lot
Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Stavbu tramvajové tratě do Bohunic ohrožuje námitka proti stavebnímu povolení

Možná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: Brno
Možná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: Brno

Přípravné práce pro stavbu tramvajové trati z Osové k bohunické nemocnici v Brně zatím zpožděné nejsou, ale zda samotná stavba začne včas, se rozhodne v budoucích týdnech. Majitelé jednoho z dotčených pozemků, rodina Kohnů, totiž podala námitku proti vydanému stavebnímu povolení. Zhotovitel stavby, který je za jeho vydání odpovědný, jedná s právním zástupcem majitele, aby se s ním dohodl a stavba mohla plynule pokračovat, řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Podnik je investorem stavby za 1,4 miliardy korun.

Práce už jsou vidět prakticky v celé délce staveniště. U odbočky od současné tratě až k prvním panelovým domům na Mikuláškově náměstí i na druhém konci u nemocnice jsou vykácené stromy a keře. Oplocené je také celé území mezi Labskou a Jihlavskou ulicí, kde se chystá stavební jáma pro hloubení tunelu. Zatím se na povrchu dělá archeologický průzkum. Tunelem povede většina nové, téměř kilometrové tratě.

Trasa nové tramvajové trati do kampusu Bohunice. Foto: Brno
Trasa nové tramvajové trati do kampusu Bohunice. Foto: Brno

„Po dokončení stavby se vysází 215 stromů a 2000 keřů, což je zhruba dvojnásobné množství proti původnímu stavu,“ řekla Tomaštíková. Pracuje se také na přeložce inženýrských sítí.

Napříč Mikuláškovým náměstím geodeti také umístili stabilizační body geodetické vytyčovací sítě stavby, aby přesně zaměřili další činnosti a konstrukce.

Stavba by měla být hotová koncem roku 2022. Je nutná kvůli tomu, aby tisíce cestující, kteří míří do bohunického kampusu, nemuseli jezdit přeplněnými trolejbusy a autobusy. Oblast se posledních 15 let intenzivně rozvíjí. Termín však také závisí na vyřešení námitky proti stavebnímu povolení. Rodina Kohnů je sice majitelem jednoho z pozemků, ale podle dopravního podniku jí právní nárok k restituovaným pozemkům vznikl až téměř po roce od nabytí právní moci územního rozhodnutí. Před restitucí pozemek vlastnil stát.

Nová trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice. Od stávající tratě se bude odpojovat v dopravním uzlu Osová, odkud bude vedená hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí. Přípravné práce začaly slavnostním poklepem v říjnu.

ČTK

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ViliamS

Ach jaj! Zas sa dakto chce nabaliť

xyz

Za vzniklou situaci si do určité míry může město Brno samo. Kampus byl dokončen v roce 2010. A po dlouhých 10 (!) letech začíná (!) výstavba tramvajové tratě k němu (+ k nemocnici).

Pokud by tu trať aspoň začali stavět v době dokončení kampusu, byla by dávno hotová a rodině Kohnových z USA by musely být navráceny jiné pozemky než požadované (protože na těch požadovaných už by v tu chvíli stála tramvajová trať).

MildaIV

Ono Brno celkově ma velký problém z minulostí. Když komunisti stavěli na zabavených pozemcích tak se neobtěžovali na katastru dát věci do pořádku a pozemky přeparcelovat a dát jim stejného vlastníka. Po revoluci pak tyto pozemky často patřily městu/státu a to je vracelo v restituci bez ohledu na to, co na nich stálo. Soudy to řeší do dnes. V některých jiných městech si dali tu práci a v katastu takový bordel neměli a během restitucí pozemky pod budovami patřili vlastníkúm nemovitostí. I v rámci Brna jsou dost velké rozdíly. Po revoluci pak tyto pozemky nemohli v restituci vracet a místo… Číst vice »

xyz

Drážní úřad ani neumí takovou formálně jednoduchou věc, jakou je přesné uvedení stavby, jíž se odvolání týká: https://www.ducr.cz/cs/uredni-deska?view=detail&id=1487 „vydávána základě výsledku provedeného stavebního řízení podle § 115 odst. 1 a odst. 2 stavebního zákona stavební povolení pro stavbu dráhy: „Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice PR, BC“ … aneb plete tramvajovou trať v Brně se železniční tratí u polských hranic. Z přiloženého odvolání je jasné, kde nastal problém, cit.: „Proti shora označenému rozhodnutí podávají shora označení odvolatelé toto odvolání, neboť nesouhlasí spovolením dotčení svých nemovitostí-nikomu ke vstupu na Pozemky, jejich zastavovánía/nebo využívání pro stavbu nedali souhlas. Rovněž spoluvlastníkům… Číst vice »

