lot
Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava Zprávy

Státu se nedaří budovat místa pro kamiony u dálnic, dočasně je mají zajistit soukromníci

Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Odstavené kamiony. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Ředitelství silnic a dálnic chce využít pro odstavení kamionů u dálnic soukromé pozemky.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nedaří naplňovat ambiciózní plán na budování nových parkovacích míst pro kamiony kolem dálnic. „V devíti případech z deseti narážíme na totální odpor obcí, ačkoliv parkoviště má být třeba několik kilometrů od obydlené oblasti,“ říká vedoucí odboru správy dálnic ŘSD Jan Hoření.

Plán na zbudování 3000 nových míst (a tím zdvojnásobení dnešní kapacity) do roku 2025 tak nabírá výrazný skluz. Stát proto přišel s myšlenkou zapojit do akce soukromé majitele pozemků, kteří často vlastní nevyužité zpevněné plochy se všemi potřebnými dokumenty.

Šlo by o dočasné řešení, než se podaří prosadit výstavbu zcela nových státních parkovišť. „Myšlenka spočívá v tom, že majitelé by zřídili parkovací místa a stát si je od nich na deset let pronajme,“ doplnil Hoření.

ŘSD proto aktuálně zahájilo tržní konzultace, aby zjistilo možnosti a představy majitelů pozemků. Ti se mohou rekrutovat například z řad investorů, kterým byly odřeknuty či odloženy plány na jiné využití, například zbudování skladů. Může jít podle Hořeního i o speditéry, kteří zatím pozemky využívají jen pro svou vlastní potřebu.

„Předmětem veřejné zakázky je poskytnutí kapacity truckparků pro kamiony včetně poskytnutí dalších souvisejících služeb pro posádky kamionů v jednotlivých lokalitách, přičemž každá část veřejné zakázky reprezentuje jednu lokalitu,“ píše se v oznámení ve věstníku veřejných zakázek.

Zakázka, která má být vypsána během příštích šesti měsíců, se zaměřuje na pět lokalit: D1 mezi Prahou a Jihlavou, D1 mezi Jihlavou a Brnem, D2 + D52, D5 a D8. Jde o dálnice či úseky, kde je situace s odstavením kamionů nejkritičtější. V každé lokalitě by mělo vzniknout místo pro 200 až 400 kamionů.

Na dálnicích je dnes 132 odpočívek, které nabízejí zhruba 2700 parkovacích míst pro nákladní vozy. Dalších téměř 1600 stání podle údajů ŘSD z loňského roku chybí.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radim

V článku se píše:
„V devíti případech z deseti narážíme na totální odpor obcí, ačkoliv parkoviště má být třeba několik kilometrů od obydlené oblasti,“
Jestli by nestálo za to, tuto kompetenci obcím odebrat.

Jan Sova

Obce přes své poslance/senátory prosazují přílepky k zákonům a obcházejí ministerstva. Opravdu věříte tomu, že by zákon, který jim omezuje kompetence, prošel ??

Radim

OK, tak navrhněte jiné řešení.

kanafasik

Daří se tomuto státu vůbec něco?

Modré zábradlí

Třeba v počtu nakažených jsme 3. v Evropě. To se vám zdá jako malý úspěch?

Jan Sova

No to je parametr teda. Být na 3. místě co do počtu přenašečů… To hodně vypovídá jak o samotné nemocnosti, tak i o těch, co ty statistiky takto vedou a sledují….

Radim

Ano, zdaňovat , zdražovat a parazitovat na pracujících lidech.

David

V Ostrovačicích je luxusní truckpark, ale polák, rumun nebo turek nedá ani korunu za parkovné, když může parkovat u benzínky zadarmo.

Martin V.

Máte s tím ostrovačickým truckparkem https://www.d-1.cz/ nějakou nějakou zkušenost? Tedy jak je využívaný a jaká je jeho přidaná hodnota oproti obyčejné odpočívce u dálnice, když už se za použití musí platit.

Patrik

Voucher na WC, zdarma WiFi, sprchy, kdo je na cestách dele může si tam vyprat prádlo a pokud nejste líní tak si můžete dojít pro snídani na benzinku také v ceně. Za mě dobrý mají tam udělané i stání pro friga aby ostatním nehučeli do oken.

Vít Jůza

Jestli by nebylo logičtější odstavování kamionů na trase omezit na minimum, a za volantem aby se střídali 2 řidiči … jistě, pokud tomu brání nějaké zákony, změnit.

Lumpy

Neda se i kdyz jsou dva ridici musi po 21hodinach zustat stat 9 hodin a to je zase to parkoviste + musi kazde 4,5 stat 45min a to je potreba zase parkoviste

Martin V.

To by se museli střídat bez toho, aby se ten „neaktivní“ řidič vezl. A to mi zase připadá logisticky hrozně náročné i pro velké spedice, protože různorodost relací v kamionové dopravě je obrovská (třeba ve srovnání s pravidelnými dálkovými lety mezi několika leteckými uzly).

Pavel

Pauza musí být ve stojícím voze!!!

kulhán

Ve dvou řidičích se nemusí dělat 45min pauzy dle AETRu.

antijouda

A jak řidič soukromník bude platit dalšího řidiče? Stát prostě zaspal tak jako u všeho.

Jjj

Přesně

Karllos

Dle AETR se jezdí u nás? Já bych řekl dle 561….

Jjj

Po 4,5 h 45 min nee

Jan Sova

Myslíte změnit příslušná Evropská nařízení o harmonizaci v sociální oblasti práce osádek (561 …) ??
No tak hodně štěstí tam něco prosadit….

