Stavba D35 kolem Litomyšle letos nezačne, Skanska podala námitky

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

Rozdíl mezi prvním a druhým v zakázce za 2,799 miliardy korun byl 50 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sváťa

V tomto státě nikdo nemá žádný zájem postavit dálnice rychle. Každého jen zajímá, aby si co nejvíc nahrabal. Tady se argumentuje nějakými padesáti milióny a ve finále se bude jednat o nějakou miliardu. Nakonec čím se bude déle stavět, tím to bude dražší a o to jde.

thomas.horky

Tak Skanska asi nutně potřebuje nový projekt, když jí D 55 Moravský Písek-Bzenec pomalý končí

Zlámalík

Aneb“ Už my jsme to sakra podsekli, takže oni to museli podseknout ještě víc“ 😀

Ing. Vladimír Bílý

Když to dobře dopadne, nebude se jednat o podstatné zdržení. Začátek stavby v prosinci by stejně těžko přinesl nějaké velké akce, dokud se nerozjaří.

Roman

Zemní práce se dají dělat v zimě

Lysimachia

Zimní práce se dají dělat v zemi.

lukYs

už se plánuje studie a následný projektování MúK Litomyšl sever? .. nebo je potřeba aby tento úsek byl nejdřív zprovozněný?

FrenkyUL

To už bylo, místní politika to nechtěla a je to neprůchozí. Řeší se to furt dokola. Nechápu.

FrenkyUL

Hele, já nejsem místní zastupitel, o kterého to neprošlo, tak proč mínus, nechápu vás.

FrenkyUL

Já nejsem místní zastupitel, tak proč mínusy. Koho si volíte v místě, to je vaše věc, ale pak nebrečte nad křižovatkou, která nikdy už nebude.

Lukys klobasis

Musím dát mínus protože bude. je jen otázkou kdy dojde trpělivost místním a zatlačí na příslušné orgány

Michal

Ne. Není potřeba. Dává přece logiku, aby celá spádová oblast českotřebovska a ústeckoorlicka jezdila z obou stran památky UNESCO 🙂

Lukys klobasis

Ok. tak když to tak chtějí. Já jen jestli oni naivkové nepočítají s tím, že ten kdo pojede od /na Olomouc nes/najede u Opatovce. Já to teda v plánu při cestě k našim nemám. Pojedu hezky až k Janovu a pak přes Lítko na Němčice. A z/na Prahu? Tak to už je
tuplem jasná volba kolem zámku pro lidi z Una a ČT

Jiří Kocurek

Skanska je teda o 1,7 % levnější. Což je rovněž mimořádně nízká cena, žeáno.

Jiří Kocurek

Myslím dražší, píšu levnější. Unavená hlava.

Skanska je dražší o 1,7 % oproti ceně vítězného zružení. To není žádný zísadní rozík.

Karl vB.

Omyl!
Podle tvrzení Skansky je těch 50 mil. Kč (v celkové sumě 2,8 mld. Kč) mimořádně výrazný rozdíl nabídkové ceny. 🙂
Spíš by se to dalo formulovat tak, že těch vcelku banálních 50 mil. Kč hraje mimořádně významnou roli pro výsledné pořadí uchazečů.
Skanska tímto pseudoargumentem zbytečně založila na docela pochybnou tradici a nelze vyloučit, že se jí to někdy v budoucnu vrátí.
Kvalifikační předpoklady konkurenta neumím posoudit, nemám na to názor.

Jan Sova

Strabag má docela slušné reference i na dodržování termínů staveb. Co Firesta, to nemám informace. Takže jsou jenom ukřivdění v té Skansce asi..

Ondřej

Super, a na zbylé úseky do Mohelnice se spoléhá na nějaké PPP, které se může vléct donekonečna, místo aby se už začaly razit alespoň tunely. Tohle mi nezní jako priorita státu, možná v podání ODS, což je ale dost málo.

Asd

Snad příslušné orgány rozhodnou rychle aby se co nejdříve mohlo začít stavět. Snad stavba začne co nevidět.

