Stát snížil příspěvek krajům na silnice II. a III. třídy na polovinu
Silnice II. třídy před opravou, ilustrační foto. Autor: Swietelsky

Stát začal přispívat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015.
Nejbližší silnice II. a III. třídy v krajské správě je tak 15 km od Strakovy Akademie i Husákova Ticha. Vládní obzory končí na Letišti Václava Havla…
Krajům leží na účtech nejvíc peněz v historii a hospodaří s přebytky, zatímco stát s deficitem. A ještě kraje dotují letiště jako v KV apod.
Vcelku logicky, protože než se u nás podaří získat všechna povolení a vysoutěžit to tak, aby se dalo stavět, tak uplyne věčnost.
A rozfofrovat ty prachy během toho čekání na Godota, aby mi jako „zbytečně“ neležely na účtu, to fakt není úplně nej nápad.
Stačí se podívat jak se Praze daří Déčko … a peníze na něj jsou.
je pravda, že často není moc vidět investování do silnic nižších tříd, oprava povrchu se udělá, ale udělat někde obchvat nebo ji rozšířit, aby silnice byla bezpečnější, to se často na úrovni krajů moc nevidí.
někdy si říkám, že některé silnice II.tříd (takové ty hlavnější tahy = vyšší dopravní zatížení) bych klidně dal pod ŘSD.
A kdo myslíte, že platí údržbu pražských silnic?
Magistrát skrze TSK, máte pravdu že jde jenom o slovíčkaření…
Praha je taky kraj.
Na druhou stranu, v rámci dálničních staveb stát více staví různé krajské přeložky a přivaděče, které jsou finančně započteny v projektu dálnice. A jejichž samotná výstavba bývá podmínkou pro stavbu oné dálnice. Takže to je logické. Celkový objem peněz co jde nakonec do krajských silnic může být stejný.
Můžem se na to dívat i z dalších pohledů. Za Ťoka se nové dálnice téměř nestavěly, státní projekty se zasekly, mohl dát víc do krajů. Stát už začal víc investovat do nových dálnic i silnic I.tříd. A ty kraje také využívají a také jim pomáhají.
! Pak tu máme taky stavby, které jdou ze SFDI nad rámec peněz pro kraje. U strategických projektů, např. trasa do Dukovan, tedy Jihlava-Dukovany. Obchvat Jihlavy, obchvat Brtnice atd. Jinak by totiž kraj Vysočina byl v tom žebříčku financí na prvním místě. Nebo např. trasa mezi Častolovicemi a Solnicí do škodovky.
Pak tu máme taky stavby, které jdou ze SFDI nad rámec peněz pro kraje. U strategických projektů, např. trasa do Dukovan, tedy Jihlava-Dukovany. Obchvat Jihlavy, obchvat Brtnice atd. Jinak by totiž kraj Vysočina byl v tom žebříčku financí na prvním místě. Nebo např. trasa mezi Častolovicemi a Solnicí do škodovky.
Zase pak budou mít o to více nákladů v kamionech a o to zničenější ty krajské silnice (i o ty přivaděče se nově budou muset starat)…
Pokud se rozhodnou „zajistit“ si rozvoj (zvýšení daní pomocí podpory podnikání) pomocí železniční dopravy, budou v pr…i, protože to bude trvat desetiletí a víc a stát to bude několikanásobek…
Pak tu máme taky stavby, které jdou ze SFDI nad rámec peněz pro kraje. U strategických projektů, např. trasa do Dukovan. Obchvat Jihlavy, obchvat Brtnice atd. Jinak by totiž kraj Vysočina byl v tom žebříčku financí na prvním místě. Nebo např. trasa mezi Častolovicemi a Solnicí do škodovky.
Krajské silnice šly díky tomu dost nahoru.
Sice to nebyly žádná zásadní zlepšení typu narovnání klikatic nebo homogenizace šířky, ale zmizelo hodně tankodromů.
Opakujete se ! To,že váš příspěvek se neobjeví hned neznamená,že se není odeslán.
Není to reakce na vás,ale na Sáček. Bohužel nejde editovat a mazat vlastní příspěvky. Někdy mě to připadá,že když dám někomu v diskuzi + naskočí i – . Divné.
Je to jako v bananistánu. Správa silnic se bude dělat jen pokud budou hvězdy v příznivé postavení. Tzn. pokud na krajích a ve vládě jsou spřízněné strany.
