Stavba první dálnice „na hypotéku“ končí, stát musí příští rok začít splácet
Stavba dálnice D4, září 2024. Pramen: Via Salis
Soukromý koncesionář se bude o 48 kilometrů dálnice D4 dalších 24 let starat.
Soukromý koncesionář se bude o 48 kilometrů dálnice D4 dalších 24 let starat.
Je obecně (na silnici či železnici) nějaká naděje na EU-dotace při PPP? Napadá mě třeba úhrada části těch plateb za dostupnost… Řešil tohle někdo, resp. jak to, ze pokud ne, tak to i přesto je (?) pro stát výhodnější, než klasická cesta se spolufinancováním?
PPP má hlavně tu výhodu, že se to nepočítá do státního dluhu. Jinak kdyby si stát půjčil napřímo (třeba vydáním dluhopisů) tak má mnohem lepší úrok.
Předjezdec https://www.piseckyinfodenik.cz/pisecko-dopravni-nehoda
To je po dlouhé době dobře fungující stavba , jezdím tam pravidelně a pokroky byly snadno zaznamenatelné
A co ty ostatní úseky dálnic, co se v poslední době otevřely nebo se v brzké době otevřou? Na nich je nefungující co?
asi jsem pomalejší:
K finančnímu uzavření projektu došlo na jaře 2021, a to s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což je vyjádření takzvané čisté současné hodnoty nominálně zaplacených peněz. V nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy stát pošle koncesionáři 34,61 miliardy.
ROZDIL 34,61 – 17,83 je 16,78 miliard. Jestli to chápu správně tak to je všimný==výdělek….
https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/nku-upozornuje:-vystavba-dalnice-d4-formou-projektu-ppp-mozna-pro-stat-nebude-tak-vyhodna–jak-se-predpoklada-id13640/
Inflace , náklady na úvěr plus údržba plus služby
Nee, to je vlastně „úrok“. Proto se asi v nadpisu článku objevuje „na hypotéku“. Jinak za mě spíš lepší „leasing“, protože je v těch platbách i služba. 😛
všimný=výdělek= úrok …do kapsy pro Eurovia a banky
Do čí kapsy by to asi mělo jít?
Takové to bývaly pěkné diskuze pro zasvěcené odborníky a nadšeně laiky, ale co sem nalezlo za ynteligenty poslední dobou, to je hrozný…
Myslím si že zprovozněním D4 a D3 na jih od Budějovic bude už kdejaká Navigace směr Drážďany – Linec a směry k tomu podobné, vézt právě přes D8, D4, D3 a vybere se o dost více na Mýtném,,, samozřejmě u údržba něco vezme na více zatížených dálnicích, ale stát na tom asi dobře vydělá a i když ta cena vypadá jako hodně vysoká, tak za mě první PPP beru velice pozitivně,,,,
Po dokončení D0 určo
A rozšíření D0 na 6 Pruhů, už teď je to plný.
Jenže k tomu chybí SZ okruh Prahy.
V diskusi níže postrádám odhad kolik je výnos silničního mýta a kolik by mohl být alokovatelný hypotetický výnos z dálničních známek.
D4 není úplně nákladní tepna, tak z 15 miliard za mýto ročně odhaduju pokrytí nového úseku ve výši desítek milionů.
Člověka až napadá jestli by za tu dálnici nemohli platit přímo všichni její uživatelé a u takto jednoznačně vylučitelných věcí bychom si mohli přestat hrát na „veřejné statky“ s nutností financování přes státní rozpočet a nejakou dálniční známku…
Tady jsou popsány výnosy ze známek: https://zdopravy.cz/nove-jednodenni-dalnicni-znamky-tahnou-prodeje-stat-na-nich-ale-zatim-prodelava-221762/
V tom jsem odhad silničního mýta za budoucí úsek D4 bohužel nenašel, vy ano?
Hmm spotřební daň z paliva plus DPH zaplacené i s té spotřební daně, to půjde kam?
