Stavba metra D před startem. DPP vybral firmy na průzkum, čeká se na souhlas radních

Vizualizace stanice Olbrachtova. Foto: DPPVizualizace stanice Olbrachtova. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy může formálně během příštích týdnů začít se stavbou nového metra D. Pražští radní budou v

Dopravní podnik hl. města Prahy může formálně během příštích týdnů začít se stavbou nového metra D. Pražští radní budou v pondělí hlasovat o materiálu, který má stavbu fyzicky zahájit právě geologickým průzkumem. Vykopané šachty a štoly pro průzkum už budou sloužit i budoucímu metru.

Výběrová řízení na zhotovitele geologických průzkumů jsou dokončená, čekáme jen na pokyn radních,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski. DPP musel firmy na geologický průzkum vybírat nadvakrát, první po chybách zrušil a vypsal znovu.

Celkem čtyři zakázky získaly společnosti Hochtief, Metrostav a Strabag. DPP zatím nechce do schválení zveřejnit detaily, kdo a za kolik jakou zakázku vyhrál. Předpokládaná hodnota čtyř zakázek je necelých 1,6 miliardy korun. Geologický průzkum bude probíhat ve 4 lokalitách v okolí stávající stanice metra C Pankrác.

Bez geologického průzkumu by se metro nepovedlo zprovoznit v plánovaném termínu do konce roku 2027, a stavba by nezačala dříve než za rok. Metro by bez průzkumu začalo jezdit nejdříve v roce 2029. Aktuální harmonogram počítá s tím, že žádost o stavební povolení na variantu VI umožňující výstavbu a zprovoznění pěti stanic najednou s možností dostavby dalších třech stanic v nezávislém časovém horizontu podá v prosinci, stavět by se tak mělo dle aktuálního harmonogramu v létě příštího roku. Podle DPP 90 % staveb z geologického průzkumu zůstane využito pro stavbu metra.

Trasa metra je plánována tak, aby se ideálně podařilo zprovoznit celý úsek najednou, tedy z Pankráce do Depa Písnice. Na trase jsou plánovány stanice Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Radní mají v pondělí schvalovat nejen geologické průzkumy, ale i celkový rozpočet celé akce. „Stavba metra I.D  bude zahájena formou Geologického průzkumu, za podmínky schválení jeho finančního krytí Zastupitelstvem hl. m. Prahy,“ uvádí se v důvodové zprávě. Zastupitelstvo bude metro řešit ve čtvrtek.

Metro D má podle aktualizovaných odhadů vyjít na 72 miliard korun. DPP a Praha pokročily i ve výkupech pozemků. Za posledních 5 měsíců došlo k dohodě kromě jiných s Českou poštou, SŽDC, Českými drahami, OC Arkády nebo vlastníky pozemků v obou lokalitách Krče. Stanice mají dostat také novou podobu. „Metro  D jsem skutečně převzal ve fázi, kdy není možné zasáhnout do architektonického zpracování stanic, aniž by se zbrzdila realizace. Jde ale ovlivnit jejich výtvarné ztvárnění a přesně to se může postarat o úplně jiný dojem, jaký jako cestující budeme z cestování mít,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Návrhy bude vybírat komise složená například ze zástupců IPR nebo Národní galerie, libreto připravuje David Vávra. Praha připravuje i další část metra z Pankráce na Náměstí Míru, kde není projekt ještě tak daleko.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP

Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP

Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Metro D
14 komentářů