Státu i přes snížení povinných slev výrazně stouply náklady za jejich kompenzaci

Cestující na pražském hlavním nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraCestující na pražském hlavním nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Do nárůstu kompenzací se projevilo i zdražení cen jízdného.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Matěj Šedivý

Říkám si, jestli by nebylo vhodné nastavit systém slev pro studenty tak, že ve všední dny by mohli po trase mezi školou a domovem cestovat úplně zadarmo a všude jinde za plné jízdné.
Účelem státních dotací na studenty by mělo podle mě být, aby si studium mohl dovolit každý, bez ohledu na svoje finanční zázemí. Náklady na cestu do školy se studiem souvisí, cesty kamkoliv jinak většinou ne.

JAN

Která to autobusová společnost naúčtovala 250 studentů v jednom autobusu , když jich tam sedělo 8?

Traveller

Jojo, ale v autobuse je evidence počtu cestujících na každý spoj zvlášť, a kontrola se provádí tak, že do vybraného autobusu nastoupí kontrolor, počítá, kolik jede cestujících a ministerstvo dopravy to následně porovná s počty cestujících, které společnost uvedla do evidence. Navíc, jízdenka na autobus se kupuje vždy buď na konkrétní spoj (samozřejmě nepřestupní jízdenky u řidiče, nebo online jízdenky RegioJet, FlixBus, AMS a podobně), nebo s možností využít jakýkoliv spoj v době platnosti jízdenky s tím, že se jízdenka musí zaregistrovat do systému daného autobusu načtením QR kódu (takto to funguje např. v autobusech Arriva v tarifu IDPK v… Číst vice »

Leinad

Já bych tuhle úřední šaškárbu zrušil.
Jestli studenti/důchodci nemají na dopravu, tak to řešit spíše na straně příjmů (výše důchodů, výše daňové slevy na „dítě,“..)

Vojtěch

To je takový problém najet na rakouský model klima tiket 1000 € a proč znevýhodněné skupiny typu studenti či senioři 699 EUR ? Do 15 neplatit nic a je konec kompenzaci a ojebavek . Drahé ? A v Německu prave zavedených 49 EUR mesicne pro všechny a na všechno kromě ICE a EC/IC. ( v ČR všechny běžné rychlíky jako strop, Ex jsou otázkou ) a je vyřešeno. Na urednicich se ušetří tolik, ze na toto zbude a ubude aut.

JAN

Rakousko a Německo si to tak nějak může dovolit jezdit za 50 eur, případně i zadarmo a ty slevy pro děti studenty a důchodce tam přesto zůstávají

Chada

Dotaz-Zase proběhla amnestie, nebo je to takový problém toho trolla zablokovat navždy?

Olcit

Zkuste použít to co nosíte na krku: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-komentar-dalsi-varovani-na-dotacni-klondike-cesko-nema-228924

Zvláště, když před lety podobní odborníci tvrdili jak prospěšné bude utratit miliardy za elektrifikaci tratě Č. Budějovice-Č.Velenice…. No, čas ukázal.

Olcit

Pardon … patřilo k dotazu předřečníka, který se dotazoval na desítky miliard, které jsou údajně potřeba pro trať přes Horní Dvořiště

Olcit

Dotaz – kdo platí slevy na krajských jízdenkách v rámci krajských IDS, tj. proč v seznamu není např. Die Ländernbahn?

A proč není v čele (=s nejvyšší částkou) největší český dopravce, tj. DP Praha?

A proč je v seznamu StudentAgency a proč chybí FLIXBus? Protože vnitrostátní vs. mezinárodní?

Domis

Jste tak natvrdlý nebo vám opravdu nedochází, že v tabulce jsou pouze ty nejvýznamnější dopravci? A zkuste popřemýšlet, kolik výkonů v linkové dopravě jezdí pražský DP.

Olcit

Díky za informaci. Takže když Die LändernBahn najezdil o trochu míň než GW Train, tak to stačilo, aby vypadl ze seznamu? Není to proto, že slevy na jízdném firmě Die LändernBahn platí kraj? A poprosím o vysvětlení, jak to myslíte s „linkovou dopravou“ a DP Praha? Přece DP Praha nemá žádnou nepravidelnou (a zájezdovou) a ani žádnou mezinárodní linku. Všechny linky DP Praha jsou v Praze a v okolí, tak proč není v seznamu? Hádám správně, že protože slevy na jízdném pasažérům v busech, tramvajích DP Praha platí Praha anebo Středočeský kraj, tj. nikoliv stát? Když si čtu o výročku… Číst vice »

Josef Petrák

DPP tam není proto, že MHD nedostávají tyto kompenzace od MinDop, ale města si definují vlastní nebo stejné slevy a platí je ze svého. Flixbus tam nebude asi proto, že v spučtu toho v ČR jezdí méně než nakolik se prezentuje a proto má i poměrně méně kompenzací. Kompenzace za krajské jízdenky většinou žádá dopravce, ale následně se to zúčtuje s krajem, takže je to příjem kraje.

Olcit

Děkuji. Takže to číslo za České dráhy zahrnuje i všechny jízdenky pasažérů ve vlacích Českých drah v Jihomoravském kraji (chápu, že EC vlaky nejsou dotovány krajem)?

Frantík

Hlavně že benzín zlevnil o korunu kvůli státu…

Jiří Kocurek

A? Spotřební daně z PHM přece nesouvisí se ježděním po silnici, bylo mi zde mhonokrát vtloukáno do hlavy. 😀 😀

J.K.

No ta nafta je levnější i pro vlaky a autobusy.

Jiří Kocurek

Někteří mají zjevně pocit, že palivo a elekřina na dráze prostě je a nemusí se za ni platit. :facepalm:

Kování

Bohatě by stačilo aby ve vlacích platil jen státní tarif, pak by nikomu nic kompenzovat nemusel a celý systém by se zjednodušil a zlevnil, protože by se nemuselo desítky lidí starat o desítky tarifů.

Jiří Kocurek

Cože? Ty … neznalče … tyhle slevy jsou nařízené zákonem. Musel bys změnit zákon, jednotný tarife.

Olcit

Navrhuji úplné zjednodušení = vypustit dotace. Ušetří se administrativa a takové to „šméčko“ okolo viz https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-komentar-dalsi-varovani-na-dotacni-klondike-cesko-nema-228924?

Akorát je počítat s tím, že když jízdné ve vlaku bylo v průměru cca 1,4 Kč až 1,7 Kč (bez DPH)/vlakový kilometr, tož vlakové jízdné zdraží zhruba 6ti násobně, neboť dotace pro pasažérské nádražáky (a daňové úlevy) vycházely zhruba na 8 Kč/vlakový kilometr

Petr

Plné jízdné všem. Chceš slevu? Posbírej jízdenky za nějaké období a pokud Ti to stojí za to, tak vyrazíš na úřad si to proplatit. Hotovo. A tak se vším…

Traveller

Přesně tak. Jak jsou i ty nulové jízdenky (dítě do 6 let a průvodce ZTP/P), tak ČD si je tisknou jen tak navíc, a tím oškubou stát ještě o další peníze, takže proto bych to zavedl tak, jak zde píšete, všem plné jízdné, a kdo chce slevu, ať si to nechá proplatit na úřadě, nebo děti a studenti třeba ve škole. Ale to by taky chtělo zavést jízdenky na jméno (i ty z pokladny, ne jen ty online, povinně alespoň pro ty, co by chtěli kompenzaci), aby si někdo, kdo by na tu kompenzaci měl nárok, nevzal jízdenku třeba od… Číst vice »

Martin

Nulové jízdenky tisknou všichni dopravci joudo

Traveller

Jenže ČD si je tisknou jen tak, za účelem ošidit stát o další peníze, ty jízdenky pak skončí v koši.

Jiří Kocurek

A vstup do vlaku na občanku, na lístku rodné číslo, ať se osobní údaje válí všude a přibydou tisíce úředdníků na něco, co zvládne databáze sama.
Těch cca 1000 lidí á 600000 ročně zaplatíš z čeho?

Traveller

Nene, jen prostě na jízdenku při výdeji vytisknout jméno a příjmení, a na tu jízdenku by si pak cestující s nárokem na kompenzaci o tu kompenzaci zažádal třeba na úřadě, na CzechPointu, důchodci by mohli i v důchoďáku, děti a studenti ve škole, nebo děti do 6 let ve školce, a žádní lidé navíc, normálně ti, co tam sedí, by do počítače napsali to číslo jízdenky (aby si člověk nemohl o kompenzaci žádat na jednu jízdenku víckrát) a těm lidem by ty peníze vydali, jednoduché.

xyz

Například na IDSkovou jízdenku z automatu? 🙂

Na Czech Pointu – např. na jediné zachované poště v okresním městě nebo na jedné z mála zachovaných pošt v celém konkrétním pražském městském obvodě? 🙂

P. S. Když už to teda řešit jinak, tak tím způsobem jak před 20+ lety – nedávat slevy na jízdném „pro všechny“, ale konkrétní příspěvek na dopravu „na žáka/studenta“ přímo do jeho rukou.

Traveller

Ty nové automaty, které používá PID, by šly upravit, stejně jako automaty, které používá Arriva. Prostě by se tam jen přidalo políčko “Jméno a příjmení cestujícího”. Nebo máte příklad nějakého jiného IDS, kde se používají jízdenky z automatu, který by takto upravit nešel?

CzechPoint jsem dal jen jako příklad, stejně jako by to fungovalo ve škole, na úřadech a podobně, jak jsem již zmiňoval.

Jiří Kocurek

Takže do toho automatu bude děcko sázet jméno. Děcko do první třídy, které se učí psát.

Geniální. Tohle bych nevyslel ani kdybych četl Hellera pozpátku.

Traveller

Tak půjde k pokladně, ne?

Jiří Kocurek

Na autobusových zatávkách poklady nejsou a na vlakové zasttávce bude pkladní celá žhavá vypisovat to děcku z občanky, kterou to děcko nemá povinnost nostit a SPPO ani s pěti pé mu tkaovou povinnost uložit nemohou. Neb takovou povinnost je možnouložit pouze zákonem.

Nepij to!

Jiří Kocurek

Jasně, opisovat číslo jízdenky. Všiml jste si, že čtečka QR kódů již byla vynalezena?
A to budou muset děcka dojíždět na jendotlivé jízdenky, žádná týdenní nebo měsíční, ani kupón IDS, protože nějaký asociál je chorobně posedlý kontrolováním každého kroku?

Traveller

Jasně že by se proplácely všechny jízdenky, měsíční, roční, traťové i síťové, kupóny IDS, do 2. i 1. vozové třídy,… A ano, šlo by to samozřejmě řešit i načtením QR kódu.

Jiří Kocurek

Pořád je to šílená byrokracie, která vyjde dráž, než když budou most děcka jezdit se slevou i jinak, než jenom do školy. Fakt magořina.

Jiří Kocurek

Ale jako jo, selhává (údajně!!!) kontrola prodaných lístků, tak tím zatížíme cestující vč. dětí natolik, že tím přestanou jezdit. A budeme se vztekat, že jedou raději autem, protože ten kontrolovací blázinec nechtějí podstupovat.

Traveller

A proč zatížit cestující včetně dětí? Na jméno jsou už zpravidla povinně všechny jízdenky prodané online, prostě by se jen zavedlo dobrovolně i na jízdenky z pokladny, s tím, že by to byla podmínka zpětného proplacení jízdenek těm, co by na to měli nárok.

Leinad

Jak víš, že to dělají zrovna ČD? Jinak souhlas, v současném systému nyní žádná kontrola. A ukdyby se na něco přišlo(neobsazené místo), není to trestné, prostě si někdo koupil nulovou jízdenku a nenastoupil (to přeci dělají opilci z hecu, aby byla delší fronta)

Traveller

Však od těch zdržujících opilců by byl hned klid, nebo by za to museli alespoň platit, a ne aby jim tohle blbnutí a zdržování ostatních lidí u pokladny ještě platil stát. A mám své zdroje, mezi nimi např. bývalí zaměstnanci ČD, nebo také potkávám držitelé průkazu ZTP/P, kteří cestují samostatně bez doprovodu, ale je jim vydán a podstrčen i nulový lístek pro průvodce, který s nimi necestuje, a když se někdo z nich ohradí, že cestuje sám, pokladní nebo průvodčí (když si ten lístek kupuje ve vlaku) s ním automaticky jedná jako s debilem. RJ a LE nemohou takto podvádět… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže to odserou děcka, protože se na ně navalí další a další povinnosti. A to proto, že pokladní na dráze podvádí.

A když o tom tak víš, proč jsi tohle poškozování zaměstnavatele nenahlásit? Co?

Traveller

Sakra, co je tak těžkého na tom, říct paní pokladní své jméno a příjmení, a pak ten lístek dát rodičům, nebo rovnou paní učitelce a pak přinést rodičům peníze, nebo za to koupit další lístek? To snad zvládne každé dítě, zvlášť pokud je natolik vyspělé, aby mohlo jezdit vlakem do školy samo.

jonáš

Stačí pak místo prázdných flašek sbírat projeté jízdenky v koši. Dobrej nápad.

Traveller

Však proč asi píšu tady o těch jízdenkách na jméno? Aby to lidi, co mají nárok na státní slevu, nemohli sbírat v koši a pak za to žádat proplacení.

Roman Čadek

Stát plýtvá penězi. Přešli jsme z tržní na dotační ekonomiku, řekl šéf kontrolního úřadu. Výrazné úspory lze podle úřadu nalézt v systému dotací, který je podle něj zbytnělý a neřiditelný. Podle Kaly je významné úspory výdajů možné najít v dotačním systému. „Skutečný smysl dotací nahradil formalismus, čerpání je nadřazeno smysluplnosti a potenciálním přínosům dotací. Systém stovek dotačních titulů, v jejichž rámci se rozdělují stovky miliard korun, se stal neřiditelným,“ varoval prezident NKÚ. zdroj cnn.iprima.cz

Nováček

A souvislost s článkem je jaká?

Georg

a to rekl dobre.

Granja

Jenže to je málo. Tím by to nemělo skončit. Bohužel obávám se, že ta rozjetá mašina dotací na COKOLIV pojede nerušeně dál až do hořkého konce.

Véčko

Důchodcům nechat 50 % a studentům vrátit 75. Jak říká můj učitel: „Mladí musí poznávat svět než začnou pracovat a pak už takové možnosti mít nebudou.“

Georg

neco mi rika, ze jste duchodce.

Granja

Důchodce má učitele? Univerzita 3. věku?

Georg

ucitel nemusi byt vzdy takhle systemove zarazeny. muze to byt i nejaky guru z nadrazky.

Franta Pepa jednička

Důchodci naopak do systému odvedli, jim bych nechal minimalne 50%, studentům na cesty do školy 50% , ostatní cesty max 25%, + samozřejmě individuální žádosti pro chudší rodiny, tam slevy individuálně do 90%, po schválení.

Jiří Kocurek

A úřední aparát pro tohle bude zadarmo, individuálně po schválení se nebude zneužívat a ZTP/P se zázračně uzdraví, zahodí bílou hůl i průkazku a místo veřejné dopravy začne jezdit na motorce.

Nápověda: Kdo má ZTP/P podvodem a dál jezdí autem, ten slevy na jízdném ve veřejné dopravě nečerpá ani dneska. Ten, kterému zbyla jen ta veřejná doprava, ten opravdu nevidí.

xyz

Ten svět můžou poznávat i s „jen“ 50% slevou.

PetrH

Nebo bez ní. Státní důchod je u nás prakticky stejný jako v Německu. Tam je to pod 1000 eur čistého, protože se důchody zdaňují.

mgr.pavel

To je ale hloupé zdůvodnění státu: „stát se bál, že by za kompenzace zaplatil moc peněz, tak je zredukoval.“

Stát má nastavovat politiku ne JEN dle toho, kolik za ni zaplatí. Ale dle poměru veřejnoprávní užitek vydělený objemem zaplacených peněz.

Kdyby si stát všiml, že ropzočet dopravních staveb je větší než loni, měl by ho stejnou „logikou“ zkrouhnout?

noerf

Stát za různé kompenzace platí desítky až stovky miliard Kč. Něco je za slevy na jizdnem pro vybrané skupiny, něco je za objednávané vlaky, něco jde do zemědělství (sucho, mokro), něco do průmyslu a služeb (covid, válka).
Studentské slevy pro děti či studenty relativně chápu (jsou bez příjmu). U důchodců, kteří se měli čas profesní životopis zabezpečit do předu to chápu méně. Zejména s možností využívání sanitnich vozidel při cestách k lékaři a stavu veřejných financí.

Peeetr

A víte o tom, že se u nás může legálně vydělávat už od 15ti ?
A zatímco u důchodců je jasně vidět, kolik práce a daní pro stát odvedli, tak u studentů , kterým stát zdarma poskytuje zdravotnictví, školy a výuku cizích jazyků, je velmi nejisté, jestli nepůjdou spíš pracovat a platit daně do zahraničí.

Jiří Kocurek

Tak doufám, že sám děcka nemáte a mít nebudete, s takovým přístupem k mladým.

noerf

A vy v důchodu budete spoléhat na to, co vám dá stát, nebo máte připravený ještě jiný příjem (penzijní či investiční fondy, nájem nemovitostí, atd.).
Vzhledem ke stavu státního rozpočtu, důchodového účtu považuji lidí, kterým je dneska méně než 55 spoléhat v důchodu jen na stát za cestu do velké chudoby a určitou nezodpovědnost.

Jiří Kocurek

A nepřát mladým vzdělání, aby náhodou neutekli za hranice… aby byli raději nevzdělaní a za minimálku v neodborných pozicích, to je nejen krátkozraké, ale navíc i tupozraké.

Mladí s minimálkou ho na stáří neuživí.

Peeetr

Á další „inteligentní“ zastánce vysokoškolaček s gender studies tituly, které se pak ženou na dobře placená místa v neziskovkách dotovaných státem či EU.
A kdyby jste tomu opravdu rozumněl, tak víte, že na důchody odvádí i zaměstnanec s minimálkou víc, než velká část i daleko lépe vydělávajících OSVČ včetně „extrémně vzdělaných“ poradkyň pro začleňování 69 nových pohlaví.

Vojtěch

Už to nefetuj. To co nyní předvádí AI lidi bez VŠ nezvládnu. Protože sebeslabsi VŠ předpokládá IQ cca 120, technická spíše 130 a více. A ze musí umět aspoň jeden světový jazyk, často dva a více je dnes bonusem i na tu Tvoji 6o. Méně vzdělání se nejvice boji o práci, VŠ bez práce je spíše raritni situace ( do 7% z nezaměstnaných a většinou nějaké další důvody, které handicapuji situaci) . Jo nezamestnatelnych absloventu školy života je 100x víc než migrantu z UA.

Karel

To je kvalitní názor. Já bych kompenzaci studentům dával ale pouze trasa domov škola a ne jezdit všude. Na druhou stranu pokud jedu ve dvouch tak se mi dnes už vyplatí jet autem. Jelikož nejsem uživatelem žádných slev tak pro mne nemá dálková doprava absolutně smysl. A co se týče studentů a že jsou bez příjmu. Chápu že nějaká část ano ale třeba vysokoškoláci mají kolikrát větší plat než zaměstnanec ( vím z vlastní zkušenosti) a že důchodci se měli zabezpečit? Platili daně a odvody tak snad by mohli mít slevy.. nemluvě že zrovna toto je asi skupina která stta… Číst vice »

Karel

Autem se to vyplatí dnes. Až bude k dispozici pouze syntetické palivo za cenu 200 Kč/litr, nebo elektromobil s pofidérní možností dobíjení bude to vypadat úplně jinak.