Tam kam nyní – na důchody.
(Předchozí příspěvek myl myšlen sarkasticky, a to navzdory tomu, že se tak skutečně děje)
Aby se zaplatily úředníci managujici odečty spotřební daně z paliv plus DPH pro podnikatele… nebo se to dělá zadara??
Prirovnani k hypotéce je priznacne. Mate moznost jezdit po pretizene okresce přes vesnice a pocitat pomníčky u cesty. Nebo ve finále zaplatit vic a jezdit skoro ihned. Co je lepsi? Mate moznost bydlet hned a priplatit si nebo bydlet pod mostem a cekat az našetříte na nove bydleni. Co je lepsi?
A on by si stát musel na novou dálnici našetřit?
Protože na všechno co chce stavět nemá prachy? Těch PPP projektů bude přibývat. To tady některým jedincům praskne cévka.
A až pro samé splácení PPP a dalších dluhů stát nebude mít prachy na investice, tak se bude stavět za co?
Nevím, proč tolik mínusů. Zatím to budou pro SFDI drobné, ale jestli budeme mít i připravované VRT se stejným finacováním, tak se tyhle platby za dostupnost mohou dostat až někam k polovině rozpočtu SFDI.
Budou se muset prioritizovat platby koncesionářům před novu investiční výstavbnou a pravděpodobně i před údržbou stávajcích komunikací. SŽ i ŘSD budou nuceny hledat další zdroje příjmů. U SŽ se nabízí komerční využití nemovitého majetku, jenž má ve správě. U ŘSD…?
No z toho komerčního využití budov SŽ kdoví jaké příjmy navíc mít nebude. Jinak do SFDI lze získat další příjmy jednoduše – stačí navýšit spotřební daň z minerálních paliv, rozšířit síť komunikací s mýtem, zvyšovat sazby mýta apod. Jen je potřeba to začít vysvětlovat motoristické veřejnosti a spotřebitelům, že když se staví dopravní stavby na dluh, bude se muset ten dluh z něčeho zaplatit.
Zapomínáte na jednu věc přechod na pohon na elektřinu. Tím se zančně sníží výběr spotřební daně z PHM.
Jak zavést ekvivalent daně z PHM na elektromobily? Pořád to všichni porovnávají s cenou u standardních paliv a vychází jim to zejména protože tam nemají tyto daně.
Proč by neměl na investice?
Výdaje na 30 km dálnice jsou z hlediska státu drobné. A – jak uvádím níže – stát si v tomto světě půjčuje levněji než sebevětší komerční investor.
Myslíte si že Zimbabwe někdo půjčí?? Pokud by jsme za dluh recka neučiní i my za kolik pcturoku by jim někdo půjčil?? Stát si půjčí levněji… to je hloupost promiňte…
Jsme snad Zimbabwe?
Jak který stát , nemluvě o tom, že péče řádného hospodáře se, minimálně v naší části Evropy, dá spíše čekat od komerčního investora než od států…
Stat musi vybrat prachy na danich. Poslete mu svoje dane na 20 let dopredu aby na ne nemusel cekat?
U bydlení si velmi rychle můžete secist jestli máte zisk nebo ztrátu a kdy vam to priblizne zacne vydelavat… tady musíte kalkulovat: kurzové riziko (nevíme jak na tom bude kurz Euro VŠ Čk ) inflační doložka (taky nevime) a zisk z toho nevíme…
Pssst! Nezatěžovat detaily, to se tu nenosí. Důležité jsou emoce… boomer!
Tak vážení uživatelé dálnic, kolik jste ochotni platit navíc za dálniční známku za tento další luxus?
Přepočteno na obyvatele to vypadá, že každý zaplatí cca 1200/osobu/rok po dobu cca 25 let.
Ale stavěla to „soukromá firma“! A potom – ta rychlost!!!
(za takové bonusy si rád připlatí každý, není přece nějaká socka!)
