Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Brno: Miliardová stavba tramvajové tratě s tunelem začala, zatím se překládají sítě

Vizualizace nové zastávky Kampus Bohunice. Foto: Brno
Vizualizace nové zastávky Osová. Foto: Brno

V Brně dnes začala slavnostním poklepem na základní kámen stavba nové téměř kilometrové tramvajové tratě do Bohunic. Projekt za 1,4 miliardy zahrnuje i více než 600 metrů dlouhý tunel.

„Jde o stavbu, která z pohledu MHD nemá v novodobých dějinách Brna obdoby. Projekt je unikátní nejen z hlediska rozsahu a charakteru, ale i objemem finančních prostředků získaných z dotačních titulů,“ uvedl šéf Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Dotace z Operačního programu Doprava činí 85 procent nákladů, na jejím získání závisel osud projektu.

Práce provedou společnosti FIRESTA-Fišer a Metrostav, letos půjde především o provedení sond a přeložek inženýrských sítí. „Mezi nejkomplikovanější patří přeložka kabelů společnosti E.ON, která musí být provedena bez přerušení napájení Fakultní nemocnice Brno Bohunice,“ uvedl ředitel firmy FIRESTA-Fišer Pavel Borek.

Poklep základního kamene trati ke kampusu. Pramen: DPMB
Poklep základního kamene trati ke kampusu. Pramen: DPMB

Viditelnější práce většího rozsahu přijdou na řadu na jaře 2020, kdy firma začne s hrubými terénními pracemi a hloubením samotného tunelu. V roce 2021 začne i výstavba zastávek, tramvajové trati a trolejového vedení. O rok později by mělo být hotovo a začít zkušební provoz.

Nová trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice. Od stávající tratě se bude odpojovat v dopravním uzlu Osová, odkud bude vedená hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí.

Vedení města si slibuje, že nová trať už od konce roku 2022 výrazně zjednoduší cestování desítkám tisíc lidí, kteří denně míří do oblasti Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu Bohunice. Nyní musejí lidé využívat trolejbusy či autobusy. Dopravu na trase bude zajišťovat linka číslo 8.

Ještě před tím ale budou muset cestující snést dopravní omezení. Ta budou obnášet krátkodobé výluky na trolejbusové trati mezi zastávkami Osová a Nemocnice Bohunice a několikaměsíční výluku na tramvajové trati v úseku Švermova – Starý Lískovec.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
A.R.
Host
A.R.

Je mi z nich fakt na blití. Paňácové si tam klepou, Firesta si přijde k hotovým výkresům, ale kdo to celé vymyslel, kdo nad těmi výkresy potil krev a vedl složitá jednání s různými správci, to už tam není.

bohyn
Host
bohyn

No to muselo bejt krve. Laco a Dežo budou potit krev s lopatou a taky je nikdo nepozval.

A.R.
Host
A.R.

Je vidět, že netušíš, co projektování obnáší. Ale takový Laco nebo Dežo by podle tebe celou stavu vymysleli, co? Ti znaní normy, ti počítají statiku, ti znají minimální průjezdný průřez…

bohyn
Host
bohyn

Tak pozor na žilku, ať nepraskne 😀

A.R.
Host
A.R.

Vyzkoušej si to sám, trotle. A pak uvidíme, komu praskne žilka. Prasknul bys celý, sotva by sis sedl k počítači, ty hrdino.

Dodavatel zboží na stavbu
Host
Dodavatel zboží na stavbu

Projektanti poslední dobou stojí za nic!!! Soustředí se jen na provize od výrobců, kdo dá víc, toho protlačí skrze projekt. Samozřejmě nemluvíme o kresličích, ale o tzv. „ING. ARCH.“ podnikatelích!!!
Hrubé chyby po nich potom neupravuje KARETA, ale její velkoobchodní dodavatel materiálu, který musejí celý projekt hozený jak psovi přelouskávat sám!!!

A.R.
Host
A.R.