Jasně nastavené RUD ne. Zákulisní handly ano.
Ta Motol jen připomněla v jake realitě žijeme.
Tak ať satelitem zpoplatní tranzit kamionu co objíždí dálnice.
1. RUD by mělo být nastaveno tak, aby obce a kraje nebyly závislé na dotacích a transferech od státu. Ale to by se vláda připravila o část své moci a tudíž se do toho žádné vládě nechce.
2. Cena pohonných hmot v ČR patří k nejnižším v EU, a to i ve srovnání se sousedy. Od COVIDu přetrvává snížená sazba spotřební daně za naftu. Zde jsou dodatečné zdroje pro financování obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury, ale Fialova vláda dlouhodobě bagatelizuje problém fiskální disproporce v resortu dopravy a odsouvá řešení na budoucí vládu.
Pokud vím, snížená sazba na naftu byla zrušena už dávno
OK. Mea culpa. Ale i tak je prostor se sazbami hýbat nahoru, mj. ve srovnání s našimi sousedy.
Když odvedu práci v hodnotě 100 Kč, abych si mohl koupit benzín, tak 71 Kč mi sebere stát (tj. cca 41 Kč na odvodech, dani ze mzdy, dani zdravotní a dani sociální, cca 10 Kč na DPH, cca 20 Kč na spotřební dani), pak jde asi 17 Kč za ropu šejkovi v Arábii a o zbylých 12 Kč se podělí rejdař, který ropu dovezl přes půl světa do rafinérie, pak rafinérie, dopravce, který vozí benzín na pumpu a nakonec pumpař. Pro nafu to bude podobné. Problém je, že málo lidí si dá tu práci spočítat si kolik je stát ve… Číst vice »
Nerozporuji myšlenku, jen mi tam nějak utíkají jednotky. Není z toho zřejmé, kolik čeho vzhledem k čemu počítáte.
To jsou ale nesmyslné výpočty…
Dávno zase ne, bylo to od 1.8.2023. Výrazně později než kdy skončila pandemie, kvůli které to bylo zavedeno.
Pořád je ta daň podprůměrně vysoká v rámci Evropy či EU: https://cs.wikipedia.org/wiki/Spot%C5%99ebn%C3%AD_da%C5%88#Spot%C5%99ebn%C3%AD_da%C5%88_ve_st%C3%A1tech_EU
No přijde mi že je spíš blízko průměru. A vyšší než v Polsku, Maďarsku i Slovensku.
Nemusíme mít vše nadprůměrně drahé.
Citace u té tabulky píše o roku 2017, tak nvm. Pořadí států bude asi dnes podobné.
Během covidu bylo dvojí snížení daně na naftu.
Před covidem (od roku 2010) byla sazba 10,95 na litr.
od 1.1.2021 byla snížena na 9,95
pak znovu 1.6.2022 snížena na 8,45
a pak vrácena na 9,95
Tzn. pořád je spotřební daň na naftu nižší než před 15 lety.
Mýto, mýto, mýto. Pak se z těch kvalitních dálnic můžou dotovat i obecní silnice.
Doufám, že vám je jasné kdo to mýto, mýto, mýto zaplatí ….
Ad 1: I kdyby byly obce a kraje financovány pouze z RUD, bez jakýchkoliv dalších dotací a transferů, nijak to vládě moc neubírá. I RUD je jen zákon, není to dogma, takže to vláda za podpory parlamentu může kdykoliv změnit.
Ale ano, některé politické strany by byly nejraději, kdyby všechny peníze státu ležely na jedné hromadě a všechny složky státu by musely poníženě přicházet prosit, aby jim stát něco uloupnul… a na druhou stranu by stát měl dost peněz, aby házel drobky svým věrným… no ostatně příští rok a několik dalších to zase zažijeme.
Ono by postačilo, aby RUD byl narovnaný. Aby z něj netěžila hlavně Praha ..
Tak si schválně tipněte, jaká část daní se vybere v Praze.
A kolik z nich dostane ? Násobky oproti ostatním.
S ohledem na to, jak se počítají plátci s celostátní působností, ale sídlem v Praze, je to zcela nevypovídající číslo.
RUD zrušit, o to snížit daně, ze kterých se počítá a wt si to obce a kraje vyberou na dani z nemovitostí.