Dopravci Železnice

Stát zvažuje nové rychlíky do Polska, spojení Ústí a Vratislavi zatím čeká na razítko

Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí
Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí

Ministerstvo dopravy zvažuje zavedení nových přímých vlaků mezi Prahou a polskou Vratislaví. Nové spojení s Polskem plánuje také Pardubický kraj mezi Ústím nad Orlicí a rovněž dolnoslezským hlavním městem.

Plány na nové spoje z Prahy do Vratislavi přiznalo ministerstvo dopravy v materiálech Správy železniční dopravní cesty. V záměru projektu, který je součástí zadávací dokumentace pro modernizaci koridoru v úseku mezi Chocní a Uherskem, ministerstvo uvedlo, že o vlacích už jedná s polskou stranou:  „Je možné očekávat doplnění nových vlaků v relaci Praha – Wroclav přes Ústí nad Orlicí, o jejichž zavedení bylo zahájeno jednání s polskou stranou. Případný provozní koncept v tuto chvíli není znám a bude se odvíjet od vývoje dalších jednání a i pozice polské strany,“ uvedlo ministerstvo.

Jisté ale je, že s příštím jízdním řádem vlaky ještě nevyjedou. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové jde zatím o jeden ze záměrů, kterými se ministerstvo dopravy zabývá. „Nicméně v případě doplnění nových vlaků mezi Prahou a Wroclaví je ještě řada překážek. Ty spočívají nejen v nalezení společného provozního modelu a způsobu zadání, ale také v kapacitě I. tranzitního železničního koridoru v úseku mezi Ústím nad Orlicí a Prahou, kde po vstupu soukromých dopravců a násobném navýšení počtu vlaků v relaci Praha – Ostrava v současné době nezbývá příliš místa pro případné zavedení dalších vlaků,“ dodala Rezková. Z Prahy do Vratislavi jezdí aktuálně přímo jen autobusy.

Blíže přímému spojení s Polskem se zdály být nové přímé vlaky objednávané Pardubickým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím.  Pardubický kraj letos na začátku roku uvedl, že by rád zavedl provoz už s novým jízdním řádem. Šlo by jen o prodloužení vlaků z polského Mezilesí do Ústí nad Orlicí. Koleje Dolnośląskie mezi Vratislaví a Mezilesím nově nasazují moderní elektrické jednotky Newag Impuls.

Od ledna ale velký posun v jednáních nenastal. „V současné chvíli není vyřešeno, jaké vlaky mohou přejet na české  území. Jedná se o technickou záležitost. Na posledním jednání s  polskou stranou jsme však vyřešili, ve kterých časech bychom rádi spojení z Polska realizovali. Náš zájem o tento projekt nadále trvá,“ Michal Kortyš, náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu.

Pro zajíždění nových vlaků do Polska je nutné jejich schválení v Česku. O to ještě výrobce ani dopravce nezažádali.

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nějaké Sp vedené moderní Polskou soupravou zapřípojované od obou směrů bych asi nepohrdl.

  • „Stát zvažuje“?
    „Stát“ by si především měl zjistit, kolik cestujících by vůbec toho spojení využívalo, aby jeho zavedení bylo aspoň trochu smysluplné: tipuji, že přes státní hranici by cestovalo maximálně několik málo desítek cestujících denně, takže na aspoň trochu ekonomicky efektivní přímé dálkové spojení to asi stejně nevydá: lepší by asi byla častější mezistátní regionální spojení s řádnými přípoji na vnitrostátní dálkové vlaky.

    • Důchodce z MIMONě:
      Účelem navrhovaného spoje je konkurence velmi úspěšnému autobusu Praha Wrocław (původně Polskibus.com – nyní bohuzel odkoupeny drahym Flixbusem) a dále propojení obou krajů podél hranice. Souvisí to také s lepší dostupnosti pracovních sil z Polska a lepší turistickou dostupnost z bohatsiho České republiky. . Nicméně co se týče základní železniční infrastruktury je na tom polsko nesrovnatelně lip nez CR -a nadrazi ve Wrocławi je prostě nádherný!!!! Krásné zrekonstruovano obrovská historická budova v architektonické stylu našeho zámku hluboká- ale minimálně 4x větší se spoustou obchůdky a kaváren uvnitř- prostě něco úžasného..
      To by ale nekteri nejmenovanou prestarli senilni pomatenci museli znát bližší souvislosti a aktuální ekonomicko-politickou realitu – a hlavně si ty směry zkoušet osobně- jako já- nez zase budou OPĚT A NEUSTALE cokoliv pomatene komentovat aniz by uvedli zadek stylem „uplne mimo realitu“ – ach jo… 🙁 )

      • Nevím, podle čeho jste (zjevně vinou své cholerické agresivní zaslepenosti) usoudil, že já bych někdy tvrdil, že pokud jde o základní železniční infrastrukturu, tak že Polsko by na tom v současnosti bylo hůře než ČR (myslím hlavní tratě, na lokálkách jde vylepšování pomaleji) – ale to je váš problém a mě to netrápí.
        To, o čem se tady snažíte důležitě poučovat, fungovalo ve Wrocławi už dávno před rekonstrukcí nádraží, které jsem sice po jejím dokončení neviděl, ale Polákům všechna vylepšení dříve už dost rozpadající se železniční infrastruktury samozřejmě přeji.
        Nevím, jak mnoho by vůbec mohl navrhovaný železniční spoj (vedený přes Lichkov) účinně „konkurovat“ (a tedy odebrat frekvenci) autobusovým spojům vedeným v naprosté většině úplně jinudy a zastavujícím v naprosté většině případů v úplně jiných lokalitách než autobusy, které navíc jezdí rozloženě v průběhu celého dne: vytíženost autobusů sice nesleduji, ale proud cestujících jedoucích jen přímo z Prahy až do Wrocławí (a trs) či opačně, o který by autobusy kvůli větší rychlosti a pohodlí vlaku asi do značné míry přišly, ovšem rozhodně nedokáže naplnit byť jen jediný „dálkový“ vlak. Navíc i regionální spojení (= „propojení obou krajů podél hranice“) je přitom zajištěno vlaky i autobusy (byť ne vždy zcela optimálně – v tom lze jistě ještě mnoho zlepšovat) přes hned několik hraničních přechodů (což je vůči cestujícím určitě vstřícnější než nabídka dálkového vlaku vedeného přes vzdálený hraniční přechod) a „dostupnosti pracovních sil z Polska“ je zajištěna speciálně zřízenými autobusovými linkami přizpůsobenými potřebám (českých) firem a jejich (polských) zaměstnanců, takže „není co řešit“.
        I mně by se samozřejmě líbilo obnovení a rozšíření dálkového železničního spojení Čech a Polska, ale snažím se „stát nohama na zemi“, a proto se nemohu nezeptat, „kdo to zaplatí“ – a o to víc mě překvapuje, když „mudrcové“ typu „Johnny Gomez“, kteří jako jedni z praporečníků šetřílkovství co chvíli šermují pojmy jako „nesmyslné zbytečné náklady“, apod., obhajují úvahy o možném opětovném zavádění (v minulosti pro minimální využívání zrušených) dálkových rychlíků dokonce tak nesmyslnými argumenty, jako je třeba „lepší dostupnost pracovních sil z Polska“.

        • jednoduse proto ze pokud není v nabídce tak ho nikdo nemůže vyuzit. Pokud bude v nabídce, tak si spousta lidi rozmysli jestli pojede busem nebo vlakem. Argument typu české firmy si vozi svoje zamestnamce je bohužel opet tradicne mimo – protože tady se jedna o propojeni jak dalkove mezinarodni, tak mezikrajove – tj. NEjedna se o napojeni par polskych vesnic cca do 10 km od hranice, ale o Dolnoslezsko a Pardubicko… a pokud je spojeni prime – tak motivuje k cestovani, a to i zaprdence pro které je zivotne neprekonatelny problém nekde prestopit – znate to 😀
          a na co hlavne zapominate – po evrope se pohybuji desetitisice turistu kteří ji krizuji krizem krazem kteří radeji jezdi vlakem – mají treba rok, dva volno na cestovani aby poznali evropu/svet – a nekteri i třeba jen proto, ze mají třeba mesicni celoevropsky zeleznicni listek typu interrail apod.
          A to nadrazi ve Wrocławi je vazne nadherny a totalne vymazleny!!!

          • Kde-komu sice hulvátsky nadáváte do „mimoňů“, přičemž sebe presentujete stalem „všude jsem byl, všechno znám a od všeho mám klíče“, ale na toho, kdo je (a zdaleka ne jen v tomto případě) „mimo mísu“, byste se měl pořádně podívat do (svého) zrcadla …
            Východní Čechy trochu znám už od svých dětských let a na lichkovské trati jsem dokonce kdysi nějaký čas i sloužil, takže k nim mám nejen částečně rodový, ale i „srdeční“ vztah, a proto už po léta sledují i tamní dění a „dění-nedění“ na všech železničních hraničních přechodech v bývalém Východočeském kraji – to, co jsem napsal ve svém předchozím příspěvku, mohu proto tvrdit zodpovědně a s dost dobrou znalostí prostředí i problémů.
            Nikdy jsem netvrdil, že by mezi ČR a Dolním Slezskem nemohlo či nemělo existovat i dálkové spojení, ale pouze to, že je třeba brát v úvahu, že pouhá přímá frekvence mezi Prahou a Wrocławí (a trs) přímé vlaky této relace „nezaplatí“ (nenaplní), takže by bylo lepší (minimálně pro začátek) zajistit místo toho, co je nabízeno nyní, a i místo přímých „dálkových“ spojů, raději opravdu kvalitní spojení s přestupem (samozřejmě nejlépe rozumně garantovaným). Po Evropě sice (náhodně = ne pravidelně a stejně) cestují denně desetitisíce lidí, ale těch několik desítek potenciálních zájemců o přímou cestu mezi Prahou a Wrocławí samo ani jediný či možná maximálně dva přímé vlaky takové relace rozhodně nenaplní, zejména když autobusové spoje (byť nepohodlnější a pomalejší) nabízejí (nejen) časově mnohem větší variabilitu spojení, a frekvenci mezi mezilehlými stanicemi, která by teoreticky mohla přímé vlaky aspoň částečně doplnit, zase většinou nebude vyhovovat jejich časová poloha.
            Regionální železniční spojení východních Čech a Dolního Slezska v různých podobách existovalo vždy a existuje i nyní, a dokonce se zejména v posledních letech především na období letních sezón stále rozšiřuje, byť v časových polohách vyhovujících spíše Polákům než Čechům – v tomto směru je rozhodně ještě mnoho co vylepšovat, ale případné zavedení přímých dálkových vlaků samo rovněž není tím, co by i regionální dopravu „spasilo“.
            A jen ještě připomenu, že „argument typu české firmy si vozí svoje zaměstnance“ jsem já nikdy nepoužil – pouze jsem na vaše nepatřičné tvrzení o „lepší dostupnosti pracovních sil z Polska“ (dálkovými vlaky) reagoval konstatováním, že ta je „zajištěna speciálně zřízenými autobusovými linkami přizpůsobenými potřebám (českých) firem a jejich (polských) zaměstnanců“ (které ovšem NEJSOU pouze „smluvními“ linkami, ale jsou běžně veřejně přístupné = viz třeba IDOS).

            • njn klasicke stare mysleni proc to nejde namisto to aby se myslelo jak a co všechno je potřeba udelat aby to (uz konecne) slo…
              Ja dyz vidim v Praze na Florenci ty mraky mezinárodních autobusu – vecne narvany mezinarodni klientelou ‚nejen Cehy a Polaky) tak se divim, ze ten vlak nejezdi uz davno….
              Njn to byste to musel znat – a nevycházet z „pohybu“ na lokalce v nejaky zaprdeny vychodocesky vsi…
              ach jo….
              kdy uz tyhle generacne zabedneny jedinci konecne vymrou…

  • Proč skoro všechny vlaky ČD do Polska jezdí tamtudy do Wroclawi?? Trať 026, nově obnovený hraniční přechod Meziměstí – Mieroszów nabízí nejrychlejší spojení Prahy s Varšavou a stejně tamtudy nejezdí. Jenom 4× GWTR (jen sobotu a neděli v letní sezóně). Myslím že v roce 2002 jak byly ty povodně jste mohly vidět v Meziměstí i EC Sobiesky. Poté nějaký rok projížděl tamtudy i VSOE. Lepší by bylo jezdit do Wroclawi tamtudy… Co nabídne rychlík po cestě když pojede přes Ústí nad Orlicí? Leda tak prd… Kdyby jste jeli přes Meziměstí tak vám nabídne krásu té neelektrické tratě a nejrychlejší spojení do Varšavy a dál…

    • „nejrychlejší spojení do Varšavy a dál…“
      No, v současném stavu (zejména tratí v ČR – Poláci už jsou na tom teď lépe) tedy zcela určitě – a to ani neuvažuji výluky, které na tamních jednokolejkách budou ještě dlouho „na denním pořádku …

      • Varsava – uzas nad postavenymi mrakodrapy za posledních cca 7let – ty jsou ale jenom na jednom „cverci“ aby zakryly ten stary z minule ery – protože ho polaci nemaji radi – Jinak ale celkove VELKE zklamani – opravdu tam není co delat.. Doslova jedna ulice a jedno hodne zastrcene nudne namesti – jinak spina smrad a bordel všude kam se podivate, všechno velmi neudrzovane…

  • Otazka je, zda vsechno musi do Polska jezdit pres Lichkov. Trate 032 a 026 maji pres Bernartice ci Mezimesti take co nabidnout. Treba kratsi spojeni smer Wroclav i Varsava a zaroven nepretezuji prvni koridor. Ano – dopravni vykon zde neni takovy jako pres Lichkov diky absenci elektrikace, ale co cekat kdyz trate jsou prakticky ve stejnem stavu jako v dobe vystavby v 19. stoleti, ze?

    • Kratší spojení? Možná na kratší vzdálenost, ale rozhodně ne kratší časově – navíc po letech maximálně regionálního přeshraničního provozu nemají patřičné technické ani další vybavení ani pro dálkový mezistátní provoz v nezávislé trakci (o elektrizaci ani nemluvě) …

    • Tak taky bych si dovedl představit třeba spěšňáky od Kolína co končí v Trutnově pokračovat alespoň do Kamienné Góry neli do Sedislavi.
      U Meziměstí je trať v Polsku ve stavu ještě horším než po výstavbě. 🙁

      • To bych si samozřejmě dovedl představit také, a takovou trasu klidně třeba až do Wałbrzychu nebo (možná spíše) do Jelení Góry, ale frekvence by to zjevně „nezaplatila“ (= skutečnou frekvencí je to nezdůvodnitelné). Ale do a ze Sędzisławi k přípojům a od nich by takové přímé vlaky v podstatě o nic dražší proti současnosti nebyly, takže ve financích (minimálně pro nějaký sezónní provoz) by asi hlavní problém nebyl – české „hydry“, N.B. s řídícími vozy, ovšem nejsou schváleny polským DÚ pro provoz na síti polských železnic a upravovat je pro takový provoz + absolvovat martyrium polského schvalovacího procesu určitě nikdo v ČR chtít nebude.

