice.
D6 na hranicích kraje
Pokračuje i stavba dálnice D6. Dva úseky u Hořoviček a Hořesedel dlouhé téměř 15 kilometrů by se měly zprovoznit v září a ŘSD tak dokončí dálnici D6 ve Středočeském kraji.
„Na to by měly postupně navázat další úseky dálnice, které bychom chtěli začít stavět v Karlovarském kraji, Knínice – Bošov a Žalmanov – Knínice,“ řekl Radek Mátl.
Hotová bude letos i křižovatka Kosmonosy na D10, úsek dálnice D55 Olomouc – Kokory nebo obchvaty Nové Paky, severovýchodní obchvat Pardubic či obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34 u Českých Budějovic.
V nejbližší době začne stavba obchvatu Litomyšle, což bude poslední úsek dálnice D35, který se nebude stavět jako PPP projekt.
„Pak nás čeká významný úsek na dálnici D11 mezi Jaroměří a Trutnovem. Věříme, že ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí budeme schopni zahájit těch 19 kilometrů a dálnice D11 tak bude rozestavěná v celé své délce,“ říká Radek Mátl.
Bagry vyjely na další důležitou stavbu u Prahy. Na čtyřproudé výpadovce na Kolín začal průzkum
Letos v létě začne i stavba čtyřproudého obchvatu silnice I/12 Běchovice – Úvaly. Bude to napojení na rozestavěný úsek Pražského okruhu Běchovice – D1. Tyto stavby spolu úzce souvisí a je potřeba je zprovoznit současně.
Dále se letos začnou budovat obchvaty Plas a Přeštic v Plzeňském kraji, ještě v prvním čtvrtletí by se měl začít stavět 6,5 kilometru dlouhý obchvat Náchoda na tahu I/33.