Stavba nového nádraží v Brně má začít do roku 2030, „metro“ už není prioritou

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno

Dosud ministerstvo dopravy jako o termínu začátku stavby nádraží hovořilo o roce 2028. Odhady činí 60 miliard.

230 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr31

Pro lidi, kteří nečetli studii proveditelnosti uzlu Brno, se tam zjednodušeně píše, že sice varianta Petrov řeší provozní i kapacitní problémy oproti variantě Řeka, ale celkově je varianta Řeka přípravou dál (logicky) a tím pádem s menším množstvím problémů, bude se stavět dál od centra (jednodušší výstavba), bude tedy postavena dřív, a i když pro lidi bude asi horší, tak zástupci města i zástupci SŽ volí variantu Řeka (odsunutou).

Pavel

S tím, že brněnská podzemka bude až jako následný projekt po dokončení modernizace železničního uzlu Brno, se takto vždy počítalo. Tohle přece není žádná novinka.
Teď je nutné jen rozhodnout, zdali podzemka v Brně bude šalina, šalino-vlak, metro nebo vlak a podle toho založit stanici pod nádražím.

tarten

Metro doufám ne. A nejlépe z dalšího podchodu pod perónama nádraží vstupy přímo do podzemní stanice příčné k vlakům, s dalšími, koncovými výlezy na obě strany od kolejí vlaků. Půlmilionové město si samozřejmě zaslouží víc než jeden podchod k perónům.

xyz

Ten odsun nádraží se v čase tolik… odsouvá, že sám je následným.

Jsem zvědav, jak se na odsunuté nádraží bez diametru vejdou všechny spoje S-Bahn, všechny dálkové (a že jich při existenci VRT bude) vlaky + mezi to ještě nákladní transit.

Pavel Skládaný

Už od roku cca 2005 byla dlouhodobě sledována varianta, že diametr bude železniční, fakticky alternativa trati od Tišnova z Králova Pole přímo do centra Brna s obsluhou hustě urbanizovaného území. Taktéž dopravní obsluha nového nádraží jinou formou než formou kapacitní podzemní trasy se nejevila jako reálná. Byla to i faktická podmínka schválení odsunu nádraží, na které se původně (případně mne opravte) shodla i Centrální komise ministerstva dopravy. A najednou je všechno jinak. Diametr vyšuměl, už „není prioritou“ a jako držhubné se dělá studie na studii, obsahující snad všechny dopravní módy mimo koňských drožek, na něco, co jsme chápali, že je… Číst vice »

Tomáš Alter

No, když je tam ta výzva k upřesnění: CK MD jako jednu z podmínek na souhlas s odsunem uvedla zpracování studie proveditelnost na SJKD, nikoli výstavbu SJKD. Už to o něčem vypovídá.
Ale i tak nejvyšší pán železničář pro to nehlasoval. Pro hlasovali ředitelé neželezničních odborů MD ČR.

:-)

A co vlastně přinese přesun nádraží kromě zhodnocení pozemků developerů? Kdybychom ty peníze dali na něco užitečného, tak už mohlo být v Brně i metro. Ale samozřejmě politické pomníky typu přesun nádraží jsou daleko důležitější než stavby, které mají reálný prospěch pro lidi 🙂

Baron

A?

tarten

Především gratuluji Brnu k velmi rozumnému rozhodnutí, že brněnské metro nikdy nebude metro, ale že se rozhoduje mezi podzemní tramvají kompatibilní s framvajovou sítí a podzemním příměstským vlakem kompatibilním s železniční sítí.

tarten

(Omlouvám se za to cizácké slovo – tramvaj.)

Pavel Skládaný

Už dávno bylo rozhodnuto, že podzemní trasa bude železniční a má to logiku. Teď se zase někdo samoúčelně potřebuje ukájet novými studiemi.

cenek

Doufejme, že prachy nikdy NEBUDOU. Takové developerské .. A hlavně, že se jim nikdy nepovede ZRUŠIT staré hlavní nádraží a koleje!!! Jako případně ať si dělají co chcou, postaví si nové nádraží za 70 miliard. Ale steré nechají na pokoji..

František

Za 70mld by mohly mít metro, který by využívalo víc lidí…

tarten

Metro nekompatibilní s ničím není nejlepší nápad.

Vojtech

Přesně. A to metro muže suplovat původní soc verze kdy z 5-6 peronu pojedu pod zem a rovnou k tomu Kr. Poli… proto je před nádražím ta polometro podchodova šalina station.

Hans N.

Nemohl by se u podobných akcí závazně uvádět jako termín realizace „příští rok“? Něco jako na dávno zavřené hospodě, kde mají v okně ceduli „dnes zavřeno“. Prostě až/když to přijde, tak to přijde. Do té doby platí, letos ještě ne. 😀

Pes

Ne, teď ne! až jindy!
Ne, teď ne! až jindy!
Tak kdy? na svatýho Dyndy! / © M a Ž /

xyz

Jako by nestačilo, že se už 20 let porůznu píše, že „eurem se u nás začne platit za cca 5 let“. 🙂

Bmz

Kupka bude snad hlavně příští rok v září na úřadu práce a nutno dodat, že díky tomu jak ODS podvedla své voliče lživými sliby o nezvyšování daní a úsporách zaslouženě. Takže platí slibem nezarmoutíš.

ghjghj

Ale ods ziskala od volicu malo hlasu, takze ten slib nemohla splnit. To je koalicni vladnuti. Nechapu, ze to nekdo nechape.

Bmz

Spíš nechápu že někomu přijde normální, že je u nás možné více než 30 let po revoluci u nás ve volbách slibovat spáchání krádeže cizího soukromého majetku, ale to už není téma této diskuze. Pointa byla v tom, že Kupka slibuje něco co sám ví, že nemůže splnit, protože to má ta pár.

Jiří Kocurek

Napřed se podívejte, kdo nasekal ty dluhy.

Nápověda o špičce ledovce: https://d2j1fqqektg7qq.cloudfront.net/wp-content/uploads/2019/01/Agro2.jpg

Bmz

Ale nic takového jsem neřekl, všichni vědí kdo nasekal dluhy, premiér sliboval nezvyšování daní a šetření, místo toho zvýšil daně a rozházel to na zvýšené sociální dávky, důchody, svůj plat a ještě si koupil za naše peníze hodnocení od Michellina. Ani ty Babišovy populiatické a nesystémové slevy na jízdném nebyly schopny zrišit.

mlokXCM

Žádná strana nemá potenciál získat sama většinu, aby mohla splnit své sliby. I ODS tedy muselo být jasné, že takové množství voličů nezískají, a proto tím, co píšete (tedy, že nemají dost voličů), nemohou argumentovat. To platí o jakékoliv straně.

