Stát rozdělil přes miliardu korun dopravcům na ETCS, dotace půjde i na zabezpečení 70 let starých motoráků
Motorový vůz řady 830. Foto: KŽC Doprava
Více než polovina dotací míří do skupiny Českých drah, KŽC Doprava získá téměř 100 milionů korun.
A co coudy ? Z hlediska technického by to byla dobra sotoblaznovina, i když PZB to zvládá. A teď ultra soto dotaz. Jaké vlastně máme funkční či lehce opravitelne coudy, kam to dat? 498 022 i 106 jsou napůl v rozkladu, 475 179 i 111 nevim, nějaké 464 ? Či rovnou ta 414, co je ji 114 let, to by bylo terno. Jinak z hlediska páry asi do Prahy nejezdi nic, Brno toho nemá o moc více a jinde ETCS ještě dlouho nemá z mak smyslu ( a to jej beru jako aspoň nějaký pokrok) . A na nyní velmi… Číst vice »
Na KZC mi nesahejte. Marketingové je to nejúspěšnější vlak do Čakovic. Když člověk přemlouvat maminky, ať nejezdi autem, tak jsou na MHD. A když mě busem, tak KZC, protože je nízkopodlažní. Z sotohlediska ptákovina, z hlediska něžně populace zásadní věc.
V článku chybí podstatná informace, že „českou“ dotaci na ETCS nemohou získat vozidla registrovaná v Německu nebo Rakousku.
To zní jako logické vysvětlení toho, proč RJ nic nedostal.
No působí to možná divně, ale podle mě to není „nekorektní“ výsledek. Podstatné spíš než rok výroby je, jak dlouho ještě je v plánu daná vozidla provozovat. No a u společnosti, podnikající převážně v oboru nostalgie, holt i za – dejme tomu – 20 let může být v plánu provozovat ř. 749 apod celkem logicky. Ostatně i ř. 122/3 (a nevím jak dopadla úvaha ohledně 230/240) ČD-C by to mohly splnit, ale protože tento dopravce je hodlá vyřadit (hlavně) z jiných důvodů, tak už pro ně ETCS logicky ani nežádá, a jejich vyřazení se tak „uměle urychlí“ o dejme tomu… Číst vice »
Zažádat o dotaci je jedna věc, sehnat někoho kdo vám to tam nainstaluje za rozumné peníze a v požadovaném čase je věc druhá a rozhodující….
Naprosto pregnantně vyjádřeno.
Trochu nepoměr… KŽC získá 10% částky dotací. To vymyslel úředník nebo se opět lezlo do zádele?
KŽC splnilo podmínky. A protože co kus, to originál, tak je to drahé. A různí hodnotitelé bezpečnosti sice jedou metodou Ctrl C, Ctrl V, ale platí se jakoby to klepali od písmenka…
Výrobci železa ETCS mohou nadskakovat vzteky, jak jim ten „byznys“ vybrali schvalovatelé…
Spíš je asi na místě otázka, jak jsou nastavené podmínky, že na historický motorák vůbec lze dotaci přidělit. Blbý, kdo dává, blbější, kdo nebere, KŽC jen využívá možností.
A to máme historické motoraky na hlavní síti úplně a navždy zakázat? Nebo velkoryse dovolíme vyjet historickým vlakum už z Branika? Nehlede na to, že ta 813 od KŽC není vůbec nepohodlné vozidlo pro pendlovani z Masarycky do Čakovic. Zvláště když od Masarycky až odbočku Skály budou nové kolejnice a na nich to jede velmi slušně. A kapacitně je akorát, ve špičce se naplni, ale většinou nikdo nestojí a mimo špičku aspon nemá zbytečně moc kapacity navíc. A dráty do Čakovic zatím nehrozí.
U parních lokomotiv jsou všichni OK s tím, že na tratích s ETCS jezdit nebudou. Proč je najednou tak nepostradatelné, aby tam mohl jezdit kredenc?
Narážel jsem na historický motorák 830/831. 813 je nové vozidlo pro pravidelnou nenostalgickou dopravu, tam je to v pořádku.
Nové? Fakt nové?
Na Masaryčka – Čakovice by mělo být řádné výběrko se vším všudy, včetně ETCS. A ne že se to přidělí KŽC za nesmyslnou cenu a navíc dostane ještě další dotace.
