Stát zveřejnil nové ceny dálničních známek. Kromě inflace zohlední i 67 dostavěných kilometrů
Dálnice D6 u Hořesedel v září 2025. Foto: Jan Banán Svoboda

Poplatek má přinést 9 miliard korun na výstavbu a údržbu dálniční sítě.
Nemorální a zvýhodnění El.aut je podraz na běžného řidiče který finančně na El. vozidlo nedosáhne a nebo jsou El. auta o hodně lehčí že neničí silnice svou váhou nebo je elektřina nadnáší nad silnicí a to v jakém stavu vozovky jsou tak to jde nazvat jen okrádáním za bílého dne.
Samotný výpočet ukazuje nesmyslnost zvýhoďnování LNG, CNG, hybridů, elektro-aut. Ti už jsou zvýhodněni milionářskými dotacemi a selektivní spotřební daní…
Já těch celých 67 km nechci koupit
😂
Dostavených kilometrů? Na jejich dostaveníčko? Anebo měl autor titulku namysli „dostevěných“ a AI udělala chybu?
Proč nejde koupit třeba úseková dálniční známka? To je jako kdyby ČD prodávaly pouze síťovou jízdenku a její zdražování obhajovaly tím, že zavedly deset párů vlaků na trati na druhém konci republiky. Koupili byste si síťovou jízdenku abyste mohli jet (jednodenní) nebo jezdit (roční) vlakem třeba z Ševětína do Veselí nad Lužnicí? Řidičů, kteří by rádi používali dálnici jen úsekově, ale často je poměrně dost.
Nejde to právě proto, že by to koupilo až moc lidí. Kdyby se prodávaly jen úsekové známky, tak by se dost výrazně snížily příjmy, což by byl problém.
Navíc hlídání toho, jestli člověk jede jen na zaplaceném úseku, by bylo hodně náročné
V Madarsku lze koupit rocni znamku na jednu konkretni zupu (kraj), aktualne 6890 Ft. (= 430 CZK).
Hlídání by bylo náročnější v tom, že by kamera musela vědět, jaké místo snímá?
Opět hledání důvodu, proč to nejde. Takhle si tu známku nekoupím vůbec a jezdím tudy, kudy se nechce, abych jezdil…
Takže snížení příjmů? Mít nic nebo něco? Jenom v mém nejbližším okolí je pět aut, z nichž čtyři známku nemají, ale úsekově/krajově by jí měla!
To zdražení je sice otravné, ale ne likvidační, ok stovka navíc ročně. Ale očekával bych, že vyřeší tu díru, kdy neplatič je pokutován pouze v okamžiku, kdy ho chytí hlídka. Dále proč neplatí elektro? Oni snad tu silnici opotřebovávají méně? Ani omylem, spíš naopak. A poslední věc, to je vážně tak složité naprogramovat jednodenní dálniční známku tak, aby fungovala 24 hodin od zaplacení a ne jen v to konkrétní datum?
Nechci to omlouvat a taky mi to vadí, ale jednodenní platí úplně stejně jako např. 30 denní – neplatí celých 30 dní, ale do půlnoci posledního dne. Jen to není tak „vidět“… Takže koupíte-li jí v cca 23:50, tak platí jen 29 dní!
Je to zaokrouhleno na konec dne, ale UX je to stejná kravina, jako by platila do konce měsíce, nebo roční do konce roku.
K tomu aby vyřesili tu „díru“ by bylo nutné upravit zákon. Je tam problém ohledně ZTP – pokud vezeš v autě ZTP tak nemusíš mít známku. Problém je, že kamera tohle nemá jak poznat. Slováci to mají vyřešené tak, že ZTP má nárok na dálničku pro jedno auto zdarma. Navíc je na Slovensku super, že pro účely pokuty se bere stav k 23:59:59. Tedy kdo omylem vjede na dálnici tak si může koupit známku zpětně a pokutu nedostane.
A k té platnosti 24 hodin. Bylo by super, kdyby, to nářídila EU. Teď mají povinnost státy mít jednodení známky s cenou do 10% do roční známky. Noční přesun do Chorvatska automaticky znamená dvě jednodenní známky.
Tak moc dík ale raději to vezmu okolo. Ať si to nechaj nenažranci, a zalknou se ! Brzy tam nebude jezdit ani polovina a to se vyplatí, vyberou ve finále ještě méně.
Je to pro vás likvidační? Jaké máte náklady na provoz auta?
A kde jsem psal likvidační? Ale pokud jedu dvakrát ročně proč budu platit celoroční a nebo předraženou kratší? To si můžou dovolit jen takový co nemají pojem o práci a nebo neumí počítat.