Vojtech

Nemá cenu řešit politiku, když koalice ODS + ANO ovládá stát. Jestli více či méně viditelné je jedno. aNO jen v Brně změnilo značku z ČSSD

stanik

Možná levnější podpovrchová tramvaj ! Kdysi uvažovaná i pro Prahu . Tehdy v Praze zvítězil projekt metra ,ale ani podpovrchová tramvaj se uplně nezavrhla .

Granja

Levnější…. Jo to je ono. Mantra, která se nevzdává. V Praze se naštěstí vzpamatovali z levnějšího včas a dodnes nelitují, že levnější zavrhli hned v počátku a mají metro.

mgr.pavel

Vážně je v Brně tak silná poptávka v přepravních proudech, aby ospravedlnila plnotučné metro?

Čísla nemám, ale kapacita metra je výrazně větší než tramvaje. „Uživilo“ by se metro v Brně? Nebo by jezdily soupravy buď s dlouhým intrevalem, anebo poloprázdné? (pokud krátké, pak ať rovnou tramvaj)

Navíc, podzemní tramvaj má výhodu napojitelnosti na konvenční povrchovou tramvaj. Pro metro musíte mít separovanou infrastrukturu. Což vám zabíjí *například* variantu „odbočka ze SJKD směrem na západ a napojení na šalinu u Vozovny Komín“ (či zkrátka pokračování povrchového vedení podzemní trasy kdekoliv jinde po tramvajovém tělese).

Granja

Přece z kontextu mého i předřečníka z hlediska reakce na článek psaný o přesunu nádraží a stavbě diametru nevyplývá, že v Brně podporuji metro, o kterém se v článku nepíše. Metro v Brně je prozatím blbost. Plyne z toho, že namísto podpovrchové tramvaje podporuji diametr (železniční). Tedy nikoli ušetřit v případě tram., ale volit vlak tak, jak je navrhován v trase uvedené v článku. Tedy obdobně jako v Praze, kde řešili dilema tram. vs. metro a odmítli ušetřit a stavět namísto nesmyslné tram. plnohodnotné metro.

PvvS

Zoufalost nasazování trojčat, LF2+LF1 , a podobných zvěrstev, navíc při minimálním intervalu o něčem svědčí. A nízká poptávka to nebude.

Pavel Skládaný

Brnu dlouhodobě zoufale chybí kapacitní propojení ve směru sever-jih. Vámi zmíněná zoufalost je jedním z projevů tohoto stavu.

trafopajka

I kdyby to měla být podpovrchová tramvaj, tak to stejně nebude. V Brně nebude nic, jen blbá prodělečná hala, kterou budeme splácet dalších sto let.

Gunduľ neubiješ

Ještě zbytečná lanovka… ta určitě bude taky.

SYN

Zas ten pesimizmus nepřehánějte… semtam se něco i podaří…

Jaaa

V Brně? Co že se povedlo za posledních 10 let?

Jiří Kocurek

Šalinu do Bohunického kampusu…

jste tady až moc často, abyste to tom nevěděl.

Petr32

Kam se bohužel tramvají nedostanete z odsunutého nádraží.

Jaaa

No to je opravdu stavba století. Tak geniálně vymyšlená, že nejde protáhnout k budoucímu sportovnímu centru.

Velmi hubený seznam.

Martin H.

Je to sice dál, ale za to dražší cesta..

Ale tak hlavně, že se veřejné prostředky konečně nasypou do těch správných kapes, že…?
Tak co vlastně budeme za ty prachy na jihu Moravy mít. Halu co nechce nikdo provozovat, ostrůvkovou VRTku bez nějakého praktického významu, náplavku za miliardy řešící záplavy, které tam nikdy nebyly, a drahé nádraží daleko od centra generující obrovské náklady na veřejnou dopravu. My musíme žít v neuvěřitelně bohatém kraji…

Granja

…..nádraží daleko od centra….

Jeden by nevěřil, že ta poslední zatáčka před Vídní je tak malá, když i těch 700-800 metrů je tak strašně daleko od toho pidicentra.

Martin H.

Jak tě nazvat, když nechápeš, že tohle rozhodnutí bude denně stát desítky tisíc lidí zbytečný čas. A městský rozpočet ročně stovky milionů, o kterých se tak nějak pro jistotu radši nikde moc nemluví. Ale to někdo tak jednoduchý jako ty zřejmě nikdy nepochopí…

Granja

Děkuji za konstatování, že jsem jednoduchý, zato vy (netykám) jste geniální a nezbývá mi než provolat k vašemu majestátu třikrát sláva. A když jste tak geniální a já jen jednoduchý hlupák, pak mi vysvětlete jak je možné, že kromě několika tradičních internetových diskutérů všechny orgány státní správy a samosprávy, dopravní odborníci, ekonomové, atd., podporují přesun tohoto nádraží. Přece nechcete tvrdit, že všichni od Aše až po Hrčavu (u Jablunkova) tam mají nakoupené pozemky a tímto je chtějí nemorálně zhodnotit.

Martin Předota

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Politici chtějí stěhovat, takže odborníci závislý na jejich penězích tvrdí, že je to nejlepší. Pokud se budeme bavit jen čistě o nezávislých odbornících, tak tam už to tak slavné s podporou nebude. Nechci spekulovat, jestli většina je pro stěhování nebo proti. Ono také záleží i na tom, v čem jsou reálně odborníci. Jinak každý má jiné preference, co od moderního uzlu očekává. Já rozhodně od moderního uzlu neočekávám: 1) Že se bude Správa Železnic bát pustit soukromé vysokorychlostní vlaky na hlavní nádraží a kvůli tomu chce budovat VRT nádraží ještě na větší periferii. 2)… Číst vice »

Domis

Ty vaše odborníky a ekonomy bych chtěl vidět. Naopak „odborná obec“ vždy podporovala nádrží v centrální poloze. Znáte nějaké odborníky na dopravu v státní správě či brněnské samosprávě? Kompetence, vzdělání a rozhled v oblasti veřejné doptavy se u většiny z nich blíží čisté nule. Čest výjimkám, ale ty pro zmenu dostaly zadání shora vyjádřit se dle přání politiků (ODS + jejich nohsledi z ANO). A ne, tihle opravdu pozemky nemají, jen prostě dopravě nerozumí.

tarten

Nádraží v centrální poloze by bylo jistě fajn, ale … už Brno konečně zbouralo to Tesco? Bez toho nemá smysl o tom vůbec mluvit.

Jiří Kocurek

Ing. Arch Bohuslav Fuchs, svého času do nádraží věnoval fakt hodně.

A mezitím se Brno rozroslto na obě strany, daleko za nádraží, což podle odsouvačů nemělo – nádraží to neumožňuje!

xyz

Rozhodně není pravda, že všichni dopravní odborníci podporují odsun.