Moc nerozumím tomu pohoršení tady. Pokud stát ( dle mého nesmyslně) rozhodne, že všechny vozidla včetně historických musí mít ETCS. Tak jejich vybavování je jen následek tohoto rozhodnutí, což museli všichni logicky očekávat. A to že někdo není schopný o dotaci zažádat nebo zažádat správně je zase jeho problém.
včetně historických-no a v tom výčtu je zahrnuta i parní trakce?
Parní trakci bych tam bral. Nebylo by od věci se zabývat (aspoň na výzkumné úrovni), jak tento problém vyřešit.
Nesmyslně?
Přitom, že ZNEPROPUSTNÍTE (snížíte propustnost) trati.. o 10ky procent – zhruba asi o 1/3 vůči ‚autobloku‘.
Přitom, že dnes NENÍ kudy a jak, většina nákladní dopravy se odehrává v noci, myslím si, že pro věc to je naprosto
„““ideální“““ krok!!!
Holt ‚bezpečnost‘ (proinvestovaných částek) až na prvním místě 👍
Muzete prosim laikovi vysvetlit proc (a jak) se pri etcs snizi propustnost? Mel sem za to, že etcs l2 naopak může propustnost zvýšit – kratší oddíly bez navestidel.
Na radu 830 KZC dotace je,na mnohem mladsi radu 628 D,ktera ma jezdit na trati s provozem podle ETCS,ne.Na MD/SFDI se nehraje fer,rozhoduji znamosti.
Která z podaných žádostí se týkala řady 628?
GWTR chtěl pro 628 dotace na ETCS .
ty vozy nemají českou registraci, tak můžou žádat v
německu…
Ta poslední věta ve zdejším mafiánsko-politickém systému bohužel platí zcela obecně.
Jde to i z Tvých peněz, tak proč platit Německa vozidla ( registrace v D, popr A. CH)
Jak to bude s CD Nostalgii? Parni lokomotivy aspol?
Diky za info
ETCS u pro parní mašiny bude speciálně upraven humanoidní robot vyvíjeny Elonem Muskem, který bude z kabiny koukat na návěstidla a v případě potřeby vezme za páky/ventily. Samozřejmě bude pořád online a hlásit polohu.
Proč se nadržuje ČD? Regiojet ma vlaky relativně „nové“ to je chtějí uměle vytlačit aby rekli že nesplnuji podminky, tak se vrátí na koleje modraci? A kde je arriva? Tu ani nepřizvali? :O
Jinak prosím ať nikoho nenapadne dat to do popelnic typu šukafon nebo regína.
Arriva ETCS na těch tratích co jezdí nepotřebuje. Protože než bude zavedeno tak 845 zmizí.
845 ještě hooodně dlouho nezmizí, když jsou někteří schopni ještě v těchto letech uzavřít dlouhodobou smlouvu na provoz těchto vraků.
Které to jsou smlouvy?
Tak třeba nová smlouva s GWTR v Ústeckém kraji.
Ústecký kraj má ve všech smlouvách možnost jejich ukončení v případě zavedení ETCS na dané trati.
jooo? na hlavnim nadrazi nebude etcs? 🙂
Uzel Praha a konečné stanice budou mít výjimku.
protože si každý hájí to svoje,navíc je to národní dopravce
Jaký rozdíl byl v nákupu jednotek u RJ versus nákupu jednotek u ČD, že ČD na nové jednotky dotaci dostanou a RJ ne?
Problém může být klidně i čistě administrativní, tedy špatně či pozdě podaná žádost nebo jiné nesplnění podmínek dotace.
To jistě, ale bylo by pěkné, kdyby úřady vyvěšovaly tato rozhodnutí veřejně a transparentně.
Tak určitě by to ty soukromé společnosti potěšilo, kdyby úřady zveřejňovaly jejich chyby.
To není o soukromých společnostech,ale o nakládaní s veřejnými prostředky. Maximální transparence by tam měla patřit ve vyspělé demokracii.
Špatně vyplněná žádost má být poslána zpět k opravě. Tady by to musel být opravdu nějaký problém věcný, tipuji např, příspěvek na nové vlaky, které už ETCS z výroby mají.
Příspěvek na nové vlaky s ETCS z výroby je možný.
Jasný nějaká společnost podá žádost, pak se nic neděje a výsledek si přečte dopravce až na zdopravy. A nemají žádnou šanci se bránit. Přesně takto to funguje….
Děkuji za upřesnění. V tom případě by mě také zajímalo, proč RJ utřel.
Už se ptáme a určitě bude ještě jeden text.