MTl

Však to taky bude adekvátně dražší i vlak.

Jiří Kocurek

Autobus taky, u elektrobusu je to dobíjení stejně pochybné, jako u elektroauta. A je-li pochybné i to dobíjení, tak šalina a trolejbus jsou v sakroch, protože potřebují napájení neustále a bez výpadků.
Pěšky? Veřejné osvětlení s sakroch anebo čelovka s pofidérním dobíjením.

Ale jo, cokoliv, hlavně že sousedovi chcípne kozí dech.

Martin Hroch

Kompetence pouze trasa škola domov je bohužel stále omílaná nefunkční a diskriminační blbost.
Hlavně to nezavádět.

Jiří Kocurek

Hlavně je to hrozivý a těžkopádný úřední konstrukt, protože děsko má bydliště jinde, matka s ním žije v nájmu a měnit průkazky při přestěhování nebo změně školy.
Ta agenda by byla děsivá a zadarmo to nebude dělat žádný ouřada.

Jeden kope kanál a 6 úředníků kolem papíruje i to, jak vysoko zvedá krumpáč. A diví se, že chlápek s krumpáčem si potřebuje odpočinout a napít se, zatímco plniči tabulek jsou pořád čerství.

Martin Hroch

Ano a nedej bože, kdyby ještě potřebovali „dát“ dítě k prarodičům na týden nebo kdyby mělo třeba i mimoškolní vzdělávání nebo zájmové kroužky. Ve výsledku v starém systému to znamenalo třeba 4 kartičky. Každá za 50Kč pro děti co bydlí na vesnicí.
A oproti tomu kdekoliv ve městě ani kartičku nepotřebovali. Stačilo zdarma potvrzení od školy a na MHD kartě jen zdarma aktivovali studentský tarif.
Ať mi nikdo nevykládá, že tohle je nějaký funkční systém co má údajně ušetřit peníze.
Jediné co to bylo tak otrava a vytváření zbytečných míst pro úředníky co je lepily fólie.

Franta

Důchod by ale měl v zásadě pokrýt základní jídlo a střechu nad hlavou. V rodině mám dúchodce, co mají představu, že jim má důchod zaplatit dům 5+1 pro jednoho, každých 5 let nové auto, každý ro dovolenou u moře a chodí kvůli tomu demonstrovat proti bídě. Takže ty slevy pro důchodce jsou trochu sporné, zvlášť v situaci, kdy je minimální mzda nižší než průměrný důchod (v čisté mzdě).

Karel

Už vidím, co udělá lékař, když požádáte o odvoz sanitkou do nemocnice na kontrolu. Vyrazí s vámi dveře.

Lukáš Chytil

Jak kdy, jak s kým, jak s čím. Se slepákem vás na kole fakt odjet nenechá.

Dachs

Nejde ani tolik o inflaci, která se promítla do základního jízdného. Jízdné ve veřejné dálkové dopravě vyskočilo proti předcovidovému času až o 35-60 % (různé čarování s flexi, vázanými, kreditovými jízdenkami, ale u některých dopravců i s běžným jízdným, samozřejmě včetně toho studentského či pro seniory), tak co se diví. A stát si také neohlídal „takové malé podvůdky“ dopravců. Když se tu psalo, jak ty ceny poletí vzhůru a že rok dva po covidových restrikcích se nám nad cenami jízdenek do vlaku ČD nebo u lidumila Jančury budou protáčet panenky, byla spousta mínusů. Ona ta ekonomika má své zákonitosti, vychýlení… Číst vice »

Josef Petrák

Limitem kompenzací je tarif SJT. Ten se podle zákona automaticky valorizuje každý rok o inflaci. Naopak můžu říct, že spousta dopravců jezdí hluboko pod limitem a zdražení mohlo být celoplošně výraznější. Na druhou stranu jsou tu i IDS, které občas výměr přesahují…

Jiří Kocurek

Taky je možné, že přibylo cestujíccíh s nárokem na slevu a jezdili delší trasy. Konec konců skončil COVID.
A ještě jedna věc: Kompenzuje stát slevy pro válečné uprchlíky? Ti před COVIDem taky nebyli. Jak moc se tohle může projevit, toť otázka.

