Státy EU schválily emisní reformu i omezení prodeje klasických aut od roku 2035

Čerpací stanice. Ilustrační foto: IADE-Michoko / Pixabay.comČerpací stanice. Ilustrační foto: IADE-Michoko / Pixabay.com

V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána.

Zpět na článek
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MildaIV
zdydy

smrt a vypálení okupantum EU

Ian

nevím, no, naše životní úroveň jde dolu, na elektro auto kam se naskládá rodina z bagáží na dovolenou k moři nevyděláme. A kdyby jo tak nás to doveze k moři tak za dva -tři dny.Takže je to jen proto aby se zvýšily rozdíly mezi vrstvami, jiný cíl v tom nevidím. Pracující lid bude jen držet hubu a krok. Střední vrstva zmizí protože ti nechudší budou mít různé přídavky, pobídky. Doufám že se toho nedožijeme, doufám že vláda jak tu máme teď už tady dlouho nebude.

Otakar

A jakou vládu byste chtěl? Snad ne agenta. Ta už tu byla a stačilo, splácet to budou ještě další a další generace.

Jarda

státy eu měli schválit povinou elektrifikaci evropských železnic a ne zakaz motorů do aut, to až pozdeji až se víc rozvine technologie spolehlivých baterek.

mimochodem

Koukam na ten skvost v podobe „emisnich povolenek“ na vytapeni budov (i s vedomim toho, ze povolenky na vytapeni domacnosti prijdou az v pozdejsich fazich) a soucasne „socialne klimaticky fond“. Takze vazeni, jestli vam uz tedka elektrina a plyn vylezla na trojnasobek predchoziho fixu, vezte, ze plan je vam to jeste vice zdanit, aby se nasledne ty prachy mohly zase zpatky prerozdelovat. Do dusledku: kdo si zateplil barak pred lety za svoje, bude stejne platit tyhle vyssi ceny a vyssi dane, aby tim zaplatil zatepleni baraku nekomu, kdo na to nemel, nebo se na to proste vykaslal. To je prece… Číst vice »

Patrick

Je v záujme nás všetkých, aby si ten dom zateplil aj ten, kto sa k tomu doteraz nemal, a tým sa znížila celková spotreba energií

mimochodem

Jak je v mem zajmu, aby tadyhle soused, kterej ma barak a topi drevem ze sveho lesa, protopil mene? (A jeste k tomu za moje penize?) Mne je uplne sumak, kolik protopi. Jemu je to sumak zrovna tak, protoze les se stejne musi obnovovat. Cizim lidem, houbarum a spol. je to taky sumak, ba jsou za tu prubeznou obnovu radi – nehrozi, ze jim spadne starej strom na hlavu. Cili lokalne – spokojenost az na pudu. Jo globalne, to je jina… Totiz, do „zelenych projektu“ investuje spousta kdejakych podilovych a duchodovych fondu domacich i zahranicnich (nakolik EU prislibila „zelene dotace“… Číst vice »

Ian

ono by stačilo kdyby nekteří jedinci nemuseli mít na spaní 23°c a přes den 25. A zateplovat nebudu, neboť v současné době se návratnosti ani nedožiju, na dvoupatrovém domě s vysokými stropy a s podkrovím je nesmysl při současných cenách něco dělat. Snížil a zateplil jsem všechny stropy, dal plastová okna. A žebrat někde o dotaci nehodlám, ani na kotel. Protopím málo a i přesto že nemám zatepleno. Noc 18,5 -den 21°C- v zimním období. Zákaz spalováků je pěkná kravina. Bylo by dobré kdyby se eu rozpadla.

mimochodem

Tusi nekdo, co spada do unijni definice „ciste alternativni palivo“?

Probihaji nejake investice do syntetickeho benzinu, Primagas uz rozsiruje vyrobu „bio-LPG“… pocita se to?

Nebo je rec toliko o vzdusnych zamcich typu vodik?

Jirka

Vodík v tomhle neměl být nikdy omezený, s tím se počítalo, takže to budou spíš ty první věci, které uvádíte, tedy syntetický benzín. Problém je s tím, jak má špatnou účinnost a tedy i vysokou cenu.

jkjk

Primárně se řeší emise (ne druh paliva), tedy cokoliv čím se dosáhnout nulové emise (elektřina, vodík, stlačený vzduch, cokoliv jiného). Ta možnost alternativního paliva je zatím příslib, který není nijak konkrétně popsaný, ale míří to na efuel vyráběný z CO2 – sice použitelný ve spalovacích motorech bez větších úprav, ale nákladný na výrobu (2x než benzín). V porovnání s elektromobily to ekonomicky nebude dávat smysl.

