Stavba sítě podzemní železnice Spodem začne u Negrelliho viaduktu. Spojení s letištěm je klíčové

Negrelliho viadukt. Pramen: Twitter Karla HavlíčkaNegrelliho viadukt. Pramen: Twitter Karla Havlíčka

Začít právě zde je podle ministra Kupky reálné a žádoucí kvůli spojům od letiště.

Ministr dopravy Martin Kupka a ředitel Správy železnic Jiří Svoboda popsali, jak začne budování ambiciózní sítě nové pražské podzemní železnice nově nazývané Metropolitní expres Spodem.

První stavbou bude napojení tratě z Kladna a z letiště na hlavní nádraží u Negrelliho viaduktu. Současné plány počítají se zakončením modernizované tratě na Masarykově nádraží. Podle ministra Kupky je však naprosto klíčové, aby se vybudovalo i spojení z Negrelliho viaduktu na hlavní nádraží.

Schválená varianta N2FK železničního uzlu Praha (ŽUP). Zdroj: SŽ

Schválená varianta N2FK železničního uzlu Praha (ŽUP). Zdroj: SŽ

Začít právě zde je reálné a žádoucí právě kvůli spojům od letiště. Půjde o provázání dopravy od letiště s dálkovou železniční dopravou,“ řekl Kupka na setkání s novináři. Po dobudování tohoto napojení by se mělo začít s výstavbou tunelů a stanice „Spodem“ pod hlavním nádražím.

Přestup od vlaků z letiště na hlavní nádraží bude velmi mělký a rychlý,“ popsal Kupka. Masarykovo a hlavní nádraží dělí několik set metrů.

Síť podzemních tunelů pod Prahou, do kterých se přesunou spoje regionální železnice, by měla být dokončena až kolem roku 2050. Šéf SŽ Svoboda však dodal, že SŽ nyní uvažuje o spojení tunelových částí, aby se stavělo rychleji.

Připravovat se budou všechny části společně. Nicméně sjezd z Negrelliho viaduktu a zaústění trati od Kladna na hlavní nádraží začne jako první,“ řekl Svoboda. Podle něj půjde sice o první, ale možná nejsložitější stavební prvek.

Je zde autobusové nádraží Florenc a jeho nový majitel Penta. S tou se už bavíme,“ nastínil Svoboda vyjednávání o komplikovaném trojúhelníku, kudy má zaústění vést.

Autobusové nádraží Florenc přechází od srpna pod Pentu

Svoboda již dříve uvedl, že zaústění tratě tunelem pod Husitskou ulicí a dál do nové podzemní stanice hlavního nádraží je možné i přes problémy s odlišnou niveletou tratě.

Řeší se území současné čerpací stanice a budovy hostelu, zároveň stále není jasné, kde plánuje Penta v dané oblasti stavět a jak chce umenšit provoz na autobusovém nádraží, které má i rozsáhlé zázemí. Příprava spojení by měla proběhnout ještě v tomto desetiletí, tedy do pěti let.

Následovat bude budování pod samotným hlavním nádražím. „Podzemní prostory by se měly realizovat v co největším rozsahu najednou,” popsal Svoboda. Velké téma podle něj bude také odvoz rubaniny z budovaných tunelů. „Sami víte, co obnáší výstavba metra,“ dodal.

Hlavní bude hlavní

Podle něj se v prostoru nádraží bude koncentrovat obrovské množství lidí. „Nyní číslo atakuje 100 tisíc denně. Slovo kapacita stojí nad vším,“ dodal Svoboda.

Už nyní nespíme z nového jízdního řádu. To co má Praha-hlavní nádraží do budoucna zvládat, je v současných podmínkách nereálné,“ popsal Svoboda.

„Hlavní nádraží však do budoucna bude skutečně hlavní,” uzavřel Svoboda.

Tagy Jiři Svoboda Martin Kupka Metropolitní expres spodem Negrelliho viadukt Penta Real Estate Praha hlavní nádraží ÚAN Florenc
73 komentářů