Tomáš Záruba

Na druhou stranu ty ceny SJT jsou fakt mimo. Jejich výše by např. u předplatného byla ospravedlnitelná, pokud by již v tom byly zahrnuty i všechny relevantní MHD.

Jan

Že by snad někdo trošku podváděl? To by mě ani ve snu…

Georg

a to jste z textu vycetl presne kde, ze nekdo podvadi?

Jan

V tomto textu nikde, ale o tom co prováděli někteří dopravci dokud platila 75% sleva jsem pár článků četl. Konkrétně šlo o autobusovou linku Praha-Pomezní boudy, název dopravce už si nepamatuji. Podařilo se jim virtuálními dětmi několikanásobně přeplnit kapacitu linky, až si toho všimlo i jinak netečné MD. Dlouhodobě dává smysl platit 25% i z vlastní kapsy a zbytek inkasovat od státu. Jeden z pomníčků Aleny Schillerové…

Fliczek

U 50% slevy je to téměř k ničemu. U 75% to bylo něco jiného. Tam by dopravce za 25Kč dostal 75Kč (=50Kč). 😎

Kamil Novotný

Nemáte tak zcela pravdu. Pokud Jde těžba dopravci, tak se mu to stále velice vyplatí. Zaplatí pouze DPH z jízdenky, tržbu kterou (fiktivně) zaplatí jde zase zpět jemu a ještě dostane 50%. Takže náklady na kompenzací je pouze odvedené DPH.

Georg

jak byste to prakticky ve velkem rozsahu delal? a kde firma vezme miliony, za ktere si sama u sebe nakoupi fiktivni jizdenky?

Igor Mauricio

Ale ona je fyzicky platit nemusí. Nakliká buď ve strojku nebo v solidárním rezervačním systému, odvede DPH, shrábne kompenzaci. K tomu nepotřebujete na účtě miliony.

Georg

kazdy dopravce vede ucetnictvi, ktere je podvojne. pokud prodate jizdenku, musi se vam objevit penize na uctu a tato transakce se zauctuje v sapu.
tohle ve vasem schematu nejak chybi.

MHD

A ty peníze se můžou jmenovat, čistě hypoteticky „Leo kredity“ 🙂

Igor Mauricio

Nemusí se objevit na účtě, může se objevit jako tržba v hotovosti v kase. A tam je to z hlediska finančáku víceméně neohlídatelné.

Georg

to znamena ze si za nejake cerne fondy mimo firmu kupujete v hotovosti jizdenky (potrebujete to delat v radu statisicu az milionu). tim se vam cerne fondy dostanou do ucetnictvi a dostanete k nim dotaci.
jen je pak problem jak ty cerne fondy zase obnovit, aniz by vam je nekdo cestou zdanil?

xyz

Nemyslím si, že by FÚ při jakékoliv kontrole řešil fyzický stav firemní pokladny.

Tím víc když u libovolného dopravce je v daném okamžiku víceméně neohlídatelné, kolik peněz v hotovostním vyjádření v tu chvíli mají (v pokladnách vozidel/personálu atd.).

Navíc kontrola od FÚ tak jako tak probíhá zpětně, tzn. nemůže řešit „aktuální stav v daný moment“.

Jiří Kocurek

Takže vlakuška prodá lístek, ale peníze za něj se na účtu neobjeví a nikomu to nebude divné. A níkdo po ní nebude chtít ty peníze, které za něj dostala, protože ten lístek někdo platitl v hotovosti, podle všeho.

A ješttě tu vlakušku na tohle překecat. A zároveň nesmí být tak blbá, aby nepochopila, jak se ovládá ten strojek.

Peeetr

Daleko důležitější bylo zavedení maximálních limitů.