Neprijde mi v pořádku dat dotaci na staré plečky KŽC, ale RJ který má uplne nivě jednotky tak ne
A proč by neměly být podpořeny nové vlaky?
Teď koukám, že jsem ten původní komentář od Avlaky špatně pochopil, takže anuluju svou reakci 🙂
Protože to onen dotační rámec umožňuje (a takové jednotky tam jsou třeba u ČD).
SFDI usoudil, že nostalgické jízdy v trasách, které budou (zpravidla částečně) po tratích s výhradním ETCS, státní podporu na implementaci ETCS zaslouží, tak KŽC tu dotaci dostal. Jestli to je v pořádku nebo ne, může být sporné, ale politicky bylo rozhodnuto, že to v pořádku je.
Myslím, že je to správně nastavená dotace. Není tam prostor pto výklad a tedy ani korupci. Stát chce výhradní provoz, tak podpoří instalaci, do úplného šrotu nedá majitel ani tech 15% crny takže nějaký filtr to je. Když se KŽC vyplatí investovat ze svého 5,5 mil. Kč na ECTS do řady 830, tak je asi chce používat a provozovat na tratích s ECTS.
KŽC jistě chce a snad si spočítal, že se mu to vyplatí. Ovšem v čem spočívá veřejný zájem na provoz 830 pod ETCS, když má být takto podpořen z veřejných prostředků?
Veřejný zájem je zavedení ETCS a vyšší bezpečnost provozu. A protože stát to nařizuje, tak stát na to přispívá.
Já tedy nevidím veřejný zájem v tom, aby M262 jezdily s retro vlaky právě tam, kde bude ETCS.
Protože máme prakticky otevřený přístup na železniční síť, tak ani Vy ani nějaký úřad nerozhodují, co už je a co není veřejný zájem.
Diskriminace v přístupu na dopravní cestu. Co nebude mít hyperdrahé vybavení, pojede „bezpečněji“ po silnici, neb na kolejích má být především klid od dopravy? Něco jako „zakážeme všem kromě silných aut vjezd na silnice“, ostatní přece mohou levitovat…
Sch: Korupce probíhá jenom tam, kde je prostor pro výklad?
Zapomínáte, že jsme v Čechách, tady se najde prostor pro korupci úplně všude.
Hrozné, jak ten náš stát rozhazuje. Jaké výkony najezdí některé uvedené šroty? Pak tady furt Mr. František pořád něco mele, že by stát měl zdražit dálniční známky. a proč jako? aby mohl rozhazovat jinde?
Ano, stát by měl určitě zdražit dálniční známky a zároveň nerozhazovat.
ne, stat by mel poslat dalnicni znamky do haje a zavest univerzalni myto pro osobni automobily.
Výkonostní.
Nesmysl, akorát balkanizujeme dálnice, kde mýto mají, zpomalíme dopravu a zaměstnáme spoustu úřednic (a ani nevíme kde je vezmeme, protože je plbá zaměstnanost) do mýtných bran na exitech, takže se ve finále vybere míň než teď. Jo a prodej dálničních známek vzrostl meziročně o 26%.
Rozhazuje?
Vy nevidíte denně ty stovky mrtvých kvůli nevyhovujícímu vybavení?
Přitom, že ZNEPROPUSTNÍTE (snížíte propustnost) trati.. o 10ky procent – zhruba asi o 1/3 vůči ‚autobloku‘.
Přitom, že dnes NENÍ kudy a jak, většina nákladní dopravy se odehrává v noci, myslím si, že pro věc to je naprosto
„““ideální“““ krok!!!
Holt ‚bezpečnost‘ (proinvestovaných částek) až na prvním místě 👍
Vážně se sníží propustnost? Nezvyšuje se ve Švýcarsku instalací ETCS? 😀 Není při jízdě na blok místo poskakování lepší vidět 4 oddíly dopředu?
Jo, takže řešení je naopak ještě zlevnit silnice a současně vyházet co nejvíce přeprav z kolejí, fajn. Než budete někoho osočovat, přemýšlejte, prosím! Vážně se chcete ‚prošetřit‘ k devastaci prostředí a zničenému zdraví (kteréhožto sanaci pak ještě každému doporučíte hradit si ze svého)?
Dávat etcs do 70 let staré popelnice ,která vyjede párkrát za rok je blbost.na druhou stranu si SZ etcs vymyslela tak ať to zaplatí.
Ne SŽ ale MD.