Celkově je to evropský opruz, zlatý německo. Když chce člověk někam jet, tak aby studoval hodiny informace na netu, kde za kolik co stojí, kde prodávaj podvodníci, pak projedete v rakousku omylem tunel a máte vymalováno. O zdržování na mýtnici ani nemluvím. Taková souhrná roční faktura za evropu by bylo nejednoduší řešení. Ať si to spočítaj jak chtěj, ale ušetřilo by to nakonec hromadu starostí i pokut.
Není nejjednodušší používání veřejné dopravy?
To by si pomohl.
Nejen sobě, ale i těm ostatním.
Jednou jsem chtěl jet do sídla mateřské firmy VHD. To bych si dal. Najděte si spojení do Saalburgu v Durynsku.
během 5 minut hotovo, jestli tobě to trvá hodiny, tak chudák zaměstnavatel
Nešlo o vyhledání, ale o d=lku služební cesty. Za jak dlouho tam tou VHD dorzíte např. z Prahy?
Ono 3:30 IAD proti 8:04 VHD je dost velký rozdíl. Takto jsem vyřešil vše potřebné na místě a ještě jsem zpátky na firmě stačil dodělat věci z rána.
Průměrný plat 500 tis. ročně, průměrný důchod 300 tis. ročně a někdo řeší, jestli stojí roční známka 2, nebo 3 tisíce? To je zcela mimo moji rozlišovací schopnost.
Bohužel je to průměr! A kdo ho nemá tak co? A těch je bohužel víc!
je lepsi divat se spise na median a ostatni percentily … ta distribuce bohatstvi vypada trochu jinak. Nicmene, pokud nekdo ma aut a jezdi s nim, fakt ma na jednu nadrz navic na dalnicni znamku.
vy koukám patříte k těm, co si myslí, že relativně malých částek lze zaplatit neomezené množství. Jenže vy z těch příjmů jaksi neplatíte jenom tu známku, ale spoustu dalších věcí
U nákladní dopravy a tranzitu to chápu. U osobní dopravy jednoho dne nastane bod zlomu a začnou se nám opět plnit silnice první třídy. A to asi nechceme, že ?
Kde nic není, ani to plnit nelze. Ale pěkně se plní silnice druhé třídy. Taková II/605 je už slušně přecpaná.
Tipuju, že byste si přál její rozšíření na čtyřpruh.
Stačí vedle postavit tu peažující II/118. Ostatně obchvat Levína v ZÚR je, hned vedle VRT.
Nepodařilo se mi najít, na co přesně koukáte, ale neumím si představit tam nacpat VRT.
Nejste sám. I Královák na to podal žalobu. Zdická estakáda zřejmě nebude. Ale ten obchvat dle informace od starosty Králováku, má velké šance. Ono jde prakticky jen o průchod přes sběrný dvůr a pak podél D5 pod vrchem Levín.
Je tam stále územní rezerva obchvatu Levína, D5 a územní rezerva VRT. Viz zde https://gis.kr-stredocesky.cz/js/reg_up/?extent=-774440.3282%2C-1056624.9317%2C-773660.2292%2C-1056189.3764%2C102067
No skutečně. Díky.
Kam vede dalnice, málokdy vede silnice 1. třídy. Pořád je dálniční známka nízká.
Nezačnou. To už musíte být fakt kolenovrt, aby jste např. celý rok jezdil do práce po silnicích II. a III. tř. (paralelní silnice 1.tř s dálnicí se moc neprovozuje) místo pohodlně po dálnici, navíc při rozpočítání na rok to je pakatel v provozních nákladech vozu. Pro rejpali s VHD – ne všude je to řešení.
Úplně nesouhlasím, co takhle Kolin-Praha ? Hradec Králové – Vysoké Mýto ? To není o vrtání kolene, ale o ceně po dálnici vs. časová úspora. A zrovna D11 se před Prahou stále opravuje, takže časově zanedbatelná až žádná úspora. A do práce dojíždím 2 dny v týdnu …
I s tím ZPT je to trochu nesmysl. Úleva platí pouze pokud je daná osoba se ZTP „na palibě“. Takže pokud jí vezete do nemocnice, tak při jedné cestě známku nepotřebujete a při druhé potřebujete = stejně si jí musím koupit. Nakonec se tato úleva vztahuje jen na pár držitelů ZTP.