S těmi ekonomy taky ne (blahé paměti osobní rozhovor s Dr. Tomešem, kolegou prof. Kvizdy z ESF MU).

liposh

Já myslím, že ta multifunkční hala je nakonec celkem fajn. Její stavba fyzicky nevadí, pro.ebeme 4 miliardy ale díky tomu, že to bude bezedná díra už nebude zbývat na nádraží a tak nepřijdeme o ty desítky miliard , kdyby někoho snad napadlo, že by to nádraží šlo teoreticky ufinancovat.

Gregyros

Tyjo, pravda, začínám jí mít rád..

trafopajka

čtyři? vy jste o hale už dlouho nečetl, že?

zdenek

Hala je za sedm…

PvvS

Nádraží se financuje jinde. Nebude na ty stavby co hodili městu na krk…

Jaaa

To je darebáctví nejvyššího kalibru.

Spekulanti s pozemky prostě nutně potřebují, aby lidi chodili kolem jejich budov, aby tam byly vyšší nájmy pro obchody.

Veřejní škůdci.

stl

Koukám, že ažbudeokruhismus konečně doputoval i do Brna. Akorát se po cestě přeměnil na ažbudeVRTismus, což je šalamounské, protože VRT povede Brnu nejblíž kdesi v Modřicích.

Jarda

Tak hlavně že bude mít kometa kde hrát, ale na nádraží se bude chodit pěšky

Nose Peak

Zato s dobrou náladou, šálou na krku a na rtech s písní “Raketou na Mars” 🙂

tomash

Ulevilo se mi, z článku je patrné, že nejméně dalších 15 let se ani nekopne do země.

MildaIV

Takže jediná stavba, kterou Brno opravdu potřebuje – Severojižní kolejový diametr – se stavět nebude. Ale nesmysly jako lanovka, odsun nádraží tam, kde ho nikdo nechce nebo multifunkční hala za několikanásobek skutečné ceny se stavět budou.

Jaaa

Prostě Brno.

Níluš

Jak kde ho NIKDO nechce? Spousta lidí ho chce, tak laskavě nelžete. Já nové nádraží podporuji.

Gregyros

Kolik obyvatel CELÉHO Jihomoravského kraje je pro?

Granja

A kolika z nich je to úplně, ale úplně jedno, když i místní v brněnském referendu dali najevo, že i jim je to úplně ukradené, kde to bude stát a k referendu nepřišli.

trafopajka

myslíte to referendum, kde bylo 86% pro rekonstrukci v centru a neprošlo jen proto, že zákon požadoval účast, která by zneplatnila polovinu voleb v čr a město jelo brutální kampaň „hlavně nechoďte k referendu“? jo, to byl dobrej hardcore

Granja

86 z jakého počtu zúčastněných? O tom to přesně bylo. Té drtivé většině je to prostě jedno a je třeba se s tím smířit. Prostě se demokraticky rozhodli nepřijít a tímto svým rozhodnutím o neúčasti podpořit ten odsun.

Igor

A to je právě úplně špatně. V základu by se neúčast vůbec neměla počítat takže by mělo platit 86% a je jedno z jakého počtu. Prostě je jim to jedno a nezáleží kde půjdou, ale ti, kteří chtějí to nádraží někde mít, právě přišli a na nich by měla varianta stát.

Jiří Kocurek

Danuše Nerudová by tedy měla být prezidentkou, neboť dostala také cca 14 % hlasů a tím je jasným vítězem prvního kola.

Gunduľ neubiješ

Ať si postaví nádraží v kraji. My v Brně potřebujeme normální slušně nádraží s připojením na dálkové linky….

Gregyros

hahaha, to je mi zajímavé, že jsem Vás tu nikdy neviděl, stejně jako nick „Granja“, nějáká psyOP?
To tady asi moc miláčci nepochodíte 😀

BTW zrovná já nádraží potřebuju hodně(ale v centru a né u Břeclavi), takže to „my“ si strčte za klobouk

mgr.pavel

Oprava: nádraží, kde ho nikdo mimo politickou galerku PLUS Níluš nechce.

Jaaa

Přečtěte si to jméno odzadu a pochopíte.

trafopajka

tak si ho postavte za svoje, včetně celé navazující infrastruktury

Jaaa

Sorry šéfe, ale v Brně vždycky krátce. Niluš.

Radek

Můžu se prosím zeptat (myšleno upřímně) na nějaký materiál, ze kterého tam potřeba severojižního kolejového spojení vychází? Rád bych si to nastudoval. Děkuji

zdenek

Odkaz vám nedám, ale obecně to vychází z potřeb severojižního spojení. Už dneska jsou radiální linky ze severu Brna do centra ve špičce extrémně přetížené. Linky 1 a 12 jezdí po pěti minutách, jezdí na nich nejkapacitnější soupravy (typu Vario LF2+Vario LF, případně 2x EVO2), stejně to nestačí a obě, hlavně 12 extrémně pomalu objíždí po bývalém hradebním okruhu (z České k nádraží pěšky cca 10 minut, tramvaj cca 7-8 minut). Teď to bude ze severu Brna na nádraží ještě dál, ač to bude třeba 2-5 minut. Nejenže na severu Brna žije větší část obyvatel města, ale v severní části… Číst vice »

SYN

Přidal bych na severu celkem rozsáhlý areál několika fakult VŠ + přidružené koleje, sportoviště, startupy…

SYN

A vlak směrem Tišnov který to od hlavasu objíždí pěkně oklikou dokola přes Židenice, Maloměřice, Obřany a Lesnou, místo toho co by to mohl projet citelně kratší trasou pod středem města a mít přitom celkem smysluplné zastávky které by leckomu ušetřily přestupování…

zdenek

Jen poznámka, jak zase předhoníme Prahu. Od první reálné studie či návrhu, jak v Praze zařídit metro z roku 1898 uplynulo k zahájení provozu 76 let. V Brně se první konkrétní návrhy objevily v 70. letech, dneska to tak máme cca 50 let. Je dost velká naděje, že budeme čekat déle:-)

PvvS

Omyl, to už se plánovalo v 30. letech minulýho století.