Tady mě za to budou všichni kamenovat, ale podle mě není instalace ETCS do historických vozidel vůbec od věci, pokud nemají všechny skončit jen jako neprovozní exponáty někde na výstavce.
Nebudou, v případě instalace ETCS jde o správnou věc. Jak na řadu 830/831, tak na 749. A další historická vozidla budou přibývat. Ostatně, jinak to ani nepůjde, protože historická vozidla se starají stále o provoz pracovnich vlaků a mnohých dalších nákladních vlaků. Takže pocitejme s ETCS v nerekonstruovaných brejlovcich a malých a velkých hektorech. Jsem spokojen.
Jen to teda musí někdo zaplatit. A peníze ještě stále nerostou na stromech ani nepadají z nebe. Bohužel ani v případě dotací, byť se podle toho někteří chovají.
V tom případě si ovšem musíme rozmyslet, na co máme, a ne se hnát do něčeho, co bude vypadat moderně, ale nebude to mít kýžený efekt. Ačkoli, čím prázdnější trať, tím nižší riziko kolize. Pokud tedy posuzujeme bezpečnost na kolejích zcela odděleně od všeho ostatního…
A myslíte, že na bobiny se bude ETCS montovat také nebo se domníváte, že bude stačit osadit ETCS na měnírenský vůz, bez nějž to za pár let nebude schopno pohybu?
Myslet znamená howno vědět:-).
Tak hlavně je i kravina, absolutně znemožnit provoz historických vozidel, nebo přinejmenším jim zcela vyloučit schopnost dojet do uzlu na významné nádraží jako je hlavak, masaryccka. I v Praze žijí lidé a rodiny s dětmi a hnát je za historickým vlakem někam do Stochova nebo v lepším případě do Branika, se mi nezdá jako dobrá věc. A to samé je v dalších městech.. . To jako historický vlak do Pelhřimova pojede z Tabor-Měšice? Nebo do Příbrami se pojede z Jinec? Už nikdy nepojede historický vlak údolím do Kralup? ECTS do starších vlaku má v přiměřené míře také smysl. Je tu… Číst vice »
Ďábel se jako vždy skrývá v detailu… stát podpoří instalaci do vozidel pouze u oblíbeného dlouhodobě protěžovaného dopravce. Znáte slogan „KONEČNĚ POCTIVÁ NOSTALGIE“???
Však tato vozidla by šlo dále provozovat, ovšem na tratích bez ETCS. Nemyslím si, že je veřejný zájem, aby historická vozidla jezdila po hlavních tratích.
Historičáky klidně. Ale ne v prvních kolech. Prvně by měly být pokrytý vozidla nutný pro dopravu a pro údržbu tratí. Pak pořešit ty místní dráhy a jejich zaústění. A s tím se můžou svézt i historičáky. Druhá věc je, na kolik kusů a na jaký výkony se bude investovat. Jestli se ke každýmu historičáku bude platit i schvalování (což bych dotací neplatil), a na kolik kusů. Asi bude rozdíl schvalovat ETCS na 810 a klonu a nebo na každej historičák zvlášť.
Máte nějaké info, zda se ETCS dostane taky do nějakého Hurvínka nebo šukafonu? Šlo by to vůbec? Takhle to vypadá ujetě, ale i tyhle vozy by měly v jednotlivých kusech být schopny zasáhnout do příležitostného provozu. Nebo se budou přetahovat na nějaké místní (nostalgické) tratě, kde ETCS nebude?
No, řekl bych, že s instalací ETCS do 810 by mohla mít zkušenosti AŽD…
Vzhledem k tomu, že ETCS se dalo i do MVTV 2.0, což jsou překopané 810, tak i do samotných 810 by to neměl být problém.
Hlavně to ne do šukafonu ani do reginy prosim ne! Jinak se těch popelnic nezbavíme.
To patří ledatak do muzea. Ale ne na pravidelnou dopravu.
Souhlas. Na pravidelnou dopravu nebyl můj dotaz směrován. Ale pro „nostalgické“ jízdy by možná pár provozních kousků nebylo od věci.
Jste ochoten se podílet na financování jejich náhrady?
Takze do M262 se to bude instalovat,takze motoraky budou jezdit na Etcs koridorech,ale do r. 380, 151 to nepujde vubec(?)
Doufam, ze nejaka nulkova bobina to ETCS dostane taky,kdyz to muze dostat 830,resp 749
Jsou to dvě nezávislá rozhodnutí; ČD se rozhodly neinvestovat do 151 a 380. SFDI se rozhodl (kdoví, co ho k tomu vedlo) podpořit instalaci i do vozidel „za zenitem“ (nevím, jak byl dotační titul vypsán- vozidla pro osobní dopravu v závazku??). Kdyby se ČD rozhodly jinak, SFDI by instalaci pravděpodobně taky podpořil.