Dnešní stavebníci nestojí za nic. Nedrží se projektu a pak se diví, že jim to padá a bortí se. Jsou to mistři světa a na ně si nějaký projektant nepřijde. Nejsem ing. arch., ale elektrotechnický inženýr. Navrhuju měnírny, kabelové trasy, energetické výpočty a mechanickou část trakčního vedení.
Ale za to, že jsou projekty v takovém stavu, jak píšeš, nemůžou projektanti, protože ti na řešení mají velmi málo času. Pokud by bylo času více, všechny chyby by se odladily do detailu. Jenže někomu jde o termín odevzdání více než o správnost.

VRT
Host
VRT

Šalina pod zemó? A staví to Metrostav? Já bych jim to uznal.

bohyn
Host
bohyn

Mají zvláštní přístup, jdou na to oklikou 😀

MMM
Host
MMM

„Nová trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice.“

Ta formulace je velice nepřesná, Starý Lískovec a Bohunice nejenže už dávno propojeny jsou, nová trať navíc povede pouze po území MČ Starý Lískovec. (Nemocnice leží na území obou částí, dopravní terminál Nemocnice Bohunice leží ve St. Lískovci.)

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Z těch papalášů je mi na bli*í… Hlavně se vyfotit u kamene, ale že výstavba infrastruktury v celé ČR vázne a mohou za to právě volené pseudoelity, to už neřeknou…

A.R.
Host
A.R.

Nejvíc mě štvou s tím, jak potom na všechno spěchají.

bohyn
Host
bohyn

Na a pak chudák A.R. neví kam dřív skočit

A.R.
Host
A.R.

A chudák bohyn neví, jak by ze sebe udělal ještě většího trotla.

liposh
Host
liposh

tenhleten projekt je sice fajn, ale je to takové to „nice to have“, které by se mohlo postavit někdy výhledově. V Brně je naproti tomu asi pět opravdu nezbytných dopravních projektů, které se nestaví. To nastavení priorit je prostě špatně. Ale chápu, že na tomhle je zájem a určitě politikům přitekli i nějací ti kapříci, aby se to trochu rozhýbalo, kdežto z vyřešení kalamitního stavu městského okruhu u židenických kasáren žádný prachy pro politiky nekápnou.

A.R.
Host
A.R.

Je důležitější víc, než si myslíš.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Tenhle projekt se měl naopak postavit současně se stavbou Campusu. .
Je to jeden z těch objektivne potřebných a dulezitejsi než třeba uvažovaná obnova trati že Staré Líšně na Stránskou skálu, nebo prodloužení 1cky do Bosonoh.
Stejně tak chybí a mělo dávno stát prodloužení trolejbusů z Novolíšeňské na Mifkovu a tramvaj do prostoru AZ Toweru a zdejší komerčně obchodní zóny. ( Má být vystavěna v rámci projektu Jižního centra a nového nádraží u řeky)

liposh
Host
liposh

A víte, že vy mi vlastně potvrzujete má slova? Prodlužování tramvají a trolejbusů je fajn, ale nejdřív se přece musí ty stávající tramvaje a trolejbusy probojovat po svých stávajících trasách. Autobus 44 a 84 má ve špičce v průměru 45 minut zpoždění. A to fakt nepřeháním. Až budou autobusy jezdit aspoň +- na čas ,můžeme přece postoupit o level dál a prodlužovat tramvaje a trolejbusy. I já bych o to samozřejmě stál, ale musí to mít nějakou posloupnost.