Radek

Díky. Právě ta 1 mi v tomhle přišla docela svižná, byť uznávám, že nejen ve špičce bývá dost napráskaná, ale žádné analýzy jsem k tomu neviděl, tak se ptám. Každopádně jsem si řekl, že nebudu líný a dohledal si tu studii proveditelnosti, tak kdyby to někoho zajímalo tak tady:
https://www.jmk.cz/content/18915

SYN

Neblázněte, ať už si myslím o lanovce cokoliv, tím že není v Praze tak se nedá vůbec dopustit aby byla v Brně… víte kolik lidí by se blamovalo kdyby to nedajbože nějak fungovalo??

tarten

V Praze tak nějak jsou-nejsou 4 lanovky. Jedna stále funkční na Petříně, jedna zrušená u Stalina co se občas vrací jako vzpomínka, kterou by někdo obnovil, jedna dočasná a (zatím?) zrušená v Zoo a jedna čerstvě zafiknutá z Podbaby. Pak je tu ještě jeden pitomý nápad o lanovce nad Žižkovem na Vítkov, který právem upadl do dokonalého zapomnění. Vřele přeji Brnu, aby si našlo vlastní cestu.

Igor

Teď jsem nedávno četl, že se má bourat Tesco vedle nádraží (https://www.idnes.cz/brno/zpravy/tesco-bourani-developersky-projekt-dornych-byty-restaurace.A240215_142952_brno-zpravy_azu) . Nebyl by zajem to znovu přeprojektovat na místo současného hlavního nádraží? Myslím, že lokalita je mnohem vhodnější než nové umístění.

Karl von Bahnhof

To jako že jedna mafie bude muset dávat úplatky ještě jednou?

PvvS

Město už tam nemá pozemky.

tomash

Oblast kolem Tesca je právě potřeba co nejrychleji zastavět, aby tam nádraží v žádném připadě vzniknout nemohlo. A tím těm otravným odpůrcům odsunu do bažin utnout tipec.

Jaaa

To už se řešilo, když se Tesco prodávalo. Místní mafiáni na radnici to zaonačili přesně tak, aby to nešlo.

Granja

A proč tedy ty mafiány volíte?

Jaaa

To mi nejde do hlavy, proč lidi tyhle mafiány pořád volí. Asi jim dávají něco do vody, nebo to neumím pochopit.

Lidi volí na základě emocí, ne racionální úvahy. Nejsou schopni si to spojit, nechají se oblbnout – viz poslední referendum o nádraží.

Navíc kandidátky jsou vždycky sestavené tak, aby se tam ti lidi dostali, nebo měli vliv. Neznámé strany nikdo nevolí…

mgr.pavel

Správná otázka, ale IMHO na nesprávné lidi.

Nemůžu mluvit za jiné diskutující, ale já v Brně volil vždy, a nikdy ODS / ČSSD / KDU / TOP / ANO (o nedemokratických stranách ani nemluvě).

Tomáš Alter

Jenže ani zbourání a výstavba nového „Tesca“ naštěstí neznemožňuje modernizaci stávajícího hl.n. I tak se do předmětného prostoru vejde osm průjezdných kolejí místo stávajících šesti. Stačí kouknout do Studie proveditelnosti Železničního uzlu Brno.

ace

Tohle říkám snad 30 let, kdyby byl k dispozici ke stávajícímu nádraží prostor Tesca, tak by bylo nejlepší variantou. A klidně by se mohlo propojit nádraží i s nějakou obchodní zónou. Jenže v Brně jsou totálně zabednění s tím přesunem. Často jsem slýchaval argument, že je to kvůli VRT. Jenže když bude hlavní zastávka VRT v Bohunicích, tak tento argument padá.

SYN

Jenže ona tam ta VRT nemá zajíždět především proto že se tam vjíždí po cihlovém viaduktu a před dva památkově chráněné mosty (z obou stran nádraží, čili přes Úzkou/Hybešovu a přes Křenovou/Nádražní). V Praze tuším teď mají nějaké ponětí o tom jaká je šance s takovými věcmi něco rozumného dělat 🙁

Jaaa

Místo na novej most vedle je. Jinak ty mosty s přehledem zvládnou 80 km/h, pokud budou v dobrém technickém stavu, a rychleji do nádraží vjíždět nepotřebujete.

Ondra K.

V prvé řadě je problém s tím, že současné hlavní nádraží nemá volnou kapacitu pro zajíždění a obraty VR vlaků.

Tomáš Alter

Modernizované nádraží v centru (varianta „Petrov“) vyšla ve studii proveditelnosti i dopravně – technologicky lépe, než „odsun“(varianta „Řeka“).

Stávající podobu hl.n. do srovnávání kapacity prosím nezahrnovat.

Jiří Kocurek

Ono se to táhne už od 50. let, kdy se Strana a Vláda rozhodla. Rudí jsou v tom namočení taky.

Karl von Bahnhof

2030? To už bych počkal na henten hyperloop.

trafopajka

hyperloop je stejný šméčko jakODSun

tarten

Kdepak, mnohem horší. O tom nádraží se dá hádat, jestli ho zrealizovat nebo ne a jak. Ale hyperloop je od základu nerealizovatelný nesmysl.

PeDazOl

Br, no… 🙂

TPal.

Já jsem z nového nádraží nadšený, co se týče vizualizace, jen mám jednu otázku. Stihlo se nějak vyřešit to, že dle studie by veřejná doprava by byla kapacitně nedostačující?

rogo01

To se vyřeší špatnou kapacitou pro vlaky, takže na ně nebude jezdit tolik lidí.

Pedro72

Vizualizace je super. Není na ní žádný nákladní vlak, ani otravná „stavebně oddělená kolej“ pro nákladní vlaky. Většina vlaků je patří DB. Automobilová doprava zázračně řídne s přiblížením k budově nádraží. Kolem tramvajových kolejí není žádné zábradlí. Zkrátka jenom samá pozitiva.

Marek

Ja jsem teda zadny nakladny vlak jeste nevidel ani na stavajicim hlavnim nadrazi.

Honza Pr

Asi proto, že nákladní vlaky jezdí přes Dolní nádraží, aby nekolidovaly s osobními.

Jaaa

Právě proto, že jezdí tamtudy, kde má stát to nové ODSunuté…

Pedro72

To je vtip, že jo? Že samozřejmě víte, že nákladní vlaky jezdí přes dolní nádraží? A že je vám jasné, že to bude v rámci přestavěného železničního uzlu jediná trasa, kudy budou moci vlaky přes Brno projet? A že to znamená, že budou muset projíždět přes toto krásné, načančané a čisté nádraží?

Flatt 1

Navíc budou jezdit úplně uprostřed toho nádraží 😁

SYN

Nojo, protože převážně projíždějí „dolním“ neboli tama kam se má přestěhovat Hlavní… není to neřešitelné ale je toto vysvětlení proč je nevídáte na současném.

