Stavba tramvajové trati na Pankrác finišuje. Už od ledna nahradí uzavřenou stanici metra
Dokončované prodloužení tramvajové trati na Pankráci. Foto: PID
Od 6. ledna už budou stanicí metra podle informací Zdopravy.cz vlaky jen projíždět.
muze mi nekdo vysvetlit proc byla, kuli teto zastavce tramvaje, pankrac půl roku mozna rok, kdyby rozkopana ale vyloženě rozmrdaná (s kombinací stavby metra D)?? Křižovatka (sice méně nez ta druhá pred pankraci kde se najizdi na magistralu ale presto pomerne vytizena min.rano a odpoledne) naprosto nepouzitelna, pankrac tezko průjezdná i sockou jen proto aby udelali zastavku ktera uz existuje o 50m dal jinde – ale chytře pred krizovatkou – ted bude tu krizovatku navíc protínat jeste tramvaj protoze jsme nemohli ujit tech cca 50-80m dál, to jako vazne? Ma proto nekdo logicke oduvodneni?? Krom toho jedineho log.zdůvodneni, ze si… Číst vice »
Prochazel jsem okolo, a nove budovane podchody maji vychody pouze k tramvaji, ale nejde jimi prejit na druhou stranu ulice.
Protože to ještě není hotové. Zatím byla uzavřena jen polovina silnice, aby se dalo jezdit aspoň jedním směrem (tím, který nejde snadno objet po magistrále). Podchod bude pod celou silnicí a výlez z metra bude v budově Gemini, ve kterém bude zároveň vestibul tratě D.
https://www.dpp.cz/metro-d/stanice/stanice-pankrac
Doufám, že tramvaj se protáhne až k metru Budějovická a ukončí vratným trojúhelníkem, aby se nemusely používat KT obousměrné. Smyčka se tam nevejde.
To dřív bude trať Jeremenkovou a bude se to tahat na Braník. Snad co nejdříve.
Dle nějakého materiálu IPR je trať Jeremenkovou podmíněna tratí Budějovickou. Ale to asi není tak podstatné, hlavně ať jsou obě co nejdřív, ideálně i s Vyskočilovou
Nenahraditelnost parkovacích míst…která by tam nikdy nevznikla, kdyby nebyla v minulosti trať nesmyslně zrušena. Za den by po ní projelo mnohonásobně víc lidí, než jezdí těmi auty, co tam parkují.
V minulosti tam byl také ale daleko menší provoz, mnohem méně aut a tento počet stále roste, zatímco parkovací místa ubývají na úkor okolních developerských projektů už desetiletí. Ono už není moc prostě kde ubrat, resp. kde to nahradit. Pankrác je na tom velmi podobně, ale tam tramvaj auta vyhodila jen na 100m úseku a je tam teď hlavně kvůli výstavbě metra D. Dál po trase to zatím tolik nehoří a není to nutné hned současně. PS: nikdo z místních určitě nestojí o daleko větší provoz před okny na hlavní na Budějovické, když je o 100m vedle magistrála, po které… Číst vice »
Parkovací místa v Praze pořád akorát přibývají neubývají. A že není kde ubrat? No ono stačí přestat rozdávat parkovací místa prakticky zadarmo. Ekonomický komunismus prostě nefunguje, ukázalo se to už mnohokrát a parkování v Praze není žádná výjimka. Parkovacích míst v Praze není málo, jsou prostě jen příliš levná. Tak prosté to je.
🤯Boze, jaka „nenahraditelnost parkovacích míst“?
😧 Praha, ktera je jedno velke povrchova parkoviste, se boji odstranit par parkovacich mist? Jak je mozne, ze mesta na Zapad, na Jih a casto i na Vychod (viz Bratislava, Katowice, Vilnius, Cluj) davaji prioritu lidem/MHD/stromum – a ne soukromym autum, ktera zabiraji hrozne moc mista a vetsinu casu jen prekazeji?
Prostě ANO a ODS, žijí furt v devadesátkách
Trat se neprodlouží,ta nová slavna z roku 2020 se kompletně vykopala a staví se celá znovu.Inu proč šetřit pěnez je dost.
Rok 2023: https://mapy.cz/s/nuzenapasa
Srovnej s foto 6/15, jaktože na mapy.cz žádná trať není, Jindro?
To je lež. Koukám na tu trať skoro každý den, takže pokud se nevykopala a nepostavila celá znovu přes noc nebo přes víkend, tak lžete.