Do 151 bych už neinvestoval.. ČD počítají s pronájmem nákupem vectronu. investovat do Bobin a podobných střepů je vyhazování peněz.
No střepů, jak se to vezme, odporovky ještě odvedou kus práce, a zrovna špatně se na nich nejezdí (zkušenost s 122,123, 130).
122 a 123 nepatří do provozu. 130 dostane etcs. To samé takové popelnice jako 121
No jak kdy, pokud bude mokro tak raději 122, 123, jak 130. Jistě nemá to tunu počítačů, a je v tom větší rachot, jak ve Vectronu. Na druhou stranu to je jednoduchý stroj, a takové oživení je mnohonásobně snazší, jak na moderní mašině, které trvá už jenom to, než náběhnou monitory.
Vím, všechny 130 už mají ETCS, i když tam nechali BS2 a nedosadili elektrický brzdič.
????? 122, 123 ? jel si už na něčem jiném ?
Jasně 130 ,163,363 .traxx. a diesely skoro vše.
Jo samozřejmě jel – ještě 363 a 363.5, jistě moderní mašina poskytuje o něco větší komfort, na druhou stranu odporovka jednoduchá mašina, a špatné svezení to na nich taky není. Nikam se nemusí nic zadávat, prostě nafoukám, nahodím vypínač, smetáky a jedu (když to řeknu jo jednoduše).
Doufám, že brzy dorazí NKÚ na kontrolu lidí od Faltýnek/Havlíček/Schillerová/Kolovratník.
Jako laikovi se mi něco z toho jeví jako „loupež za bílého dne“.
To já zase doufám, že také přijdou na řadu parní lokomotivy. Bylo by škoda, kdyby stroje dokládájící um předků a úroveň strojírenství ČSR nebylo možné spatřit pod parou.
A to já zase doufám, že už se někdo vzpamatuje a tuhle celou finanční zhýralost jménem ETCS zreviduje a přiškrtí. Ono se to dá do 749 a 830. No tvl ……….jak je tohle možné ??? Za peníze daňových poplatníků..A já jako soukromý subjekt, který platí daně poměrně dost, si to třeba nepřeju. Tak státe a co s tím uděláš ? Mě se třeba nikdo neptal, jestli s tím souhlasím…
Doufáš zcela marně 😉 ale naprosto souhlasím s Tebou, že dávat při současných cenách, nedostatku zdrojů a kapacit mobilky ETCS do těchto mašin je zrůdný.
Tak takhle funguje kapitalismus, kdo platí ten má. Pokud to někdo chce do jiných svych vozidel, tak musí zase platin on.
Ono se to říká jinak: Kdo platí, poroučí. Jenomže, milej zlatej, tohle jsou veřejné peníze získané z našich daní, takže platíme my všichni, tudíž by se nás měl někdo ptát, co za své peníze chceme…
on čerpá,to je rozdíl od -on platí
přesně jak píšete-nedostatek zdrojů a kapacit,a to jste to bezbřehé plýtvání,tedy pardon čerpání z titulu svazu nemohli nějak ovlivnit?nebo je SFDI stát ve státě?
Není to nic zrůdného, mnoho strojů řad 720, 721, 740, 742, 749 slouží v pracovních vlacích. To ty vlaky najednou přestanou jezdit? Jako sorry, ale považuji za daleko rozumnější prohnat peníze tudy, než aby se to platilo skrz nutnost si sehnat lokomotivu s ETCS na přípřež. I těch bude velký nedostatek.
Když si to instituce takhle vymyslely, aniž by řešily materiální zdroje, natož možné důsledky do celého odvětví dopravy… Výhra by byla, kdyby potom nepřešly další přepravy na už tak plné silnice.
Proč chcete, aby železnice nebyla bezpečnější?
Ale já chci železnici bezpečnější. Ale ne za každou cenu..A železnice bezpečná je. Kam až si jako myslíte, že se za ty miliardy ta bezpečnost ještě dostane ? V podstatě už téměř neznatelně možná o něco více. Jediné čím se argumentuje, jsou projetá návěstidla. A v 99 % bez následků. Nedobrzdil, o 5 metrů přejel, včas si uvědomil atd. A argumentace co chybělo, bylo to o fous a podobný keci mě nezajímají. A nehody poměrně detailně rozebíráme při školení. Jenže ono se to náramně hodí, vše veřejně házet do jednoho pytle.
