Stavba nové trati v Brně finišuje, na Kampus poprvé vyjela tramvaj
První jízda tramvaje na nové trati ke Kampusu Bohunice. Foto: Adam Zemek
Šest set metrů dlouhý tunel je nejdelším v Česku pro tramvaje.
Šest set metrů dlouhý tunel je nejdelším v Česku pro tramvaje.
Neví někdo, jak byly na této trase v tunelu zohledněny požadavky EN45545? Díky.
Nechci polemizovat o obsahu této normy, ale nehovoří spíše tato norma o vozidlech? Tunely a jiné podzemní drážní prostory, jejich bezpečnost a vybavení řeší trošku jiná norma.
No právě… Ta vozidla, která tudy budou jezdit, požadavky celkem logicky nesplňují…
Je možné, že v tunelu budou jezdit tramvaje starší než březen 2016. Ale pořád nechápu jak požadavky na vozidla budeš uplatňovat na tunel? Tunely mají své vlastní normy…
Četl jste i ten poslední odstavec pod mapkou?
Tramvají Škoda 45T je momentálně objednáno pouze 5 kusů. K zajištění provozu linky 8 je aktuálně zapotřebí 16 vozů plus zálohy. Vzhledem k dodacím lhůtám nových tramvají budou většinu provozu v tunelu zajišťovat KT8 minimálně ještě několik dalších let.
Díky za info.
Hned v prvním dílu normy se řeší kategorizace vozidel, tj. „přísnost“, s jakou se budou vozidla – s ohledem na požární bezpečnost navrhnovat. A jedním z kritérií je (zjednodušeně řečeno) obtížnost evakuace. Ta samozřejmě souvisí s charakterem trati, na které vozidlo jezdí (tunely, estakády apod.). Tj. vozidlo, které bude jezdit v pouličním provozu bez překážek z pohledu evakuace, může mít klidně nižší kategorizaci. To se pak odrazí v konstrukčním řešení a použitých materiálech, řešení požární signalizace, příp. hasicích systémů atd… Samozřejmě, pokud se někdo podepsal pod to, že uvedený tunel nehraje z tohoto pohledu roli, tak to není v rozporu… Číst vice »
Houbeles Kampus, jede jen ke špitálu. Protáhnout by se to mělo až dozadu na Studentskou, ale s tím samozřejmě naši geniální plánovači samozřejmě nepočítali a tak tahle šalina zůstane už nafurt ukončená úvratí.
Kdo z předpisů to, že šalina musí být ukončena smyčkou nebo trianglem, vypustil, to byl fakt chytrák.
Tak to by na Mifkovu nic nepostavili. Stejně při výluka by mnohé mnohem více jezdily autobusy.
Konečná na Mifkově byla vždy vedena jako „dočasná“.
Základní jednotkou dočasnosti je 1 věk. Jak dlouho už je dočasná a kam, že to bude pokračovat?
Opravdu byste chtěl řidiče v Brně učit, jak dávat na kruháči přednost šalině?
V Praze na Vítězném Náměstí dává tramvaj přednost autům, dvakrát.
Jediné co je potřeba max délka vlaku (vejít se mezi křižovatky nebo to profrčet najednou)
No a?
Co je tak strašného na úvrati?
Třeba to, že tam nemůže jezdit cokoliv.
To je pravda, ale pokud mě paměť neklame, tak na této konkrétní TT má jezdit výhradně KT8D5 se dvěma stanovišti.
A to je ze zákona zakázáno provozovat obousměrná vozidla?
Stějně je nezbytné nějak řešit ukončení linky při výluce, kde je instalován Kaliforňan. A že to někomu způsobuje těžkou psychickou újmu? Tak asi psychiatr. Rozhodně levnější, než zřušit Jírovu.
Plýtvání prostředky, kdy místo obsazené zadní kabinou by mělo patřit cestujícím.
Na to se dá odpovědět že místo potřebné pro smyčku jde využít mnohem líp.