standa

zajimavý je že všechny podobný sračky vyplouvají napovrch až těsně před začátkem staveb…….. jedny hazí špínu na vlastníky že jsou to spekulanti co se nato snaží vytřískat…. druzí zas že stat o tom věděl a chce to nějak ošmelit…… já si myslím že jde i o třetí stranu co z toho má profit a to jsou právníci…. co by dělali když by se tohle nedělo … by byly na suchu…. příjde mi jakoby byla nějaká právnická asociace co má zmapovaný všemožný vlastnický konflikty a pak jen přišla za dotyčnými protistranami že jim nabízí naději ……. a hele máme kšeftík a… Číst vice »

standa

a to nemyslím jen ty dnešní ale i budoucí spory … jakoby měli nějaký pořadník…. jsem zvědav jak to bude u litomyšle … jestli bude nějaký zasedání skrz múk od čt tak tam chci být klidně jen jako spectator..

Radomir Štefka

Tramvaj do Bohunic

Radomir Štefka

Námitka k nové salinove trati do bohunic tak by mne zajímalo já je to připravenosti akci ke stavbě to už se stává v Brně pravidlem či je to neschopnost nyní to jsou Bohunice, předtím to byli Pisarky kde se pozastavil stavba a to 2x předtím tramvajová linka do lišne to není možné jaká je tedy připravenost staveb něco podobného bylo se schodama od nádraží kde stavba byla hotová a čekalo se 3 měsíce na kolaudaci a stavba je k ničemu když tam není myšleno na kočárky

robert

Když jsem se koukal na ty pozemky, vedou dost blbě. Je to takový pás šikmo přes Netroufalky. A jsem si jistý, že to dost ovlivní i podzemní inženýrské sítě. Jinak nevím, o co těm židům jde. Dnes mají ty pozemky stejně jiné využití, než zamýšleli. Je to prostě ulice s dopravou a po vzniku tramvajové tratě to bude zase ulice s dopravou.
Jinak je tohle dílo opravdu prokleté. Už ta práce na projektu je dost vyčerpávající.

MCft

Z agentury JPP: Celá ta restituční záležitost Kohnů se prý týká mnoha pozemků různě po Brně a ty u Kampusu posloužily jako vhodná záminka (čti: nátlak) pro další jednání o různých směnách apod.

Jakub

Takže Brno nakonec bude mít svoje metro?

robert

Ne, tramvaj v tunelu není metro.

Kalanis

Řekni to ve Volhohradu…

robert

Proč? Já tam nebydlím.

Kalanis

Minimetro má v Pisárkách

mgr.pavel

Nebo v Líšní (Jírova).

robert

Proč musí být tramvaj v tunelu nebo v podjezdu hned metro? V Ostravě-Hrabůvce je to taky stejná ptákovina. Žádné metro, natož mini, to není.

Jenda

Beztak to dělají v Brně jen aby mohli tvrdit, že mají metro 😀

Luděk

Když se podíváte na katastr a najdete si jednotlivé pozemky podle odvolání z tohoto odkazu https://www.ducr.cz/cs/uredni-deska?view=detail&id=1487 je úplně jasné o co jde!

Jde o to se co nejvýhodněji zbavit pozemků které nemají žádný potenciál využití a jsou tak malé a bezvýznamné že se na nic jiného než na vydírání města nehodí

Radovan Komínek

Zažíval jsem případy, že Stavební správa povolila stavbu rodinného domu v ochranném pásmu dráhy, stavebník si postavil dům a Stavební správa, když chtěla provádět stavební úpravy kolejiště, tak byla zablokována vlastníkem rodinného domu, který si bez jakýchkoliv podmínek stavbu v ochranném pásmu dráhy provedl. Analogii s tramvají v Brně vidím v tom, že stát běžně provádí svou činnost bez zohledňování toho, co se stane zítra (protože tam může sedět někdo jiný a proč bych dělat pro stát, když z úplatků mám více) a jsou subjekty, kteří toho umí využít finančně ve svůj prospěch. Nejkřiklavějším případem je například prodej pozemků na… Číst vice »

Kalanis

Chceš křiklavý případ? D3 a Tábor. Ouřada opět chrápal – a kupodivu za nic nemůže!

MMM

Neopakujte prosím tu blbost, co se objevuje ve všech materiálech, že trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice. Lískovec a Bohunice dávno tramvajově propojené jsou a nová trať bude ležet na území pouze a jenom MČ Starý Lískovec.

Colt

No to bych úplně neřekl, mám za to, že Kampus je na katastrálním území Bohunic. Nicméně ta blbost je opravdu blbost.

mgr.pavel

Rodina Kohnů získala pozemek v restituci od státu. Nebylo jaksi chybou vydávat právě tento pozemek v situaci, kdy se již vědělo o trasování budoucí šaliny? Nebylo lepší se domluvit na náhradním pozemku?

K.S.

V tom objemu a době kdy se to dělalo asi ne. K tomu by musel být IS a obávám se že v době kdy se restituce dělala, to bylo všechno ještě růčo papírově a na nějakém úřadě, který o tom neměl asi ani tušení.

Vnejší pozorovatel

OK, tak potom vyvlastnit za náhradu…

Tomáš Gottschalk

Právně to sice možné je, ale lidsky zavrženíhodné. Jednou už je vyvlastnili. Nejedná se o potomky, co vlastnili Kohnovu cihelnu? Lokalita i jméno by odpovídaly.

Y.K.

Je neuvěřitelné, kolik v lidech zůstává komunistické mentality. Někomu se něco nelíbí, tak to zabavíte a převálcujte, co se párat s nějakým konsensem. Samozřejmě celá podpora této myšlenky končí ve chvíli, kdy máme buldozer před vlastními dveřmi, pak je nám právní stát dobrý a možnost vyjednávat nedocenitelná.

Eduard

O co těm Kohnům jde? Proč se jim nelíbí, že přes jejich pozemek budou jezdit tramvaje? Toto nevěděli, když se o něj soudili? Máte někdo podrobnosti?

Jackub

Že by o peníze? 😉

Bpee

Není to zvárcené, že dnes může velkou stavbu zpozdzit i jeden člověk kvůli takovému naprosto jasnému záměru? Není v takovém případě zákon špatně, že toto umožňuje?

Cestovatelix

Je to špatně

MildaIV

Není to zvrácené, že zhotovitel stavby dopředu neprojednal stavbu se všemi dtčenými subjekty a ti se musí svých práv domáhat touto cestou ?

mgr.pavel

A není spíš špatně přístup ouřdníků, že navrhnou trať a chtějí začít stavět, aniž by respektovali práva majitelů..? (jasně, tady je to složitější o restituci, ale to rozebírám jinde – měli dopředu jednat s restituenty a nabídnout jiný pozemek)

...

O nic jiného jim, Kohn, ostatně nikdy nešlo. Akorát vo šábesu, to předstíraj, že jim jde vo spasení duše.

mgr.pavel

Vám by se líbilo, kdybyste v restituci získali pozemek, chtěli tam nějak hospodařit (pronajmout, nebo jen rekreačně zahradničit), a pak vám tam někdo postavil tramvajovou trať?

„To nevěděli, když se soudili“: Kohnové ten pozemek získali v restituci až hodně nedávno. Dřív se nemohli soudit, protože pozemek ještě nevlastnili. Jediné, co bych jim vyčítal, je fakt, že mohli vědět že se plánuje tramvajová trať a dopředu se s městem a státem domluvit na jiném vypořádání. Ale toto mohlo iniciovat i město nebo stát – proč to neudělala ani jedna strana..?

Eduard

Děkuji za objasnění. Mě prostě přišlo divné, že stát, potažmo město, nijak nejednali s novým vlastníkem odkupu, popřípadě jiné kompenzaci za daný pozemek. Resp. že stát byl tak „hloupý“, že si tam nedal věcné břemeno.
Prostě mi přijde líto, že se daná stavba zpozdí kvůli tahanicím o pozemek.

robert

Zahradničit? Jako na pozemku, kde je dnes asfalt a jezdí trolejbusy? A komu ho jako chtěli pronajmout? Najdi si, které pozemky to jsou.

mgr.pavel

OK, nevěděl jsem o jaký konkrétní pozemek jde. Ale způsob užití je spíš detail, o to v mém příspěvku přece nešlo.

mgr.pavel

Jak tak nad tím přemýšlím: ony se v restituci vydávají pozemky pod městsoku silnicí, kde navíc ještě jezdí MHD? Já měl za to, že je zde snaha sjednotit vlastníka pozemku a vlastníka nemovitosti či objektu na něm. Tedy silnice státu či města => pozemek by měl ideálně patřit státu či městu.

Tento pozemek imho neměl být restituentům vůbec nabízen, ale mělo být trváno na jiném pozemku či náhradě!

K.S.

O princip? Představte si že některým lidem jde prostě o princip.