Stát začíná řešit levnější elektrizaci dalších tratí, obešla by se bez větší modernizace
Plány se týkají hlavně tratí, kde nyní ministerstvo objednává dieselové rychlíky.
Ministerstvo dopravy zvažuje elektrizaci některých tratí v úspornější verzi, než dosud podobné úpravy na české železnici probíhají. Začalo zpracovávat materiál o takzvané prosté elektrizaci. Zjednodušeně řečeno by došlo jen k osazení trakčního vedení bez větší modernizace trati. Umožnilo by to provoz elektrických vlaků.
Na materiálu se aktuálně pracuje. Hotový má být do konce února. „Šlo by o elektrizaci tratí bez nutnosti dalších investičně náročných úprav tratí a bez úprav, které by vyžadovaly dlouhou přípravu, posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) a náročné projednávání dokumentací pro územní rozhodnutí nebo pro stavební povolení. Výjimkou jsou pouze ty nejnutnější úpravy umožňující zavedení elektrické trakce, například zabezpečovacího zařízení,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Studie se týká hlavně tratí, kde nyní ministerstvo dopravy objednává dieselové rychlíky. Smlouvy s dopravci skončí v roce 2026 a stále není jasné, jaké vlaky poté budou po tratích jezdit. Elektrizace by tento problém vyřešila.
Rychlejší elektrizace bez složitého povolování
Jde konkrétně o tratě Praha – Příbram – České Budějovice, Plzeň – Žatec, Olomouc – Krnov – Opava, Kralupy nad Vltavou – Kladno (včetně odb. Jeneček – Středokluky), Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou. Zřejmě největší proměnu by podle materiálu mohl zažít Královéhradecký a Liberecký kraj. Materiál bude řešit elektrizaci tratí z Liberce do Děčína a Jaroměře, z Jaroměře do Trutnova a Nymburka do České Lípy.
„Potřeba prosté elektrizace je vyvolána potřebou zefektivnit vozbu a žádoucími energetickými i provozními úsporami v osobní a nákladní dopravě a tím i snižování emisí CO2. Cílem je zavést elektrický provoz časově výrazně dříve, než by tomu na příslušných tratích bylo, kdyby byla elektrizace připravována až jako součást komplexní modernizace tratě,“ vysvětlil Jemelka.
V některých případech jsou elektrizace také navrhovány jen v dílčích úsecích s cílem umožnit provoz bateriovými vlaky. V delším časovém horizontu se pak následně počítá s elektrizací ideálně celých vozebních ramen. „Po vyhodnocení zkušeností budou v další etapě vybrány projekty prosté elektrizace i na dalších tratích,“ dodal Jemelka.