Jirka

V překladu, když si budete schopní zaplatit eFuel, tak si spalovák klidně budete moct koupit a provozovat ho, akorát eFuel má mizernou účinnost a bude šíleně drahej v masovým měřítku. Jezdit přímo na elektriku bude levnější a v 2035 budeme už dávno za cenovou paritou mezi spalováky a bateriovými elektromobily.

Jinak jsem si na zkoušku koupil malý ojetý (5 let starý) elektromobil a musím řízení, že takovýho auta oproti klasickému spalováku, co má většina, takže Octavie nebo Fabie, je mnohem pohodlnější, příjemnější a agilnější. Ve výsledku během pár let prodáme i hlavní rodinný auto a koupíme druhý elektro.

Ondřej Holub

Mohl byste mi, prosím, vysvětlit, co to znamená, když řízení nějakého auta je agilnější než řízení druhého? Díky

Jirka

No z povahy konstrukce dodává elektromobil plný výkon okamžitě po stisknutí pedálu bez prodlevy, takže to auto mnohem lépe a plynuleji se rozjíždí a zrychluje. Obecně líp, než většina běžných čtyřválců v benzínu i naftě, co se používá u VW/Škoda. Pokud byste to chtěl srovnávat se spalovacím motorem, tak spíš jděte do sportovních modelů. Tohle pak máte v balení běžného vozu. Je to prospěšné při spoustě i potenciálně rizikových situací.

Kajman

Ještě nám popište, kolik kilometrů na tu baterii dojedete.

mimochodem

Papir snese kde co. Vyzkouseli jsme za vas. Nase zimni realita s novym elektrickym Citigo byla takova, ze z papiroveho dojezdu 260 km byl realny dojezd sotva 160 km. Takze clovek jel zpatecni cestu Klatovy Zelezna Ruda (bratru 2×40 km) a z baterky zbyla pulka. A to se vyjizdelo primo od nabijecky v podzemni garazi, kde byla teplota stale nad nulou. Jestlize je realita nejakych 62% toho jejich kvalifikovaneho vypoctu v pripade noveho auta, nechci videt, jak to bude vypadat treba za pet let, az se baterka trosku ojezdi. Ne tak jeste v pripade, kdy nekdo parkuje venku a bude… Číst vice »

Roman Čadek

Ano, Citygo, jak už samotný název napovídá, je typické auto pro ježdění po městě. Kdo trochu přemýšlí, pořídí si auto s kapacitou baterie, odpovídající jeho cestovním potřebám.

Ian

Určitě až do Splitu s tou elektrokraksnou dojede, zastaví se ve Slovinsku dobít na 10 minut plnou a jede a ještě mu zbyde na 400km.

TheBearspook

Chápu používání elektrovozu, pokud ho máte kde nabíjet, ale v bytovkách těch možností zase tolik není. Takže zůstanu zatím u svého osmiválce, který je taky agilnější jak Octavie nebo Fabie. Co bude dál, nechám koňovi. Zatím to nemá vůbec smysl řešit.

medvěd

Anarchie pokračuje. Podobný jak přimíchávání sajrajtu do paliv (odpovědnost je na řidiči = prodejce a výrobce je z obliga) . Jejich 4. průmyslová revoluce skočila dovozem laciných surovin z Ruska.

Diesel

Všichni velcí hráči EU a hlavně Německo se v dobách prosperity snažili tvářit strašně zeleně a ekologicky. Najednou hrozí odstřižení od dodávek ropy a plynu a karta se začíná obracet. Nikdo nemusí být vystudovaný chemik aby věděl že za plyn a ropu prostě adekvátní náhrada dodnes není. Ví to i ti velcí hráči s proto najednou ty odklady a debaty a ta zelená začíná trochu blednout.

Petr

Adekvatni nahrada neni jen proto, ze nebyla a neni potreba.

Roman

situace v nejbližších letech vs. výhledy na dekády. člověk nemusí být vystudovaný chemik, aby ten rozdíl chápal.

MildaIV

Jako že za několik dekád budou stačit zbožná přání na místo elektráren?

noerf

Aneb likvidace střední třídy pokračuje. Bohatým to bude jedno, protože na to vydělají, chudým také, protože nebudou splácet půjčky a budou čekat na drobné od státu. A bohužel produktivní střed to zaplatí.

Stara skola

Tenhle titulek je pekny polozit vedle jinyho titulku, co jsem vcera videl jinde: Linku Praha – Brusel ceka napor. Behem naseho predsednictvi musi prepravit desetitisice uredniku.

