Informační technologie Infrastruktura Silnice

Nová smlouva na mýto je už veřejná. Většinu prací má dělat TollNet s majiteli na Kypru

Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy
Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy

Zatímco smlouva s Kapschem na provoz mýtného systému čekala na své zveřejnění více než deset let, nový kontrakt se společnostmi CzechToll a SkyToll na provoz mýtného systému po roce 2020 zveřejnilo ministerstvo dopravy jen pár hodin po podpisu v registru smluv. Velká část ale zůstala veřejnosti utajena s odvoláním na obchodní tajemství.

Na rozdíl od posledního dodatku s Kapschem (rovněž hned veřejným) obsahuje jednu zásadní změnu: za ministerstvo dopravy se pod ní podepsal přímo ministr dopravy Dan Ťok, nikoliv jeho náměstek Jakub Kopřiva.

I když CzechToll patří do skupiny PPF, reálně bude na mýtu pracovat firma TollNet s utajenou vlastnickou strukturou. Podle přílohy 7 v registru smluv se bude podílet na většině prací na novém mýtu, ve finančním plnění více než 78 %.

Kdo se za firmou skrývá není úplně jasné. Firmu ovládá společnost Krokola, jejím jediným akcionářem je společnost Fascination Trading Limited se sídlem na Kypru. TollNet sice vznikl teprve před osmi lety, v mýtu ale není rozhodně nováčkem, podílela se na tvorbě systému slovenského mýta, byla také v soutěži na mýto v Německu a Bulharsku. Firma se zabývá vývojem a správou speciálních IT systémů, za hlavní produkt označuje Bilien, což je IT systém pro podporu obchodních a provozních firemních činností. Podle výroční zprávy za rok 2017 firma vydělala 184 milionů korun při obratu 497 milionů korun.

Veřejnost nemá šanci se dozvědět ve smlouvě v hodnotě 10,7 miliard korun, jak CzechToll k ceně došel, veškeré cenové položky jsou anonymizované, stejně jako například technické údaje o nabídce. Důvodem je obchodní tajemství.

CzechToll má na dokončení systému 14 měsíců s výjimkou zapojení pevných kontrolních stanic, tedy mýtných bran. Ty musí zprovoznit tři měsíce po zahájení provozu. Za každý den prodlení zahájení provozu je pokuta 5 milionů korun, po 30 dnech 10 milionů korun.

Součástí smlouvy je i seznam úseků silnic I. třídy, kde začne mýto platit.

Silnice Průběh zpoplatněného úseku Předpokládaná délka Zpoplatněných úseků [km] Celková délka silnice dle provozního staničení [km]
I/3 Mirošovice (D 1 km 21) – Benešov – Olbramovice (I/18) – Mezno (D 3) 43,6 109,9
I/4 Praha (D 0, II/101, II/102) – Jíloviště (D 4) 9,0 115,1
I/6 Bošov (D 6) – Karlovy Vary (I/13) 30,2 93,6
I/12 Hranice hl. m. Prahy – Kolín (I/38) 31,5 34,6
I/16 Mladá Boleslav (D 10, I/38) – Jičín (I/32, I/35) – Úlibice (1/35) 46,1 190,7
I/19 Oltyně (I/29) – Tábor (D 3) – Pelhřimov (I/34) 53,5 224,6
I/20 Plzeň (I/26, I/27) – Nezbavětice (I/19) – Blatná – Nová Hospoda (D 4) – Písek (I/29) – Vodňany (I/22) – České Budějovice (I/3) 115,8 212,4
I/26 Plzeň (hranice města) – Sulkov (D 5 km 89) – Horšovský Týn – Draženov (I/22) – Folmava – Německo 57,5 77,1
I/34 České Budějovice (I/3) – Třeboň (I/24) – Jindřichův Hradec (I/23) – Jarošov nad Nežárkou (I/23) – Pelhřimov (I/19) – Humpolec (D 1 km 90) – Havlíčkův Brod (I/38) 105,1 203,3
I/35 Turnov (D 10) – Jičín (I/16) – Úlibice (I/16) – Hořice – Hradec Králové (I/11, I/31, I/33) – Holice (I/36) – Zámrsk (I/17) – Vysoké Mýto – Litomyšl – Svitavy-Lačnov (I/43) – Koclířov (I/34) – Moravská Třebová – Mohelnice (I/44) 147,6 252,8


nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
thegrid
Host
thegrid

nj přece nebude velká firma platit daně v tuzemsku, chtělo by to celoevropský bič na tyhle sviňuchy (Google, Microsoft atd.)

AAA
Host
AAA

co navrhujete, vystoupit z EU?

Gogo
Host
Gogo

Jednoduchou věc: peníze jsi vydělal tady, tady je zdaníš a čistý zisk po zdanění si odvez kam chceš, a pokud chceš danit v daňovém ráji tak si tam odvez i fabriku. A pokud by tento princip zavedly největší ekonomiky typu USA nebo EU tak by byl s daňovými ráji konec.

Marek
Host
Marek

Čichám tunel a bude pravděpodobně velký.

VS
Host
VS

Vážená redakce,

zřejmě máte chybu v kódu, níže zobrazený text (nevím, zobrazí-li se tady, proto jsem text vložil dvakráte a po druhé odmazal znaky „menší než“ a „větší než“) se asi v prohlížeči ukazovat nemá (nad tabulkou):

!– @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } –>

Už si nepamatuji, ale neměl by komentář mít dva znaky „-“ a ne jen jeden?

Děkuji.

Bratt
Host
Bratt

Co kdyby stát začal konečně zadávat zakázky jen firmám, které se neskrývají v daňových rájích a mají průhledné vlastnictví?Proč to Ťok rozhodl v takovém spěchu, stejně jako odvolání ředitele ČD Krtka?Pan Ťok vypadá nevinně a docela neschopně,ale v některých rozhodnutích(sloužících nějaké zainteresované skupině) je velmi energický.Je vidět že má k těmto krokům politické krytí.Sám od sebe by se nerozhodl ani o postavení přechodu pro zvěř nad dálnicí…

Martin1
Host
Martin1

Přeci Ano nebude dodržovat svůj vlastní volební slib, ne? 😉 Nejdřív výkřiky, že firmy se skrytou vlastnickou strukturou nebudou obchodovat se státem, aby následně takový obchody byly u nich běžný.

PetrN
Host
PetrN

Je vtipné, zrovna úsek I/29 Oltyně-Písek zpoplatněn nebude, přitom ostatní navazující hlavní tahy v jižních Čechách ano (Oltyně-Tábor-Humpolec D1). Ale dává to smysl, kdyby zpoplatili Oltyně-Písek tak z Tábora do Strakonic začnou jezdit přes Milevsko a po II/121 přes Zvíkovské podhradí do Mirotic na D4. Ona ta cesta je už nyní rychlejší a příjemnější právě kvůli téměř nulovému provozu nákladní dopravy na II/121 přitom silnice je lepší než leckteré první třídy 🙂

Michal
Host
Michal

No jo, stavěla se pro obranu míru a socialismu preventivním útokem na Západní Německo. Podobně neuvěřitelá je Olbramovice-Příbram…. A když to srovnáte se silnicí Strakonice-Plzeň, člověk by zaplakal…

Jan
Host
Jan

Já pořád nechápu, jak vůbec může někdo chtít vybírat mýtné za silnici I/20… Ten kdo občas jezdí po celé délce, tak mi musí dát za pravdu, že především v úseku mezi Nepomukem a Sedlicí jsou některé úseky hodné sotva III. třídy…obzvláště pak některé průjezdy vesnicemi v tomto úseku jsou v kontextu zpoplatnění zcela absurdní (jmenovitě např. Kasejovice, Lnáře, Hněvkov atd.)…

Sch
Host
Sch

No právě a balkánské kamiony, které si tu zlevňují cestu, tak se snad vrátí zase na dálnici, když finanční výhodnost klesne.

noerf
Host
noerf

Sch: Vzhledem k tomu, že dálkové kamiony jedou od Brna mimo D1 a D5, pravděpodobně přes Jihlavu, Pelhřimov, Tábor, Písek, Plzeň. Pak je otázka, zda se jim to vyplatí časově a nákladově.
Jinak od Sedlice do Plzně nelze kvůli obcím o komunikaci první třídy moc hovořit.

MartinS.
Host
MartinS.

To by mne zajímalo, na jakou dálnici se vrátí kamiony, které jedou po 1/20 mezi Plzní a ČB? Nejbližší souběžná dálnice je A3/A8/A25 Regensburg – Linz.

Partneři


Newsletter

Výběr editora