V. F.

Jsem opravdu rád, že na D7 ani D0 žádné odvolání nepadlo a stavby budou letos zahájeny. Tady to bohužel nevyšlo, což je u D35 také velká škoda, ale co se dá dělat. Snad se stavba neodloží skoro o rok, jako na D11. Taky je potřeba dotáhnout reformu ÚOHS, ale to by bylo na jinou diskuzi 🙂

Franta Chcípák

„Taky je potřeba dotáhnout reformu ÚOHS…“
Ona už nějaká začala?

leos

Pokud vítěz podal podezřele nízkou nabídku a Skanska měla nabídku jen o 50 milionů vyšší, neměla by být také vyloučena?

leos

I když toto vyjádření je takové divné: „Námitky míří proti potvrzení kvalifikace poddovatelem a proti posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny,“

V. F.

Také mě tohle zaujalo, jelikož se jedná o rozdíl 50 milionů z celkové ceny 2 a třičtvrtě miliardy 😀

MCZ

Neposuzují se z hlediska mimořádně nízké nabídkové ceny i jednotlivé stavební objekty nebo provozní soubory, případně i jednotlivé položky? Pokud ano, tak právě toto by se Skansce mohlo nelíbit.

Mcha

Přesně tak, posuzují se rozdíly v jednotlivých položkách. Bohužel se obávám , že věc skončí u ÚOHS, tedy nelze předpokládat rychlé zahájení prací.

Petr

V Litomyšli si to užijeme až do konce. Dobrá práce místních samospráv.

Ondřej

Hmm, karma za to měření rychlosti v tom kopci směrem na Olomouc 😉

Koro

Proč karma?

dizgrafy

Vím, že schytám mínusy, ale tady by to přesně chtělo kauci. „Chceš se šprajcovat a zdržovat? Fajn, právo na přezkum rozhodnutí ti nikdo nebere, ale napřed slož kauci 50 milionů. A když nedostaneš za pravdu, kauce propadá, nazdar.“ Oni by si potom oddělilo skutečné stěžovatele od těch „co to zkouší, co kdyby to vyšlo“.

Air Traveller

vyborne – aneb jak poslapat zakklady pravniho statu.

gratuluju.

Black

Neschovávejte se za právní stát. Kauce je naprosto běžný instrument v řadě států na západ od nás.

Air Traveller

to neni schovanani se za pravni stat . to jenrealita.

Ondřej

Tady žádný právní stát není. Myslíte tu bramboračku, ve které se nevyznají ani jednotlivé soudy? Právní stát se to možná nazývá, ale spravedlivý nikoliv…

Jiří Kocurek

A to snad někoho opravňuje porušovat právní _principy_?

Air Traveller

definujte “ spravedlnost”?

Krusty55

No, jeste by to slo udelat jako v Polsku, kde neexistuje vubec zadne odvolani. Proste stat rekne „povede to tudy“, a hotovo 20. Soudit se muzete pouze o cenu za vykup vasi nemovistosti, nedavno tu o tom byl clanek.

xyz

Jojo, bourání 9 let starých domů.
Nic moc k chlubení.

I když, ta podnikatelská provozovna na okraji Troubska, která padne kvůli VRT, nebude nakonec existovat o moc déle.

Francimorka

Já bych to zavedl i u Vás, jak se vám nebude něco líbit, tak bránit se můžete až zaplatíte 5 milionů. Problém není u Skansky ale u ŘSD, proč jim příprava trvala 20 let ? Proč od podepsání memorandum to trvalo 3, roku?

PetrN

A jakou dobu byste si od memoranda jinak představoval na dopracování dokumentace pro sloučené řízení, samotné sloučené územní a stavební řízení, tvorba zadávací dokumentace a samotné výběrové řízení na zhotovitele???

Francimorka

V době podpisu už byla dokumentace hotová

Pako

Jaká dokumentace?

Pako

3 roky je naopak velice krátký termín

V. F.

V podstatě je myšlenka správná, ale dle mě ne úplně přesná. Kauce by měla být určité procento z celkové ceny a v případě neúspěchu bych z kauce strhl veškeré náklady na řízení z toho plynoucích, zbytek se musí vrátit. Přeci jen nejsme někde v zaostalém státě, abychom si nemohli na něco podat stížnost.

Jiří Kocurek

Takto už by to šlo. Ovšem pokud úřad dovede ohodnotit svůj čas …

… a toto rozpočítávíní nebude nakonec dražší než náklady na řízení a nezpozdí (beztak ano) to celý proces a nesouvisející případy. Někdy je lepší nedělat byrokracii pro byrokracii.

Jan Sova

kauce = záruka za splnění povinnosti
z toho plyne, že nemůžete vybírat kauce od subjektu, který v dané věci nemá žádnou povinnost….
Muselo by se to etablovat jako možnost kandidáta ve výběrovém řízení si vyrezervovat/právně vynutit odložení a přezkoumání jeho námitek, a to za vyměřený správní poplatek.
Ale to současná legislativa nezná.

Gawain

Objevil jste Ameriku viz § 255 ZZVZ. Kauce je v zákoně dávno zakotvena.