Tak ona je otázka i přidělování ZTP. V Německu jdou cestou bodového ohodnocení a u nás stále trváme na vyjmenování diagnóz. Jinak naše hranice jsou takové Lurdy. Diabetik prvního typu má ZTP jak na Slovensku, tak v Německu, ale v ČR se z toho zřejmě vyléčí a tady ZTP. Nejspíš klystýrem a potomdo něj nacpo Chinin. No tam bych to ještě pochopil, ale, že ZTP nedostane pacient s třemi endoprotézami, to mi hlava nebere.
Nechápu, jaký význam má rozdělovat auta přestavěná na lpg/cng automobilkou a individuálně. Jediný důvod je propagační a ekonomický. Těch individuálních přestaveb je mnohem více, tak jim žádnou slevu nedáme načež z ekologického pohledu není žádný rozdíl mezi výše zmíněnými typy přestaveb. Ale vypadá to prostě skvěle že podporujeme alternativní druhy paliv. Alibisti prostě.
Hm, plug-in hybrid za čtvrtinu… Kolik asi % ujede po dálnic na elektřinu, „zelenáč“? Jinak jen dálnici svými kily navíc víc ničí.
Je to chyba, podle me spis ma byt podpora aby lide po te dalnici jezdili.
Jezdim jeden kousek podel dalnice a vidim jak plno ridicu tam jede take a pak na prvnim vjezdu na dalnici kde se neplati (usek u velkeho mesta) tak tam lide najedou. Podle me kdo malo jezdi po dalnici, ci by po ni jezdli kratke useky, tak kupon nema. V souctu to ale treba v te obci je znat.
Naprostý souhlas. Silniční síť by měla být zpoplatněna jako celek a ne pouze dálnice. Doprava by naopak měla být motivována k využívání dálnic místo silnic nižší kategorie.
Také souhlasím, minimum slev by to zjednodušilo.
No v podstatě i plno lidí na diskuzích to potvrzuje, že na občasné použití či krátké úseky nemá kupón a jezdí po paralelních vedlejších cestách. Čili kdyby se dálnice neplatila, je-li by po ní.
Problém s platbou za celou síť by byl řešení, ale tuším že by to neprošlo přes legislativu EU viz. Německo a dálniční známka pro cizince vs silniční daň pro domorodce.
„Je to chyba, podle me spis ma byt podpora aby lide po te dalnici jezdili.“
V první řadě by měla být podpora veřejné dopravy, kde to jde, tak kolejové.
Chápete že 130 Kč je dnes 1 oběd nebo 2-3 piva v hodpodě? Za rok? co je to za navýšení, že s tím je problém? Když si vezmu že po dálnících nalítám cca 15 000 km/rok, tak je to kapka …
Je to oběd za dálnici, oběd za nádrž benzínu, oběd za 100 kilo uhlí, 10 obědů za MW elektřiny, oběd za denní nákup, oběd za 20kg brambor, … A najednou zjistíte že toho asi sníte poměrně hodně
Ještě jste zapomněl na krabičku cigaret. A to si ji někteří koupi i 2 za den.
A přepočetl bych to pro jistotu i na fotbalová hřiště…
Přepočítat cigára na fotbalová hřiště… to už musí být dost hulení!
To tak když Fabie může být standardizovanou jednotkou pro hmotnost, délku i objem – tak i cigára lze přepočítat na forbalová hřiště 🙂
Jako rozšíření dálniční sítě v pohodě. Jediné, co mě vyloženě se.e je započtení případné inflace. Daň z nemovitostí se může jednostranně zvednout o inflaci. Poplatky za ČT a rozhlas automaticky zohlední budoucí inflaci. Tarif PID od roku 2026 může automaticky zohlednit budoucí inflaci. Dálniční známky zohledňují inflaci. Jako proč? Příjem lidí automaticky inflaci nezohledňuje. Odpočítatelná položka na člověka a děti, kterou stanovuje stát, žádnou „inflační doložku“ také nemá. Tak v čem jsou tyto „služby“ tak vyjímečné?
Ta automatická infglační doložka mne taky štve. Takhle ji zafixujeme do budoucna a pak se ti samí politici, co tu doložku prosadili, diví, že s enedaří krotit/ řídit inflaci.
To je přesně to čemu se řiká inflační spirála. Protože pokud to nezastaví ceny na které mají politici vliv, tak u těch co na ně vliv nemají s tím neudělají vůbec nic.
Po tom, co inflace během pár let vyskočila o desítky procent, tak se inflační doložka stala běžnou součástí skoro všech dlouhodobějších smluv co se dnes uzavírají. Je to pro nepříjemné, ale taková je realita. V práci také každý chce každoročně přidat.
Jo tak proto se u nás chlastá tolik pivo. 😀
Ten poplatek je z principu špatný, protože trestá řidiče za použití té nejbezpečnější, nejrychlejší a nejekologičtější varianty.
Problém je, že tento poplatek (bez ohledu na výši) systematicky motivuje část dopravy, zejména tranzit, aby dálnici objížděla a zatěžovala města a obce, kudy projíždět nemá.
Ano, při Vašem (i mém) dálničním nájezdu je ten poplatek neznatelný. Ale takový nájezd nemá každý a znám dost lidí, pro které nedává smysl si dálniční známku platit a raději je pak objíždějí po silnicích nižší kategorie, což není ku prospěchu nikomu.
Proto už pivo v hospodě nepiju a v restauraci nejím,. Ostatně Eva Decroix to nedávno napsala, že máme šetřit na stáří, protože bude ještě hůř.
Stát vybere na dálničních známkách cca 7 mld Kč, od toho je nutné odečíst poměrně velké náklady na prodej, kontrolu, vymáhání… Kdyby to zrušil a o 1-2 Kč zvedl spotřební daň na benzín/naftu, tak je to rozpočtově neutrální/pozitivní
Policisté a celníci by se mohli věnovat něčemu jinému a lidé by více využívali dálnice…
(Omlouvám se za rozdělení příspěvku, omylem jsem se uklikl)
Dost zajímavá myšlenka 👍 Samozřejmě by to ale přineslo odpor u lidí dálnice, kteří neužívají.
edit…. kteří dálnice neužívají….
Peníze vybrané od nich by mohly jít na protihluková a jiná kompenzační opatření a ochranu přírody a krajiny. Každý by při zaplacení zaškrtl, co si ze zaplacených peněz přeje financovat.
a co zahraniční auta, která jen projíždějí nebo jedou na otočku do Prahy?
Není, páč byste nepokryl zahraniční plátce. Ti u nás nic moc nenatankují…
Snad by šlo ty zahraniční plátce k tomu tankování nějak přimět, např. nižšími cenami PHM než v zahraničí? Což ovšem trochu může kolidovat s tím případným zdražením PHM skrz navýšení spotřební daně … 😉
Přesně. takže bychom zatížili pouze občany ČR, což je v přímém rozporu s perpetum mobile Anofertu. Co funguje zrušíme a co nefunguje to zavedeme.
Měla by IMHO ovšem taky zohlednit lokalitu, kde k nákupu dochází. Jinou cenu pro Prahu plnou dálnic a jinou pro Sudety. Notabene pro kraj, kde jediná dálnice končí hned na jeho okraji (Turnov) a s žádným dalším rozšiřováním se ani nepočítá..
Když nemáte dálnici, tak si nemusíte kupovat dálniční známku 😀
Už dva roky roční nekupuju, vychází mi líp řešit to přes léto měsíčními kupony, až 5 měsíců tím pokryju v klidu a přes zimu to vážně není potřeba 😉
od příštího roku to začnu dělat stejně, 2x za rok na 10 dnů (dovolená) a jinak off
Praha plná dálnic? V Praze je asi tak 30 km dálnic, výrazně méně než v jakémkoliv kraji. Navíc jsou určeny především pro tranzit, z menší části na cesty mezi Prahou a StČk a vůbec ne na cesty po Praze
Když jedete z periferie na periferii, tak se pražský okruh použít dá a po dostavbě to bude ještě běžnější.
Ano, máte pravdu. Ovšem z periferie Prahy na periferii Prahy se zas tolik nejezdí, budou to jednotky procent vozidel, zcela nesrovnalostelné s využitelností dálnic pro vnitrokrajské cesty
Liberecký kraj má 5 km D10. Toť vše.
No a některé se tam bojí i vlézt, například D4 😀
Sudeťákům bych to nechal zdarma damozřejmě… 👍
V sudetech mezi CH-KV je dálnice bez poplatku a platit se prý začne, až se připojí ke zbytku dálniční sítě (plánované dostavět 2028). Toliko k úlitbě pro sudety.
Momentálně dálniční známku mám, ale až vyprší, opět její koupi maximálně oddálím, abych výstavbu podporoval co neméně. Za mě by bylo nejlepší zavést na dálnice rovný poplatek 1000 Kč ročně pro všechny auta bez ohledu, zda je využívají nebo ne, s tím, že by si každý jednotlivec mohl určit, na jaký projekt bude použit, případně zda částka poslouží na financování odporu proti konkrétnímu projektu.
Plná nádrž je dnes za cca 2 000 Kč. … 1x 14 dní si koupím benzín, tedy cca 4000 na měsíc, dálniční zmánka stojí roční přepočtená cca 220 Kč/ měsíc. To je to tolik? To je 1 oběd, 4 piva v hospodě …
Není, a proto to většina lidí s otráveným ksichtem zaplatí. S každým zdražením ale bude víc a víc takových co si řeknou, že jim to za to nestojí a dálnice prostě přestanou používat.
Když se podívám, jak dlouho to mám mimo dálnice do všech pohoří kromě Beskyd, tak si umím představit, že to příští rok dáme v páru bez české roční známky nebo jen s jednou a v nouzi s týdenní či třicetidenní.
každého svobodné rozhodnutí. někdo kouká na peníze a někdo na komfort
S rostoucí cenou dálniční známky poroste počet těch prvních. My máme v páru celkem tři auta, z nichž dálničku jsme doteď měli obvykle na dvou, ale jak se cena dvou známek blíží šesti tisícům, tak si říkám, že to za ten komfort nestojí a raději budem víc zatěžovat nedálniční trasy.
To jste na tom dobře, já kupuji jednou za 14 dní za pětset.
Dálniční známky bychom měli zrušit úplně a přejít na zpoplatnění silniční sítě jako celku.
Celospolečenským zájmem přece je, aby řidiči využívali tu nejbezpečnější a nejkapacitnější infrastrukturu, kterou máme – tedy dálnice. Současný systém je ale paradoxně trestá za použití dálnice a motivuje je sjíždět na silnice nižších tříd. To vede jen k vyšší nehodovosti, větší zátěži obcí tranzitem a negativním dopadům na životní prostředí.
Inspirujme se v Německu. Platit by se mělo za užívání silniční sítě jako celku (např. formou daní z paliv či vozidel), nikoliv selektivně za její nejlepší část. Podporujme využívání dálnic, ne abychom z nich řidiče vyháněli.
Souhlasím, na druhou stranu, třeba to naopak přinese víc zákazníků podnikatelům na starých trasách. Letos jsem koupil dálniční známku v létě před cestou na Šumavu, ale příští rok řeknu „Hele, mámo, nebudem spěchat a vezmem to po starý. Koupím vám zmrzku v Čimelicích.“ Rozdíl je půl hodiny a pět kilometrů a přijde mi hezčí udělat si přestávku někde na návsi než na dálničním odpočívadle.
Chápu tu romantiku cesty „po staré“. Problém je, že vy mluvíte o jednom víkendovém výletu, ale silniční poplatky ovlivňují veškerý denní provoz.
Ta náves v Čimelicích je příjemná a zmrzlina chutná jen tehdy, pokud je tam klid. Tedy pokud ta dálnice (kterou jste se rozhodl objet) úspěšně stahuje většinu rychlé a tranzitní dopravy.
Pokud ale vaši logiku („ušetřím a vezmu to přes město“) použijí tisíce dalších řidičů denně, stane se z Čimelic ucpaná, hlučná a nebezpečná tranzitní zóna. A přesně tomu má dálnice, a motivace ji použít, zabránit.
Pravdu díte. Při určité ceně dálniční známky, jakémsi prahu bolesti, se stane to přesně tohle. Dalším efektem může být, že se stoupající cenou začne stagnovat nebo klesat vybraná částka.
A když to v těch Čimelicích začne být ucpané řada lidí si řekne, radši si tu dálniční známku koupím, než stát v Čimelicích 🙂
K tomu by nepochybně došlo, nicméně by Čimelice stále byly tranzitní dopravou zatíženy více, než je nezbytně nutné.
A pak se ustaví dynamická rovnováha.
Teď se spíš po třiceti letech ucpává Milín, kde jim nějaký chytrák napsal na stavbu půlky dálnice, že je to obchvat . No a když to po třetině století dokončili, tak lidi koukají jak blázni.
Nesmysl, A co ta hromada zahraničních aut co projíždí? Jsme malinký stát uprostřed Evropy, ne Německo
Právě naopak. Protože jsme malý tranzitní stát uprostřed Evropy, je současný systém dálničních známek tak škodlivý. Položme si otázku: Kde tu, podle Vás, „hromadu zahraničních aut“ chceme mít? Na dálnici, která byla draze postavená právě proto, aby tranzit pojala? Nebo na „okreskách“ a v centrech měst, kudy si to budou objíždět, aby ušetřili pár stovek za známku? Současný systém je motivuje ke druhé variantě, tedy k tomu nejhoršímu možnému scénáři pro kvalitu života v ČR. Zpoplatněním silniční sítě jako celku je motivujeme k využití nejefektivnější trasy a zpoplatnění cizinců by šlo samozřejmě také provést. Těch variant provedení by bylo několik… Číst vice »
Dálnice jsou plné cizích SPZ. Lide ze zahraničí sem opravdu nebudou jezdit na okrsky. Jedou z bodu A dobu B nejkratší cestou. A těch pár korun za známku je netrápí . za to mají natankováno z domací pumpy a jenom projedou.