To už by dávalo mnohem větší smysl protestovat proti stanovišti řidiče u zadních vozů. Těch je v provozu daleko víc a snad s výjimkou EVO2 a občas krátkých Várií nemají v provozu naprosto žádný smysl. Například u T6, T3R a T3G nejsou stanoviště zadních vozů ani kompletní, tak aby mohlo dojít k jejich vypravení samostatně.
Volný prostor mezi ul. Kamenice a Studentská je určen pro atletickou halu a sportovní centrum pro potřeby výuky MU. Naproti přes Studentskou má zase vzniknout centrum pro studenty. V oblasti FNB a kampusu MU prostor pro umístění smyčky prostě není.
Ovšem atletická hala a sportovní centrum jsou asi tak to poslední, co universita pro výuku potřebuje (možná před pimprlovým divadlem), i když se to nerado slyší.
Jestli ono by nebylo lepší tam tu dopravu udělat pořádně.
Jednou z fakult MU je Fakulta sportovních studií.
(O. K., nad smysluplností povinných sportovních předmětů pro ostatní fakulty lze eventuálně polemizovat.)
Jasně, ono to nemůže jezdit okolo budovy.
Otázka je jestli by se tam dostatečně kapacitní bloková smyčka prostorově vešla a druhá věc jsou hlukové limity.
Jestli budeš chtít něco kritizovat, tak si nejdříve zjisti okolnosti. Mělo by to být až dozadu, v nejlepším případě, ale problém jsou pozemky.
Tak povídej, kde to píšou, chytrolínku?
Třeba na internetu na stránce s katastrální mapou. Chytrolínku tupý.
Jak to? Vždyť se od začátku plánovalo, že následně bude v další etapě realizováno prodloužení za FNB.
V Budapešti běžné…
Konečná je 200 metrov od kampusu, takže ku kampusu to celkom jednoznačne ide. Čo sa úvrate týka, tá zjednoduší prípadné budúce predĺženie, ak by ho mesto považovalo za vhodné (osobne sa s tou myšlienkou stotožňujem, ale je zrejmé že ešte nejaký čas to nebude).
Jediné teoreticky možné prodloužení by bylo po ul Kamenice a Petra Křivky nahoru na Kameňák za předpokladu, že by se ta trať vlezla do limitu pro maximální podélný sklon trati. V oblasti kampusu není místo pro nějaké další obratiště.
Druhá věc je, že podzemní zastávka Západní brána má ostrovní nástupiště s výstupem vlevo ve směru jízdy, což tak jako tak vyžaduje tramvaj s dveřmi na obou stranách bez ohledu na to jestli bude v kampusu úvrať, nebo smyčka někde dál.
Hore na Kamenný vrch by to bolo úplne super, ale to sa už bavíme o dosť drahej investícií, takže s tým by som za svojho života už nepočítal 🙂
Tunelem prý projela tramvaj, ale na obrázku je jasná šalina 🤔
Dyť jo, však je to Šalingrad.
Opakovaný vtip přestává být vtipem (a stává se trapností).
Stejně se vždycky někdo najde.
No to je skvělý vtip už se můžeme začít smát ??
To asi blbě vidíš, KT8D5 není žádná šalina, ale tramvaj. 🙂
Nemá někdo nějaké zprávy o tom, jestli to bude v noci fungovat stejně jako na druhé straně v Líšni? Tam vždycky poslední 4 vozy (od Hl. nádraží 22:00, 22:15, 22:30, 22:45) zůstávají v Líšni, aby nemusely zbytečně absolvovat dlouhou cestu do medlánecké vozovny a ráno zpátky. Tady by kromě 8 možná bylo vhodné zázemí i pro pár vozů z linky 6.
Součástí terminálu Nemocnice Bohunice je odstavné kolejiště pro 4 30m vozy, které je poměrně dobře chráněno okolními opěrnými zdmi a tramvajovou tratí a celý terminál včetně kolejiště a tunelu bude pod trvalým dohledem kamer, takže bych si tipl, že se tam bude odstavovat i na noc.
Opět stejný nesmysl jako u některého z předchozích článků s těmi novostavbami od poloviny 90. let. Nejde o třetí, ale již čtvrtou. Ať to máte přesně, tak Kotlanova-Jírova (1998), Jírova-Mifkova (2004), Technické muzeum-Technologický park (2008) a nyní Osová-Nemocnice Bohunice (2022).
A to ještě jen v případě, pokud se Plotní bere jen jako přeložka původní tratě a ne novostavba. 🙂
Taky pravda, podobně by se vlastně dalo uvažovat i o úseku Lipová-Pisárky, kde se dělal zcela nový tunel pod MÚK Hlinky, což dokončili někdy v roce 2007. Nebo ještě Kamenolom-Zoologická zahrada, kde se převáděla trať na samostatné těleso a stavěl se nový most přes řeku Svratku, to bylo někdy 1997.
to jsem ani nevěděl, zajímalo by mě více informací
Rozestavěná/dokončovaná přeložka je vidět zde na ortofotomapě datované právě do roku 1997: https://gis.brno.cz/mapa/historicka-ortofota/?c=-603045%3A-1156807.75&z=9&lb=ofakt&ly=&lbp=88 (plus se dá přepínat mezi mnoha dalšími roky, a to po celém Brně).
Název zastávky Západní brána je určitě lepší než dříve uváděná Nová Jihlavská.
Třeba to byl jen pracovní název.
Pro redakci (Jan Sůra): Redakční šotci dostali domácí úkoly ve škole. 🙂
Čtvrtý odstavec pod perexem. Přebývá tam třetí slovo „bude“ v první větě.
Nové tramvaje si pořídíte, ale už nemáte peníze na elektřinu. Jak tedy budete jezdit, když nemáte ani peníze na elektrickou trakci?
Nebojte, klíčová infrastruktura bude v provozu vždy.
Nešlo by si to nejprve po sobě přečíst, než to publikujete?
Během léta bude pokračovala stavba…
Přes 600 metrů dlouhý tunel byl dokončen v říjnu. Vedení města si slibuje… nebo-li tam kde dnes znamená již příští měsíc;-)
Ale jinak díky za článek o tunelu v zatáčce.
Kdo si nechce hubu spálit, musí mlčet, nebo chválit. Řiká se voblouk vy zatáčko..
Ale ten voblouk je v zatáčce, že :o)
Ve vztahu k místopisu?
Pak to má napsat s velkým, ať je to jasné, Šalingrad se taky nepíše s malým.
Vy jste z toho obydleného brodu přes Vltavu pod Vyšehradem?
Tak ten brod, co dal městu jméno, nebyl pod Vyšehradem, nýbrž pod Vítkovem :o) Pod Vyšehradem je tak hluboko, že tam nestačil ani Šemík …
…Jo a nejsem odtamtud :o)
Víte co je ironie? A Šemík nestačil? Oni se tam utopili? Tak z nějaké jiné bezejmenné díry. To stejně nikoho moc nezajímá. 😉
Co pamatuji, tak se vždy mluvilo o zatáčce. Při cestě do Vídně;-)
Jazykovy web je jinde, ne tady… asi jste zabloudil omylem
Snad…ale alespoň nejzákladnější zásady terminologie…
Ale houbeles, oblouk je to výhradně v projektantském smyslu. Nebo snad podle vás v oblouku vlak obloukuje?
Kdepak. Oblouk je část trati, která není prima, ale kolenové tvoří oblouk. Dokonce se o tom píše i v předpisech pro stavbu, údržbu a provoz trati.
Chtělo by to, ale když má šotek svůj den, tak vyvádí i horší lotroviny – třeba pak nabízí přípravek na krávení (místo „trávení“)
Dovolání bylo postoupeno Nejvyššímu oudu.