Stát zveřejnil nové ceny dálničních známek. Kromě inflace zohlední i 67 dostavených kilometrů

Dálnice D6 u Hořesedel v září 2025. Foto: Jan Banán SvobodaDálnice D6 u Hořesedel v září 2025. Foto: Jan Banán Svoboda

Poplatek má přinést 9 miliard korun na výstavbu a údržbu dálniční sítě.

Odebírat
Upozornit na
guest
92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Š.Hájek

U nákladní dopravy a tranzitu to chápu. U osobní dopravy jednoho dne nastane bod zlomu a začnou se nám opět plnit silnice první třídy. A to asi nechceme, že ?

Petr

Kde nic není, ani to plnit nelze. Ale pěkně se plní silnice druhé třídy. Taková II/605 je už slušně přecpaná.

Béďa Havránek

Tipuju, že byste si přál její rozšíření na čtyřpruh.

MichalJ

I s tím ZPT je to trochu nesmysl. Úleva platí pouze pokud je daná osoba se ZTP „na palibě“. Takže pokud jí vezete do nemocnice, tak při jedné cestě známku nepotřebujete a při druhé potřebujete = stejně si jí musím koupit. Nakonec se tato úleva vztahuje jen na pár držitelů ZTP.

Petr

Tak ona je otázka i přidělování ZTP. V Německu jdou cestou bodového ohodnocení a u nás stále trváme na vyjmenování diagnóz. Jinak naše hranice jsou takové Lurdy. Diabetik prvního typu má ZTP jak na Slovensku, tak v Německu, ale v ČR se z toho zřejmě vyléčí a tady ZTP. Nejspíš klystýrem a potomdo něj nacpo Chinin. No tam bych to ještě pochopil, ale, že ZTP nedostane pacient s třemi endoprotézami, to mi hlava nebere.

Micky

Nechápu, jaký význam má rozdělovat auta přestavěná na lpg/cng automobilkou a individuálně. Jediný důvod je propagační a ekonomický. Těch individuálních přestaveb je mnohem více, tak jim žádnou slevu nedáme načež z ekologického pohledu není žádný rozdíl mezi výše zmíněnými typy přestaveb. Ale vypadá to prostě skvěle že podporujeme alternativní druhy paliv. Alibisti prostě.

jva

Hm, plug-in hybrid za čtvrtinu… Kolik asi % ujede po dálnic na elektřinu, „zelenáč“? Jinak jen dálnici svými kily navíc víc ničí.

Václav

Je to chyba, podle me spis ma byt podpora aby lide po te dalnici jezdili.
Jezdim jeden kousek podel dalnice a vidim jak plno ridicu tam jede take a pak na prvnim vjezdu na dalnici kde se neplati (usek u velkeho mesta) tak tam lide najedou. Podle me kdo malo jezdi po dalnici, ci by po ni jezdli kratke useky, tak kupon nema. V souctu to ale treba v te obci je znat.

KupecSámo

Naprostý souhlas. Silniční síť by měla být zpoplatněna jako celek a ne pouze dálnice. Doprava by naopak měla být motivována k využívání dálnic místo silnic nižší kategorie.

Démon

Chápete že 130 Kč je dnes 1 oběd nebo 2-3 piva v hodpodě? Za rok? co je to za navýšení, že s tím je problém? Když si vezmu že po dálnících nalítám cca 15 000 km/rok, tak je to kapka …

Jindřich Kuchař

Je to oběd za dálnici, oběd za nádrž benzínu, oběd za 100 kilo uhlí, 10 obědů za MW elektřiny, oběd za denní nákup, oběd za 20kg brambor, … A najednou zjistíte že toho asi sníte poměrně hodně

Kkarel

Ještě jste zapomněl na krabičku cigaret. A to si ji někteří koupi i 2 za den.