[Ironie]
Hahaha
Ta rychlost byla 4 stavební sezóny. Běžný úsek se staví cca 3 sezóny. Tento byl docela dlouhý, tak asi ty 4 roky jsou odpovídající. Ale rozhodně si nemyslím, že by to byla nějaká nevídaná rychlost (myslím tím ve srovnání s jinými úseky).
Františku, co kdybyste se místo těch chytrejch keců naučil počítat? Pak nebudete za pitomce. Alibaba si to už uvědomil
Nevím jak to počítáte, ale mě to vychází 1,302 miliardy, děleno cca 10 milionů obyvatel na 130 Kč na osobu a rok. Máte tam chybu jednoho řádu.
Ale už má dva plusy… 🙂
Sypu si popel na hlavu, spletl jsem se o desetinou čárku.
Tak se nestyďte a přihoďte externality, přičemž ekonomické benefity z dorpavy zboží od výrobce k zákaznívoti rovnou škrtněte. Pak už to vyjít musí, ikdyby ty externality měly překročit HDP české republiky.
Externality jsou ze všech komunikací.
Jde mi obecně o luxus, který si užívají uživatelé dálnic a neplatí za něj adekvátní poplatek.
Zboží se do obchodů dostávalo i v současné době po stávajících silnicích.
To i v době před dálnicemi. Jen ho jaksi bylo úzké spektrum a občas nedostatek např. v případě neúrody.
Nedostatek zboží nemá souvislost s neexistencí dálnic, ale s blbou ekonomikou socialismu.
To nic, to se stalo u obsahu železa ve špenátu taky.
Sorry, napsal jsem duplicitní příspěvek, přehlédl jsem to…
Sem se jenom prepsal v desetinny carce 😉 https://www.youtube.com/watch?v=CX1MwNEpYZc
Dejte si špenát. 🙂
Dám, bez ohledu na množství železa v něm obsažené. 🙂
Pokud jsem pochopil rozhovor s představitelem Vinci, tak teď začne místním restauracím začne boj o přežití a lidé, kteří si chtějí pořídit bydlení pro své vlastní potřeby to jen výrazně podraží, takže se lokálně zhorší dostupnost bydlení a aby toho nebylo málo, tak budou vystavení většímu hluku z dopravy a emisím. Jediný, kdo bude chrochtat blahem budou realitní spekulanti, kteří na růstu cen nemovitosti vydělají. Přeji písecečanům hodně štěstí ať si to užijou.
Je to tak, počet píseckých bezdomovců vzroste z 10 na 10,5.
Prokletá dálnice…
Jak se to vezme. Čimelice se stanou mrtvou obcí pro obchody a občerstvení. Ale to je už jediná obec, které se to na úseku dotkne. Například u Milína nastane mírné oživení a to díky doprovodné komunikaci vedoucí středem obce. Tam kde jezdili jen místní, začnou jezdit i přespolní bez známky. A zase tam začnou v zimě problémy při sjezdu do obce od Písku. Výstavbu areálů určitě podpoří i sdružení firem. Vhodný je prostor Letské MUK, dále pak MUK Na Čmíně, prostor odstavného parkoviště Krsice a MUK Milín. Takový Letský statek díky praktickému sousedství s areálem údržby a řízení včetně stanoviště… Číst vice »
V Čimelicích je jedna (pod)průměrná restaurace (Na Knížecí) a stánek se zmrzlinou (Fantazie), k tomu Jednota a dva Vietnamci…. Změnu určitě přežijou a kdo se tam bude chtít stavit, cestu si najde 🙂
Proto říkám, že moc velká ztráta to nebude. Koupelny si koupíte jinde a ostatní je jak píšete. I Žebrák se z toho vylizal. A Zdice, Loděnice, tam je to škoda slov.
V Čimelicích je na náměstí jedna hospoda jeden COOP, 2 cukrárny/ kavárny a jedno bistro. Část z toho uživí místní. Kdyby zavřely 2 provozovny, místo toho ale vznikne odpočívka na dálnicí, takže na počet pracovních míst se nezmění.