Luděk
Host
Luděk

Až na to že tramvajová síť je primarni způsob dopravy takže je to ten zásadní článek. Autobusy většinou slouží jak obsluha míst kam by se tramvaje jen těžko dostávali

Židenice jsou v současné době postižené rekonstrukci mostu a ulice Zábrdovické v okamžiku ukončení tohoto omezení se situace na Gajdošové aspoň částečné zlepší

Vinohradský tunel nemůže začít stavět dřív než se bude v nějakém vyssim stupni rozpracování VMO Tomkovo náměstí a mostní teleso přes Svitavu a železniční seřadiště v Maloměřicích

liposh
Host
liposh

Vy to říkáte tak, jako by to, že Vinohradský tunel už 20 let nestojí (což už měl) byla moje chyba 🙂 Že se musí udělat tamto a tadyto…až přijde krize a na dopravní stavby se udělá stop stav, já Vám tuhle chybějící miliardu za dvě zastávky šaliny ke kampusu připomenu, nebojte 😉

Luděk
Host
Luděk

Rozhodně si nemyslím že je to vaše chyba
Je to chyba nečinnosti vlád od revoluce které jen kradli
Jen sem se snažil naznačit že bez napojení které se vyhýbá křižovatkám nedává Vinohradský tunel smysl

Jestli se nepletu tak dozace která pokrývá cca tu miliardu na hromadnou dopravu by se na silniční tunel použít nedala

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Vinohradský tunel pouze odsune problém o ulici dál.
Chtělo by to postavit celou SV část až na Jedovnickou

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A proč to teda nestihli postavit před 89. rokem? Odpověď „bylo to v plánu si nechte“
A jinak teda Husovický a Pisárecký tunel postavily ty samé vlády, které jen kradlY?!

a8n
Host
a8n

Což bude ale totálně mimo, protože VMO je investicí ŘSD, ne města.

E.M.
Host
E.M.

Problém s okružními linkami se dá při troše dobré vůle vyřešit velmi snadno a levně. Stačí v úsecích Provazníkova – Otakara Ševčíka a Olomoucká – Zvonařka nakreslit obousměrně BUS pruhy. A ty miliardy plánované do vnitroměstských dálnic, u kterých nikdo nechce bydlet ani pracovat nasypat do rozvoje MHD a cykloinfrastruktury. Celému městu by se velmi ulevilo od hluku a jedovatých emisí. V civilizovanějších západních a severských zemích už to zjistili, ale obávám se, že my se nebudeme schopni poučit a tímto betonovacím obdobím si budeme muset projít také.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

To můžete udělat, ale až poté, co bude stát R43 a městský okruh.
Do té doby neexistuje alternativa jak se dostat z D2/R35 na sever než přes město

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Jenže tohle není řešitelné jinak než nahrazením toho autobusu dopravním systémem, jenž nebude sdílet vozovku s IAD. Tedy právě třeba (rychlo)tramvají. Což zase znamená prodlużovat stávající linky

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

K vizualizaci konečné: šalina před tunelem se při detailním pohledu jeví být mezi kolejemi 😉 ….
Nástupiště na této konečné jsou dost velkoryse řešená, třeba ve srovnání druhým koncem osmy, s Mifkovou

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Mifkova je provizorium, jenž už zřejmě bude provizoriem trvalým.
Původní projekt počítal se smyčkou na Náměstí Karla IV , nebo jednokolejným prodloužením do Mariánského údolí

A.R.
Host
A.R.

Jo, je velkoryse řešená, protože tam taky bude mnohonásobně více lidí než na Mifkově.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…jen ze zvědavosti – japa se u tramvají v tunelech řeší požární bezpečnost? Železniční TSI SRT na to aplikovat nelze; vztahují se tedy na tramvaje nějaké požadavky ze souboru norem EN 45545?

A.R.
Host
A.R.

Zkus si vyzadat projektovou dokumentaci. Nebo to bezny obcan nesmi?

A.R.
Host
A.R.

Tak slava! Ale jeste neni vyhrano, snad to nekdo nezarazi.
A kdo to projektoval?

Jirka
Host
Jirka

Vsadím se, že to někdo brzo prohlásí, že to je metro

Dáda
Host
Dáda

Tak jo, jdu do toho: Konečně budeme mít v Brně metro!!!

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Přisadím si: už druhé. V Líšni je jedna celá zastávka pod zemí, přece!

Kalanis
Host
Kalanis

V Pisárkách je zahrabaná taky, navíc se řeší další prodloužení pod Wilsonovým lesem. Dokonce se tomuto kousku i minimetro říká.