Jenže problém je, že při rychlostech nad 120 jsou už následky některých projetých návěstidel fatální. Viz poslední Poříčany.
O kolik by se zvedla bezpečnost, neřešit točení se fírů po 10:xx hod. spánku, nástupy v osobní dopravě v 1:xx hod., člověk 10(+) dní v zaměstnání (s povinnými přestávkami u dopravců, kde se dodržuje (o předpokladu jediného zaměstnavatele nemluvě)),
max. délka šichet (+možnost jet déle bez lidí) apod.
A o kolik tu proklamovanou bezpečnost zvýší tyhle všespásné krabice??
Prostě když chcete proinvestovat, proinvestujete…
To nevím, do tohodle na rozdíl od techniky moc nevidím.
Hloupý český Honzo, uvědom si, že tu stále nemáme funkční zabezpečovač. Takže ty všespásné krabice jsou nutnost. Mohlo to být levnější, mohlo se to jmenovat PZB, ale v době, kdy byla možnost ho nainstalovat, byl k PZB tak velký odpor, že tu instalován nebyl a už nikdy nebude. LVZ není zabezpečovač, to je jen takové ukazovátko barviček, čili barvičkovač :-).
A jak byste si představoval, pro většinu vlastníků je levnější vybavit staré vozidlo ETCS než kupovat místo něho nové. Jak prosté. Nebo by jste totalitarsky určoval, kdo o dotaci žádat může a kdo ne?
Jenže to by ten někdo nesměl mít prostřednictvím kluků, co spolu mluví, vliv na ta místa, kde se o těch dotacích rozhoduje…
NEEE-žádný strop,kdo natáhne ruku at mu erár přisype…
Já naopak docela oceňuji, že o zabezpečovacím zařízení na železnici nerozhoduje kdejaký Jouda. Například v mém odvětví totiž kdejaký Jouda do toho, co se bude nebo nebude stavět (za státní i soukromé peníze) kafrat může a v důsledku se nestaví skoro nic.
Kdyby se správa ptala na každou věc každého a rozhodovala se byť podle jediného hlasu, nezaplatí se nikdy nic a můžete celý stát zrušit. Já zase nesouhlasím s další všeobecnou preferencí silnic před železnicemi, a ta přitom může dost negativně ovlivnit život každého z nás (proti tomu je starší vozidlo na trati vyloženě prkotina). A stejně se tam naše milá společnost řítí, no dobře jí tak.
Doporučuji si nejdřív přečíst aktuální složení výboru a DR SFDI, než se rozhodnu psát opět bláboly
To si nerozumíme. Nekritizuji rozhodnutí o udělení o dotace, ale kritizuji zadávací podmínky této zrůdnosti.
Konkrétní zadání (v tomto případě pro ETCS) spáchali Faltýnek/Havlíček/Schillerová/Kolovratník.
Utrácet peníze daňových poplatníků (kteří nemají a proto si půjčují na dluhy svých důchodů a svých dětí) na 70 let staré vlaky…. to je vyloženě kocourkovské dílo, těch lidí dosazených za Babiše = těch kdo takto sepsali zadání pro ETCS.
A ???
Dlouhé prsty KŽC už zas hrabou do politiky…
To nebudou prsty…
Sprosťáku! 🙂
no ale dávat to zrovna do M 262?ty rády hoří…to jsou vyhozené peníze
Dnešní technologie už nabízí možnosti jako např. sprinkler s Inergenem, že dopravce raději doufá, aby ušetřil než aby investoval do protipožárního zabezpečení, které je na M262 víc než na místě je věc jiná.
na 262 protipožární zařízení se už kdysi nějaké montovalo.
To bude specialni etcs modul, extra funkcionalita „eject-katapult“, v pripade pozaru M262 to veskerou palubni elektroniku vystreli mimo,aby se zachovala a mohla se nasadit na ine historicke vozidlo.
S tou dotací pro ty vraky od KŽC to musí být novoroční apríl !!!!!!!!!!!
Jinak by to znamenalo že se naprosto zbláznili….
Celé je to novoroční vtip AŽD je výrobce a Pesa Elf disponuje ETCS L2 z výroby.