Pezos

K tomu přidat každý měsíc putovní cirkus na trase Brusel – Štrasburk…

F.Dostál

Mně se to líbí vedle dnešního „Nasazení prvních elektrických vlaků na Uničovku se odkládá. Není elektřina“

Aleš K.

Už se těším jak všichni ti rádoby ekologové co hýkají nadšením budou stejně tak nadšeně vískat když jim všemožné služby násobně zdraží. Například moje služby, které musí firmy odebírat dle zákona by dle dnešních cen vystřelily na 3-4 násobek dnešní ceny A hádejte na koho to navýšení firmy přenesou. A to já jsem jenom jedno malinkaté z mnoha koleček podnikatelského soukolí…

Jirka

Proč byste měl zdražovat, pokud bude v 2035 elektromobil levnější, což bude. A náklady na provoz a údržbu budou mnohem menší. Mě se v dnešní době vyšší náklady na koupi elektra vrátí za 2 roky.

Aleš K.

To uvidíme. Já v to nevěřím. A není to jen o ceně za pořízení ale i o dojezdu – teď ujedu 900 km a tankuju 5 minut. S elektromobilem dam mozna 400 km a tankuju kolik? 3 hodiny?

Bernard L.

Spíše se zeptám jak často využijete dojezd 900 km. On výsledný produkt baterkáče je stejný, ale ta cesta je jiná. Máte každé ráno (ze zásuvky) plnou baterku (ano dnes je stále problém málo dobíjecích míst a dobíjení při odstavení na sídlištích). Ale potřebujete každý den jezdit 900 km? Pokud Vaše auto jezdí tak, že jede 900 km, pak tankujete, pak jedete opět 900 km, pak zase tankujete (ale už někdo jiný, protože nevím jak to jeden člověk může vydržet). A mimochodem, 400 km umí některá auta dobít i za méně než 30 minut (jen je jejich pořizovací cena výrazně vyšší… Číst vice »

Aleš K.

Ano, ale ja nejsem prumerny ridic. Bezne jezdim denne 400-500 km (rocne 60-70 tis). A jako takovy mam potreby znacne odlisne od toho co nabizi elektromobily. Jak rikam, ne ze by to s nima neslo, dokazu fungovat i s nimi, jen za vyrazne vyssi cenu pro zakaznika.

Poudy

Pokud najezdíte denně 400-500km tak se vám elektromobil vyplatí už dnes ale co naplat, komu není dáno…

Aleš K.

Nevyplati ani tim nejvetsim omylem. Jednak je tu nutnost vrazit do jineho auta ca milion a ziskal bych tim moznost objet 1-2 zakazniky denne misto 2–3. A kdo tohle zaplati? Myslite si snad ze ja z vlastni kapsy?

Roman Čadek

400-500km není ani pro současné elektromobily problém, natož co přijdou během deseti let. Kromě toho asi nejezdíte denně 500km bez zastavení.

Gogo

Problém je že v roce 2035 nebudou elektromobily levnější než dnes ale auta se spalovacím motorem budou dražší než elektromobily.

xyz

A elektřina v té době bude buď zdaněna spotřební daní, anebo budou mít příjmy veřejných rozpočtů masivní výpadek způsobený tím, že zdaněná nafta/benzín bude prodávána o poznání méně.

MildaIV

Elektroauto bude levnější jenom proto, že díky ekopoplatkúm a zákazúm výrazně zdraží ta benzínová.

Panoramix

Přesně jak je v článku popsáno, EU si stále nechává zadní vrátka a vše každých pár let přehodnocuje a reviduje. Do roku 2035 proběhnou ještě aspoň 2 revize současných plánů, takže bych se toho tolik nebál. Teď to samozřejmě oficiálně musí protlačovat dál, aby neztratili tvář, ale kdyby šlo do tuhého, tak vytáhnou nějakou alternativní studii ukazující, že emise ze spalovacích motorů osobních aut nejsou to největší zlo a zaměří svoji pozornost jiným směrem. Soumrak spalovacích motorů tedy není úplně na pořadu dne. Nějaké to procento alternativních pohonů se jistě protlačí, ale jakmile se naplno projeví problémy s budováním infrastruktury… Číst vice »

Jan Sova

Oni právě odmítají zaměřit pozornost jiným směrem a rozhodli se obětovat dostupnou individuální mobilitu. Přitom si ještě vymysleli zdanění vytápění budov, aby se všem zase tak lehce nebydlelo.

Pezos

Třeba radikální křídlo německých zelených se ani moc netají tím, že by klidně zakázali výstavbu rodinných domů.

MildaIV

Němci to s tím komunismem nikdy nevzdali. Trochu ho přebarvili na zeleno a jede se dál.

