Stát řeší vysoké ceny u železničních staveb. Porovnává úroveň v tuzemsku se zahraničím

Slavnostní otevření zastávky Praha-Kačerov. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSlavnostní otevření zastávky Praha-Kačerov. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

České ceny porovnává stát s daty ze šesti jiných zemí.

Je to rozdíl, který na první pohled bije do očí. Zatímco u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) končí miliardové soutěže na zhotovitele často poklesem ceny o desítky procent oproti odhadované ceně a účastí pěti a více firem, u Správy železnic se vysoutěžená cena rovná velmi často té maximální.

Vysoké ceny na české železnici začal stát nyní řešit více než v minulosti. Ministerstvo dopravy se Správou železnic připravilo rozsáhlý projekt, který je zaměřený na analýzu rozdílů mezi investorskou a nabídkovou cenou železničních staveb.

„Chceme tak získat ucelený přehled o cenových odchylkách mezi plánovanými a investičními náklady a reálně nabízenými cenami dodavatelů. Kromě toho porovnává analýza i ceny železničních staveb v ČR se srovnatelnými projekty v zahraničí,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

I bez detailní analýzy je jeden problém českých železničních staveb jasný na první pohled: nedostatečná konkurence. Správa železnic například minulý týden uzavřela smlouvu na modernizaci stanice Batelov, do soutěže přišla jediná nabídka. SŽ u velké části zakázek předpokládá sama malou konkurenci: stanovuje maximální cenu, tedy institut, který ŘSD vůbec nevyužívá.

To, že s cenami na české železnici něco není v pořádku, ukazuje i porovnání ceny za kilometr nové trati. U plánované trati mezi Brnem a Přerovem je téměř o polovinu vyšší než u rychlotratí ve Španělsku.

Rychlejší a skoro o polovinu levnější než v Česku. Španělé prodlouží nejstarší „vrtku“

Správa železnic loni v květnu uzavřela se společností Contract Management smlouvu na porovnání stavebních cen za necelých šest milionů korun. Výsledky této analýzy zatím nejsou.

Porovnání i zjištění důvodů

„Pro tvorbu analýzy jsme oslovili i zahraniční správce infrastruktury, kde v tuto chvíli ještě dochází ke sběru dat. Zároveň se nyní projednává možnost propojení s projektem Jaspers, což by dodavateli otevřelo další okruh dat k analýze,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Má jít o data od správců infrastruktury v Německu, Dánsku, Rakousku, Polsku, Maďarsku a ve Španělsku.

Podle mluvčí ministr dopravy Martin Kupka aktivně oslovil své kolegy v EU a Evropskou komisi a požádal o podklady.

Rádi bychom také zdůraznili, že projekt se neomezuje jen na čisté srovnání investičních nákladů, ale v případě odchylek zahrnuje i identifikaci důvodů. Termín výstupů předpokládáme vzhledem ke složitosti získávání podkladů ze zahraničí ve druhé polovině letošního roku. Na dodatku ke smlouvě v tomto směru nyní pracujeme,“ dodala Mühl.

Pokusy otevřít železnici více konkurenci proběhly už před necelými dvěma lety vypsáním soutěže na instalaci ETCS na koridoru z Kralup nad Vltavou až na státní hranici s Německem. Jedním z důvodů nezájmu zahraničních firem bylo totiž dělení na menší zakázky. Větší soubor už přilákal větší hráče. Ani po dvou letech ale není rozhodnuto o vítězi: tendr napadá především společnost AŽD Praha, která si ze Správy železnic udělala svůj hlavní zdroj tržeb a zisků.

Tagy kartel Ministerstvo dopravy Správa železnic vysoké náklady na železniční stavby
96 komentářů