A kravám z dopravy na dálnici ve vemenech zkysne mléko!
Zkrachují vietnamské hrabárny a prodejní výstavy sádrových trpaslíků podél I/4, hlučná doprava se přesune mimo obce na dálnici, bude se začít dát chodit přes přechody pro chodce a lidem stoupnou ceny jejich nemovitostí, na kterých byli až doteď znevýhodněni. No to je fakt musí strašně mrzet!
Hlavně pak někde plácejte něco o neřešených externalitách z dopravy. Tady je právě máte vyřešené.
Místo slova hypotéka bych použil slovo leasing. Když má člověk hypotéku, tak mu narostou dluhy. U leasingu dluhy nenarostou, je pouze měsíční splátka tak jak je tomu u PPP.
No nevím, jak je to konkrétně smluvně ošetřeno, ale předpokládal bych, že se stát zavázal to splácet pod hrozbou arbitráží.
U leasingu můžete kdykoli přestat splácet a jediné, co hrozí je odebrání vozu. Tady bych ale čekal, že kdyby stát přestal splácet, tak nejen, že by přišel o přístup na dálnici, ale ještě by se firma začala o splátky soudit. Čili jde o dluh.
Dluh je povinnost plnit jakýkoliv závazek, i závazek příjemce leasingu je dluh a je i soudně či mimosoudně (arbitráž) vymahatelný.
Rozdíl je spíš v tom, že u leasingu vám ta věc až do plného splacení nepatří a v podstatě si ji po dobu splácení pronajímáte od poskytovatele leasingu, který ji k tomu účelu pro vás zakoupil. U hypotéky jste majitelem, pouze nemovitostí ručíte za splnění peněžního dluhu.
Další reklamní titulek. Stavba „končí“ a končit bude ještě tři měsíce.
Takže odložíme sametový polštářek s nůžkami a s výdechem přejdeme zpět do základního postoje.
A rozdíl mezi končí vs. skončila umíš rozeznat, nebo ses do toho ročníku ZŠ už nedopracoval?
Nabízejí se kupříkladu vyjádření jako „finišuje“, „jde do finále“, „vrcholí“ (vybírám jen ta kratší), která situaci tři měsíce do zprovoznění vystihují poněkdu lépe, to zaprvé.
Zadruhé, s ohledem na paseku, kteru v myslích mnoha lidí napáchala pověra, že tato stavba proběhla nějakým zázračně rychlým tempem, je dobré brzdit nadšeí, neb níže v diskusi už se spekuluje o tom, kterak by se po ní dalo jezdit už teď.
Stavba D4 probíhá 40 let tempem naprosto zoufalým až nulovým, takže to, že se najde někdo, kdo chybějící úsek za 3 roky dokončí (a s ním konečně i celou dálnici), zázrak skutečně je.
Rozdíl mezi „končí“ a (v překladu) „končí“, „spěje ke konci“ je konkrétně jaký? 🙂
Je hotovo z 98 procent, takže končí. Finišuje celý letošní rok.
Pokud je finiš poslední třetina… de gustibus non disputandum est.
„Finiš“ = konec, zakončení. Poslední třetina? Záleží na měřítku… 🙂
a co taková kolaudace? bere se dokončení až po? protože D3 mezi Táborem a Veselím (netuším, zda už kolaudaci má, ale dlouho neměla!)
Poslední odstavec: PPP financování ve výsledku skoro dvojnásobek.
…ale dluh bude mít na krku úplně jiná vláda.
Ne bude ho mít na krku ta, která ho podepsala.
Logicky, to je jak s hypotékou. Přesto je pořizování nemovitostí se jejich pomocí výhodné.
No výhodné to rozhodně není, jen dneska už pro většinu lidí není jiná možnost.
No ta výhodnost hodně závisí na podmínkách.
To, že nominálně zaplatím víc, automaticky neznamená, dostupná likvidita nejde využít lépe. Takto paušální tvrzení jsou fakt k ničemu.