Ferda

A přepočetl bych to pro jistotu i na fotbalová hřiště…

Swariner

Přepočítat cigára na fotbalová hřiště… to už musí být dost hulení!

jiný Petr

To tak když Fabie může být standardizovanou jednotkou pro hmotnost, délku i objem – tak i cigára lze přepočítat na forbalová hřiště 🙂

kubisek

Jako rozšíření dálniční sítě v pohodě. Jediné, co mě vyloženě se.e je započtení případné inflace. Daň z nemovitostí se může jednostranně zvednout o inflaci. Poplatky za ČT a rozhlas automaticky zohlední budoucí inflaci. Tarif PID od roku 2026 může automaticky zohlednit budoucí inflaci. Dálniční známky zohledňují inflaci. Jako proč? Příjem lidí automaticky inflaci nezohledňuje. Odpočítatelná položka na člověka a děti, kterou stanovuje stát, žádnou „inflační doložku“ také nemá. Tak v čem jsou tyto „služby“ tak vyjímečné?

jiný Petr

Ta automatická infglační doložka mne taky štve. Takhle ji zafixujeme do budoucna a pak se ti samí politici, co tu doložku prosadili, diví, že s enedaří krotit/ řídit inflaci.

Petr

To je přesně to čemu se řiká inflační spirála. Protože pokud to nezastaví ceny na které mají politici vliv, tak u těch co na ně vliv nemají s tím neudělají vůbec nic.

kubisek

Jo tak proto se u nás chlastá tolik pivo. 😀

KupecSámo

Ten poplatek je z principu špatný, protože trestá řidiče za použití té nejbezpečnější, nejrychlejší a nejekologičtější varianty.

Problém je, že tento poplatek (bez ohledu na výši) systematicky motivuje část dopravy, zejména tranzit, aby dálnici objížděla a zatěžovala města a obce, kudy projíždět nemá.

Ano, při Vašem (i mém) dálničním nájezdu je ten poplatek neznatelný. Ale takový nájezd nemá každý a znám dost lidí, pro které nedává smysl si dálniční známku platit a raději je pak objíždějí po silnicích nižší kategorie, což není ku prospěchu nikomu.

Petr

Proto už pivo v hospodě nepiju a v restauraci nejím,. Ostatně Eva Decroix to nedávno napsala, že máme šetřit na stáří, protože bude ještě hůř.

DavidB

Stát vybere na dálničních známkách cca 7 mld Kč, od toho je nutné odečíst poměrně velké náklady na prodej, kontrolu, vymáhání… Kdyby to zrušil a o 1-2 Kč zvedl spotřební daň na benzín/naftu, tak je to rozpočtově neutrální/pozitivní

DavidB

Policisté a celníci by se mohli věnovat něčemu jinému a lidé by více využívali dálnice…
(Omlouvám se za rozdělení příspěvku, omylem jsem se uklikl)

Václav

Dost zajímavá myšlenka 👍 Samozřejmě by to ale přineslo odpor u lidí dálnice, kteří neužívají.

Václav

edit…. kteří dálnice neužívají….

Béďa Havránek

Peníze vybrané od nich by mohly jít na protihluková a jiná kompenzační opatření a ochranu přírody a krajiny. Každý by při zaplacení zaškrtl, co si ze zaplacených peněz přeje financovat.

Démon

a co zahraniční auta, která jen projíždějí nebo jedou na otočku do Prahy?

Ferda

Není, páč byste nepokryl zahraniční plátce. Ti u nás nic moc nenatankují…

Vítek

Snad by šlo ty zahraniční plátce k tomu tankování nějak přimět, např. nižšími cenami PHM než v zahraničí? Což ovšem trochu může kolidovat s tím případným zdražením PHM skrz navýšení spotřební daně … 😉

Démon

Přesně. takže bychom zatížili pouze občany ČR, což je v přímém rozporu s perpetum mobile Anofertu. Co funguje zrušíme a co nefunguje to zavedeme.

Gryf

Měla by IMHO ovšem taky zohlednit lokalitu, kde k nákupu dochází. Jinou cenu pro Prahu plnou dálnic a jinou pro Sudety. Notabene pro kraj, kde jediná dálnice končí hned na jeho okraji (Turnov) a s žádným dalším rozšiřováním se ani nepočítá..

