Stát rozdělí 300 milionů na lepší signál ve vlacích, o dotaci žádají tři dopravci

Lokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dotace půjdou do instalace opakovačů a výměny oken.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

To je starost státu, aby byl ve vlacích signál ??

Riki

Tak tak, stát by se měl stát o důležitější věci a ne dotovat pichoviny.

Vlastimil Kocurek

Mohli to platit mobilní operátoři. vyvádějí z Česka desítky miliard, tak snad by jim toto neuškodilo.

Kuba2

Jak to, že se nepřihlásilo KŽC? 🙂

Leinad

Proč dopravci nekoupí vagony, které by měly okna (stejná trať, stejná rychlost, v honecrku signál je, v railjetu ne)

PetrN

Railjet je co se týče signálu a internetu suverénně nejhorší vlak na českých kolejích. Okna signál absolutně nepropouští, WiFi příšerná a nepoužitelná. Když mám někde jet a vidím, že tam má jet souprava railjet, bez nadsázky uvazuju o jiném spoji, protože v tomto nemůžete pracovat, nemůžete vlastně nic, kromě civeni z okna. To zlaté honeckery nebo Béčka v tomto ohledu. Trvá to už léta a furt s tím nikdo nic nedělá.

David

Protože u těch vlaků a vagónu se počítá i s mizernou návratnosti v horizontu 30-40 let (včetně jedné rekonstrukce). Přirozenou výměnou byste měl nějaký rozumný podmínky na úrovni doby někdy kolem roku 2050 a dále…

Y.K.

Má honecker determální okna a klimatizaci? Nemá, takže proto. 🙂 InterJet a ComforJet už mají modernější okna, kde je metalická vrstva se štěrbinami, tedy „průchozí“ pro vysokofrekvenční signál, ale je to relativně nová technologie, RailJet je nemá, pokud vím.

Jiří Kocurek

„v honecrku signál je, v railjetu ne“

Navrhujete tedy ponechat Honeckery a vyněmit RailJety za nové, chápu správně. Namísto výměny oken v RaiJetu ho vyměnit celý, abych tak řekl. Vážně?

Leinad

Docela by stačilo přidělat okna Railjetům, pokud to je možné při bězné ceně. A hlavně další generaci osobních vozů kupovat zase s okny.

Air Traveller

hele, a čím jsem to onehdá z railjetu koukal ven na ubíhající krajinu (a protihlukové zábrany), když ne oknem?

Mirek

Já nevím jak ostatní, ale tohle je důsledek přerozdělování peněz, které dělá ministerstvo financí a abych řekl pravdu, tak tohle je bizarní situace, které se vyrovná snad jen kupónová privatizace z 90. let svou nesmyslností

Martas

Lidi, trochu se zamyslete 🙂. 300 milionů je v rozpočtu zhruba jako u Vás 75 Kč v peněžence (když vezmeme pro jednodušší výpočet průměrnou mzdu 500 000 za rok a 2 biliony rozpočet. Taky se dá říct, že 1 miliarda rozpočtu je 250Kč pro člověka). V podstatě se jedná o zlepšení konkurenceschopnosti vlaku, protože největší výhoda vlaku je, že nemusíte řídit a vyřídíte jiné věci. Jak to uděláte, když tam není internet? To že je to zase další z dotací, kterých je v našem státě a Evropě miliony (i si myslím, že to jde z těch evropských peněz na internet),… Číst vice »

MajT

Chápu správně že vlastně vysoce profitabilním subjektům (mobilní operátoři) dotujeme pokrytí míst se špatným signálem? (Nové vlakové soupravy)

Dan

Ano, honba za neustálým zvyšováním zisku vede k tomu, že i na instalaci pár dalších vysílačů už bohatí operátoři nechtějí dávat své peníze. Kromě toho se dlouhodobě šušká, že ČTÚ je tvořený zástupci operátorů, takže to mají operátoři pošéfované i z druhé strany.

Air Traveller

Chápete to špatně.

Dotujete dostupnost signálu lidem tam, kde se operátorům jinak nevyplatí BTS dát.

Je to služba lidem. Nikoli operátorům.

MajT

To s vámi asi nesouhlasím. Platím si u operátorů službu a chápu že pokrytí nikde nebude úplně všude. Ale tady se nebavíme o lokálce do horní dolní ale často o koridorových tratích kde jezdí desítky tisíc lidí denně. Kdybych to vyhnal do absurdna tak by mohli operátoři říct že se jim nikde nevyplatí stavět infrastrukturu, že jí máme zaplatit z daní tak to uděláme? V čem je ten rozdíl?