To je právě ten klíčový omyl. Možná to netrápí německého turistu, který jede jednou za rok na dovolenou přes celé Česko do Rakouska.
Ale Poláka, který dojíždí za prací do Nošovic, nebo Slováka, který jede na otočku do Brna, to velmi trápí. Přesně pro ně je denní nebo desetidenní známka drahá a silně je motivuje dálnici objet přes okresky a vesnice.
A co je horší – to samé dělají i tisíce českých řidičů.
Současný systém trestá VŠECHNY řidiče (naše i cizí) za použití bezpečné páteřní sítě a vyhání je do obcí, které pak trpí tranzitem, emisemi a nehodami.
Mě by vážně zajímalo, které úseky cizinci v OA objíždí z důvodu úspory na známce. Nekoupit známku znamená, na rozdíl od mýta u kamionů, jet celou trasu až do cíle mimo dálnici. Včetně pomalých úseků.
Projet D2 trvá zhruba 40 minut, objiždět minimálně hodinu. Po cestě řada vesnic, měst a radarů. Spotřeba bude vyšší.
Polák, který jezdí do Nošovic do fabriky, si většinou koupí roční.
Pokud jezdím do práce denně po dálnici, tak si tu známku koupím, protože čas a nepohodlí při objíždění dálnice 5x týdně – to normální člověk fakt nechce.
To ano, platit nějakou roční daní, ale problém nastane že nezpoplatníte cizince. Němci to tak chtěli, ale neprošlo to přes pravidla EU. Prostě berme dalniční známku jako silniční daň. Mýto je sice super, ale spoustu aut z dálnice vyženete, zvlášť ty co ji dnes využívají nejčastěji. Sváteční řidiči co si dnes i krátkou dálniční známku nekoupí, těžko zaplatí mýto.
Mě by bohatě stačily jedničky bez bláta a kamení a abych nejel 130 km ze severu do Prahy 3 hodiny.
To ovšem vyžaduje nemít zácpy v Praze. Těch se nelze zbavit jinak než Mýtem, i kdyby se na to obětoval celý rozpočet ŘSD
Problém je Praha a to, že se zde potkají tranzitní a místní dopravní proudy. Ne každý kdo jede ze severu na jih nebo západ-východ potřebuje vidět krásy matičky Prahy. Úspěch bude okruh, co se má dostavět, ale zda to vyřeší výše zmíněný poblém si jistý nejsem. Reálně by pomohl nějaký vnější okruh kolem Prahy, min. 20km daleko od ní.
Socialistické ANO opět řeší kapky v moři. Elektroauta bych taky zpoplatnil, mnohdy jsou těžší a mají vliv na degradaci a opravy povrchu mnohem vyšší. Ekologická stopa elektrického auta je vyšší než spalovacího z pohledu LCA. A lide do mají na elektoauto, mají asi i 3 tisíce na roční kupon.
A tak si teda stěžujete na ANO, že elektroauta budou zpoplatněná, nebo ne?
„Vznikající vláda ve svém programovém prohlášení plánuje zmrazení ceny dálniční známky.“ To je socialismus. Já jsem pro výběr, vyšší výběr za užívání dálnic. Pořád je to málo. Platit mají všichni bez rozdílu.
Odkdy se vyšší cena automaticky rovná vyššímu výběru? Zřejmě jste nikdy neslyšel o Lafferově křivce. Různé mistry, kteří s vidinou vyššího výběru napáli třeba spotřební daň na cigarety a pak se nestačili divit, už jsme tu měli.
Jj. Bohužel, tato ekvilibristika s navýšením daně z TV nás stála 7 mld. Kč oproti období před posledním dvojím zvýšením ceny krabičky cigaret (nosná komodita u daňe z TV). Holt asi je lepší mít na MF cifrspiony než elektrikáře.
Ne, ekologická stopa elektrického auta není vyšší než spalovacího, pokud hodnotíš celý životní cyklus (LCA).
Je vyšší při výrobě, ale nižší celkově – zejména tam, kde je čistší elektřina.
Podle metaanalýz Evropské komise (2023) a ICCT:
V průměru za celý životní cyklus (cca 200 000 km) má elektromobil o 55–70 % nižší emise CO₂e než spalovací auto, pokud je napájen evropským průměrným energetickým mixem.
A to valná část EV je nabíjena z domácích fotovoltaik… případně směřujeme k tomu, že budou nabíjeny z chytrých nabíječek v době, kdy je elektřina nejlevnější a převažuje elektřina z OZE.
NENE, jízdou po dálnících rychlostí 100-130 km/h je to o 15% vyšší. Řešíme tu dálniční známky !!!
Zdroj vašeho tvrzení?
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
+ vlastní výpočty
Kde jste sehnal životnost elektromobilu? Před čtvrt stoletím, žádný z oslovených automobilek, pojem životnost nemohla uvést. Měl jsem od nich jen délku záruky a hrozně se rozčilovali, že použít délku záruky jako zaručenou životnost vozu, když skutečnou nejsou schopni zjistit. 😀
Ta živostnost je hodně pružný termín, protože hodně záleží na tom jak je vůz provozován. Proto to asi žádná automobilka neuvádí.
Přejezd návěsové soupravy má na životnost vozovky podobný vliv jako 10 000 pojezdů osobákem. Takže jestli váží auto 1,75t nebo 2,25t je úplně fuk.
Jenže těch osobáků lítá po té dálnici mnohonásobně více.
Mnohonásobně více je stále zlomek celkových efektů na vozovku.
z logiky věci ANO, přesto ten vliv tam je
“ Ekologická stopa elektrického auta je vyšší než spalovacího z pohledu LCA”
Přestaňte šířit dezinformace.
Na to jsou výpočty a studie … doložte mi opačné tvrzení
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
Těch studií je několik z obou směrů, člověk si vybere, co se mu hodí. Každopádně většina těch studií vychází kladně pro EV a jen pár pro spalovací vozy.
Vliv na lokální emise škodlivin je snad všem jasný. Není nic lepšího, než když teď jdete ráno po ulici a tam jsou nastartovaná auta na volnoběh a čekají 5 minut, než si rozmrazí okénka. 🙂
Ale řešíme tu jablka a hrušky. Do města super, ale my se tu bavíme o dálnicích! A ta spotřeba ve vysoké rychlosti a ryhlonabíječky způsobují neekologičnost pokud to zrovna nejede přes FVE.
Ano souhlasím s vámi. Pokud elektro nabíjíte výhradně z uhelné elektrárny a provozujete výhradně rychlostí 130 km/h, tak ano, ekologická stopa se může spalovacímu autu vyrovnat 🙂
Člověče a uvědomujete si, že rychlejší jízdou vozem se spalovacím motorem taky roste spotřeba? Jenomže zatímco u EV se to zvedne třeba z 10 na 16, tj o 50 %, tak u ICE se to zvedne ze 5 na 6 litrů, což je 20 %. Ovšem 1 litr nafty obsahuje 11 kWh energie. Takže i přes relativně větší zvýšení spotřeby je to menší nárůst, než u vozu se spalovacím motorem.
Takže jaká ekologie po dálnici? Navíc ta nafta/benzin na čerpačce se tam vzali jak? 🙂
nevim proc bych mel platit drazsi dalnicni znamku kvuli tomu, ze nekde na druhym konci republiky se otevrela nova dalnice, po ktere pojedu jednou za 5 let. idealni by bylo kdybych platil jen za km co po dalnici ujedu
nebo ještě mít možnost si koupit známku jen na konkrétní dálnice, v době elektronické kontroly by to snad neměl být problém ohlídat.
Tak vzhledem k tomu, že elektronická kontrola probíhá pouze z auta policie nebo celníků, tak by to problém docela byl. Už tak stoupl počet aut, která jezdí bez zaplacené známky. To, co píšete, by mělo smysl, kdyby snímače na kontrolu dálniční známky byly instalované na každém vjezdu na dálnici (čemuž nerozumím, proč nejsou, když by se dali využít např. stojany, na které jsou snímače pro kamiony).
Ano tohle jsem opravdu nikdy nepochopil, proč se nepostavily brány na nájezdech a sjezdech (na silnicích 1. tř. je to samozřejmě jíná, ale to platí jen pro >3,5t). Byl by to jednoduchý použitelný systém, který by dokázal nakrásně i zmapovat například neplacené úseky a trasy vozidel. Dat z toho mohlo být bambilion a šly by s nimi dělat zajímavé věci. Takhle máme ohejbák, ale potřebujem naněj rovnák abychom ho mohli využívat…
Malá nápověda – ty brány tam stojí už od doby, kdy Kapsch začal provozovat mýto pro nákladní dopravu. Nevím kolik se jich po přechodu na satelit zbouralo, ale budou to spíš jednotky. Dokonce i ten systém kontroly zakoupené dalniční známky by mohl bez problémů fungovat automaticky, kdy invalidi v autě.