Studý Chudent

Když nemáte dálnici, tak si nemusíte kupovat dálniční známku 😀

Gryf

Už dva roky roční nekupuju, vychází mi líp řešit to přes léto měsíčními kupony, až 5 měsíců tím pokryju v klidu a přes zimu to vážně není potřeba 😉

Adam Ř

Praha plná dálnic? V Praze je asi tak 30 km dálnic, výrazně méně než v jakémkoliv kraji. Navíc jsou určeny především pro tranzit, z menší části na cesty mezi Prahou a StČk a vůbec ne na cesty po Praze

PetrH

Když jedete z periferie na periferii, tak se pražský okruh použít dá a po dostavbě to bude ještě běžnější.

Adam Ř

Ano, máte pravdu. Ovšem z periferie Prahy na periferii Prahy se zas tolik nejezdí, budou to jednotky procent vozidel, zcela nesrovnalostelné s využitelností dálnic pro vnitrokrajské cesty

Martin

Liberecký kraj má 5 km D10. Toť vše.

Petr

No a některé se tam bojí i vlézt, například D4 😀

Ferda

Sudeťákům bych to nechal zdarma damozřejmě… 👍

Béďa Havránek

Momentálně dálniční známku mám, ale až vyprší, opět její koupi maximálně oddálím, abych výstavbu podporoval co neméně. Za mě by bylo nejlepší zavést na dálnice rovný poplatek 1000 Kč ročně pro všechny auta bez ohledu, zda je využívají nebo ne, s tím, že by si každý jednotlivec mohl určit, na jaký projekt bude použit, případně zda částka poslouží na financování odporu proti konkrétnímu projektu.

Démon

Plná nádrž je dnes za cca 2 000 Kč. … 1x 14 dní si koupím benzín, tedy cca 4000 na měsíc, dálniční zmánka stojí roční přepočtená cca 220 Kč/ měsíc. To je to tolik? To je 1 oběd, 4 piva v hospodě …

Béďa Havránek

Není, a proto to většina lidí s otráveným ksichtem zaplatí. S každým zdražením ale bude víc a víc takových co si řeknou, že jim to za to nestojí a dálnice prostě přestanou používat.

Když se podívám, jak dlouho to mám mimo dálnice do všech pohoří kromě Beskyd, tak si umím představit, že to příští rok dáme v páru bez české roční známky nebo jen s jednou a v nouzi s týdenní či třicetidenní.

Démon

každého svobodné rozhodnutí. někdo kouká na peníze a někdo na komfort

Béďa Havránek

S rostoucí cenou dálniční známky poroste počet těch prvních. My máme v páru celkem tři auta, z nichž dálničku jsme doteď měli obvykle na dvou, ale jak se cena dvou známek blíží šesti tisícům, tak si říkám, že to za ten komfort nestojí a raději budem víc zatěžovat nedálniční trasy.

Petr

To jste na tom dobře, já kupuji jednou za 14 dní za pětset.

KupecSámo

Dálniční známky bychom měli zrušit úplně a přejít na zpoplatnění silniční sítě jako celku.

Celospolečenským zájmem přece je, aby řidiči využívali tu nejbezpečnější a nejkapacitnější infrastrukturu, kterou máme – tedy dálnice. Současný systém je ale paradoxně trestá za použití dálnice a motivuje je sjíždět na silnice nižších tříd. To vede jen k vyšší nehodovosti, větší zátěži obcí tranzitem a negativním dopadům na životní prostředí.

Inspirujme se v Německu. Platit by se mělo za užívání silniční sítě jako celku (např. formou daní z paliv či vozidel), nikoliv selektivně za její nejlepší část. Podporujme využívání dálnic, ne abychom z nich řidiče vyháněli.

Béďa Havránek

Souhlasím, na druhou stranu, třeba to naopak přinese víc zákazníků podnikatelům na starých trasách. Letos jsem koupil dálniční známku v létě před cestou na Šumavu, ale příští rok řeknu „Hele, mámo, nebudem spěchat a vezmem to po starý. Koupím vám zmrzku v Čimelicích.“ Rozdíl je půl hodiny a pět kilometrů a přijde mi hezčí udělat si přestávku někde na návsi než na dálničním odpočívadle.

KupecSámo

Chápu tu romantiku cesty „po staré“. Problém je, že vy mluvíte o jednom víkendovém výletu, ale silniční poplatky ovlivňují veškerý denní provoz.

Ta náves v Čimelicích je příjemná a zmrzlina chutná jen tehdy, pokud je tam klid. Tedy pokud ta dálnice (kterou jste se rozhodl objet) úspěšně stahuje většinu rychlé a tranzitní dopravy.

Pokud ale vaši logiku („ušetřím a vezmu to přes město“) použijí tisíce dalších řidičů denně, stane se z Čimelic ucpaná, hlučná a nebezpečná tranzitní zóna. A přesně tomu má dálnice, a motivace ji použít, zabránit.

Béďa Havránek

Pravdu díte. Při určité ceně dálniční známky, jakémsi prahu bolesti, se stane to přesně tohle. Dalším efektem může být, že se stoupající cenou začne stagnovat nebo klesat vybraná částka.

Tomáš

A když to v těch Čimelicích začne být ucpané řada lidí si řekne, radši si tu dálniční známku koupím, než stát v Čimelicích 🙂

KupecSámo

K tomu by nepochybně došlo, nicméně by Čimelice stále byly tranzitní dopravou zatíženy více, než je nezbytně nutné.

Béďa Havránek

A pak se ustaví dynamická rovnováha.

Démon

Nesmysl, A co ta hromada zahraničních aut co projíždí? Jsme malinký stát uprostřed Evropy, ne Německo

KupecSámo

Právě naopak. Protože jsme malý tranzitní stát uprostřed Evropy, je současný systém dálničních známek tak škodlivý. Položme si otázku: Kde tu, podle Vás, „hromadu zahraničních aut“ chceme mít? Na dálnici, která byla draze postavená právě proto, aby tranzit pojala? Nebo na „okreskách“ a v centrech měst, kudy si to budou objíždět, aby ušetřili pár stovek za známku? Současný systém je motivuje ke druhé variantě, tedy k tomu nejhoršímu možnému scénáři pro kvalitu života v ČR. Zpoplatněním silniční sítě jako celku je motivujeme k využití nejefektivnější trasy a zpoplatnění cizinců by šlo samozřejmě také provést. Těch variant provedení by bylo několik… Číst vice »

Démon

Dálnice jsou plné cizích SPZ. Lide ze zahraničí sem opravdu nebudou jezdit na okrsky. Jedou z bodu A dobu B nejkratší cestou. A těch pár korun za známku je netrápí . za to mají natankováno z domací pumpy a jenom projedou.

KupecSámo

To je právě ten klíčový omyl. Možná to netrápí německého turistu, který jede jednou za rok na dovolenou přes celé Česko do Rakouska.

Ale Poláka, který dojíždí za prací do Nošovic, nebo Slováka, který jede na otočku do Brna, to velmi trápí. Přesně pro ně je denní nebo desetidenní známka drahá a silně je motivuje dálnici objet přes okresky a vesnice.

A co je horší – to samé dělají i tisíce českých řidičů.

Současný systém trestá VŠECHNY řidiče (naše i cizí) za použití bezpečné páteřní sítě a vyhání je do obcí, které pak trpí tranzitem, emisemi a nehodami.

Honza z Čech

Mě by bohatě stačily jedničky bez bláta a kamení a abych nejel 130 km ze severu do Prahy 3 hodiny.

Adam Ř

To ovšem vyžaduje nemít zácpy v Praze. Těch se nelze zbavit jinak než Mýtem, i kdyby se na to obětoval celý rozpočet ŘSD

Démon

Socialistické ANO opět řeší kapky v moři. Elektroauta bych taky zpoplatnil, mnohdy jsou těžší a mají vliv na degradaci a opravy povrchu mnohem vyšší. Ekologická stopa elektrického auta je vyšší než spalovacího z pohledu LCA. A lide do mají na elektoauto, mají asi i 3 tisíce na roční kupon.

mlokXCM

A tak si teda stěžujete na ANO, že elektroauta budou zpoplatněná, nebo ne?

Démon

„Vznikající vláda ve svém programovém prohlášení plánuje zmrazení ceny dálniční známky.“ To je socialismus. Já jsem pro výběr, vyšší výběr za užívání dálnic. Pořád je to málo. Platit mají všichni bez rozdílu.

Slosor

Odkdy se vyšší cena automaticky rovná vyššímu výběru? Zřejmě jste nikdy neslyšel o Lafferově křivce. Různé mistry, kteří s vidinou vyššího výběru napáli třeba spotřební daň na cigarety a pak se nestačili divit, už jsme tu měli.

OndraS

Ne, ekologická stopa elektrického auta není vyšší než spalovacího, pokud hodnotíš celý životní cyklus (LCA).
Je vyšší při výrobě, ale nižší celkově – zejména tam, kde je čistší elektřina.
Podle metaanalýz Evropské komise (2023) a ICCT:

V průměru za celý životní cyklus (cca 200 000 km) má elektromobil o 55–70 % nižší emise CO₂e než spalovací auto, pokud je napájen evropským průměrným energetickým mixem.

PetrH

A to valná část EV je nabíjena z domácích fotovoltaik… případně směřujeme k tomu, že budou nabíjeny z chytrých nabíječek v době, kdy je elektřina nejlevnější a převažuje elektřina z OZE.

Démon

NENE, jízdou po dálnících rychlostí 100-130 km/h je to o 15% vyšší. Řešíme tu dálniční známky !!!

Jan Tichavský

Zdroj vašeho tvrzení?

yxc

Přejezd návěsové soupravy má na životnost vozovky podobný vliv jako 10 000 pojezdů osobákem. Takže jestli váží auto 1,75t nebo 2,25t je úplně fuk.

Démon

Jenže těch osobáků lítá po té dálnici mnohonásobně více.

Jan Tichavský

Mnohonásobně více je stále zlomek celkových efektů na vozovku.

Démon

z logiky věci ANO, přesto ten vliv tam je

Vojtěch

“ Ekologická stopa elektrického auta je vyšší než spalovacího z pohledu LCA”

Přestaňte šířit dezinformace.

Démon

Na to jsou výpočty a studie … doložte mi opačné tvrzení

https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

První Jiří

Těch studií je několik z obou směrů, člověk si vybere, co se mu hodí. Každopádně většina těch studií vychází kladně pro EV a jen pár pro spalovací vozy.

Vliv na lokální emise škodlivin je snad všem jasný. Není nic lepšího, než když teď jdete ráno po ulici a tam jsou nastartovaná auta na volnoběh a čekají 5 minut, než si rozmrazí okénka. 🙂

Démon

Ale řešíme tu jablka a hrušky. Do města super, ale my se tu bavíme o dálnicích! A ta spotřeba ve vysoké rychlosti a ryhlonabíječky způsobují neekologičnost pokud to zrovna nejede přes FVE.

Willie

nevim proc bych mel platit drazsi dalnicni znamku kvuli tomu, ze nekde na druhym konci republiky se otevrela nova dalnice, po ktere pojedu jednou za 5 let. idealni by bylo kdybych platil jen za km co po dalnici ujedu

kubisek

nebo ještě mít možnost si koupit známku jen na konkrétní dálnice, v době elektronické kontroly by to snad neměl být problém ohlídat.

mlokXCM

Tak vzhledem k tomu, že elektronická kontrola probíhá pouze z auta policie nebo celníků, tak by to problém docela byl. Už tak stoupl počet aut, která jezdí bez zaplacené známky. To, co píšete, by mělo smysl, kdyby snímače na kontrolu dálniční známky byly instalované na každém vjezdu na dálnici (čemuž nerozumím, proč nejsou, když by se dali využít např. stojany, na které jsou snímače pro kamiony).

Hasler

Ano tohle jsem opravdu nikdy nepochopil, proč se nepostavily brány na nájezdech a sjezdech (na silnicích 1. tř. je to samozřejmě jíná, ale to platí jen pro >3,5t). Byl by to jednoduchý použitelný systém, který by dokázal nakrásně i zmapovat například neplacené úseky a trasy vozidel. Dat z toho mohlo být bambilion a šly by s nimi dělat zajímavé věci. Takhle máme ohejbák, ale potřebujem naněj rovnák abychom ho mohli využívat…

PavelM

Vás evidentně pálí dobré bydlo. My tu máme známku na rok cca za cenu nádrže nafty/benzínu. A vy byste to ještě škáloval nebo chtěl výkonové mýto? Panebože, lidé proberte se!

Josef

To by vas sice pravdepodobne stalo vic nez ta znamka, ale nevadi, mel byste to co chcete. Napr. jel bych jednou za rok Praha-Brno na vikend, koupim si 10denni znamku za 300, kdybych platil mytne, tak pri cene 2Kc za km vas ta cesta vyjde treba na 600 (pocitam zpoplatnenych dejme tomu 150km).

Otakar

Ticho, tito troubové si to neuvědomují, že by pak cesty násobně zdražili. Hlavně, že by neplatili těch svých 300 Kč.

Swariner

Vždyť to nemusíte platit.

eLzyx

nestraš s cenou za kilometr. Z toho by byl monstrprojekt s miliardovými náklady na nové krabičky pro osobáky. Mělo by to vliv na sledovanost obyvatel. Teď se sledují služební nákladní vozidla, což je relativně ok, ale soukromé cesty? To už ok není.
Další věcí je, že lidi, co dojíždí denně po dálnicích do zaměstnání by platili násobky toho, co stojí DZ. Což by mělo vliv na jejich spotřebitelské chování. Třeba by se jim místo dojíždění vyplatilo bydlet v místě, což je další tlak na výstavbu bytů

Tom V

Zvýšení cen v pořádku.

Naopak slibování zafixování cen je jen populistický žvást od ANO. Naopak souhlasím, že elektroauta by měli platit jak spalovací. Jedinou slevu by měli mít zdravotně postižení.

jiný Petr

Mě naopak ta automatická valorizace vadí – obecně nejn eu dálničních známek.
Pokud stát výdaje ( nebo v tomto případě výnosy) automaticky valorizje podle inflace, tak vlastně „fixuje“ inflaci na furt. Těžko pak snbižovat inflaci, když všechni naindexujete podle předchozího roku

Vojtěch

Proto ta fixace tvoří pouze část navýšení a zbytek je budování infrastruktury, stačilo by si PŘEČÍST článek.

Olin

No… Mě stačí klíč 106,8E = 2266 km zpoplatněných úseků = 4.300,- až 4.600,- E/mon. Věřím, že většina přítomných chápe konsekvence k tomu co zde blije Jemelka.

amp

Tak si dávám do kalendáře na 31.12.2025 koupit dálniční známku. Doufám, že e-shop umožní nastavit platnost od 30.1., alespoň vloni to bylo možné.

TVS1210

Já to dělám tak, že pár týdnů vydržím jezdit mimo dálnice a časově to není takový rozdíl (po dálnici je to km více, ale je to rychlejší), když to vydržím 3 týdny, krásně si pokryju tu „inflaci“. 🙂

Ddd

Chápu, že to tak někdo může mít, ale je to iracionální. Roční známka vyjde zhruba na 50 Kč týdně. Když Vám stojí za to objiždět dálnice 3 týdny v roce, proč ne rovnou celý rok? Něco jiného je, pokud by to vyšlo na období, kdy nikam nepojedete.

Petr

Horší je, když to platíte a pak stejně musíte po staré. Bude se vyplácet odškodnění za odklonění z dálnice? Na takové D5 je to každotýdenní jev.