Bavíme-li se o dálnici (byty bych na dopravním portále vážně nechal stranou) je to vcelku jednoznačné: stát prostě zaplatí víc a jediná „výhoda“ kterou to pro aktuální politickou garnituru má je, že (jak uvádím výše) ten závazek padne na krk až budoucím vládám.
U takto dlouhých splátek je ještě výhoda v podobě inflace.
A kurzové riziko ( protože část zaplatíme v Eurech )
Jak to že, to není výhodné? Po zohlednění rostoucích cen za uplynulých 15 let, kdy jsem hypotéku splácel, se investice do vlastního bydlení rozhodně vyplatila. A to nepočítám, kolik bych musel dát ještě na nájem.
Stop diskusím o bydlení. Na to jsou jiné portály.
A kdybyste to zaplatil rovnou bez hypotéky tak ceny neporostou?
To by to pravděpodobně nezaplatil protože by na to prostě neměl.
Stát si ale dokáže půjčit i levněji.
Tak je v tom i 30 létá údržba, ale toto financování je pro stát a jeho poplatníky nevýhodné to je taky pravda . Ale je to výhodné pro soukromé firmy v tomto případě z Francie.
Ja se to vezme, stát za to za 24 let dostane dálnici ve stavu jako novém.
Když si spočtete, kolik by stálo si na to půjčit, tak to nevychází vůbec špatně. Za to má funkční dálnici, která už jen tím, že je, tak přispěje do ekonomiky, protože lidi ušetří čas.
„Když si spočtete, kolik by stálo si na to půjčit…“
Méně, Stát si vždy půjčuje levněji než komerční firma.
Na to v jakém stavu dostane dálnici za 24 let , bych těch 24 let raději počkal. Jako nové je dost fádní termín. Asi bude mít nový živičný povrch, taky jeto mala částka., ale mosty nikdo předělávat nebude při předpokládané životnosti 40-50 let, ale už budou za půlkou. Takže na vrch to bude „jako nové “ ale vespod určitě ne i se všemi skrytými vadami.
Další věci je že u vrchní vrstvy asfaltu se předpokládá 20 létá životnost. Takže jestli to opraví po 20 letech a pak ještě za 5 let znovu nebo se na to vykaslou a udělají to jen na konci?
Obrusná vrstva asfaltu se rozhodně musí měnit výrazně dříve než po 20 letech, dá se očekávat obnova obrusné vrstvy v průběhu, možná i 2x a na konci období 24 let proběhne generální rekonstrukce celého úseku, tzn. všechny vrstvy a spoustu dalšího…
Obnova obrusné vrstvy proběhne přesně tolikrát, kolikrát si ji napočítali do nabídkové ceny. Generální oprava proběhne v případě že byla požadována a proběhne v takovém rozsahu v jakém byla požadována, taky tak byla nacenena. Zhotovitel rozhodně nebude dělat jentak z pleziru něco navíc.
já bych řekl, ví jak to mají udělat, aby tu dálnici předali ve stavu, který je požadován ve smlouvě.
Především si zajistit vstřícného partnera pro přejímku, A to už stavební firmy dokázaly mnohokrát.
mosty mají životnost cca 100 let
Mosty ale mají při dobré údržbě mnohem delší životnost než 40-50 let.
Most má životnost 40-50 let pokud se kašle na jeho údržbu, nemám obavy že by nebyla součástí smlouvy systematická údržba mostu v průběhu těch 24 let..
„Pronajímatel“ si určitě spočte, že se mu vyplatí pravidelná údržba mostů, než za 25 let řešit zásadní rekonstrukci.
Narozdíl od státu.
