Nová smlouva na mýto je už veřejná. Většinu prací má dělat TollNet s majiteli na Kypru
Zatímco smlouva s Kapschem na provoz mýtného systému čekala na své zveřejnění více než deset let, nový kontrakt se společnostmi
Zatímco smlouva s Kapschem na provoz mýtného systému čekala na své zveřejnění více než deset let, nový kontrakt se společnostmi CzechToll a SkyToll na provoz mýtného systému po roce 2020 zveřejnilo ministerstvo dopravy jen pár hodin po podpisu v registru smluv. Velká část ale zůstala veřejnosti utajena s odvoláním na obchodní tajemství.
Na rozdíl od posledního dodatku s Kapschem (rovněž hned veřejným) obsahuje jednu zásadní změnu: za ministerstvo dopravy se pod ní podepsal přímo ministr dopravy Dan Ťok, nikoliv jeho náměstek Jakub Kopřiva.
I když CzechToll patří do skupiny PPF, reálně bude na mýtu pracovat firma TollNet s utajenou vlastnickou strukturou. Podle přílohy 7 v registru smluv se bude podílet na většině prací na novém mýtu, ve finančním plnění více než 78 %.
Kdo se za firmou skrývá není úplně jasné. Firmu ovládá společnost Krokola, jejím jediným akcionářem je společnost Fascination Trading Limited se sídlem na Kypru. TollNet sice vznikl teprve před osmi lety, v mýtu ale není rozhodně nováčkem, podílela se na tvorbě systému slovenského mýta, byla také v soutěži na mýto v Německu a Bulharsku. Firma se zabývá vývojem a správou speciálních IT systémů, za hlavní produkt označuje Bilien, což je IT systém pro podporu obchodních a provozních firemních činností. Podle výroční zprávy za rok 2017 firma vydělala 184 milionů korun při obratu 497 milionů korun.
Veřejnost nemá šanci se dozvědět ve smlouvě v hodnotě 10,7 miliard korun, jak CzechToll k ceně došel, veškeré cenové položky jsou anonymizované, stejně jako například technické údaje o nabídce. Důvodem je obchodní tajemství.
CzechToll má na dokončení systému 14 měsíců s výjimkou zapojení pevných kontrolních stanic, tedy mýtných bran. Ty musí zprovoznit tři měsíce po zahájení provozu. Za každý den prodlení zahájení provozu je pokuta 5 milionů korun, po 30 dnech 10 milionů korun.
Součástí smlouvy je i seznam úseků silnic I. třídy, kde začne mýto platit.
Silnice | Průběh zpoplatněného úseku | Předpokládaná délka Zpoplatněných úseků [km] | Celková délka silnice dle provozního staničení [km] |
I/3 | Mirošovice (D 1 km 21) – Benešov – Olbramovice (I/18) – Mezno (D 3) | 43,6 | 109,9 |
I/4 | Praha (D 0, II/101, II/102) – Jíloviště (D 4) | 9,0 | 115,1 |
I/6 | Bošov (D 6) – Karlovy Vary (I/13) | 30,2 | 93,6 |
I/12 | Hranice hl. m. Prahy – Kolín (I/38) | 31,5 | 34,6 |
I/16 | Mladá Boleslav (D 10, I/38) – Jičín (I/32, I/35) – Úlibice (1/35) | 46,1 | 190,7 |
I/19 | Oltyně (I/29) – Tábor (D 3) – Pelhřimov (I/34) | 53,5 | 224,6 |
I/20 | Plzeň (I/26, I/27) – Nezbavětice (I/19) – Blatná – Nová Hospoda (D 4) – Písek (I/29) – Vodňany (I/22) – České Budějovice (I/3) | 115,8 | 212,4 |
I/26 | Plzeň (hranice města) – Sulkov (D 5 km 89) – Horšovský Týn – Draženov (I/22) – Folmava – Německo | 57,5 | 77,1 |
I/34 | České Budějovice (I/3) – Třeboň (I/24) – Jindřichův Hradec (I/23) – Jarošov nad Nežárkou (I/23) – Pelhřimov (I/19) – Humpolec (D 1 km 90) – Havlíčkův Brod (I/38) | 105,1 | 203,3 |
I/35 | Turnov (D 10) – Jičín (I/16) – Úlibice (I/16) – Hořice – Hradec Králové (I/11, I/31, I/33) – Holice (I/36) – Zámrsk (I/17) – Vysoké Mýto – Litomyšl – Svitavy-Lačnov (I/43) – Koclířov (I/34) – Moravská Třebová – Mohelnice (I/44) | 147,6 | 252,8 |