Jiří Kocurek

Protože jezdí tudy https://mapy.cz/s/lenavuceju

Budou vám ale lhát, že nové nádraží se staví na zelené louce, tudíž bez komplikací. 🙁

SYN

Částečně, stojí a jezdí už šalina po Plotní, což má být přímo pod částí nového nádraží. Je tam zatím jedna linka, ale koleje tam vedou, jde tam zatáhnout další. Nějaký bus/trbus linky tam nemá cenu tahat předem, to se udělá u busů ze dne na den, u trbusu za pár měsíců. Ale ten Diametr by byl dost pomohl, ať už v kterékoliv variantě 🙁

Michal Bartoníček

A zase místo odborníků rozhodují politici, co je prioritou. 🙁 To je ale pitomá země! Na základě čeho se tak rozhodli?

Andrej

Ikdyz se to mozna zda neintuitivni, v demokracii je spravne, ze rozhoduji voleni zastupci. Odbornik je siroke slovo, je spousta oblasti se spoustou odborniku, ktere haji protichudne zajmy, a i v ramci jedne oblasti je obvykle spousta odborniku s jinym nazorem. Je pak na politicich aby v tech protichudnych odbornych nazorech proste rozhodli a nesli za to rozhodnuti zodpovednost.

Kebab

Souhlas až na tu zodpovědnost. U nás zásadně nikdo nikdy za nic nemůže a když už, tak uklízečka.

náhodný kolemčtenář

Ano, v ideálním případě by to tak bylo. V tomto případě ovšem rozhodli volení zástupci proti jednoznačné vůli voličů s argumentem, že voliči tomu nerozumí, i v rozporu s názorem většiny odborníků.
Jediné možné vysvětlení je bohužel korupce (část politiků dokonce před volbami říkala pravý opak toho, co nakonec udělali po volbách). Tady demokracie bohužel selhala.

Granja

Jak to? Voličů se ptali v referendu, což je demokratický způsob, a drtivé většině bylo jedno, kde nádraží bude – nepřišli hlasovat proti odsunu.

Jiří Kocurek

Takovýto výklad volebního výsledku je propaganga jak z pera Josepha Goebbelse.

Ladislav

Jenže se ptali jen obyvatel Brna, kteří těmi vlaky třeba nejezdí příliš často a proto je jim to jedno. Měli se ptát všech, co ty vlaky využívají. 🙂

highway

Diskutujeme o novém nádraží v Brně, právě zde dali politici přednost názoru odborníků. Aktuální nádraží v Brně je nevyhovující, to odborníci ví již sto let. To aktuální je sice hezké, ale naprosto nevyhovující, jak velikostí, okolím (přednádraží je hodně ohyzdný plac), kolejištěm (oblouky), tak přístupem (viadukt na trati od jihu je památkově chráněný a je v havarijním stavu). Nyní je světlo naděje, že za jednu generaci bychom se mohli dočkat něčeho nového. To světlo se stále zmenšuje, podle toho jak dopadají jen plány na nové zajímavě věci např.v Praze: mohla tady být Kaplického knihovna, světově unikátní stavba, máme h***o, návrh… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Politici nenesou za svá rozhodnutí zodpovědnost. Není na to legislativa a těžko by se to vymáhalo. Celé to povídání je idealizované, jako z nějaké školní slohové práce. Není spousta odborníků, zvláště ne v architektuře, je jen mimořádně úzká špička a pod tím je to zcela bez kreativity.. Urbanisty nemáme vůbec. Politik je člověk, který zpravidla má jiné schopnosti, než posuzovat kvalitu projektů. Tohle mu sudičky nedaly. To je totiž silně menšinová vlastnost, tak 1/50. A navíc to chce vidět stovky podobných projektů v zahraničí. Pokud je nevidíte, nevíte ani, kde současná architektura je. Často se nevybírá projekt nejvíce špičkový (protože… Číst vice »

SYN

Politici nesou POLITICKOU odpovědnost (někdy, když se jim to voliči rozhodnou „spočítat). Bohužel, nezřídka je to o vybírání nejlepších ze špatných, tam potom není dobré varianty 🙁

Michal Bartoníček

Podle mého má volený zástupce rozhodovat dle názoru odborníků. A odborník na dopravu je ten, kdo té dopravě rozumí a úspěšně v oboru působí. Od toho ostatně je dopravní inženýr, a ne zedník nebo programátor. Odborníka na dopravu si můžete prohlédnout třeba ve Švýcarsku. Samozřejmostí je, že tito odborníci zase budou úzce spolupracovat s ostatními odborníky. Zjednodušeně řečeno odborník řekne – ano, na toto sídliště povede tramvaj, protože intenzita přepravních proudů tomu odpovídá – a politik hledá způsob, kde na to vzít peníze a jak to prosadit. Hotovo. Až se bude stavět fotbalový stadion, pozvou se zase jiní odborníci. Ale… Číst vice »

trafopajka

fascinuje mně zbožštění odborníků.

představa nějakých odborníků, kteří všichni mají na jednu věc stejný „odborný“ názor je přinejmenším úsměvná.

Michal Bartoníček

Fascinuje mě, jak jste si můj komentář vyložil. 😀

Tomáš Alter

Máte pravdu, není odborník jako „odborník“, ale zanedbáváte možnost odborného hodnocení, v našem případě Studie proveditelnosti Železničního uzlu Brno. I když i v ní je spousta faulů, přesto vychází lépe pro variantu „Petrov“, a to i ekonomicky.

A ano, rozhodnutí Centrální komise ministerstva dopravy pro výběr varianty „Řeka“ bylo z důvodů politických, nikoli odborných !

Tomáš Alter

Mimochodem, čistě teoreticky, odborník z podstaty věci hledá optimální řešení problémů. Politik často obětuje nejlepší řešení na oltář koaličního či jiného kompromisu.

zvědavý

Kdo jiný má rozhodovat než politik? Je volen a zastupuje tak lid. Odborník je kdo? Máte nějaké definice, jak je odborník povinován občanům dodržovat zákony a jejich přání?
Nebo si myslíte, že odborník má rozhodnout a lidem ať se to líbí či ne..
Politická hra umožnuje dialog – vy voláte po okamžitém řešení odborníkem. Což ale nemusí vyhovovat všem a ne vždy.

Jaaa

Sorry, ale bez určitých specifických znalostí nerozchodíte ani dětskej kolotoč. Pokud má tenhle stát nějak (jakkoli) fungovat, musí odborné orgány státní správy, zde ministerstva dopravy a místního rozvoje, spolu s orgány územního plánování, dávat relevantní a závazná odborná stanoviska k nápadům ulice = politiků. K tomu je máme. Tady se to prostě nestalo, studie se tradičně ohnuly tak, aby vyšly ve prospěch nesmyslné varianty. Hlas ulice (rozuměj voliči) v žádném případě nemůže rozhodovat o tom, kolik je 1+1. Toto je navíc akce již dávno dobře popsané rodinky mafiánů. Jediná naše bída je v tom, že je náš systém neumí zastavit… Číst vice »

Ondra K.

