Nový úsek D35 je blízko dokončení, amatéři ho využili pro cyklistický závod
Termín otevření nového úseku zůstává stanoven na 22. prosince.
Rozestavěnou dálnici D35 mezi Časy a Ostrovem na Pardubicku o víkendu otestovali závodní cyklisté z řad mládeže, žen a amatérů. Ze 14,7 kilometru budoucí dálnice využili devítikilometrový úsek od Časů po Uhersko. Na rozestavěné dálnici cyklisté naposledy závodili v 80. letech minulého století, když se stavěla nynější D10 z Prahy směrem na Mladou Boleslav, řekl ČTK předseda Cyklistického klubu Pardubice a organizátor závodů Josef Říha. Řidičům by se měl úsek dálnice, která v budoucnu spojí východní Čechy s Moravou, otevřít letos 22. prosince.
„Cyklistům jsme poskytli oba pruhy úseku, kde je pořádání závodů bezpečné. Jde o úsek, kde již je hotový asfaltový povrch a děláme na něm dokončovací práce, například terénní úpravy,“ řekla ČTK regionální mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Petra Drkulová.
Zhruba 350 cyklistů a cyklistek závodilo v časovce, nejdelší trať v délce 30 kilometrů jeli junioři. Při své specifické disciplíně, kdy po celou dobu časovky na kole téměř leží, si závodníci především užili nový hladký povrch silnice. Každý vítěz v dané kategorii se stal i trvalým rekordmanem tratě, protože žádné další závody na tomto úseku dálnice se podle Říhy zcela jistě konat nebudou.
Odpadly náklady na uzavírky
„Rádi bychom však závody v budoucnu pořádali na dalších budovaných úsecích D35 tak, jak se bude dálnice postupně blížit z východních Čech k moravské Mohelnici,“ řekl Říha. Poznamenal, že v dnešní době silného provozu, oprav silnic a objížděk je velmi složité pro časovku obousměrně uzavřít desetikilometrový úsek normální silnice.
Uspořádání závodů na dosud nepoužívané dálnici je výhodné i v tom, že odpadnou náklady se zabezpečením trati dopravním značením a lidmi. „Naopak se musí vybudovat celé zázemí závodů a závodnické městečko, takže celkové finanční náklady na pořádání závodů jsou zhruba stejné,“ řekl Říha.
První úsek D35 v Pardubickém kraji Opatovice – Časy v délce 13 kilometrů ŘSD otevřelo loni v prosinci. Navazující část Časy – Ostrov zahrnuje 22 mostů včetně přemostění železničního koridoru u Uherska a dvě mimoúrovňové křižovatky. Náklady dosáhnou 3,2 miliardy korun bez daně. Po otevření úseku bude doprava z D35 svedena na několik let na silnici I/17 u Ostrova, než se postaví další úsek Ostrov – Vysoké Mýto. Ze sedmikilometrové části dálnice ŘSD vyčlenilo tunel Homole, který by se měl začít budovat v roce 2023, celá trasa v roce 2024.
Navazující část z Vysokého Mýta do Džbánova chtějí silničáři budovat od roku 2023 a do provozu by měla být uvedena v roce 2026. Pracuje se i na přípravě dalších úseků z Litomyšle na východ, celá D35 v Pardubickém kraji by měla být dokončena v roce 2028.
ČTK