Stejně tak nové RegioPantery a RegioSharky pro ČD mají ETCS z výroby a přesto na ně ČD dotaci berou (zcela oprávněně, samozřejmě)
Pozor, původní Sharky a Pantery (kupované před cca 10 lety) z výroby ETCS neměly, což je i logické, protože tehdy ještě nebyla známá přesná specifikace implementovaná nyní v ČR. Ta dotace je předpokládám na dovybavení těchto vozidel, nikoliv nově vyráběných Panterů a nových PES.
Ta tabulka se moc nepovedla, co? Tedy aspoň soulad 1. a 2. sloupce. Nechtělo by to nějak orámovat?
A nebylo by lepší dát dotaci na nákup nových vozidel technologií ETCS již vybavených z výroby? Kromě zavedení ETCS bychom i obnovili vozový park.
Což by ovšem vedlo k úplně jinému poměru vynaložených prostředků ze strany SFDI vůči počtu vybavených vozidel.
to je sice fakt ale právě KŽC provozují historická vozidla.a ty to taky mít musí
Ostatně, jak koukám na tu tabulku – i nákup nového vozidla tam figuruje, takže jsou možné oba přístupy.
Zajímalo, kolik zaplatí na úplatcích majitel KŽC, když stát od něj objednává naprosto zbytečné šrot-vlaky. To, že mu stát zadotuje i ECTS do vozidel , která mají nulovou hodnotu je na pováženou. U těchto dotací by měla být jednou z podmínek stáří vozidla.
Stát od KŽC neobjednává nic.
Tedy pokud jako „stát“ neberete Hl. m. Prahu, Středočeský kraj a Ústecký kraj.
Toť jen technická poznámka; s tou nadbytečností objednávky přinejmenším některých linek KŽC (např. Posázavský motoráček) i určitou nekoncepčností těch dalších (jeden pár spojů denně s dlouhým obratovým časem na konečné) souhlas (ovšem bez ohledu na dopravce, tzn. se stejným postojem i vůči Sp „Cyklo Brdy“ v režii ČD).
Hl.m. Praha, Středočeský a Ústecký kraj jsou odloučené složky „státu“ a jsou zcela závislé na penězích které jim „stát“ (vláda) poskytne.
To nemáte pravdu. Kraje a obce jsou samospráva, mají vlastní volené orgány a na státu jsou principielně nezávislé. To, že peníze tečou přes centrální stát je jen pozůstatek myšlení lidí a nastavení systému trvajícím od Rakouska-Uherska. Rozhodně bych nebyl proti, kdyby se právě volnost samosprávy posilovala. Velká města by mohla mít vlastní stavební zákon, některé kraje třeba vlastní daňový systém, školství atd. U nás je tradice všechno řídit shora dolů – od císaře pána, od papeže atd. společnost je tak nastavená. Já jsem evangelík a ještě jsem strávil dost času ve Švýcarsku, takže mám zkušenost i s řízením od spodu.… Číst vice »
Jenže to už bychom potom nebyli unitární stát, ale federace (protože kraje/velká města by byla „státy ve státě“).
Po 40 letech komunistů se tohle bude napravovat těžko. Však se taky komunisti od katolíků učili.
Tady opravdu není Švýcarsko a stát samosprávné celky drží pomocí peněz pod krkem. O jejich nezávislosti se nedá mluvit. A řada velkých korupčních afér se týkala právě krajů (resp. VÚSC, když šlo o evropské dotace) a začaly se objevovat téměř okamžitě po zřízení krajů.
To nic nemění na tom, že objednávka regionální železniční dopravy je výhradně na jejich rozhodnutí. Žádné ministerstvo ani vláda jim do toho nemluví. Zato SFDI je úplně jiná složka státu.
Konkrétně smlouva Středočeského kraje s KŽC na všechny ty „motoráčky“ a „rychlíky“ je na období 2018 – 2027. Tzn. pokud má být dodržen termín výhradního provozu ETCS k roku 2025, tak by tato smlouva ani nemohla být v posledních 2 – 3 letech platnosti dodržena.
Je fakt, že dávat to do historických KV je hodně přitažený za vlasy, ale není pravda, že 830 má nulovou hodnotu, má hodnotu historickou, ale to lidé bez jakéhokoliv ohledu na to dobré z naší minulosti nejsou schopni pochopit a pak napíšou to, co vy.
Pokud by šlo o historickou hodnotu, tak instalace ETCS do těchto vozů jí naopak snižuje.
Takže spíš než o „investici“ do historické hodnoty se jedná o investici do prostředku lidové technické zábavy – a tady si myslím, že tratí na retrojízdy s dvaašedesátkou tu bude dost i mimo ETCS-koridory.
