Doprava ve městě Metro

Stavba metra D před startem. DPP vybral firmy na průzkum, čeká se na souhlas radních

Vizualizace stanice Olbrachtova. Foto: DPP
Vizualizace stanice Olbrachtova. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy může formálně během příštích týdnů začít se stavbou nového metra D. Pražští radní budou v pondělí hlasovat o materiálu, který má stavbu fyzicky zahájit právě geologickým průzkumem. Vykopané šachty a štoly pro průzkum už budou sloužit i budoucímu metru.

Výběrová řízení na zhotovitele geologických průzkumů jsou dokončená, čekáme jen na pokyn radních,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski. DPP musel firmy na geologický průzkum vybírat nadvakrát, první po chybách zrušil a vypsal znovu.

Celkem čtyři zakázky získaly společnosti Hochtief, Metrostav a Strabag. DPP zatím nechce do schválení zveřejnit detaily, kdo a za kolik jakou zakázku vyhrál. Předpokládaná hodnota čtyř zakázek je necelých 1,6 miliardy korun. Geologický průzkum bude probíhat ve 4 lokalitách v okolí stávající stanice metra C Pankrác.

Bez geologického průzkumu by se metro nepovedlo zprovoznit v plánovaném termínu do konce roku 2027, a stavba by nezačala dříve než za rok. Metro by bez průzkumu začalo jezdit nejdříve v roce 2029. Aktuální harmonogram počítá s tím, že žádost o stavební povolení na variantu VI umožňující výstavbu a zprovoznění pěti stanic najednou s možností dostavby dalších třech stanic v nezávislém časovém horizontu podá v prosinci, stavět by se tak mělo dle aktuálního harmonogramu v létě příštího roku. Podle DPP 90 % staveb z geologického průzkumu zůstane využito pro stavbu metra.

Trasa metra je plánována tak, aby se ideálně podařilo zprovoznit celý úsek najednou, tedy z Pankráce do Depa Písnice. Na trase jsou plánovány stanice Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Radní mají v pondělí schvalovat nejen geologické průzkumy, ale i celkový rozpočet celé akce. „Stavba metra I.D  bude zahájena formou Geologického průzkumu, za podmínky schválení jeho finančního krytí Zastupitelstvem hl. m. Prahy,“ uvádí se v důvodové zprávě. Zastupitelstvo bude metro řešit ve čtvrtek.

Metro D má podle aktualizovaných odhadů vyjít na 72 miliard korun. DPP a Praha pokročily i ve výkupech pozemků. Za posledních 5 měsíců došlo k dohodě kromě jiných s Českou poštou, SŽDC, Českými drahami, OC Arkády nebo vlastníky pozemků v obou lokalitách Krče. Stanice mají dostat také novou podobu. „Metro  D jsem skutečně převzal ve fázi, kdy není možné zasáhnout do architektonického zpracování stanic, aniž by se zbrzdila realizace. Jde ale ovlivnit jejich výtvarné ztvárnění a přesně to se může postarat o úplně jiný dojem, jaký jako cestující budeme z cestování mít,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Návrhy bude vybírat komise složená například ze zástupců IPR nebo Národní galerie, libreto připravuje David Vávra. Praha připravuje i další část metra z Pankráce na Náměstí Míru, kde není projekt ještě tak daleko.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP
Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Občan
Host
Občan

Nevíte někdo, jestli bude z déčka na N. Bratří Synků i nějaký přímý výstup na nádraží do Vršovic? Přijde mi dost nekoncepční na dnešní dobu postavit stanici metra vedle nádraží, u kterého se počítá se zvýšením významnosti, a nepropojit ji. Hledal jsem a nic jsem bohužel nenašel. :-/

Karásek
Host
Karásek

To, že se začne stavět slýchám tak cca od roku 1997…

jirka
Host
jirka

Pred Startem? tak za 7 let. Banglades hadr.