Já na ní koukám přímo z okna taky každý den a tu rekonstrukci jsem si docela neužil naposled v roce 2020…
Pravdou je, že posledních cca 100m od křižovatky Na Veselí nahoru se vyměnilo poněkud zbytečně, stačilo by to vyměnit podle mě až v úseku před úvratí dál, ten kus podél pojišťovny dolů vypadá zcela identicky teď jako předtím. Ale netuším, zda k tomu nebyly ještě jiné důvody. Prodloužení přes křižovatku dále k metru je ale zcela nové, tj. trať se prodloužila 🙂
Nevíte někdo, jestli se v ulici Na Pankráci plánuje zatravněný tramvajový pás? Z fotek to vypadá, že štěrk je cílové řešení, což je škoda.
právě že kvůli tomu se od křižovatky směr vozovna ten pouze několik let starý úsek kompletně znovu předělal, neboť místo asfaltu měla být tráva. Osobně nevím jestli to mělo opravdu tak velký smysl zlikvidovat prakticky novou trať jen kvůli jinému povrchu.. ale teď to prý zas na trávu nevypadá, protože se někdo ozval z místních… ale fakt nevim
No, původně prý měl být trávník už v roce 2020, ale MČ si prosadila možnost parkování na tramvajovém tělese. Změna povrchu by asi tolik nevadila, ale kvůli tomu měnit kolejnice byly vyhozené peníze. Nevím, proč by měly být žlábkové kolejnice s trávníkem problém, když před rokem 2010 se trávníky již používaly (např. dříve Barrandov, Hradčanská, Mariánské hradby aj.), ale bezžlábkové kolejnice se použily až s rekonstrukcí trati v Hloubětíně.
Nevím, ale vzhledem k tomu jak to v současné době na těch polohotových úsecích vypadá, tak bych tipl, že na zatravněný pás tam není místo. To by ten štěrk museli zase odendat a to není pravděpodobné.
Proc tam neudelaji misto travy aspon nejake suchomilne rostliny? Jako v Bratislave. Potrebuji vyrazne mene vody a udrzby a jsou barevnejsi.
Neplánuje. Důvod je jednoduchý a až komický. DPP se nechce starat o tu zeleň a město nechce platit za zahradnickou údržbu tratě. Původně měl být travnatý pás podle projektu už od křižovatky na Pražského povstání, pak od křížení pro autobusy z kolejí, a nakonec beton a asfalt…
Musím pochválit projektanta, že tady na rozdíl konečné Libuš opravdu přemýšlel, že bude trať v budoucnu pokračovat dál a navrhnul to tak, aby se nemuselo celé nástupiště znovu bourat.
Ono by se bouralo stejně, nová zastávka bude dále, na území kde zatím stavět nemohli. Je třeba připomenou původní projekt z roku 2016 (Metroprojekt), ten byl stavět zastávku Libuš jako KONEČNOU se smyčkou, jako klíčový přestupní bod na linku D metra, dále se už stavět nemělo. Jako místní (Modřany) ale musím dodat, že jsem za současný stav věcí šťastnější a Nové Dvory jsou zajímavá lokalita i pro jiné důvody než jen jednou metro a zajímavější možnosti přestupů (ideál je pro tramvaj v celé délce Novodvorské, protože jsou tam další služby a obchody). Také jsem rád, že se konečně daří někde… Číst vice »
No… podívejte se jak vypadalo nástupiště před rekonstrukcí, taky se muselo celé bourat.
Což ale bylo způsobení tím, že Praha 4 trvala na zachování odbočovacího pruhu pro auta, takže na dvě koleje plus nástupiště nebylo místo.
Nevím, no. Já nevidím v trase dalšího prodloužení ve směru Budějovická parkovací místa. Já tam vidím auta parkující na tramvajovém pásu. Ten tam byl totiž jaksi dřív…
Já tam hlavně vidím čtyřproudovku, která vede paralelně s šestiproudem.
Právě, stačilo by tramvají nahradit jeden z jízdních pruhů. Pokud by DP vyžadoval vedení tramvají uprostřed, určitě by měl směřovat k přesunutí těch parkovacích míst ke kraji.
Uprostřed je to nejlogičtější jak z hlediska křižovatek, tak z hlediska fyziky (vozidla s nejdelší brzdnou dráhou v „tranzitním“ pásu), jakkoli by bylo pohodlné nastupovat z chodníku; je třeba vážit i blízkost domů, koruny stromů či třeba zásobování, vyvážení popelnic a podobně).
Jj ale tady jste na Praze 4, ODSÁNO tu velebí auta, jakékoli omezení aut se jim nelíbí
Jj, i kdyby si ho meli vymyslet. Dva jizdni pruhy pro auta kazdym smerem jsou tam opravdu zbytecne.
