Stavba vysokorychlostní trati Lotyšskem může začít, Rail Baltica vybrala vítěze soutěže
Hodnota kontraktu přesahuje 90 miliard korun, stavba potrvá osm let.
Mezinárodní projekt lepšího železničního spojení Polska s Pobaltím má první zhotovitele stavební části. Zakázku v hodnotě 3,7 miliard eur (přes 90 miliard korun) získalo sdružení ERB Rail. Je složeno z polského Budimexu a společností Eiffage Génie Civil SAS (Francie) a Rizzani de Eccher S.p.A (Itálie).
O uzavření zakázky informovaly Rail Baltica a Budimex v tiskových zprávách. Práce se týkají nového úseku vysokorychlostní železnice v Lotyšsku, potrvají přes 8 let. „Na této zakázce jsme společně s našimi partnery pracovali déle než dva roky. Je nám ctí, že můžeme být součástí jednoho z aktuálně nejvýznamnějších železničních projektů v Evropské unii,“ řekl Artur Popko, prezident představenstva společnosti Budimex SA.
Kontrakt zahrnuje výstavbu 230 kilometrů vysokorychlostních tratí, 117 inženýrských staveb a 11 přechodů pro zvířata. Celkem 85 procent nákladů na zhotovení projektu bude financováno z evropského fondu Connecting Europe Facility.
Investice je součástí mezinárodního projektu Rail Baltica, který by měl vysokorychlostní železniční sítí propojit Litvu, Lotyšsko a Estonsko. Spadá rovněž do plánované Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Celková délka železničních koridorů by měla po svém dokončení v Pobaltí dosáhnout 870 kilometrů. První úseky by se mohly otevřít v roce 2028. Projektovaná rychlost úseků spojujících Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pro osobní vlaky a 120 km/h pro nákladní vlaky. Práce začnou na počátku roku.
Rychlovlakem z Prahy až do Tallinu. SŽ podepsala dohodu o spolupráci na nové železnici přes Polsko
Zkušenosti s budováním vysokorychlostních železničních tratí by Budimex v budoucnu rád zúročil i v České republice. První tuzemské koridory se však nezačnou stavět dříve, než v roce 2027.