  • Já nechápu, proč nezasáhne EU, aby vlaky co se vyrobí v EU měli evropskou homologaci jak je to například u aut.

    • Vy toho nechápete tolik, že skoro nestojí za to se naprostou většinou vašich výlevů vůbec zabývat …
      Žádná „evropská homologace“ (zatím) neexistuje (a ještě hóóódně dlouho existovat nebude), protože neexistuje jednotné vybavení všech evropských železničních správ stejnými technickými zařízeními, a tak každá železniční správa musí posoudit, zda vozidla jiné železniční správy budou s konkrétními technickými zařízeními kompatibilní: kdyby měli výrobci zajistit, aby jejich vozidla vyhovovala všem nejednotným technickým zařízením všech jednotlivých železničních správ, i když se na jejich koleje ani nikdy nedostanou, možná by to sice teoreticky možné bylo, ale „v reálu“ by taková zbytečně komplikovaná (a asi i zbytečně těžká) vozidla nikdo stejně nezaplatil: názorným příkladem toho, kam takové teorie, jako je ta vaše, nakonec vedou, je třeba ERMTS …

      • A kde je chyba, na čí straně, když vy jste po mně vyjel, tak já taky- nezdá se vám, že po odloučení sždc od čd se tento jev co píšete už zmenšil? Tuším, že čd tomu se bránila něco sjednocovat a jestli v tom nejedete také vy.

        • Když už tady neustále řešíte ČD, tak aspoň navrhněte, komu se mají přizpůsobit. Máte poměrně na výběr.

          • já jsem řešil homologaci a snad je jedno jestli soupravu koupí jirka kvasnička nebo někdo jiný.

    • To by po celé EU musel být stejný zabezpečovací systém, stejná pravidla pro napájení, a možná i několik dalších věcí.
      Auta s tím problém nemají, neb se jezdí na dohled, a značky jsou po Vídeňské úmluvě v podstatě všude stejné.

        • Asi bude, akorát ta rychlost zavádění se asi nedá odhadnout. A nevím, co s tím udělá i u nás předpokládaná směna systému napájeni 25kVst. Jstli si třeba Poláci budou chtít pořizovat dvousystémová vozidla, jestli naopak oni budou mít tratě zabezpečené ETCS když tam maj teď svůj systém, který jim dostačuje a priorita zavádění ETCS bude jinde.

          • Zrovna SHP je ještě větší bída než LVZ. Nicméně různých zařízení s životností desítek let je tolik, že se jejich nahrazení interoperabilními nejspíš nikdo z nás nedožije.

    • Petr.R:
      Myslenka je to logicka a urcite dobra – jedine co to brzdi je proces „harmonizace“ – tj sjednocovani pravidel a bohužel jde o beh na velmi dlouhou trat…
      „všude“ je to jinak – a ještě si představte ze v Evrope existuji země, dokonce male zemičky, které mají třeba jako ČR dokonce 2 různé napájecí soustavy… a jak vime tak prechod na jednotny stridavy proud jenom u nas je téměř „neřešitelný“ problém a jde to vážně šnečím tempem…
      No a když je v EU obecně snaha třeba sjednotit zabezpečovač na jednotný ETCS – tak co je jenom na tomhle portalu kolem toho neuveritelnejch keců – jak je to „zbytečný“ a drahý“ apod…
      a jak tedy vesele porad dokola v komentech pise, ze diky tomu hodne spoju jezdi max 100 km/h ikdyby mohli vic – ale uz by museli mit zabezpecovac ETCS – a to je prece „zbytecny“…

      • Váš nářek by platil za předpokladu, že je ETCS plně interoperabilní. Ale ono to s tou interoperabilitou u něj není úplně slavné.

Newsletter

Partneři


Výběr editora