Ano jsou tam, ale to tam nebylo metro, tramvaj je tam teď zbytečná. Ještě nedávno jsem na Budějovické pracoval tak to tam znám
Že tramvaj rovnoběžná s metrem je zbytečná je omyl plánovačů že 70. let. Podívejte se třeba na trať Strašnická–Muzeum či Náměstí Republiky – Palmovka – Hloubětín nebo Staroměstská – Nádraží Veleslavín
Zbytečná je pro vás, ostatní ji určitě ocení. 🙂
Stavět tramvaj tam, kde vede metro, vykácet přitom 28 stromů + keře a zaflákat to kočičíma hlavama, když možná na pár místech nechám v kolejišti trávu, je totální nesmysl a mrhání penězma. Navíc ta rychlost stavby je tristní. Když potřebuju být zelený, tak tam nasadím pár vodíkových autobusů. Vyjde to levněji. Nebo přestoupím na PP a dojedu to na tu Budějárnu metrem.
Takyže není primárně pro cesty z Nuslí na Budějovickou. Je tam jednak jako náhrada zastávky metra C během výluky, , jednak pro lepší přestupy mezi metrem D a Nuslema (protože D na Synkáč je v nedohlednu), jednak jako zárodek budoucí tratě na Budějovickou, která nejen lépe obslouží Ryšánku, ale také umožní rozumně zavést tramvaje z Budějovické na Smíchov a na Brumlovku
A v důsledku toho taky šikovné připojení pankrácké vozovny od jihu.
Budějovickou nepovoli Praha 4,zabralo by jí to parkovací placená mista.
Krátkozrakost radnice Prahy 4 je všeobecně známá.
Vzhledem k osobě doktorky solárních věd, která šuká s gumokolními policajty, není divu.
Tak se podívejme na ten prales: https://mapy.cz/s/pomecufusa Aha, tak nic. Souběh tramvaje a metra vadil už komunistům, proto zdecimovali část tramvajové sítě v centru a zbytek měli v plánu (třeba trať v Karlíně). Už čtyřicet let se empiricky přesvědčujeme o tom, jaká to byla volovina a pracně teď tramvaje vracíme tam, kde kdysi byli, protože různé dopravní vrstvy plní různý účel. A tedy samozřejmě stanice metra bude rok uzavřená, takže lidé jedoucí na Pankrác mohou buďto kus pěšky, nebo čekat na sporadickou 193… nebo mohou využít tramvaj z Pražského povstání v standardním intervalu. Jo a vodíkové autobusy jsou to vůbec… Číst vice »
Tramvaje v souběhu s podzemní dráhou ruší například ve Vídni. Ano, vládne tam sice socialistická koalice, ale za komunisty bych je neoznačoval.
Ony casto rozhoduji detaily. Charakter te podzemni drahy (hloubka a vzdalenost stanic, intervaly) i charakter te povrchove trati. Jsou kombinace, kde ten soubeh dava smysl i nove (znovu)postavit, jsou takove, kde dava smysl ho zachovat a najdou se i takove, kde dava smysl trat na povrchu zrusit.
Zrovna charakter metra v úseku Vyšehrad–Budějovická je srovnatelný s úsekem ve Vídni, kde po vybudování metra tramvaj zrušili. Ale máte pravdu, že pražský fetiš v hluboko ražených tunelech atraktivitě přepravy na kratší vzdálenosti příliš neprospívá a značně prodražuje jakékoliv prodloužení, nebo dodatečnou instalaci výtahu. Proto doufám, že nová vozidla pro C+D už budou vybírána tak, aby se tyto linky na svých koncích mohli vést nad povrchem bez nutnosti tubusů jaké jsou mezi Rajskou zahradou a Černým mostem nebo Hůrkou a Lužinami.
No tak přepravní nároky se zvyšují, a celou dobu to lidi doposud bez tramvaje zvládali, takže se to dá označit za přirozený vývoj.
To ale i nově parkující auta. Přitom by stačilo z Budějovické ulice zrušit ten zákaz zastavení a místa se najdou.
My Prazaci dle vsech vedeni magistratu za poslednich deset let potrebujeme tramvaje i na prejiti ulice.
To jste si trochu spletl, to se říká o autu. Ale v Praze to už docela přestává platit.
Nesmysly píšete vy. Jak jste přišel na to, že metro a tramvaje jsou navzájem zastupitelné? Vždyť oba subsystémy mají úplně jiný charakter dopravní obslužnosti.