Lektor
Host
Lektor

Mě to přijde nesmslně megalomanský a drahý. Kdyby se trať odpojila u krematoria a vedla Jihlavskou nebo ulicí Kamenice tak území obsluží lépe, bude to levnější (na stavbu i na údržbu) a trať by mohla mokračova až na kamenný vrch.

Gremli
Host
Gremli

1) pokud by ovšem v takovém nepokračovala až na Kamenný vrch, tak by neobsloužila sídliště (tedy vytížení jen v 1 směru)
2) zastávka u Bohunické nemocnice by byla daleko od současného „terminálu“ a daleko od nemocnice
3) tramvaj by rušila přístroje v CEITEC MU a znehodnotila nedávný projekt za stovky milionů

Luděk
Host
Luděk

I když s některými řešeními nesouhlasím je toto řešení jediné realizovatelné
Vámi navrhované trasování by se stejně tunelu nevyhlo protože by šalina nebyla schopna zdolat stoupání ke křižovatce ulic Jihlavská x Kamenice/Dlouhá a v případě že by byla stoupání zdolala by napojení na silnici způsobylo další kolaps už tak ucpané Jihlavské
Další nevýhodu vidím ve spojení drážního telesa se silničním (ohrožení plynulosti střety s auty)

Frantisek
Host
Frantisek

Mně naopak přijde, že v tomto trasování je tunel ve většině délky zbytečný. Ano, nebudeme křížit chodníky a pár ulic (ale jedna tramvaj za druhou tam stejně nepojede), v zimě nám to nezasněží a na podzim nebude blátíčko (leč ve většině další trasy ano), sice se odstíní hluk, zato přístup na zastávku bude nepraktický, s výtahem nákladný, a údržba a osvětlení budou také něco stát. Ty výhody vidím tak půl na půl. Kolony aut tu beze změny myšlení budou i dále. Snad jen vyhnout se „takyřidičům“ je dobré.

A.R.
Host
A.R.

Jenže tramvaj tam s autem vůbec nepřijde do styku. 🙂 Jestli chtějí autíčkáři kolony, ať si je dělají dál. Je to jejich problém.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Spád by to až taková nebyl, vychází mi cca 60 promile. https://mapy.cz/s/panufaheta
Větší problém je ale křížení všech vjezdů do areálu, má přednost šalina nebo sanitka? A šalina by musela jít vedle Jihlavské, tahat šalinu po kapacitních komunikacích je nesmysl − totiž cestující by museli přecházet zkrz ty kolony aut. To je fakt super nápad.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Jedno z navrhovaných řešení bylo právě ulicí Kamenice , ovšem trolejbusem

Václav
Host
Václav

Jak ta zenska nalevo ma To kladivko naopak 😀

E.M.
Host
E.M.

A na jednoho týpka už kladivo nezbylo, tak osahává nástroj starostovi 🙂

R.L.m.
Host
R.L.m.

😁 … i „redakce“ je vtipná: obrázek / fotka se jmenuje: „kdo_netuka_neni_Cech.jpg“ 😁

...
Host
...

To vědí, Brno…

Kubrt
Host
Kubrt

No co, si chce odesknout kousek na pámátku.

Bobes
Host
Bobes

Já nalevo žádnou ženskou nevidím. Ty budeš taky dobrej typan. 😀

Gremli
Host
Gremli

Pozdě, ale přece…toto mělo být hotové zároveň se zprovozněním kampusu MU.

thegrid
Host
thegrid

Metrostav staví v Brně tunel.. Už jsem se lekl.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

přesně, eště je to tam zmate!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Rozhodně není první, Metrostav stavěl minimálně ještě Královopolské tunely.

JménoJeštěNevymyslel
Host
JménoJeštěNevymyslel

Až pojede nějakej Pražskej do špitálu v Bohunicích šalinou, tak si bude chvíli v tom tunelu připadat jako doma. 😀

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce