Stavba koridoru Doubí – Soběslav začala, výhledově se počítá s 200 km/h

Soběslav - Doubí, vizualizace. Pramen: SŽDCSoběslav - Doubí, vizualizace. Pramen: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty dnes slavnostně zahájila budování předposledního úseku 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jde o téměř

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sladlu

200km/h okolo nástupiště???? Vážně?
Proč nikdo neřeší mírná pravidla na nástupišti? 200 km/h je fofr. Samotná mašina váží pod 100tun. Vznikne obrovský průvan….
Baravená čára na zemi nestačí!!! Kočárek žádná čára nezastaví a frajerskou mládež už vůbec ne. A co poloslepý důchodci???

sladlu

lidi co umí dát jen „červený palec“ dolů přivážu poblíž nástupní hrany nástupiště a dám jim hlídat do náruče malou čivavu … schválně jak dlouho vydrží :/

Co konstruktivní odpověď, prosím lidi? Napíše někdo, kdo zná legislativu. Nebo chystané novinky v tomto bodě?

Odpadlík

To je snad nějak ošetřeno legislativně (tj podobně jako úrovňové křížení = 160km/h max) nebo se pletu?

Martin

Legislativa urcuje bezpecnou vzdalenost od hrany nastupiste, ta je u nas vyznacena carou pro 160km/h (0.8m), za ni nesmite stat, urcuje ji i pro rychlost 200km/h (1.3m)…
Jinak se kolem nastupist jezdi i napr. 300km/h, ale tam jsou jina bezpecnostni opatreni, …

sladlu

Dekuji.
Za me to nestaci. Cara je malo. Pridat aspon svetlo v podlaze jako v metru. Nebo zabradli s vratkami…

sladlu

Ale jiste nejlepsi je umistit zastavku na vedlejsi kolej. Slovaci to casto delaji

Martin

Ano to je samozrejme nejlepsi, jinak japonci maji steny na nastupistich… ale i treba svedove a jine zeme pouzivaji formu sten a cidel…
Problem je, ze je to drahe a vlaky pak museji byt typizovane, donekonecna nelze investvat kvuli lidem co nedodrzuji pravidla, do 200km/h by cara mela opravdu stacit,… muzeme se bavit o jejim posunuti, zvyrazneni, ale kdo porusuje pravidla, porusi je i tak…
PS: bezne jezdim vlakem a kolem nastupiste projizdeji vlaky 160 a nemam s tim problem…

Tady mate treba nejake priklady: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=ITr2NdmWWI4

Petr Šimral

Čára, rozhlas a varující displej je málo?

sladlu

Aspon svetelna signalizace na podlaze a zavetrna stena pred nastupistem

sladlu

je to pěkný, že 4. koridor je stavěn s myšlenkou na 200km/h a existují dlouhé úseky bez propadu rychlosti 🙂 …jako jediný v ČR. Podivme se na 3. koridor, tam jsou rychlosti na nových přeložkách pouze mezi 120-140 Km/h. Nemluvě o zpackané konstrukci troleje v Ejpovickém tunelu, ale idkyby tam mohli jést vlaky 200km/h, tak leda jen 5km v kuse. Zatímco na 4. koridoru vznikají úseky dlouhé i 20-40km kde vlaky v celku mohou jést 160km/h 😉 Slabé místo 4. koridu je mezi Prahou a Benešovem… Slabé místo 4. koridu je mezi Budějkami a Kaplicí/hranicemi… 1 kolej s rychlostí 80km/h… Číst vice »

VRT

Úžasné, on se začal (konečně) opravovat kus tratě na rychlost a parametry odpovídající významu dané trati na konci 10. let 21 století a jsme v takovém stavu, že se z toho můžeme po.
Jo, samozřejmě jsem rád. Ale pojďme se už vážně zabývat dalšími stavbami. Zde konkrétně samozřejmě rozjet Nemanice – Ševětín a především začít pracovat na Praha – Benešov. Dluh na infrastruktuře tu je mimořádný.

liberal shark

Jak můžete něco takového napsat? Vždyť za komančů se tady toho tolik postavilo :-)).

Jiří Kocurek

Tohle si nechte pro nějakého zasloužilého železničáře, který vzpomína na to, že tehdy měl … a meze nebyly tak studené.

liberal shark

Z Budějovic do Prahy za 100 minut – nádherná představa. Pak už nebude mít smysl jezdit do Prahy autem.

Vlada

Express budou za 1hod 23min

Přemek

Palec nahoru, snad se vše stihne při dobré kvalitě včas.

novyv

Po dokončení koridoru se jízdní doba expresů z Českých Budějovic do Prahy přiblíží hodině a čtyřiceti minutám??? To se mi nezdá, všude proklamují, že expresy 1hod 23min a ryhlícky 1hod 40min. kdyby expresy po tolika modernizacích zrychlily jen o 20 minut oproti dnešku, to by bylo o ničem.

Haha

Mělo by to být SJD 90 minut, tj. o pár minutek pod.

bkp

Výchozí stav byl cca 2:15 pro vyjímečný expres a cca 2:40 pro rychlík. Dnešní jízdní doby odpovídají stavu, kdy 2/3 modernizačních prací jsou dokončené.

liberal shark

Zásadní přínos je dvojkolejnost a s tím spojená propustnost trati – tedy až na ten jižní konec :-).

Aleš Stuchlík

Jaká je rychlost v oblouku za Veselím nad Lužnicí? Dle Openrailwaymap je tam propad na 145 km/h, přitom je to přeložka v nové stopě.

Alibaba

kdyby jste chtěl větší rychlost, tak ta přeložka (novostavba) by musela být delší. A vzhledem k tomu, že tam je CHKO, tak možná nebyla snaha do něj ještě hlouběji zasahovat.
P.S.: Nemaj tam naklápěčky 160? To je poslední dobou takový projekční strop.

Jiří Kocurek

Důležitá je otázka: Co bude Veselím projíždět bez zastavení?
Je−li odpověď „nic, všecko bude ve Veselí zastavovat“, tak je ten propad rychlosti pouze teoretický.

noerf

Expressy projíždějí bez zastavení a časem i část rychlíků.

dopravák

Aleš Stuchlík: A jaká bude rychlost v obloucích napojujících tuto přeložku u Doubí a Soběslavi? Pokud vím, už v minulosti tady někdo upozorňoval, že pro normální soupravy to také V = 160 km/h nebude, a zda to bude aspoň pro naklápěcí soupravy, nevím rovněž.

Kusi

Mezi Prahou a Benešovem jde trať ve staré stopě a zaplať pánbůh že je to dvoukolejné. Obávám se, že přes Sázavu by byla asi stavba nové tratě neprůchodná. Podívejme se na stav v D3.

Martin

D3 vede jinudy nez nova trat Praha-Benesov…

Obtloustlý Travolta

D3 není konkurenční. Letmým pohledem na pentlogramy ŘSD zjistíme, že (logicky) nejvíc provozu probíhá mezi nezacpanějšími lokalitami společně s nejhorším parkováním. To co milovník rychlého individuálního motorismu získá na úseku dálnice, spolehlivě a (mnohdy) násobně ztrácí: a) než se na dálnici vymotá v začátku cesty a za b) nežli v cílové destinaci zaparkuje. Vlaky toto příliš netrápí a tak JČ kraj propaguje auta a autobusy, s vševysvětlující hloupou mantrou řídkého osídlení oblasti a tudíž údajné nevýdělěčnosti veřejné dopravy. Asi proto, že logika velí použít dopravního prostředku, resp. jejich kombinace, která se vyhýbá závislosti na obyčejném kolektivně frontovém silničním provozu. Proto… Číst vice »

Sauber StraBe

D3 je konkurencni a zbytecna. 4pruh dle pentli potrebny max na Tabor – Veseli – CB

libor

blbost

liberal shark

Koukám že už jste tam dlouho nejel :-(. Ve všední dny je tam ráno a večer kalamita, způsobená lidmi co dojíždějí doPrahy za prací. A každý víkend tahnou kolony na jih a v neděli zpět. Regulérní katastrofa :-((.

Martin

Zbytecna neni, resp. asi by nejakou dobu stacila D4 protazena do Budejovic, takhle mame 2 dalnice na pul cesty, ktere se miji o 40km vzdusnou carou, jednu z Prahy a druhou z Budejovic (krom par useku)… ale zbytecna neni,…

Ale proti zeleznici po dostavbe je rozhodne konkurencni, sice se budete chvili motat v Praze na okruh, ale zase pak pojedete bez zastaveni cca 130km/h, vlakem pojedete pomalu do Benesova a odtud sice 160km/h, ale se zastavkami… Kdyz pridate cekani na vlak a pocasi,… tak zeleznice vyjde cca na stejno a to cloveka jezdiciho autem neprimeje jet vlakem,…

Vláďa

Už teď je v Aktualizaci č. 3 Zásad územního rozvoje Středočeského kraje nový železniční koridor Stránčice – Bystřice u Benešova v nové stopě, která umožní rychlost min. 160 km/hod. (záměr D204 v modifikované trase jižní varianty VRT na Brno). Bylo by zajímavé vědět, na kolik by přišly všechny stavby z Benešova do Českých Budějovic – většina je novostavba s rychlostí 160 km/hod.. Sem se tlačí peníze, ale z Prahy na Liberec vůbec nic. Budeme zase jezdit jen autobusy.

Martin

D204 Koridor tunelové trasy VRT Praha – Brno/České Budějovice…

Územní plán města respektuje záměr č. D204, koridor železniční tratě č. 220: úsek Praha – Bystřice,
stanovený v ZÚR SK. Územní plán tento záměr uvádí jako výhledovou podpovrchovou trasu pro
vysokorychlostní trať. Vymezený koridor pro vysokorychlostní trať vstupuje do území v šířce 600 m,
v zastavěném území se zpřesňuje na 200 m a za hranicí katastrálního území se rozšiřuje na 600 m.
Ve výkrese územního plánu je zanesen koncept VRT Praha – Brno vedoucí přes Jihlavu, který má
druhou možnou variantu vedoucí přes Havlíčkův Brod.

Martin

Takze jak jsem cekal, jde o stejny koridor, ktery je/byl shodny s koridorem VRT na Brno… stavebni narocnost zustane stejna jako v pripade vystavby VRT…
Nekdo docela dobre mlzil tim, ze severni trasa vyjde levneji i se zapoctenim nove trate na Benesov, proste pokud trasovani zustane stejne, tak na te trati nezmizi viadukty a tunely,…

ceskolipak

Tak nějak jsem doufal, že VRT do Brna povede jižním směrem a budějovické expresy by elegantně vynechali obloukovitou trať kolem Čerčan a nechali prostor příměstu. 200 km/h je sice pěkná, ale koněspřežka a panťáková 221 celou trať 220 pro mezinárodní provoz trochu deklasují. Jinak jsem nedávno jel rychlíkem ČB-Praha. Po dlouhé době a těšil se na moderní trať. Jenže vlak víc stál než jel. Pomalé jízdy, křižování a když už se to rozjelo zastávka Olbramovice. Celkově trochu zklamání, ale to je dneska všude. Stačí malé zpoždění, a je tam velká nestabilita. Např. v Kolíne měl EC na Budapest asi 3… Číst vice »

Jiří Kocurek

Hádám, že to křižování zcela jistě probíhalo na staré jednokolejce, nikoliv na už zmodernizovaném úseku.

Lemmy

Jsou to krásný zprávy, ale člověku přijde líto, že směrem na Boleslav, nedejbože na Liberec nic takovýho ani náhodou nehrozí… 🙁

A.R.

Typicky český přístup – to nejde, nemůžeme a tak dále. Švýcarsko je hornatější a problém v tom nevidí. Prostě to udělají.

Martin

…ona je prikladem i trat na Budejovice z Benesova, take puvodni jednokolejka a dnes se stavi s estakadami, tunely prakticky v nove stope a take to problem neni…

Lektor

A to je Jihočeský kraj jeden s nejmenší hustotou zalidnění u nás. Ale do liberecké dvousettisícový aglomerace to záhadným způsobem nechce vyjít. A to ještě uprostřed leží Boleslav.

Georg

holt eu si objednala a zaplatila „4. koridor“, tak ho ma…

liberal shark

Liberec není na trase TEN-T :-(.

Octupus

Kdyz nekdo (sudop? Sosna?) vymysli pomalou trat pres vlkavu, ktera tezko muze stahnout dopravu z D10. Za to vsak developerske zajmy na letisti Mlada tu jsou…

ceskolipak

Největší špunt je Boleslav. Hlavní nádraží je daleko od města a je celkem nepoužitelné, městské je zas zredukováno na 2 koleje.
Trať na Liberec je jen plná otazníků, varianty přes Lysou, stávající stopa, VRT v nové stopě.

Možná se měly sny o 160 km/h už před 20 lety utnout. Trať do všetat elektrizovat a zdvojkolejnit pro příměsto, do liberce jen optimalizovat ve stávající stopě, s minimem přeložek, na trať nasadit motorové naklápěcí soupravy jako jezdí v Bavorsku.
Na co elektrika v Liberci, když je v okolí jen nezávislá trakce…

jirka

skvělé, konečně. ….Nyní nám zbývá už jen přestavba úseku ze Ševětína do Nemanic.. to už tak skvělé není a to slovíčko jen- není moc na místě protože to je právě ta nejtežší část z celého koridoru.

Poudy

To sice máte absolutní pravdu, ale i bez tohoto úseku bude ta trať přímo luxusní, když se podíváme v jakém stavu to bylo před „pár“ lety. Já osobně beru za větší problém než Nemaše rychlý koridor mezi Prahou a Benešovem, ten se narozdíl od tohoto úseku u Budějic bude stavět bůhví kdy a jestli vůbec. To je velká škoda i pro linku S9.

Lemmy

Tak, tak… možná že by mohlo dojít aspoň na zrychlení úseku Čerčany-Benešov – narovnání, dostaba zastávky, možná zahloubení severního zhlaví Benešova a mírné narovnání oblouku… A to bude asi tak maximum… Tunel do Strančic je scifi.

noerf

Poudy: Ono do budoucna by nebylo od věci zkapacitnit úsek Praha – Benešov, aby se osobní a spěšné vlaky měli svoji trať a rychlíky či expressy svou rychlejší.

