Ministerstvo dopravy vydalo v pátek stavební povolení na další úsek dálnice D4 od Příbrami směrem na jih. Konkrétně jde o 5,5 kilometru od křižovatky se silnicí II/118 k Milínu. Úřad to oznámil na své úřední desce. Povolení je zatím nepravomocné, do 15dnů lze proti němu podat rozklad.
Dálnice se má podle plánů státu dostavět formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Jde o pilotní projekt, který má ukázat, zda tato forma financování v českém prostředí funguje a může posloužit k látání děr v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
„V současné době jsou vydána dvě stavební povolení z pěti připravovaných úseků dostavby dálnice D4. Vše směřujeme k tomu, aby vybraný koncesionář mohl příští rok začít stavět v rámci PPP,“ uvedl na twitteru šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín (nyní získal SP), Milín – Lety, Lety – Čimelice (už má rovněž SP), Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. ŘSD si loni úspěšně zopakovalo proces EIA a aktuálně finišuje s výkupy pozemků.
Jednu z největších státních zakázek vůbec vypsalo ministerstvo dopravy loni v květnu, vítěz (koncesionář) dálnici vyprojektuje, zafinancuje, postaví a po 30 let se o ní bude starat (včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů). Stát mu to bude splácet. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliardy korun.
Ze sedmi zájemců postoupili do užšího výběru čtyři, se kterými vede ministerstvo soutěžní dialog. Vítěz má být znám do konce roku. Stavět se má v letech 2020 až 2023. V případě úspěchu je dalším adeptem na PPP projekt středočeská část dálnice D3.
,, vítěz (koncesionář) dálnici vyprojektuje, zafinancuje, postaví a po 30 let se o ní bude starat“
To lze vydat stavební povolení bez toho, aby byl hotový projekt?
Nebude to tak, že stát připravuje projekty pro stavební povolení a investor si na jejím základě vypracuje Projektovou dokumentaci pro provedení stavby?
Je řada modelů výstavby, ten, kdy stavební povolení získává investor (a tedy nese dokumentaci pro stavební povolení), patří v případě PPP k těm méně šťastným, protože sice investor nese riziko nezískání SP, ale devastuje princip PPP, tedy maximálně efektivní a kvalitní výstavba. Nicméně možné to je. Zájemci o koncesi mají svázané ruce SP nebo musejí změny SP zahrnout do plánování. Nejsem si jist, zda časové podmínky ze strany státu reálně změny umožní…
Povazuji za extremni nesmysl ceskych PPP projektu vcetne D4, ze zhotovitel se k dalnici dostane az po vydanem SP. Pritom prave UR a SP jsou ty casti stavby, kde by stat mohl usetrit HROMADY CASU!
To ano, ale EIA, UR, SP jsou také části, které v celém procesu výstavby znamenají největší časové riziko. A tohle riziko by si případný koncesionář také nechal odpovídajícím způsobem ocenit…
Zkrátka každá mince má dvě strany, takže to co vy považujete za extrémní nesmysl je z jiného úhlu pohledu celkem logické.
U PPP opravdu není jasná odpověď na otázku, zda je to či ono lepší. Pokud by stát připravil vše řádně – ÚR, EIA, inženýring, pak je model ponechat SP na koncesionáři výhodnější – protože umožní využít naplno potenciál zefektivnění výstavby. NA druhou stranu, je vžitá mýlka, že PPP klade menší nároky na stát. Naopak, je třeba precizně definovat, co stát chce a stát to moc neumí. Právě proto by se mělo ŘSD transformovat na perfektního odborného investora (ví, co chce a umí to definovat) a správu a stavění by mělo nechat těm, co umí stavět a dát jim k tomu… Číst vice »
Z Českých Budějovic si cestou do Prahy budete moci vybrat. Přes Tábor v jižních Čechách dálnice, střední Čechy silnice I. Třídy (napojeno na D1), přes Písek jižní Čechy silnice 1.třídy a ve středních Čechách dálnice (čtyřpruh již od Písku). D3 středními Čechami bude bohužel tak za deset let nejdříve.
No, stejně bych to nejraději létal letadlem.
Já hyperloopem 🙂
Letiště v ČB je už hotové 🙂
Gratuluju k tomu, že to tak hezky dotáhli, je opravdu reálné, že se příští rok kopne do země.
Vítěz soutěže nic projektovat nebude, když dostane stavební povolení v mašličkách.
Stavebni povoleni ale neni jeste PDPS (projektova dokumentace provedeni stavby)… Tu uz bude delat vitez, ne?
Hlavni projektovani je na urovni podkladu k EIA, vetsi detail u DUR, jeste vetsi u DSP a nejvetsi u PDPS. Takze vlastne nechaji soukrome subjekty delat to, kde mohou nejmene zmenit.
Přesně tak – a to je u PPP podkopnutí principu, proč se to tak vymyslelo. Zůstane jen u žebrání státu o peníze.