Stavba metra D se odkládá ze září na jaro příštího roku
Upravený návrh stanice Pankrác. Pramen: IPR Praha
Stavba pražského metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou začne pravděpodobně až na jaře 2021, tedy asi o půl roku později.
Celé to severní trasování od Pankráce je nesmysl. Vytvářet dvě paralelní linky metra je na hlavu. Dávalo to smysl, když se tvrdilo, že se při rekonstrukci Nuselského mostu linka C uzavře. Rekonstrukce je hotová, metro D nikde. Pokud někdo bude potřebovat z Déčka do centra, může v klidu přestoupit na Céčko. Trasovat by se mělo pro urychlení celého systému MHD v nových páteřních směrech. Z mého pohledu je trasování jasné. Pankrác – Nádraží Vršovice – Ruská – Flora – Nákladové nádraží Žižkov – Chmelnice – Nádraží Liběň – Vysočanská – Prosek. Najednou tady vznikne rychlé páteřní spojení Prahou které získá… Číst vice »
Klasika, reálně 2030 a budeme rádi. A to se samozřejmě dostaví jen část a zbytek se bude dodělávat později „jako samostatná stavba“.
Hlavně aby bylo D smysluplně napojeno i na další místa severně od náměstí Míru. Největší smysl by mi dávalo Hlavní nádraží + Náměstí republiky. Perfektní napojení na vlaky a propojení dvou největších nádraží v Praze víc v jeden celek (pro rychlé pěší může být nadále příjemnější chůze, ale cestující s těžkými zavazadly nebo méně mobilní metro ocení). Dál by se mohlo pokračovat např. směr Letná – ZOO.
To je otazkou, Zizkov potrebuje zoufale metro…
To sice jo, ale nedává moc smysl tam protáhnout metro od Nám. Míru. To je pak asi lepší radši vymyslet úplně novou trasu, co se bude s D jenom křížit buď na Hl.n. nebo na Nám. Republiky.
No Decko nema moc smysl nekam protahovat… max. z nam. miru na Florenc a konec…
U nove trasy navrhnete, Zizkov je celkem jasny, ale kam dal..?
„Jednou z variant bylo náměstí Republiky“
A dál nikam? Tedy trasa metra skončí v centru? Není to poněkud pitomost?
od centra neni moc kam,…
To chcou vazne stavet 8 let? 😀 😀 😀
V současném rozpočtovém propadu se odklad hodí.
Někomu, kdo je ve finanční nouzi snad ano. To ale není případ Prahy.
Chcou zdražovat jízdné, během korony nelogicky omezovali spoje… Tolik peněz zas nemají.
Praha jako město v podstatě neví, co s penězi.
Jo jo, ještě, že to můžeme svést na Covid. Kdyby nebyl, tak si ho budeme muset vymyslet.
v cem podle vas lzou?
O lhaní není řeč (i když, něco by se našlo). Jsou ale strašně neschopní.
Asi tak.
Škoda, že jste jim nemohl poradit. Už by se zřejmě jezdilo.
Když se vám prodlouží lhůty o 3 měsíce tak ta stavba prostě o 3 měsíce zpožděná bude. Celkově je samozřejmě asi ještě prostor pro změny v projektu tak, aby celá stavba běžela o trochu rychleji. Samotné „kopání“ tunelu ale prostě neurychlíte, pár stanic trvá 8 let a trvat bude vždycky.
To je pěkný nesmysl, samotná výstavba nemusí trvat 8 let, je to jen pár stanic. I 4 roky by byly dost. Jinak září 2020+3 měsíce se rozhodně nerovná jaro 2021. A to ještě možná.
nemůže tam mít vliv, že začít kopat např. hloubené části / stavební jámy apod. v prosinci je horší než v březnu?
8 let je opravdu přehnaná lhůta pro trvání stavby pár stanic metra.