Některá ta košťata v dělícím pásu uprostřed silnice bych ani stromy nenazýval, navíc projekt počítá s novým stromořadím, takže aspoň částečná náhrada bude. Stanice metra bude rok zavřená a asi byste se měl poptat u majitele nákupního centra, co si myslí o tom, že mu ubydou zákazníci bez kapacitnější kolejové dopravy 😉 Žijeme v době, kdy je hrozba žaloby za zmařenou investici poměrně reálná. V provozu je mnohem jednodušší prodloužit existující tramvajovou linku o nějakých 300 m bez zvýšení počtu vozů a řidičů (reálné prodloužení je max 1 minuta), než sehnat několik autobusů a řidičů pro pendl přes tři zastávky.… Číst vice »
Já teda doufám že výrazně dřív než tramvaje konečně otevřou tu silnici. Už je toho zavřeného trochu moc najednou…
Touha Prahy 4 zachovat paralelně s magistrálou čtyřproud s dvojicí kolmého parkování na úkor tramvaje je mírně řečeno nešťastná
Není někde nějaká informace o tom, že by se kdy Praha 4 nebo velká Praha zamyslela formou nějaké studie nad šířkou ulice, která mi laicky umožnuje zachování jednoho pruhu v každém směru, tramvajové trati uprostřed i šikmých parkovacích stání na obou stranách u domů? Vlastnické vztahy pozemků, případná ochota k ústupkům vlastníků (posuny zúžených chodníků do stávajících travnatých ploch u budov, inženýrské sítě atp.?
Nevím. Jen jsem někdy četl, že DPP nějaké cca takové řešení navrhoval. Asi se zeptám na IPR, docela mě to zajímá
No tak samozřejmě, že lidi kvůli 300m cancouru auta nezahodí, vyměnit tranzitní dopravu (tramvaj) dává smysl vyměnit za právě jízdní pruh.
Jestli by spíše nebylo vhodné poslat tam místo 19, linku 18, která by nabídla i jiné spojení do centra, než jen popojetí na „Pražák“, protože Vršovicema k Depu Hostivař mi přijde nezajímavá.
KT na lince 18 by mohly mít problémyv centru(křižovatka u národního divadla). Podle mého by byla nejlepší linka 14.
Pro neznalé (třeba já před týdnem) doplním, že v oblouku mezi Národní třídou a Karlovými lázněmi se nesmí potkat dvě KT, není tam na to dost místa
To platí jen od ND vlevo k Jiráskovu nábřeží.
Dle mapy.cz je u ND omezení vlevo i vpravo.
To platí jen vlevo od ND k ND na nábřeží k Jiráskovu náměstí, vpravo potkávačka není jezdila tudy minulý víkend 27 v KT
Podle https://x.com/Anlexcz/status/1849740631813259503 tam je. Sám nevím, lepší zdroj nemám
Ale návěst visí doleva. Podle map. Přiznám se, že jsem si myslel, že ani ta tam už není. Nicméně ještě jeden argument mám. V roce 2020, když se budovala křižovatka Na Pankráci x Na Veselí, ten první úsek, tak dva měsíce končila 18 v KT na „kaliforňanu“ na Pražského povstání.
https://www.dpp.cz/omezeni-a-mimoradne-udalosti/detail/7260
Tak teď byly u ND 27, před čtyřmi lety zkrácené 18, tak nevím, proč by to nemohlo jít i teď. Technický důvod tam podle mě není.
Ale byla to jen myšlenka poslat tam něco použitelnějšího než je 19. Nic víc.
Neměly. Už v Praze není problém s hrazdami, myslím, že dokomce ani v Malostranské splítce. Mimochodem o minulém víkendu tam u Národního divadla tímto obloukem jezdily 27, které jsou jen v KT. 14 by možná byla asi také, navíc by se dala ukončit místo 6 na Libeňském mostě, ale ten prý se bude zavírat. Problém by byl, že obě linky z centra od Nuslí by jely do „pankrácké“ větve. A Spořilovu by zůstala 11 a nic moc 19. Prohodit 18 a 19 v závěrečném úseku je nejméně problematické s ohledem na směrovost a proklady. Ale je to jen myšlenka, či… Číst vice »
Potkávačka tam pořád je (T-KT), jen se oproti dřívějšímu stavu zkrátila. Můžete si to klidně najít například na panoramě, od ND začíná až někde v místě rohu kavárny Slavia a z druhé strany je cca v úrovni SSZ.
A problém s hrazdami se týkal překážek po pravé straně vozu ve směru jízdy, kdežto tady se potkávají levými stranami ve směru jízdy.