Kdyby čistě teoreticky měl mít rozhodovací pravomoc odborník, musí někdo rozhodnout, který konkrétní odborník bude rozhodovat a na základě čeho bude rozhodovat.

Jaaa

K tomu slouží systém kvalifikace a referencí. Věda nejsou subjektivní dojmy.

Ondra K.

A kdo tomu systému nastaví pravidla a rozhodne o jeho zavedení?

Granja

Napsat, že „studie se tradičně ohnuly“ je málo. Je potřeba napsat které studie, v čem byly ohnuty a kdo je ohnul. Jinak jde jen o výkřik do tmy.

Jaaa

Ale vždyť to už se tady propíralo milionkrát. Najděte si články zde na Zdopravy a diskuse pod nimi…

Granja

Tahle konkrétnost tam nikdy nebyla.

Jaaa

Ale byla. 🙂
Jinak odkaz na jeden weblog, kde je to taky popsané, už jsem do diskuse dával.

Tomáš Alter

Pokud je mi známo, tak všechny odborné studie za posledních cca 15 let podpořily modernizaci nádraží v centru, stejně jako výsledky obou referend. Z toho plyne, že problém je jinde a je velmi vážný.

Michal Bartoníček

Naprosto přesně. Pokud mě (případně někoho z mých kolegů) jakožto odborníka na specifickou technickou oblast subjekt zažádá o stanovisko, tak mu ho vydám a respektuje ho.

Michal Bartoníček

Podívejte se na výtoňský most v Praze. Opravdu musí být tento most předmětem politických her?
Ano, přesně tohle si myslím. Odborník rozhodl, že starý výtoňský most půjde pryč a podle toho by se město mělo zařídit. Protože za chvíli to nebude vyhovovat vůbec nikomu a vůbec nikdy.

Granja

Mají spoustu poradců (odborníků na danou problematiku) a ti jim poradili jak to nejlépe udělat.

Jaaa

Heh, poradce nerovná se odborník.

Granja

A v závorce mám co?

trafopajka

politici mají rozhodovat, to je jejich práce. měli by rozhodovat na základě podkladů odborníků. že ti brněnští rozhodují na základě podkladů mafie. je věc jiná

Nose Peak

Já mám nejraději ten billboard v podchodu s nápisem “Podchod bude!”. Člověk tak nějak vidí ten střet vize a reality…

rogo01

Vzpomínám si na billboard s nápisem „Konec zácp na Plotní“. Nekecali, posunuly se o ulici vedle.

Jaaa

Kdo by to byl čekal, že.

Ondra K.

V rámci objektivity je potřeba říct, že veřejné dopravě ta stavba dost pomohla. Dřív stály v kolonách i tramvaje a autobusy, které dneska mají volný průjezd samostatným koridorem.

liposh

Bavíme se o té stejné stavbě? Stavbě, kde se autobusy na křižovatce u Lídlu zaseknou a 5 „zelených“, tj. např. 10 minut se nepohnou ani o metr?

Ondra K.

Ano. Mám na mysli linky v systému IDS JMK. Z nich nejezdí po Dornychu ani jedna.

Granja

Takže slib byl splněn a brali se odměny…

Tukan

Bude!

Sice tak za 10 let, ale to nevadí, hlavně že bude :DDD

mgr.pavel

Kdy uvidíme reklamy „vlakem na nové brněnské nádraží? již brzy“, prosím?

Aneb, ani tomu odsunutému termínu začátku stavby odsunutého nádraží nevěřím. V Česku (a Brně zvlášť) ne.

To dřív ve Vídni přestaví relativně nový Hbf, než v Brně něco bude..

PvvS

Takže v překladu . S „metrem“ nás poslali do ….. a veškerý náklady na nový tratě, navýšení km MHD a vozů si zaplatíme sami.

Navíc musí město zaplatit všechno okolo, jen aby se celkově doprava pro všechny jen zhoršila.
Ale za to budeme mít možná budovu, pokud se na ni najdou peníze.

Jediný, kdo na tom bude mít prospěch, jsou developeři, kterým se zadarmo natáhnou komunikace, sítě…

mgr.pavel

No a to Brno dneska škrtá investice jak jen to jde, protože ta úžasná hala na Výstavišti je černou dírou na peníze. Ta hala, co ji ani nikdo nechce provozovat..

Tak jsem fakt zvědav, kde vezme město peníze jen na infrastrukturu k odsunutému nádraží. Aby to nedopadlo podobně jako s vlakovou zastávkou ve Starém Lískovci..

Granja

To je ovšem srovnání nesrovnatelného. Tady těžko někdo plánuje vést linku MHD po soukromé (účelové) komunikaci.

xyz

Přitom dle VRTkařských plánů, převezme již asi od roku 2032 v té lokalitě roli rychlíkové zastávky Brno-Vídeňská, takže zastávka ve Starém Lískovci asi bude vyloženě příměstská (nepředpokládám, že rychlíky budou zastavovat kilometr od sebe).

Nose Peak

Chce to lobovat za cyklostezku. Bo jinak se tam člověk nedostane. Naštěstí je to tam odevšad s kopca nebo po rovině…

mgr.pavel

Cyklostezka v Brně?

Tak to je taky dobrý vtip..

(v celém Brně je méně než 10km cyklostezek. Plus pár desítek km různě nespojených cancourků stezek pro chodce a cyklisty)

Radek

Tak zrovna to Jižní centrum je ostuda Brna, že to dodnes není zastavěné. V centru stojí autobazary a výstavba probíhá někde v Soběšicích, Adamově a podobně.

trafopajka

divné, lidé chtějí bydlet v zalesněných kopcích a ne u dálnice. s takovou to jižní centrum nevybudujeme, soudruzi

Radek

Asi nerozumím jazyku vašeho kmene, nechápu, co se snažíte říct, komu říkáte soudruhu atp. Ale klidně to rozveďte.

Nose Peak

Což o to, já jim ten zalesněnej kopec přeju…jenom kdyby pak ještě nechtěli postavit dálnici od zalesněnýho kopce do centra Brna a tam parkování, nejlíp gratis…

Radek

Právě právě.. přestěhujete se do zalesněných kopců, ale chcete práci v centru, tak požadujete „dálnici“ do centra, kolem které nikdo nechce bydlet..člověk si říká, nebylo by logičtější bydlet a pracovat v těch centrech?

Nose Peak

No jo, ale tam je smrad, auta, všude parkoviště…a co pak děti? Musíme myslet na děti! A proto mi postavte šalinu tunelem na Kamechy, ať je aspoň na druhým stupni nemusím vozit do školy…

Jaaa

Bylo, pokud by se tam dalo žít…

Kruh se uzavírá.