Ve Vídni se už rok staví. Termín otevření úseku s 5 stanicemi: nejdříve 2027. Je to prostě uprostřed města.
https://u2u5.wien.gv.at/site/
Nezáleží na tom, uprostřed kterého jste města, ale na tom, jakou máte geologii. Ta je pro rychlost postupu rozhodující. Pokud budete stavět někde v žule, třeba tunel Zahradnice na koridoru Votice-Benešov, je to rychlejší než stejně dlouhý tunel v Praze v břidlici nebo třeba ve zvodnělých tufech na Islandu. Druhou věcí je hloubka stanic a počet otevřených stavenišť. V ČR není a nikdy nebude tolik volné technické kapacity, aby se metro stavělo z 20 různých stavebních dvorů – metro není jediná podzemní stavba v republice, aby všichni přišli honem dělat jenom tohle a všechno ostatní se zastavilo. Oproti tomu v… Číst vice »
Mínusáře prosím o příklad raženého tunelu kdekoliv na světě v délce nad 1 km, který byl postaven rychle, a Praha by tedy měla najmout odborníky právě z tohoto projektu.
V 19. století (kdy byl k dispozici akorát krumpáč, dynamit, kolečko a volský potah) vyrubali 15 km gotthardský tunel za 10 let. To jsme se od té doby opravdu nikam neposunuli?
Ne, protože rychlost výstavby není dána rychlostí technologie, ale čekáním, až si skála sama dosedne, utvoří se horninová klenba a výrub bude stabilní. A to je z větší části dáno fyzikálními vlastnostmi skály, ne technologií ražby. Vlastnosti skal se skutečně za sto let nijak nezměnily a nezmění se ani za milion let. Gotthard se stavěl velmi pohodlně, protože při tak pevném a kompaktním nadloží, a ještě v horách, můžete střílet jedna dvě, dělat dlouhé záběry a výrub máte vcelku stabilní. To ve městě pár metrů pod terénem rozhodně nejde.
O berlínském prodloužení U5 nemluvě: V roce 2000 se začalo stavět, v roce 2009 byl otevřen úsek mezi Hlavním nádražím a Braniborskou bránou s celkem 3 stanicemi (včetně těch dvou konečných). V roce 2010 se začal stavět úsek od Braniborské brány na Alexandrovo náměstí, celkem 4 nové stanice (5 mezistaničních úseků), dosud není v provozu.
Stavbu nelze rozjet, tak se aspoň řekne, že je potřeba rozšířit geologický průzkum, protože podmínky jsou složité, je to z nouze ctnost a napadnout to nejde. Staveniště nezůstane opuštěné, bude rychleji hotová Pankrác, ale zprovoznění trati se tím nijak neurychlí. Stavební řízení nyní běží (jestli to dobře chápu) na úsek po Nové Dvory, tak mi jakékoliv odhady termínu dokončení do Písnice připadají směšné. Pokud jde o pokračování na sever, město by se mělo vážně zamyslet nad Hlavním nádražím. Je to jen jedna stanice navíc a její význam je značný. Měla by být podle mého zahrnuta už do druhého úseku. Náměstí… Číst vice »
A neuvažují spíš o tom že pod nádražím bude podzemní Wilson II, tedy La Scala, kuš co to melu Opera? Problém snad může být že snad tam prý někde je kryt.
Možná by ale nebylo zlé začít uvažovat jestli v okolí prahy nemá metro jezdit po povrchu jako příměstská železnice a třebas pod trolejí.
HN určitě a NR také neuškodí. A Letenské náměstí jako možná další stanice severním směrem by asi také dávalo smysl.
Letenské nám. – ZOO – Bohnice – Čimice, to by asi taky smysl mělo.
Spíše Zemědělska Univertira
Suchdol ani tu tramvaj a možná i odříznout autobusy – dokud nepovolí D0!!!
Náměstí republiky = Masarykovo nádraží, takže je to taky nádraží…
Prostě normální, Praho vítej v realitě. ŘSD také raději připravuje 2x tolik projektů, protože už ví, že se polovina někde zasekne.
Jenže ŘSD na rozdíl od Prahy stále něco (a dost) staví. Praha je daleko neschopnější „podnik“ a to už léta.
Právě proto, že poslední větší stavby se začali stavět v Praze před více než 10 lety (Blanka, metro A), tak úředníci již neví. Narozdíl od ŘSD.
Bla bla bla. ÚOHS zakázal uzavření smlouvy s vítězem soutěže na první úsek z důvodu porušení základních zásad zadávacího řízení. Dále tam není ani slovo o zastupitelkyni Prahy 4 Marie Jelínkové (zvolené za Pirátskou stranu), která se rozhodla bojovat proti výstavbě stanice Olbrachtova a podala spole se svým sdružením Pankrácká společnost už 3 procesní námitky. Šermuje oblíbenou zbraní, napadením úředníků z podjatosti, moc dobře ví, jak to zdržovat, bude fakt bomba, jestli o stavbě metra v Praze bude nakonec rozhodovat úřad mimo Praha s nulovými zkušenosti s takovými stavbami. Tenhle magistrát nám byl čert dlužen bohužel i ve věci rozvoje… Číst vice »
Pokud existuje důvodné podezření na podjatost úředníků, tak jiná možnost není.
Další otázka je kolik úředníků fakticky na stavebním úřadě ví jak na metro, poslední úsek se uváděl do provozu před pěti lety, takže se to schválilo na úřadě tak před deseti. Jsou tam vůbec ještě ti samí lidé? Jinak se změnily zákony atd.
Magistrát má oddělení spacialniho úřadu který vydává rozhodnutí ke stavbám v metru i když se nestaví nová trasa a celkem má práce dost takže bych se nebál že metro neumí. A někteří tam určitě minimálně předchozí úsek pamatuji.
Existuje-li na něčem masivní společenský zájem, je docela dobře možné, že na tom mají tentýž zájem i konkrétní úředníci a že se dokonce ani nenajde úředník, který by na té věci zájem neměl. Představte si třeba řízení o nějaké zábraně proti povodním, která ochrání celé město, včetně bytů oněch úředníků.
Tak je třeba to posunout na vyšší(jiný) úřad. Myslím že už taková situace v ČR byla kdy se řešení daného problému vzdali všichni na daném úřadě pro podjatost. Takový krok by měl být samozřejmostí, je velmi složité objektivně rozhodnout o věcech, které se člověka přímo dotýkají a nemyslím s že je u nás taková byrokratická kultura, kde by úředník sebe bral jako sluhu a rozhodl nestranně, to je tak spíš někde v Japonsku, ne zde. Tady bych spíš čekal „nějak to ohnu ať z toho vyjde to co chci/che šéf.“
V rámci podjatosti by se mohl zrušit i celý demokratický proces, a nechat o volení našich politiků raději rozhodovat nějaké nezaujaté cizince a úúúplně nejlíp aliens or lizards.
Obávám se, že takhle široce podjatost chápána není. Je chápána jako zájem, který na věci drtivá většina ostatních lidí nemá. Například soudce by musel soudit rodinného příslušníka nebo někoho, kdo ublížil jeho rodinnému příslušníkovi. Případně pokud úředník má osobní zájem na příjmu z pokuty, protože z ní má provizi. Tam je podjatost zjevná. Nebo jinak. Představte si, že úředník rozhoduje o schválení zákroku, který ovlivní dráhu meteoritu tak, aby se nesrazil se zemí. Je podjatý? Jistě. Chce přežít. Ale společenský zájem na tom, aby byla srážka odvrácena, je výrazně silnejší, než společenský zájem na nepodjatosti úředníka v této konkrétní věci.… Číst vice »
Meteorit je špatný příklad, to je těleso z vesmíru a jeho odklonění nezasahuje do ničích práv (nehledě na to na světě je jedna soukromá společnost a 5 agentur které mají potřebnou techniku k tomu jej odklonit, hypoteticky), stavba hráze ale bude někomu do práv zasahovat.
Já tu vidím jednu možnost podjatosti (úředník v Praze) a to takovou že hrozí nebezpečí že od (ne)schválení se bude odvíjet jeho další působení v úřadě. To je už dost slušný důvod k podezření z podjatosti.
To je nesmysl. Nevím jestli jste někdy nějaké rozhodnutí vydával, ale pokud ne, tak věřte, že udělat něco, co říkáte, není vůbec lehké a snadno proveditelné. Myslím tím úmyslně, protože neúmyslně se určitě vydávají nesprávná rozhodnutí. Tak jsou ale většinou ty nesrovnalosti zjevné.
Mohu se zeptat o co přesně té paní jde? To už vadí i metro, tj. podzemní stavba?
Jinak opět pirátská konzistentnosti v praxi, strana to oficiálně podporuje a straníci to pak tiše sabotují. To samé vnitřní okruh.
Nebo možná snaha o službu svým voličům, respektive o odpovědnost k nim? Piráti prostě nefungují tak že by velký vůdce řekl bude metro a všichni budou jako armáda dělat všechno pro to aby se metro za každou cenu protlačilo. Takže pokud dojde k situaci kdy místní obyvatelé něco nechtějí, je u pirátů zjevně toto nadřazeno závěru strany. Ale tak by to mělo být. Byla zvolená k zastupování lidí, ne k prosazování rozhodnutí vedení. Kdy toto už konečně jak národ pochopíme? Ano, bylo by zajímavé o co jde, třeba jde o nevhodné umístění stanice z pohledu MČ, nebo třeba má paní… Číst vice »
Pirát nefungují. S tím by se dalo souhlasit. Se zbytek již o poznání hůře. Jinak stále nevím co těm údajným voličům vadí na stanici metra.
Jako Zizkovak rikam,jen ne v navrhu na Zizkov.. nam vubec D nepomuze v soucasne trase.. to radeji na nam. Repu👍
D na Žižkov je nesmysl, tramvaje stačí. Maximálně udělat tunel pro tramvaje v okolí zastávky Lipanská, tam je trochu špunt, jinak mají tramvaje vlastní jízdní pásy.
D pokračovat na Náměstí republiky, Letnou, Zoo, Bohnice a možná dál na sever. Sice tam budou dlouhé eskalátory, ale trasa dává smysl je tam potřeba narozdíl od Žižkova.
Tramvaje v oblasti Žižkova ve špičkách sotva stačí teď, ale chystá se rozsáhlá výstavba v oblasti nákladového nádraží, takže by ty tramvaje mohly rychle přestat stačit úplně a tramvajová síť má slabá místa především v počtech křížení s magistrálou při trase ze Žižkova do centra… ty jsou jen na Pavláku a na Bulharu. Ani případné křížení u Muzea moc nepomůže, protože do Vodičkovy a Jindřišské už se víc tramvají nevejde, kvůli kapacitě křižovatek v Lazarské a na Senovážném námèstí. Navíc pokud by měla být stanice D na náměstí Republiky hlouběji než B, pak si moc neumím představit hloubku stanic na… Číst vice »
Blanka je poměrně mělce uložená, čili s tím problém nebude a D bude na náměstí míru nad A. Podchod Vltavy se dá zvládnout i ve stylu zanořování tubusů jako na C mezi NH a KB.
Žižkov by potřeboval podzemní tramvajovou trať Ohrada – Bulhar nebo ještě lépe Ohrada – Bulhar – Karlák – Anděl – Kavalírka. Praha bohužel tu etapu pre-metra narozdíl od kupříkladu Vídně přeskočila, což je zrovna v této relaci trochu škoda.
Existuje taková studie, že by D vedlo na Nám Republiky a odtud úvratí na Žižkov, případně i s přímou propojkou z Hlavního nádraží na Žižkov. Vypadá to na první pohled značně kostrbatě, ale ve výsledku to pro začátek spojuje dva žádané směry do jednoho provozního celku a přitom to umožňuje do budoucna pokračovat z N.R. dál na Letnou a třeba Bohnice a posléze třeba rozdělit na dvě samostatné linky – není to úplně nemožný koncept, jen stanice N.R. by musela mít od začátku více nástupišť nebo alespoň nějakou přípravu na ně.
Mně ta úvrať nedává úplně smysl. V čem je lepší, než přestup (třeba hrana-hrana) na další linku?
Lidi můžou zůstat sedět na zadku. (Když je zvednu, nic neušetřím – vlaky, energii, prostě nic.)
Pro Žižkováky jsem někde nakreslil linku ze Strahova do Malešic. Točit tam =D= je opravdu blblost. Paradoxně by šlo použít i to, co je nyní v územním plánu.