Vás evidentně pálí dobré bydlo. My tu máme známku na rok cca za cenu nádrže nafty/benzínu. A vy byste to ještě škáloval nebo chtěl výkonové mýto? Panebože, lidé proberte se!
On ve skutečnosti nechce ušetřit, ale ostatním to zhoršit.
To by vas sice pravdepodobne stalo vic nez ta znamka, ale nevadi, mel byste to co chcete. Napr. jel bych jednou za rok Praha-Brno na vikend, koupim si 10denni znamku za 300, kdybych platil mytne, tak pri cene 2Kc za km vas ta cesta vyjde treba na 600 (pocitam zpoplatnenych dejme tomu 150km).
Ticho, tito troubové si to neuvědomují, že by pak cesty násobně zdražili. Hlavně, že by neplatili těch svých 300 Kč.
Cena za kilometr jízdy kamionu / 10000, určitě nejsou dvě koruny za km. Jeden průjezd kamionu opotřebí silnici, jako 10000 osobních vozidel.
V takovém případě kdyby neexistovaly kamiony, tak musí být ty dálnice nesmrtelné … shodneme se, že je to blábol?
Vždyť to nemusíte platit.
nestraš s cenou za kilometr. Z toho by byl monstrprojekt s miliardovými náklady na nové krabičky pro osobáky. Mělo by to vliv na sledovanost obyvatel. Teď se sledují služební nákladní vozidla, což je relativně ok, ale soukromé cesty? To už ok není.
Další věcí je, že lidi, co dojíždí denně po dálnicích do zaměstnání by platili násobky toho, co stojí DZ. Což by mělo vliv na jejich spotřebitelské chování. Třeba by se jim místo dojíždění vyplatilo bydlet v místě, což je další tlak na výstavbu bytů
Buďme rádi za dálniční známku a to za přijatelnou cenu. Jako příklad dám Chrovatsko, okolo Zahřebu je dálnice zdarma a narvaná, cca 20 km od Záhřebu směr Maďarsko začíná mýto, na tom posledním sjezdu před mýtem zmizí 80% aut z dálnice, myslíte že všichni hned konči svou jízdu za sjezdem?? Ne pouze nechtějí platit drahé mýto, což při denním ježdění do práce je opravdu ranec. Nám jako turistům to zas tak nevadí, jednou za rok k moři na dovolenou to člověk dá, ale platit to denně si nedokážu představit.
Zvýšení cen v pořádku.
Naopak slibování zafixování cen je jen populistický žvást od ANO. Naopak souhlasím, že elektroauta by měli platit jak spalovací. Jedinou slevu by měli mít zdravotně postižení.
Mě naopak ta automatická valorizace vadí – obecně nejn eu dálničních známek.
Pokud stát výdaje ( nebo v tomto případě výnosy) automaticky valorizje podle inflace, tak vlastně „fixuje“ inflaci na furt. Těžko pak snbižovat inflaci, když všechni naindexujete podle předchozího roku
Proto ta fixace tvoří pouze část navýšení a zbytek je budování infrastruktury, stačilo by si PŘEČÍST článek.
No… Mě stačí klíč 106,8E = 2266 km zpoplatněných úseků = 4.300,- až 4.600,- E/mon. Věřím, že většina přítomných chápe konsekvence k tomu co zde blije Jemelka.
Tak si dávám do kalendáře na 31.12.2025 koupit dálniční známku. Doufám, že e-shop umožní nastavit platnost od 30.1., alespoň vloni to bylo možné.
Já to dělám tak, že pár týdnů vydržím jezdit mimo dálnice a časově to není takový rozdíl (po dálnici je to km více, ale je to rychlejší), když to vydržím 3 týdny, krásně si pokryju tu „inflaci“. 🙂
Chápu, že to tak někdo může mít, ale je to iracionální. Roční známka vyjde zhruba na 50 Kč týdně. Když Vám stojí za to objiždět dálnice 3 týdny v roce, proč ne rovnou celý rok? Něco jiného je, pokud by to vyšlo na období, kdy nikam nepojedete.
Horší je, když to platíte a pak stejně musíte po staré. Bude se vyplácet odškodnění za odklonění z dálnice? Na takové D5 je to každotýdenní jev.
Nemusíte. Můžete na té dálnici zůstat.
Tak já nejsem blbec, abych kvůli pěti km kupoval dálniční známku a rád to zasmrdím ze Zdic do Králováku po staré. Kde jde bezplatně najet a projet Beroun po dálnici bez známky.
Bzz, bzzt … slyším vrtat koleno?