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

72 miliard? Mám pocit, že původně ta částka byla o hodně nižší. Nebo už je to počítáno i včetně úseku z Pankráce na Náměstí Míru?

lokodepo
Host
lokodepo

Správnej postřeh. Metro projektuje monopolní projektantská firma Metroprojekt. A té se v poslední době nějak zalíbilo železniční stavby notně prodražovat, viz například Soběslav – Doubí. A metro se tomuto negativnímu trendu holt nevyhnulo.
Dost by mne zajímala podrobná specifikace těch průzkumů, když to stojí neuvěřitelných 1,6 mld. Kč. Asi se na všechno vykašlu a půjdu si založit firmu na geoprůzkumy pro Prahu.

Krejond
Host
Krejond

Nechápu proč úsek z Pankráce na Náměstí Míru není tak daleko v přípravě, když je v metru D velmi potřebný vzhledem k tomu, že všechny lidi z okolí metra D to přiveze na Pankrác a většina lidí bude chtít dál do centra a tak budou muset přestoupit na už teď dost plnou linku C.

XXXD
Host
XXXD

Naprostá většina lidí, která přesedne z D na C už ním ale jezdí, jen k němu budou jezdit D a ne autobusem, to je hlavní rozdíl. Samozřejmě tím rozhodně nijak nesnižuji význam úseku z Pankráce na Náměstí Míru, který je také důležitý.

Jarek
Host
Jarek

Metro určitě přitáhne víc kaštanů, řekl bych „většina“, ne „naprostá většina“.

pawel
Host
pawel

budou zpocatku jezdit jen kratsi (napr. trivozove) soupravy, aby se naval na pankraci trochu rozmelnil? s automaticky rizenymi vlaky by to nemel byt problem…

Alfons
Host
Alfons

Mozna mne sali zrak i sluch, ale mam dojem, ze se setri na nespravnych mistech v tomto projektu. Projekt samotny je resen, na muj vkus, prekotne a zmatecne (financovani s/bez Penty, s dotaci/bez dotace EU atd. bez jasneho a neustale se meniciho planu), aby se rychle preskocilo a nahradilo obdobi necinnosti na magistratu za doby panovani lady Krnacove a spol.

Jarek
Host
Jarek

Mně spíš překvapuje ta volba na Náměst Míru, co tam je? Nebylo by mnohem přínosnější to natáhnout až pod Hlavák?

Jackub
Host
Jackub

To by měla být další etapa.

czhunter
Host
czhunter

Pokud vím, tak tam pořád není dořešené, jestli to chtějí časem vytáhnou na Žižkov nebo ne.

Tam totiž když se to zakončí pod blbým úhlem, tak už nikdy na Žižkov zatočit nepůjde – jedině nějakým nesmyslem, jako třeba úvratí, o které se taky občas zbytečně mluví.

http://www.nasepraha10.cz/data/USR_100_DEFAULT/NP3_metro_D.jpg
(to je samozřejmě jen taková „fanfikce“, ale nepocybně legitimní úvaha pro přespříští desetiletku).

Jinak samozřejmě i přímé napojení na Cčko by se hodilo. Než v roce +- 2157 postaví „ring“ linku E.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pro vlastní Žižkov žádná trasa od Pankráce přes Vinohrady nikdy nebude mít valný smysl, protože nikdy nemůže vést pod skutečným centrem města – pro Žižkov by mnohem větší smysl měla nějaká dosud vůbec reálně neuvažovaná další separátní trasa minimálně z Můstku (nebo možná z Újezdu a přes Můstek) a pod hlavní nádraží a přes Žižkov někam dál (možná přes Vysočany někam na Prosek). A trasa „D“ by měla logicky mnohem větší smysl, kdyby z Náměstí Míru vedla pod hlavním nádražím na Náměstí Republiky, a pak ještě dál někam na Letnou a třeba k Výstavišti a holešovickému nádraží, případně na opačnou… Číst vice »

Partneři



CSCARGO