Caracas

A kdo jiný než Brno by ty náklady měl platit? Kdo chce opičku, musí mít i na banány. Dle mého názoru Brno ještě netuší, jak kolosální chybu udělalo…

Jaaa

Ale tuší. Těm lidem ve funkcích je to ale jedno, oni potřebují vybírat rentu.

Granja

…. a proto jsou ty volební archy tak nacpané kandidáty. Ne všichni ovšem jsou zvoleni – jen ti nejlepší nebo ti, kteří mají u voličů tu největší důvěru.

Jaaa

Ne. Zvoleni jsou především ti, co mají nejlepší PR a volební marketing.

V Brně to platí tuplem. Fakt nevolíte z okruhu lidí, které znáte. Správa města není o ideologii, takže nemůžete vybírat jako v parlamentních volbách.

Většina lidí je pak ztracená, protože netuší, jaké jsou reálné problémy města velikosti Brna a nemá jak je porovnávat a odhadovat. A už vůbec ne, jak jsou k tomu je řešit kompetentní jednotliví kandidáti. Navíc volíte hlavně stranu, ne konkrétní lidi.

Granja

V komunálních volbách se vždy volili osobnosti, je to proto, aby ti lidé pracovali pro město a zapomněli na stranické nesváry. Možná je tento štatl v tomto netypický.

Nose Peak

Jo, a proto jsme si tu zvolili koncipientku Dona Pabla. Už podruhý…bo je to osobnost a všici ju známe ze školy…

Jaaa

Ne, volí se PR propagované osoby. Osobnostmi je v tomto městě opravdu někdo jiný.

Granja

To je jakoby jste napsal, že lidé jsou ovce. Já volím tak, že mě vůbec, ale vůbec nezajímá jakési PR dotyčného, který se tam za každou cenu chce prodrat. Já volím podle toho jaké jsou s ním zkušenosti, co dělal dosud a zda neměl nějaký morální průšvih. Tedy podle toho jaký je a ne podle toho co z něj dělá někdo jiný (za prachy). Předžvýkávat kandidáty kýmkoliv fakt nepotřebuji.

Tomáš Alter

V komunálních volbách volím ty, které znám osobně a v které mám důvěru, stranictví přitom nerozhoduje. Brno není zase tak velké, aby to za nějakou snahu a čas kandidáty osobně poznat nestálo 😉

Nose Peak

Tak tak, žijem jen jednou. A bydlení a škola pro děcka v nějakým pěkným městě na Západě něco stojí, je potřeba se otáčet. Co bysme pro děti neudělali, že jo…

Martin Chovanec

Napojení nádraží na město se tedy bude řešit až po tom, co bude existovat.

Nebude to pak potenciálně vyžadovat další zásahy, znovu kopat do země, přestavovat už postavené? A nikomu se do toho nebude chtít.

Kdo tohle prosazuje a proč?

Jaaa
Gregyros

*zoufalý smích*

JirkaM

Poslední odstavec je největší chyba nového nádraží.

Gregyros

Jedna z několik desítek největších chyb

PvvS

Celý nový nádraží je chyba…

Jiří Kocurek

Vrcholem komedie by byl nákladní průtah trasovaný přes současné Hlavní.

Představte si to v Praze: Hlavní odsunuté v Malešicích namísto přístavby peronů v 90. letech. A přes Hrabovku jezdí nákladní vlaky, zatímco si cestující čtou na omšelých plakátech „Na Metro to bude blíž!“

Níluš

Za mě jednoznačně podpora, jsem rád, že dojde ke stavbě nového nádraží a konečně to bude vypadat v Brně moderně, tak jako to má vypadat.

Plecháč

Brno určitě potřebuje moderní nádraží, ale radši bych ho viděl v centru, ne o kilometr dál.

Domis

Je třeba vyčkat, než současnou generaci politiků a brněnských „rádoby-odborníků“ vymění nová, osvícenější, která pochopí, že nádraží tvoří základ města a že na jeho poloze záleží, protože přímo ovlivňuje dopravu ve městě. Těm stávajícím jde zjevně jen (těm bez postranních úmyslů) o rozvoj města z peněz SŽ, příp. (těm s postraními úmysly) pak o zhodnocení pozemků.

Níluš

Pro tebe se to nádraží nestaví. Tak laskavě nesuď, kde bude za 10 let centrum města Brna, pokud vůbec se budeme schopni shodnout, co to vlastně centrum města je.

Níluš

Za 100 let, samozřejmě.

PvvS

Za 100 let už tu nebudou ani ty vlaky ..

Granja

Autobusy jsou nesmrtelné.

Alibaba

Centrum Brna bude stále na tom samém místě. Na Svoboďáku. A centrum Brna je v cca hranicích bývalého opevnění.

platamond

Možná bych začal tím hledat shodu pro koho vlastně nové nádraží má být. Pro dojíždějící do města z okolí – asi ne, do města bude daleko1-2 linkami tramvají, tj. omezená nabídka. Pro dálkové cestující – asi ne, sledujeme soutěž jestli bude dříve Vrt na terminál Vídeňská nebo nové nádraží. Pro nákladní dopravu, když máme nějaký nesplnitelný cíl – asi ne, díky novému spojenému nádraží přijde nákladka o volný tranzit mimo osobní nádraží. Ještě možná pro Brňany jedoucí na výlet – asi ne, o víkendu z města frčí plných pár cyklospojů a busy na Znojmo. Takže asi bude pro politiky a… Číst vice »

Alibaba

Nový hlavák (v jakékoliv poloze) bude pro dálkové cestující.

Pepe

Aby se vyhnuli Brnu..
To už mohli rovnou naprojektovat vedle letiště…

Alibaba

Není důvod se Brnu vyhýbat.
Ve variantě „Pod Petrovem“ bylo napojení letištěm novou tratí z Komárova přímo k letišti a pak do Blažovic.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/pepazuvade

Nějak takto. Návrh byl shazován, že si to piloti spletou s ranvejí, že to debilovina.

Alibaba

Ano.

Většina by z toho byla ale v tunelu, jak raženém na začátku Komárova a pak hloubeném v prostoru okolo letiště.

Domis

Já bych se bez něj velmi rád obešel, ale bylo by více než žádoucí, aby se „nové nádraží“ stavělo zejména pro „mé spolucestující“, kteří stejně jako já denně dojíždějí do Brna vlakem (a takových je ve reg. vlacích dnes kolem 30 000 denně -zdroj PDO JMK). A aby z té investice plynuly nějaké benefity. Navržená poloha veškeré kvantitativní benefity (tedy vztažmo pro cestující – kdy bude moct přijet více vlaků z více směrů – což by mělo zvýšit počet těch cestujících) neguje tou kvalitou (snížení atraktivity polohy a dostupnosti MHD v rámci Brna) -> S proto se nabízí i odpověď:… Číst vice »

Granja

Těch 30 tisíc denně rozhodně nevystupuje na hl. n.