Roman

dostupná individuální mobilita? dneska si každej středoškolák s řidičákem během letní brigády vydělá na auto a následně může jezdit 200 metrů do školy autem. a parta deseti pobertů se na pokec do parku sjede z okruhu jednoho kilometru pěti autama. každej tady pak brečí, že je benzín za padé, ale stejně pojede autem z karlína na anděl a dá 200 za parkování, protože se po cestě z práce chce stavit v holešovicích ve fitku. ale když dostupnost mobility snížíme, tak se zboří svět. doprava je extrémně levná. každá pitomost se vozí tisíce kilometrů sem a tam a ty náklady nikoho… Číst vice »

Jan Sova

Na auto vydělá, ale na provoz už ne…. Bude mu to věčně trčet na parkovišti a čekat, až páníček zchrastí na palivo.

xyz

Ano, jezdit autem po Praze je méně logické.

V mnoha menších městech či přímo na venkově to je z hlediska času (jak doby jízdy, tak flexibility „můžu jet kdykoliv“) daleko logičtější. Přitom i těchto lidí se dotkne elektromobilita se všemi důsledky.

JirkaJJ

Tohle je ten problém. Zpovykaní Pražáci si myslí že na každé vesnici mají lidi metro co jezdí každé 2-3 minuty a že třeba řemeslník odveze materiál metrem a pak z něj třeba na elektrokoloběžce. V jejich realitě nepochopí to že auto je pro mnoho lidí jediné spojení s civilizací. Jinak to že středoškolák vydělá během letní brigády na auto už moc neplatí. Ano, na sbazaru jistě najdete mnoho vraků za pár tisícovek. Ale provoz auta něco stojí – bude ten středoškolák mít na servis toho vozidla aby s tím prošel technickou atd?

Pavel

Kéž byste měl pravdu!

mimochodem

Obavam se, ze jste ve velmi hlubokem omylu! Slysel jste nekdy treba o tom, jak se vyviji EU smernice stran odzbrojovani civilniho obyvatelstva? Ano, smernici mame, ano, pravidelne ji revidujeme a na zaklade tech revizi ji zprisnujeme, protoze jsme byli malo ambiciozni. A kdyz uz se nekdo zacne cukat (vizte treba petici pres 300k lidi v CR) a hrozi, ze to neprojde, tak se na to jde hezky od lesa. Tedy, neproslo dramaticke omezeni zbrani, nevadi, zakazeme jedine cenove dostupne a funkcni olovene strelivo pod zaminkou ekologie (smernice REACH), a taky uredne prejmenujeme libovolnou kaluz na „mokrad“, pricemz pouzivani olova… Číst vice »

Poudy

Zbytečný humbuk okolo toho, nikdo auta na fosilie tou dobou už nebude chtít. Pár nadšenců do supersportů si koupí hybrid a všichni tu budeme spokojeni.

Jan Sova

prý supersport a hybrid….. to je kameňák roku. Jdu najít nějakého pracháče se supersportem a tenhle šutrák mu předhodit. Třeba uznale utrousí nějaké lóve.

Kokodák8

Většina vrcholných sportovních vozidel je už dnes s hybridním pohonem. A prodávají se 🙂

SYN

Myslíte takový ten hybrid jako Lexus Hybrid, tedy auto které má tu elektrickou výbavu čistě formálně, aby mohlo dostat příslušnou nálepku, a jinak spotřebovává i tak nadprůměrné množství fosilních paliv a tím produkuje nadprůměrné množství emisí? Jako to asi nikdo nemohl tušit že s pravidly redukce emisí jak byly konstruovány pro „průměr“ palety výrobců se jako první začnou rušit malé „fosily“ s nejmenší spotřebou a v paletě stále zůstávají šperky jako 3.0TDI (maximálně poštelované trochu mild hybridní omáčkou, která sníží emise tak o 5%) a ty slibované levné, dostupné elektromobily s úžasným dojezdem pořád zklamávají v obou hlavních bodech obžaloby??… Číst vice »

axon

i malé dítě ví že nahradit celou výrobu aut se spalovacími motory auty na baterky není reálné a lidmi ani zaplatitelné, navíc co pak s tou haldou odepsaných baterek, a taková auta ani nikdo ojeté chtít nebude, v tomto případě zvítězil bruselský papír nad přirozeným technickým vývojem, …ps ani tolik elektriky nemáme a mít nebudeme aby se to pohánělo 🙂

mikemp

To víte že jo. Ale zatim elektromobilita neprevedla že dokáže plnohodnotně nahradit spalovaci motor. Beste snit svuj vlhký sen nekam jinam.

jkjk

Ani to nebudou muset, je tam výjimka pro automobilky s výrobou do 1000 ks za rok.