Jan Mráček

Máte úplnou pravdu, ten úsek od Prahy na Benešov, kde je z celého koridoru Praha – Č. Budějovice nejvíce spojů, bude po dokončení NemaŠe v nejhorším stavu. Nedávno jsem pokládal dotaz na SŽDC, jestli existují nějaké úvahy na vylepšení tohoto úseku a prý se o ničem takovém ani neuvažuje. Tak nezbývá než doufat, že se toto ještě změní.

libor

to je dost bída. protože Praha-Benešov to není zrovna kousek trati a až někdo za pár let zjistí, že je potřeba něco dělat, bude několik studií, začne se něco připravovat atd… tak v dalších 20 letech nic nebude. Současná přestavba IV.koridoru je někdy od roku 2005, což už je 15let. tj. do 20-ti let (od záhájení) to nejspíš ani nebude komplet a to úsek do Bene byla jen rekonstrukce současného stavu s nějakým tím větším R.

Martin

Nadeji byla Brnenska VRT, ale to zrejme definitivne uz padlo a povede severni trasou…

Lektor

Nebojte na VRT bude ještě dost studií tak se to třeba změní. I když je pravda že stavět se to nebude tak jako tak.

PokOkt

Nechce se severni varisnta protoze development divize Sudopu?

Martin

Me je to osobne jedno kudy povede, hlavne aby byla… Ale benesovska varianta mi dava vetsi smysl, kdyz zaroven zlepsi parametry trate na jih… severni bych videl jako vrt na HK/Polsko… Ve stejnem smeru vede i dalnice, take neni postavena od Jihlavy na sever
Napojeni mest jako Tabor, Veseli, Budejovivice a okolni mesta na navazujicich tratich tak zustane jen na koridor s uzkym hrdlem Praha-Benesov, ktere nepujde odstranit jinak nez stejne vystavbou nove trati, D1 a D3 v SK budou silne konkurencni…

Sinep Anigav

Vidíte ten paradox: ještě před několika málo desítkami let byl úsek Praha – Benešov proti ostatním ´dokonce dvojkolejný´ a ´dokonce elektrifikovaný´ a ´dokonce moderně příměstský´(protože žabotlamy), teď se to otáčí, a proti ostatním úsekům Praha – ČB se stane nemoderním, pomalým, stejnosměrným, úzkým hrdlem koridoru.

mgr.pavel

Jo, kéž by se podobně modernizovaly i další hlavnější směry..

johny

To je něco jako úsek U-cho na prvním koridoru taky nevím na co čekali.. Naštěstí se to taky posunulo nedávno.

Martin

Prave, sudop uz planuje VRT severni cestou, na Benesov z Prahy v novou trat tedy uz nedoufam,…

Poudy

Můj osobní tip na tento úsek je cca 2050, ve všem jsem optimistou ale v dopravní infrastruktuře v ČR rozhodně ne. Bude to znít hloupě, ale v severní trasování VRT do Brna jsem doufal, i když si uvědomuji že je to pro tunel na Benešov konečná na pár desítek let. Samozřejmě ideální by bylo mít obě stavby co nejdříve, ale to si můžeme nechat jen zdát, když budeme náhodou spát.

Martin

Ja doufal v jizni, ktera by vyresila zaroven budejovickou trat, v severni trase jsem doufal v polabi a dal na Pce/HK…
Takhle je to na jih konecna na desitky let, i kdyz bych se rad mylil…

Strojvůdce Příhoda

V konečném stavu hodina a půl na sto padesáti kilometrech. Koukám, že někteří nenasytové chtějí ještě více mlaskat a nevšimli si, že z Prahy do Liberce to je na sto deseti kilometrech (neuvažuji drážní klikatici 140 km) krásných dvě a půl hodiny.

PokOkt

Vsichni mame právo na stejne spatne spojeni, ze?

Martin

No ja bych byl pro severojizni spojeni, Liberec-M.Hradiste-Ml.Boleslav-Praha-Benesov-Tabor-Veseli-Budejovice, klidne v parametrech koridoru na cca 200km/h takova slabsi VRT, v Praze krasny prestup na ostatni smery VRT…

liberal shark

To spojení se staví, akorát že do Děčína a Drážďan :-).

Martin

no mel jsem na mysli linky Usti-Praha-Jihlava-Brno (pres Benesov), Plzen-Praha-HK/Pardubice a Liberec-Praha-Budejovice… :-), vsechny 3 prujezdne pres Prahu s tim, ze ne vsechny vlaky pojedou za kopecky a ne vsechny budou jen v techto usecich, ale odboci i do jinych mest…
Na Morave pak Brno-Prerov-Ostrava, take s odbockami na ostatni trate…