Na mapu jsem právě koukl. Před budovou Nové scény, v Narodní ulici visí potkávačka doleva. Doprava není. Totéž na Masarykově nábřeží doprava. Nicméně je pravda, že visí i na Smetanově nábřeží doleva. Tak tedy nevím, jak to je. A protože ty KT tam jezdí každou druhou chvíli, i na té 18 před 4 lety, tak mi nepřišel moc relevantní argument, v podobě oblouku u Národního divadla, proč nevylepšit Pankrác jinou linkou než 19.
Tak se koukněte ještě jednou a pořádně a na mapě objevíte omezení i doorava…
Přesně proto jsem psal, že se zkrátila. Jak už někdo píše, koukněte se ještě jednou, potkávačka je až na úrovni rohu kavárny Slavia. Díky tomu zkrácení by na sebe řidiči měli před vjezdem do kritického úseku vidět a dát si přednost, což dřív skrz kavárnu dost dobře nešlo.
Já myslím že smysl mělo na Pankrác protáhnout 13 a nemusela se řešit nová 19. Ale to už je doba; navíc by 13 se ze sól vylepšila na KT a sóla by tak hnila ve vozovně.
DPP kdysi vysvětloval, že to někde nevychází kvůli prokladům
Tramvají z Pankráce do centra? Za střízliva asi ne.
Tak já za centrum bral i Karlák, Národní třidu, Staroměstskou, ale evidentně se jedná jen o Václavák, pokud to chápu správně, tak pak je lepší sjet k Pražského povstání a céčkem na Muzeum.
Ovšem s tím, že přestupujete do už přeplněného metra a vyhodí vás jen na horním konci náměstí. Vůbec ta idea 19 vozící jednu zastávku davy, které se pak namačkají do metra (a na I. P. Pavlova přestoupí do obdobně plných tramvají), zatímco 19 pokračuje poloprázdná, jen proto, aby 18 mohla obkroužit blok (vím, zčásti oddělený dálnicí, jež už měla též zmizet) zpět na náměstí, je taková, no…
Na Karlák to je 13 minut metrem + Ječnou versus 18 minut hypotetickou přesměrovanou osmnáctkou, to není tak strašný. Zvlášte když to člověk srovná s tím, že by musel z PK na PP jet tramvají a přestupovat
Ale nejmíň +5 min 19 z Pankráce na Pražského povstání.
Navíc dva přestupy oproti přímému spojení.
Např. pro cestu z Vrchního soudu na nám. Hrdinů k Městskému soudu ve Spálené ul. je tramvaj 18 rozhodně lepší, protože je to bez přestupu a blíž na zastávky.
Pročež ale 18 „musí“ oklikou k soudu (na stejném náměstí, na němž už pět minut předtím zastaví v zastávce „Pražského povstání“) a „nemůže“ ulehčit C od Pankráce a tramvajím v Ječné, i méně pohybliví budou tlačeni do plného metra a na přestupy (jo, taky můžou přestoupit na tu 18 „bezbariérově“, ale…)
Nebo se od soudu sejde na Palouček, není to tak daleko a člověk si té tramvaji slušně nadběhne
Za střízliva můžete autem. Tramvaj se hodí právě v tom opačném případě. Takže je to tak správně.
Krásný, zruší se parkovací místa, aby mohla tramvaj jezdit na otočku na pražského povstání. 2 kloubove autobusy by taky třeba trapné mohly jezdit kolo i na Budejarnu – třeba pro dojíždějíci z Jizaku či Lhotky – ale je, jen tramvaj a do centra!
Zkuste to napsat znovu a gramaticky a rád vám odpovím
No, pokud tam má být 19, která to „ohne“ do Vršovic a Strašnic, a současně asi i nějaké autobusy od Budějovického náměstí budou muset jezdit, protože právě ta „nedotknutelná“ místa pro auta, je to trochu na pováženou, když do Vršovic od metra jezdí už 124. Bylo-li by to skutečně do centra, mohlo by to sloužit jako alternativa cestám tam od uzavřené stanice Pankrác. To ale být nemá.
Hlavním důvodem je omezený počet obousměrných vozů, takže to musí být linka, která je krátká. Proto je taky dlouhodobě prohozená 7 a 19, protože KT na pokrytí linky 19 až na Lehovec už prostě nestačí. Musíte pokrýt Libuš, Libeňák, Pankrác…případně výluku s kaliforňanem. Pokud nastane nedostatek vozů, tak může dojít i na zkrácení trasy, nebo se může občas stát, že jako náhrada vyjede jednosměrný vůz, který se od vozovny Pankrác napojí v Kotorské. To se třeba občas stávalo na lince 5 do Holyně, když vyjela na příkaz dispečingu náhrada ze Žižkova a musela zajet už do smyčky Sídliště Barrandov, protože… Číst vice »