Stavba čtyřproudé výpadovky z Prahy na Kolín začala. Běchovice a Úvaly dostanou obchvat

Vizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSD

Nové vizualizace ukazují, jak bude silnice po napojení na Pražský okruh vypadat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 12,6 kilometru dlouhý obchvat pražských městských částí Běchovice, Újezd nad Lesy a města Úvaly. Jde o přeložku silnice I/12 přímo navazující
na rozestavěný úsek Pražského okruhu D0 Běchovice – D1.

Dálniční přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Zdroj: ŘSD

Dálniční přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Zdroj: ŘSD

Vysoutěžená cena stavby je 3,78 miliardy korun bez DPH, stavět bude společnost Skanska. Soutěže se účastnilo celkem pět subjektů, cena odhadnutá projektantem byla 6,15 miliardy. Vítězná nabídka Skansky je tak ve výši 62 procent předpokládané ceny stavby. K té se ani jedna ze zmíněných nabídek výrazněji nepřiblížila, i ta nejdražší byla čtvrtinu pod odhadem.

Harmonogram je extrémně napjatý, v těchto dnech začínáme skrývkami ornice a zemními pracemi. Stavba je netypická vedením dlouhých úseků v zářezu či za protihlukovými valy, a přemisťovat tak budeme opravdu velké objemy zeminy. Na poměrně krátkém úseku navíc postavíme celkem 23 mostů a 6 mimoúrovňových křižovatek,“ uvedl ředitel projektu Roman Zbořil ze Skansky.

Přeložka by se měla zprovoznit společně se zmíněným novým úsekem Pražského okruhu. Současný harmonogram to předpokládá v lednu roku 2028.

Díky této přeložce silnice I/12 zmizí zdlouhavý průjezd městskými částmi Praha-Běchovice, Újezd nad Lesy a městem Úvaly. Zároveň se odkloní všechna tranzitní, meziměstská a příměstská doprava na novou kapacitní komunikaci,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Nová poloha silnice I/12 mimo zastavěné části umožňuje postavit i prostorově náročnější, čtyř pruhové, směrově dělené příčné uspořádání, které podle ŘSD odpovídá předpokládaným dopravním zatížením.

Vizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSDVizualizace čtyřproudé přeložky silnice I/12 - obchvat Úval a Běchovic. Zdroj: ŘSD

K zajímavostem přeložky patří podle ředitelství vysoký počet mimoúrovňových křižovatek (MÚK), bude jich celkem šest. Vynutil si to charakter území a očekávaný provoz. Na MÚK v Tuklatech přibude v budoucnu ještě rameno pro silnici II/101 směrem Jirny.

Proti pádu z koně

Lokální zajímavostí je nadjezd polní cesty mezi Újezdem nad Lesy a Koloději, kde budou zábrany proti pádu z koně.

Součástí stavby bude i drenážní systém, který bude doplňovat vodu do Běchovického potoka. Na přeložce vznikne také šest mostů a 14 nadjezdů dlouhých dohromady 1,7 kilometru. Zhotovitel vybuduje i 596 metrů dlouhý protihlukový val, jenž ochrání zástavbu obce Květnice, část Na Ladech. Val bude vysoký až osm metrů a v celé délce ho doplní protihluková stěna.

Trasu už prozkoumali archeologové, objevili například stopy osídlení z doby bronzové, pohřebiště kultury lukostřelců. V hrobech nalezli hroty šípů, našly se i zbytky keramiky.

„Nechceme zdržovat ani prodražovat“. Archeologové opouštějí Pražský okruh, nálezy ukážou veřejnosti

Na současné výpadovce I/12 se denně tvoří kolony. „Rychlou kapacitní komunikaci, která povede mimo zastavěná území, určitě přivítají jak lidé žijící v okolí nynější výpadovky na Kolín, tak ti, kteří tudy denně dojíždějí do Prahy,“ uvedl na zahájení stavby ředitel ŘSD Radek Mátl.

Práce jsou naplánované na 30 měsíců, což odpovídá zprovoznění na zmíněném přelomu let 2027 – 2028.

Tagy Běchovice Dubeč I/12 I/12 Běchovice - Úvaly Ředitelství silnic a dálnic Úvaly
29 komentářů