Air Traveller

tak službuz si platte, ale tim si opravdu neplatíte, že všude budete mít plný 5G signál 🙂 do absurdna byste to takhle nedostal, neb operátoři mají v podmínkách licence, která jim umožnuje využívat jednotlivá pásma, kolik procet území či populace mají , a v jakem rozsahu, mít v dosahu. a to plní. ve zbytku to budou stavět jen, pokud se jim to vyplatí. a postavit tak, aby byl použitelný signál podél tratí (dost často v úsecích, které jsou v různých zářezech, lesích apod kde se signál uz z principu moc nešíří, navíc často s vagony, které velmi výrazně oslabují signál… Číst vice »

MajT

Asi takhle, v metru si operátoři byli schopní na svoje náklady postavit pokrytí a ještě platit nájemné. Na železnici jim to máme zaplatit my?

David

Jo, počet lidí v metru a někdy na lokálce v polích je naprosto porovnatelný

Leinad

Proto tu dotaci dostanou hlavně na EC vozy jezdící po koridoru.

Air Traveller

což ale nic nemění na faktu, že metrem projde za den půldruhýho mega lidí, a ECčky na koridoru proti tomu zanedbatelný zlomek.

Air Traveller

Hele, zaregistroval jste vůbec, že ta dotace nejde operátorům, ale dopravcům?

a není určena na pokrytí signálem, ale na instalaci opakovačů mobilního signálu ve vagonech, které utlumují mobilní signál?

platamond

Také se na oplátku dohodli s DP, že nebude rozšiřovat, resp. zruší wifi ve stanicích… Až se někdo dohodne s operátory, že pokryjí plně tratě a ve vozidlech nebude wifi, tak chápu, že náklad bude na operátorech.

Ares

Ja říkám furt, stát má peněz, jen se furt fňuká, na to nejsou peníze..

Mirek

Záleží, jak efektivně jsou využívány

Honza N.

2500 lidí denně ? Slušná lokálka, ale jsou i daleko frekventovnější. A ta skoro půlroční výluka vyžene poslední zoufalce do aut, stejně jako tomu bylo jinde

Průvodce původní Aleš

Na jednu stranu se jedná o relativní zbytečnost, na druhou stranu to může přetáhnout z IAD určitý počet lidí, pokud budou moci pracovat celou cestu ve vlaku. Otázkou je, kolik jich bude a zda má tato investice v tomto ohledu ekonomický smysl.

David

V násobně levnějším autobuse s výpadky signálu problémy nejsou. Úplně v pohodě dáte videohovor či nějaký cloudovy appky. Pak jediná výhoda vlaku je moci se jít vyčůrat – což se hodí, protože často jede a déle než ten autobus.

Mirek

Ale vlak je obecně pohodlnější, bezpečnější a v určitých lokalitách i rychlejší, než autobus jedoucí v zácpě na přetížené komunikaci, jako příklad mohu uvést severovýchodní okraj pražské aglomerace, kde čím dál více lidí spoléhá zejména spoje linek S3 a S34, které vás dovezou do centra Prahy rychleji, než kombinace autobus a metro

Miri

Upřímně, kdybych v autobuse civěla do mobilu, bude mít chudák řidič brzy co čistit. A obávám se, že v tomhle nejsem sama.

Emi

To je teda fakt absurdní dotace. A ještě se za to stát pochválí. Fakt se mi to nelíbí

Mirek

Víte kolik taková úprava stojí? Koukněte se raději na 44. díl video magazínu Pozor Vlak, ty papíry k opakovačům a samotné opakovače, tedy repeatry jsou neuvěřitelně drahé, tedy tady to chápu, ta okna jsou dosti na vodě i u mne

Martin

Nelíbí se mi to. Ve společnosti s námi žijí dospělí a zejména děti, které potřebuji drahou zdravotní péči, kterou stát nezaplatí, protože se „nevejde do tabulek“. Ostatní (zdravi, i dokonce méně nemocní) se skládají na to, aby se některém z těch méně šťastných pomohlo. Jsou schopni vybrat neuvěřitelné částky. Přitom dotace zrovna na signál do vlaků mi připadá opravdu absurdní a zbytečná. To pro porovnání, kam stát ne/dává peníze. Vůbec data ve vlaku jsou tak nějak nemístný nadstandardní záležitost. Poměrně drahá (na zajištění na provoz) se diskutabilnim přínosem. 1. I když máme drahé (v porovnání s okolními státy) datové připojení,… Číst vice »

František

Správně, ty peníze by se měly vzít z rekonstrukcí venkovských nádraží za miliardu.