Jiří Kocurek

A které nádraží v JMK má větší denní obrat cestujících, Maloměřice… to nejsou?

Pavel P.

Denní obrat na Hlavním nádraží, dle Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, byl v roce 2015 celkem 66 100 cestujících, tzn. 33 500 pokud by každý cestující nádraží využil dvakrát (jednou do města, pak z města).
Předpokládaný obrat u nového nádraží (například vlivem zvýšení frekvence spojů a převedení dalších regionálních busů na vlak) je 117 600 cestujících.

Caracas

Kde je a kde bude centrum Brna je naprosto jasné. Pokud ovšem existuje vedle plánu na přesun nádraží ještě plán na přesun centra, prosím, seznamte nás s ním. Bude legrace ještě větší, než s přesunem nádraží.

Jiří Kocurek

Fajn, tak tohle je nahrávka na smeč.

Prvně by se mohl v demoverzi přesunout onderkův pomník před nádražní budovu v Rosické ulici, jakožto esenciální středobod.
Následně na střeše Zvonařky promítat hokejové utkání, protože centrum je jinde .

tomash

Obávám se, že se to nestane, vždy, když se vedení Brna chopila nová politická strana, opět potvrdila, že odsun je jediná možná varianta.

Jaaa

Jo? ODS, ANO, ČSSD? To je jako změna?
Kamarádi. Stále stejné osoby v pozadí.

Granja

Tak proč, proboha, je pořád dokola volíte???

Jaaa

Protože lidi nevolí racionálně.

Granja

Vyměnit je mohou jen voliči, tedy lid v demokratických volbách. Pak je otázkou, proč k té výměně ne a ne dojít. Zřejmě stále dokola mají důvěru té větší části brňanů, která je s jejich prací a vizemi do budoucna spokojena.

liposh

Ono by to nové nádraží i klidně teoreticky mohlo být tam v těch odsunutých bažinách, ale někomu by muselo záležet na tom, aby se tam dalo dostat. Vlakem díky SJKD, šalinou, busem, autem. Pokud by tohle bylo to hlavní kritérium, pak se o všem dá bavit. Tak jak je to ale dnes, to vůbec není na doskuzi. Prostě jen kolosální průšvih.

Plecháč

A když se postaví SJKD, uvolní se dost kapacity na povrchu, a tím padá jeden z hlavních důvodů pro odsun…

Nose Peak

Zas to nedramatizujte. Spousta dědin má zastávku takhle – holt bude Brno, rozc. 1,5

Granja

Ústřední autobusák v těch bažinách už léta letoucí je a nádraží bude vedle něj.

Jaaa

A hádejte, proč se dosud nezrušilo to u Grandu a proč Žluťák i Flix jezdí zrovna tam a ne na Zvonařku…

Granja

Soukromý dopravce/i se rozhodl, že ho tam chce využívat a tak ho využívá. Je sice malé, ale jemu vyhovuje. Pokud by ho město chtělo z nějakého důvodu zrušit, může tak klidně učinit.

Nose Peak

Evidentně se to osvědčilo, tak by v budoucnu mohli jezdit Modří na supernádražî a Žlutí na to starý. Jak za Rakouska 🙂

Jaaa

Jo, ale vesele jste se vyhnul odpovědi na jasně položenou otázku “PROČ HO CHCE VYUŽÍVAT”.

Granja

Protože do hlavy jim nikdo nevidí. Odhaduji, že je to proto, že svou velikostí jim vyhovuje a nemusí se, zejména, „ztrácet“ na ÚAN ve spleti s celou řadou dalších dopravních firem. U Grandu je vše malé, soukr. firma se tam pohodlně vejde a i pro cestujícího je ten malý prostor v rámci 1-2 firem velmi přehledný. Zda to tak opravdu je, ptejte se uživatele, nikoli mě.

Palecek.M

o láhev trnkového kapání, že nezačne

JirkaM

klidně 2

Granja

Tak to je tedy hodně málo.

tmsq

Dodělá se náplavka za státní, aby borci z CTP a Křéťa mohli na Trnité kolem Zvonařky začít stavět, a budování nádraží v roce 2030 zase ODSuneme na neurčito.

Andrej

Ironii je, ze zastaveni Trnite bez odsunu nadrazi je zcela idealni stav. Brownfield a masivni autobazar v uplnem centru mesta nahradi normalni mestska zastavba, pribudnou byty, a nadrazi zustane tam kde ma byt. A k tomu jeste zrekonstruovana dalsi cast naplavky. Same plusy, a to i pres to, ze CTP neco vydela.

Ondra K.

A chybějící kapacitu ŽUBu budou nahrazovat autobusy. Ostatně, už dneska ve směru na Vyškov jezdí autobusy místo vlaků, protože další vlaky se do uzlu nevejdou.

a8n

Tohle ale se ŽUBem moc nesouvisí, stačí postavit 2. stavbu Brno-Přerov a protáhnout ty co končí v Křenovicích.

Jiří Kocurek

Ale prrr… velebnosti. Protažení osobáků z Křenovic Horního do Vyškova nevyžaduje na brněnském hlavním žádnou kapacitu navíc.

Chybí tam druhá kolej z Lulče do Vyškova, aby se vlaky vešly.

Pavel P.

*Holubic do Vyškova. Je tu ale logická preference trasování přes Slatinu a Blažovice, protože je to kratší (a tedy rychlejší).

Jinak i trasa přes Křenovice je omezená ŽUB co se týče kapacity, konkrétně délkou úseku Brno hl. n. – Brno-Chrlice, který nedovoluje stabilní provoz v 15 min. taktu. Pravda, tenhle problém by nejspíš vyřešilo (a zároveň půlku problémů komárovské spojky) vložení kolejových spojek mezi přerovku a komárovskou spojku na konci jejich souběhu.

Andrej

Neni to spis kvuli tomu, ze se nevejdou na trat?

Caracas

Ono by to takto nakonec bylo asi ze všech špatných řešení to nejméně špatné.

kuna

Jsme v klidu, takových termínů už bylo. Státní, ale i městská kasa jsou spíše pázdné, než poloprázdné. ODSun nádraží zůstane stejným snem, jako lanovka z Pisoárek, nebo podzemní tangenta/metro.
🙂

Níluš

Proč?

PeS

Ano a teď tuhle : Byla jednou jedna holčička, které všichni říkali Červená Karkulka – podle čepečku z červeného sametu, který nosila.

Jiří Kocurek

Jenže odsunu je letos něco přes 70 let, už v 50. letech to soudruzi naplánovali. Věkově je to spíš baba Jaga, než Karkulka.