Pokud se chce, aby historická vozidla jezdila po tratích vybavených ETCS, budou ho muset mít. Jinak se stanou neprovozními exponáty, jako jsou k vidění v hojné míře třeba v depozitáři v Chomutově.
Ledaže by se pro ně vymyslely nějaké výjimky.
A maj takový vozidla jezdit na tratích s výhradním provozem ETCS, tedy v první vlně na těch nejdůležitějších tratích?
Nepatřej spíš na nostalgický jízdy na lokálky, kde ETCS, pokud tam bude, a pokud bude výhradní provoz, tak až jako na posledních tratích, tj. i instalace ETCS do těchto vozidel by mohla počkat a nemusela by se dělat v době, kdy je po ní největší poptávka a dodavatelé maj problém stíhat instalaci do těch vozidel, která potřebujem na ty první tratě, kde se to spustí?
Nějak se na ty lokálky ale dostat musí.
Třeba ve vlaku vedeném soudobým a ETCS osazeným vozidlem.
I pro „původní Jakub P“
A to je taky zadarmo?
Není.
Nikomu nebráním si do hurvínka ETCS nainstalovat. Pouze nechápu, proč by tyhle marginální a zbytné aktivity měl podporovat SFDI, nota bene v roce 2023 – kdy: máme chornický deficit veřejných financí, válku takřka u sousedů, drahé energie dopadající fatálně na část průmyslu i populace, nehovoře o dlouhodobých problémech ČR, jako je např. neuspokojivě fungující školství.
Pak byste mohl rozporovat samotné spouštění výhradního provozu ETCS (drahé/ne zase tak spěchající atd.).
Ne instalaci „X“ mobilních jednotek nad rámec „Y“ tak jako tak instalovaných + zadotovaných.
Kde Y navíc je výrazně vyšší než X.
Tam je může přetáhnout něco, co ETCS mít bude.
Nejde jen o „důležité tratě“, ale např. i o pražský železniční uzel, byť by pak takové historické vozidlo (či parní vlak) jelo na méně důležitou trať typu Pražský Semmering nebo dolní Pacifik.
A tam by to nešlo řešit tak, že to z uzlu vytáhne něco s ETCS do první stanice na té vedlejší trati a až odtud to pojede nostalgicky vlastní silou? Případně že už nástup bude na té vedlejší trati? U Pacifiku se nabízí jako tradiční nástupní místo Braník, pokud tam výhradní ETCS hned nebude, pokud bude, tak holt vytáhnout z Braníka něčím novějším do Modřan nebo na Závist. U pražského Semmeringu by to asi byla ta varianta vytažení ze Smíchova na Žvahov něčím moderním (nebo v rámci rekonstrukce Smíchova zařídit možnost odpojení ETCS „postrku“) hned za odpojením koleje na PS… Číst vice »
Ten postrk taky není zadarmo. Stejně jako odtažení té soupravy do eventuálně výchozího Braníka přes pražský uzel.
Reálně by to o to pravděpodobněji dopadlo tak, že by takový zvláštní vlak nejel vůbec.
Já bych to nechal v tom Braníku trvale. U KŽC stejně podle stavu těch vozidel moc údržby neprobíhá a úklid už vůbec ne, takže není důvod je přetahovat někam „na základnu“.
Ale já jsem v předchozím komentáři neměl na mysli Posázavský motoráček KŽC, ale různé parní či jiné zvláštní vlaky typu Párou Prahou či takové, které jedou právě po dolním Pacifiku.
P. S. Braník je co do výchozí/konečné stanice vlaků problematický i tím, že po reko tam jsou jen 2 nástupištní hrany, tzn. v době přistavení toho zvláštního vlaku, nesmí být do Braníka přeloženo křižování pravidelných vlaků.
Chápu. Chápu i to, že ETCS bude potřeba dosadit i do těch historických vozidel, pokud to jen trochu půjde. Jediné, co reálně zpochybňuju, je nutnost dělat a dotovat to teď, při nedostatku kapacit, který zvedá ceny a hrozí zpožděním i u vozidel, která jsou potřebná pro pravidelný provoz.
Tam mi přijde, že by to mohlo u té nostalgie počkat na opadnutí toho největšího náporu.
Historickou hodnotu mají vozidla perfektně udržovaná v perfektním technickém stavu. Což se u vozidel 830 v rukách KŽC říci rozhodně nedá.