ABC

Státu se nedaří ….

daří se státu vůbec něco?

narážíme na totální odpor obcí …

tak pokud je pozemek v majetlu státu a parkoviště v souladu s uzemním plánem (ostatně nevím za jakým účelem by tam mohly být vedeny pozemky u dálnici, pro biozemědělství nebo rodinné domy asi ne), tak ať si obec klidně svůj nesouhlas vyjádří, ale to by mělo být tak vše…

MildaIV

Komunismus tu už byl. Opravdu to nefungovalo.

ABC

pokud komunismem myslíte že někdo rozhodoval o majetku druhých, tak to máte pravdu, to opravdu nefungovalo.

MildaIV

A pak taky představa, že státní podnik bude fungovat.

Radim

Komunismus tu nikdy nebyl, to co tu bylo byl socialismus. Komunismus byl cíl. Za toho socialismu se však prosadilo mnoho staveb, které by dnes neměly šanci být realizovány např. D5 přes Beroun.

Adamgolias

To je jen další důkaz absolutní nerovnováhy rozložení nákladů na provoz podnikání. Proč si ti , kdo po parkovištích volají, je nepostaví za své.? Formou sdružení třeba . Kde je uřvaný cesmad? Může pozemky vykoupit nechat postavit parkoviště a pak vybírat tržní cenu od všech Poláků , Rumunů i Lojzu co nic jiného než kroutit volantem neumí. Copak např letadla parkují na státem vybudovaných plochách? Vlaky , když večer dojedou , tak stojí zadarmo na kolejích SŽDC? Také proto , je TIR doprava výhodná , je levná . Právě proto , že na ni doplacime všichni.

Lemmy

Letadla parkují na státem vybudovaném letišti. Co platí vlaky za své stání je poměrně symbolické a největší odstavná nádraží nyní ve vlastnictví ČD nakonec taky postavil stát.
Berte to tak, že kamiony ŘSD platí poměrně dost a odpočívací kapacity jsou součástí servisu. Přijde mi docela logické je nějaky taky zpoplatnit, ale ta kapacita potřeba je a přehlížet to je pitomost.

Jan Sova

On nepsal o tom, že se má ten problém přehlížet. Psal jenom, že to má mít v otěžích uřvaná organizace ČESMAD. Pod což se lze jen podepsat, za stavu neschopnosti a paralýzy Min. dopravy a jeho podřízených organizací.

Honza

Ach jo, velice hloupý názor.
O vás také může každý říci, že neumíte dělat nic jiného než to, co děláte. Nikdo nemůže umět dělat vše, to vás nenapadlo????

noerf

Pokud vlak stojí přes noc na nádraží, taky se za něj nic neplatí, platí se za dopravní cestu, stejně jako kamiony platí silniční daň a
plus mýto na silnicích vyšších tříd.

MildaIV

Což je zjevně chyba. Raději nižší mýto/poplatek za dopravní cestu a mít samostatný poplatek za parkování. Pokud dopravci reálně přeúčtujte náklady, nutíte ho optimalizovat svúj provoz a tím se sníží potřeba parkovacích míst.

MildaIV

Určitě ne formou sdružení, ale formou volného trhu. Zpoplatnit parkování všude tak, aby to stačilo minimálně na náklady. Pak se určitě najdou soukromé subjekty, které to dokážou levněji než stát.

antijouda

Přestávky vyžaduje stát. Kamion bude parkovat klidně na dálnici, když nebude kde parkovat.

Václav

„V devíti případech z deseti narážíme na totální odpor obcí, ačkoliv parkoviště má být třeba několik kilometrů od obydlené oblasti,“ říká vedoucí odboru správy dálnic ŘSD Jan Hoření.
Je zajímavé, že soukromé firmy s výstavbou skladu kolem dálnic nemají.

Mech

Protože z ploch skladů se platí daně, které jdou obci – z dálnice jde obci nula. Soukromník může obci nabídnout kompenzace (chodníky, hřiště, osvětlení, vodovod aj.) i mimo svou stavbu samotnou, ŘSD se řídí zákonem který toto neumožnuje a obcím tak nemá co nabídnout.

Pepa

Odpočívky mohou nabídnout jen některým místním dívkám možnost přivýdělku – ale toto se asi moc jako pozitivum nebere 😉

noerf

Například na D3 mohou kamiony stát na benzínce v Mezně, jinak až do Českých Budějovic žádná odpočívka není. Sice mají něco stavět u Borku, ale to bude až někdy. A směrem na hranice to nebude jiné.

Mech

Odpočívka Chotýčany se začne stavět příští rok
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Odpocivky/247/letaky/infoletak_d3-odpocivka-chotycany.pdf
U hranic s A bude velká odpočívka, která bude postavena zároveň s dálnicí.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/47/infoletak_d3-kaplice-nazidla.pdf

kučin

to je sice pěkné, ale parkoviště Mezno – České Budějovice je cca 70km, kde nyní není kde stát… Pokud postaví odpočívku Chotýčany, bude délka Chytýčany – Mezno cca 60km a to je pořád moc.. Neustále se srovnávají s Rakouskem, tam je odpočívka na dálnici každých cca 20-30km.. a i to na hlavní A1, A2, A8 a A9 je nedostačující.. bohužel… Tady se projevuje typická neschopnost státu si prosadit zákon o veřejném zájmu (v době nouzového stavu, dle premiéra, držák ekonomiky) dost pokulhává

Pavel Q

nebo stačí srovnat s D1, kde je nějaké odpočívadlo co 20 km