Rabín

Ve vlaku vypínám automatické připojení k WiFi. ČD-Wifi je tradičně už mnoho let dost tragická, v podstatě nefunguje, protože běžné weby (např. vč. idosu) se nenačtou. Pokud už chci na internet, používám vlastní data, která stejně nemám šanci za měsíc spotřebovat. Sice jsou na hlavním koridoru hluchá místa (tradičně Choceň – Ústí nad Orlicí, Třebovice v Čechách – Zábřeh na Moravě a ku podivu též Červenka – Olomouc a Olomouc – Přerov, což je dost velká ostuda operátora), ale dá se to přežít. Tuším, že pro mnohé je to těžko k přežití…

Jan

První odstavec je klasická citová podpásovka. Zdravotnictví vždy sežere všechny prostředky, co mu dáte k dispozici. Zachránit jedno dítě za 100 milionů je sice pěkné, ale ty prostředky lze vynaložit daleko účelnější.

Stejně jako o datech ve vlaku lze mluvit o asfaltové cestě ke každé stavbě. Taky luxus, prašná cesta naprosto stačí.

Jiří Kocurek

A k mhoha domům vede právě jen ta prašná (štěrková cesta).

Jen teda netuším, jak to souvisí s pokovením oken, které nepropouští signál. Ani jak to souvisí s tím, že někteří mají vlastní studnu.

HonzaH

Pracuji ve vlaku opravdu casto a dobry signal je pro me celkem dulezitou zalezitosti, i kdyz videa moc nepoustim. Myslim ale, ze 5G fakt nepotrebuju, stacilo by mi stabilnich nekolik malo Mb/s, aby fungovaly zakladni veci bez velkych vypadku. Souhlasim s Vami, ze davat na to dopravcum dotace je blbost.

gitare3

Souhlas, není nic horšího, když se třeba neustále rozpadá VPN spojení.

To se mi třeba líbí u DB ICE, kde je kolikrát rychlost v nízkých jednotkách Mb/s, ale je stabilní.

Jan Tichavský

To že to nevyužíváte vy neznamená že to nikdo jiný nepotřebuje. Já preferuju WiFi, protože data od operátora prostě jsou omezená a nechci platit za prodlužování po 24 hodinách, když mi dojde balíček. Druhá věc je třeba, že fungování roamingu v zahraničí je často dost tragické a velmi pomalé, naposledy zkušenost z Polska. Jeli jsme ve voze ČD z Varšavy, ovšem ČD WiFi nefungovalo a v ČR až po restartování routeru, což vlakvedoucí ochotně provedla. Pokud chcete, aby lidi jezdili vlakem, tak jim musíte nabídnout služby jako internetové připojení, protože nemalá část nejsou turisti, kterým stačí koukat z okna, ale… Číst vice »

Kuba2

Promiňte, ale pokud máte na cestování po celé Evropě, tak byste mohl pustit chlup a koupit si u operátora (za své!) neomezená data a ne požadovat, aby to za vás řešil erár.

Jan

Ono to není o neomezeném internetu. Až bude zákonem dána povinná minimální síla signálu třeba 5G sítí v každém místě v ČR dá se o tom bavit.

Riki

Tak si zaplaťte neomezená data a nefňukete 🤪

Martin1

Strašně moooc důležitá dotace… Na vyřešení občasných pětiminutových výpadků signálu. 🤦 Tak hlavně, že máme všude odpovídající zabezpečení 21. století, bezbariérové přístupy k vlakům, moderní zázemí pro cestující i personál, dobudovanou infrastrukturu. To pak chápu, že v době nedostatku peněz ve státním rozpočtu se najde „přebytek“ na takovou zbytečnost.

Martin1

Kdyby někdo nepochopil, šlo o ironický příspěvek… 😁

Otto

Strašné… schodek do srpna 175 mld., a oni vráží prachy do tohoto…. To už jsme na tom fakt tak dobře? Nebo je to projevem zoufalství, kdy nejsou pro využití dotací lepší projekty?

Mirek

Blbě řečeno, jedno ministerstvo má peníze, další ne a pak je tady ten hezký příklad, že ČTÚ dělá tuhle akci, zatímco ministr dopravy vyzývá ke konzervaci lokálek, v čem jej podporuje koaliční partner, radbí pro dopravu středočeského kraje, který obcím, které nechtějí platit peníze kraji, tak jim škrtá vlaky i autobusy

Rossec

Dotační absurdno

Mirek

Můžete nadávat ministrovy financí, ten takhle rozdělil peníze mezi státní instituce, že ČTÚ si tohle může dovolit a třeba ve školství se investovat nemůže i kdyby chtěli

Jiří Kocurek

A že měli znát výdaje naprosto přesně už v listopadu 2023, když se rozpočet schvalovat v Parlamentě.

… když to vezmeme v obecné rovině a s přestností 0,013 % z celkového státního rozpočtu 2192 mld Kč, abychom byli v obraze, o kolik se ti „blbové“ sekli.