Jiný Petr

Ale je vratná (vyjma § 265 písm. a). Jenže dizgrafy má zřejmě na mysli nevratnou kauci.

Tomas

Tohle by mělo platí hlavně pro Ekospolky!!!!

Modré Zábradlí

Mě by se spíše líbilo, kdyby soud dokázal rozhodnout do 1-2 měsíců max. Pokud by nahráli celou sadu dokumentu do GPT a zeptali se má názor, který pak ověřili (+summary dokumentů), asi by to šlo i do týdne…ale to bych chtěl už po státu moc.

Michal M

Vaše představy o schopnostech LLM jsou poněkud optimistické… 😀

Pepan

Kolikrát jste něco podobného dělal?

Modré Zábradlí

Na due diligence na mergich firem docela běžně, zkrátí to dodávku z měsíců na týdny. Kde Vás použití moderních LLM zklamalo na takto docela dobře definováný úkol – posoudit oprávněnost odvolání v konkrétních bodech?

Air Traveller

kamaradka, firemni pravnicka, ktera pofobne veci resi, a je velmi naklomena ai (krom prav ma i vystudovaneho it), a chat gpt i v praxi pouziva, ale… vysmala by se vam.

Jiří Kocurek

Umí si ChatGTP zažádat o znalecký posudek, nebo to uvaří z vody?

Dálnice

Takhle to nefunguje. Chces se soudit se sousedem? Napred sloz kauci 1 mega a kdyz prohrajes, prijdes o ni. To by se vam nelibilo…

Metrak

Na UOHS se kauce dava. Namitka samotna nic nezdrzi, zadavatel na ni zareaguje do 2 tydnu.

Swariner

Další právník z lidu.

xyz

Nebo by si takové riziko zakalkulovali do ceny, kterou by do soutěže nabídli.

MichalM

Když to prošlo Metromafii, proč by to nezkusili jiní, že?

Francimorka

Jj hrozná tragédie se zákoně bránit, navíc když vaše pochybnosti potvrdí nezávislý orgán, takhle to s to demokracií daleko nedotahnem, když to není jak si někdo přeje.

MichalM

Myslím že nezávislost tohoto orgánu by mohla být předmětem daleko delší diskuse.. 🙂

Black

OK, a co ti, co se „brání nezákonně“, pouze za účelem obstrukcí? A že o nich čteme docela často.

JirkaK

Snad z toho nebude druhá D11…

Lysimachia

Tak rozsahem oproti D1109 je D3507 opravdu jen takový zákusek. Tady se to podle mě tak dlouho prodlužovat nevyplatí.

Jan

Nevím proč veřejně vyhlašují prosinec, když dobře vědí jak to chodí…

Air Traveller

a jak to chodí? Třeba D0 u běchovic žádný stavař nerozporoval a stavět se začíná měsíc po vyhlášení výsledků.

Francimorka

Politický termíny, tam se na nějakou reálnost nehledí, důležité je P.R. stejně se na to zachvili zapomene. V roce 2015, třeba tvrdili, že začnou v roce 2019. A v roce 2019, že začnou v roce 2022.

Jiný Petr

jojo – je to stejný jako když se asfaltuje v prosinci/mrazu, jen aby se dalo „politicky správně“ vykázat, že v daném roce byla otevřena silnice/dálnice. A je jedno, že to do dvou let musí přeasfaltovat

Georg9

Je vidět, že víte prd o technologiích pokládky asfaltových směsí za nízkých teplot Ono existují plynové ohřívače.

Nemanic

Není to pak třeba zbytečně dražší?

Black

Blábolíte nesmysly. Stavbaři se řídí technologickymi normami, které mj. určují, do jaké teploty lze betonovat nebo afaltovat. Jak dlouho trvá vyzrání betonu, a kdy je možno pokračovat atd. To jim žádný politik neurčuje.

Martin Ušatý

U D55 (úsek Mor. písek – Bzenec) pokračují práce i za (pro některé) nevhodného počasí. Dokážete si představit, kdyby provoz dálnice končil u žel. přejezdu v Mor. Písku na trati Břeclav-Přerov (sil.II/427; P8158)? To já raději ne. Takže, dvoupruh od Mor. Písku až po Bzenec-kolonie (I/54) je jediné rozumné řešení. Jedinou možností zprovoznění stavěné části D55 je v celém úseku, třeba i omezeně. V současnosti bez D55 část dopravy ze severu Mor. Písek míjí přes Veselí nad Moravou. Takže buď se to zprovozní s omezením na posledním úseku, nebo vůbec.