A hlavně si na sebe ušili docela slušný bič tím, že platby budou poukazované v EUR. Při takových sumách se pěkně prodraží i menší pokles měnového kurzu. Stačí pár desetníků a z roku na rok se splátka v CZK klidně prodraží o 100 mega, ačkoliv nominální hodnota v EUR bude stejná. Aneb klasické přehazování rizika na stát. Ale co si stát vyjednal, to má. Jen se to bohužel negativně projeví minimálně na ceně dálničních známek. 🙁
na to se lze zajistit, dělají to jak firmy, tak státy… navíc kurz klidně může jít na druhou stranu a stát ušetří …
a teď si přestavte, že by to někdo postavil formou PPP před 20lety za ještě lepší ceny a už to mohlo být dávno hotové za dnešních normální (bezPPP) cen. To by byla paráda. A stejně tak můžeme uvažovat, že kdybychom čekali dalších 10let, dálnice nebude a za 10 let to vyjde na podobně peníze jako dnes s PPP.
Kéž by tak rychle, jako na tomto úseku D4, šlo stavět všude.
O kvalitu strach nemám, protože stavebník má v následujících létech na svém hrbu i péči o stavbu (údržbu a opravy) „za své“.
Pokud bude tímto způsobem stavěn úsek 4. železničního koridoru Ševětín – Nemanice, tak to ve mně nevzbuzuje obavy.
Zásadní roli v tom hraje stát správným výběrem koncesionáře.
Při pohledu na státní kasu předpokládám, že takto budou stavěny i úseky VRT, až se teda s nimi někdy konečně začne.
Áááá, další apoštol… Mohl byste prosím objasnit, jakouže rychlost výstavby to zde opěvujete???
Co se ti nelíbí? Pan Karl má pravdu. Kdyby se takovým tempem staveli a opravovali všechny dálnice a zeleznici tak už máme dávno kompletní dálniční I zeleznici vrt sit.
15.2.2021 podpis koncesionářské smlouvy, 20.12.2024 zprovoznění
Za sebe doplnám – zahájení výstavby 07.06.2024, ergo lehce přes 42 měsíců. V těchto číslech se zázrak hledá dost špatně.
Oprava *2021 ;o)
No ještě je tam ten „detail“ – délka 32 km + rekonstrukce daších X km.
Takové délky stavby tu byly naposledy 1995-1997 na D5.
Jistě, komenční investor by si těžko radostně vzal do provozu 5 km. A dál?
A dál nic. Prostě po sto letech výstavby ve velmi vlažném tempu je dálnice obří závěrečnoy stavbou konečně kompletní.
Důvod k vysírkám je proč ta dálnice nebyla komplet hotová o 20 let dřív, ne zda 3 roky je nebo není rychlé tempo…
Já tam nějakou zázračnou rychlost nevidím, stavěli to lehce přes tři roky jako všechny jiné dálnice. A žádný tunely nebo obrovské mosty tam nebyly.
Vysvětlujte to někomu, kdo skáče na buzzword „soukromý investor“…
A je znám konkrétní termín, kdy se dálnice otevře. Protože pokud jsem včera viděl, tak mimo úseku u Čimelic chybí na části dodělat svodidla, pruhy a tabule, takže by to teoreticky mohli v listopadu na přelomu října/listopadu ve větší míře zprovoznit.
Mezi 18.-20.12.2024,je to teď furt v médiích.
Krom toho kousku kolem Rakovic by se dalo prakticky všude jezdit už teď. Jenže ve smlouvě s koncesionářem nemysleli na předčasné otevření a s tím související finanční vypořádání. Proto pojede v podstatě hotová dálnice až do oficiálního otevření v omezeném režimu 1+1.
Jste si jist, že na všech úsecích stavby jsou opravdu vykonány všechny práce a proběhly všechny procedury nezbytné pro její uvedení do provozu? To, že jsou někde osazená svodidla a namalované bílé čáry, může člověka svést k ukvapeným závěrům.
Pohled nějakého amatéra z auta je zpravidla to nejvíc.
Pokud tudy jezdí, je jeho netrpělivost jistě omluvitelná.
Postupně přibývají různé úseky, dokonce se spekuluje o otevření 1+1 zítra.
A k otevření většiny úseků dochází těsně po namalování pruhů a osazení značek…